Atzinums

Projekta ID
21-TA-1498
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka administratīvā akta atcelšanas kārtību noteic Administratīvā procesa likuma (turpmāk – APL) 83., 85. un 86. pants. Ievērojot minēto, kā arī to, ka Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkts neparedz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā atceļ atļauju šā likuma 72. panta piektās daļas 1. punktā minētajām personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu un saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitē bērnu interesēm (turpmāk – atļauja), lūdzam svītrot projekta 3. punktā vārdus "vai izdotās atļaujas atcelšanu".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot Tieslietu ministrijas iepriekš izteikto iebildumu par projekta 10. punktā ietverto regulējumu, kā arī to, ka vispārējos administratīvā akta izdošanas noteikumus regulē APL un atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, atkārtoti lūdzam svītrot noteikumu projekta 10. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka ar vārdiem "saziņas veids" pēc būtības saprot veidu, kādā notiek saziņa. Tādējādi no projekta 13. punkta otrā teikuma izriet, ka paroli, kas nepieciešama, lai piekļūtu šī punkta pirmajā teikumā minētajai datnei (turpmāk – datne), nosūta, izmantojot tādu saziņas veidu, kas netika izmantots nosūtot datni. No minētā izriet, ka, ja datne komisijas locekļiem tiek nosūtīta uz komisijas locekļa elektroniskā pasta adresi, tad parole atbilstoši projekta 13. punkta otrajam teikumam nosūtāma, piemēram, pa pastu.

Ievērojot projekta saskaņošanas sanāksmē norādīto, ka normas mērķis ir nodrošināt, ka datne un parole netiek nosūtīta vienā elektroniskā pasta sūtījumā, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 13. punkta otro teikumu.
 
Piedāvātā redakcija
Komisijas sekretārs vismaz 10 darbdienas pirms komisijas sēdes uz komisijas locekļu elektronisko pastu nosūta komisijas locekļiem informāciju par komisijas sēdi, norādot sēdes datumu, laiku un norises veidu (klātienē, attālināti vai hibrīdi, tas ir, daļa komisijas locekļu piedalās klātienē un daļa - attālināti), komisijas sēdes darba kārtību un izskatāmās lietas materiālus ar paroli aizsargātā failā. Paroli komisijas locekļiem nosūta atsevišķā elektroniskā pasta sūtījumā. 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Informācijas atklātības likuma 5. panta trešajai daļai ierobežotas pieejamības statusu informācijai noteic informācijas autors vai iestādes vadītājs. Tādējādi nav pieļaujams projektā noteikt, ka informācijas ierobežotas pieejamības statusu rakstveidā apliecina komisijas locekļi, komisijas sekretārs un projekta 7. punktā minētie iestāžu un organizāciju pārstāvji un eksperti.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 16. punktu, nosakot, ka komisijas locekļi, komisijas sekretārs un projekta 7. punktā minētie iestāžu un organizāciju pārstāvji un eksperti rakstveidā apliecina, ka ir informēti par to, ka komisijas sēdē izskatāmajai informācijai ir ierobežotas pieejamības statuss.

Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.3. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot administratīvo tiesību terminoloģiju, lūdzam aizstāt projekta 20. punktā vārdu "apstrīdēšanu" ar vārdu "pārsūdzēšanu".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta izriet, ka komisijas lēmums stāsies spēkā ar brīdi, kad tas būs paziņots adresātam (sk. APL 70. panta pirmo daļu). APL 79. panta pirmā daļa noteic, ka administratīvo aktu var apstrīdēt viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, bet, ja rakstveidā izdotajā administratīvajā aktā nav norādes, kur un kādā termiņā to var apstrīdēt, — viena gada laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Tādējādi pēc tam, kad komisijas lēmums būs stājies spēkā, personai vēl vienu mēnesi (vai vienu gadu) būs tiesības to apstrīdēt. Vienlaikus projekta 20. punkta otrais teikums noteic, ka skaņu ierakstu saglabā līdz komisijas lēmuma vai galīgā tiesas nolēmuma lietā par komisijas lēmuma pārsūdzēšanu spēkā stāšanās dienai. Vēršam uzmanību, ka tas, vai persona komisijas lēmumu apstrīdēs, komisijas lēmuma spēkā stāšanās brīdī komisijai vēl nebūs zināms.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 20. punktā norādīto skaņu ieraksta saglabāšanas termiņu, nodrošinot skaidru un saprotamu tiesisko regulējumu.

Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.3. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Informējam, ka administratīvā akta atcelšanas kārtību noteic APL 83., 85. un 86. pants. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 24. punktu.

Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt projekta 25. punktu un projekta anotācijas 1.3. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Informējam, ka APL 70. panta otrā daļa jau noteic, ka administratīvo aktu paziņo adresātam atbilstoši Paziņošanas likumam. Ievērojot, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 26. punktā vārdus "un paziņo personai Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka APL neparedz iesnieguma atstāšanu bez virzības, ja iesniegumam nav pievienoti administratīvā akta izdošanai nepieciešamie dokumenti. Proti, APL 56. panta 1.1 daļa noteic, ka iestāde atstāj iesniegumu bez virzības un nosaka iesniedzējam saprātīgu termiņu tās norādīto trūkumu novēršanai tikai tad, ja iesniegums nav parakstīts, ir iesniegts, neievērojot Valsts valodas likuma prasības, vai tam nav pievienoti pilnvarojumu apliecinoši dokumenti.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.3. sadaļas sesto rindkopu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekts neparedz kārtību, kādā komisijas loceklis, kurš konstatējis, ka tā dalība lēmuma pieņemšanā ir pretrunā ar likumu "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" vai ētikas normām, nepiedalās turpmākā jautājuma izskatīšanā un lēmuma pieņemšanā. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.3. sadaļas 14. rindkopu.
Piedāvātā redakcija
-