Atzinums

Projekta ID
24-TA-1200
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta 1.14.apakšpunkts paredz papildināt MK 2005.gada 25.oktobra noteikumus Nr.803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.803) ar 14.1punktu, kas nosaka, ja zāles ir iekļautas kompensējamo zāļu sarakstā ar noteiktu cenu, tad aptiekas cena nepārsniedz kompensējamo zāļu sarakstā norādīto cenu. Savukārt, anotācijas 1.3.sadaļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” punktā “Risinājuma apraksts” norādīts, ka minētā norma ir nepieciešama, lai kompensējamo zāļu cena tiek piemērota arī pacientiem diagnožu gadījumā, kas ir ārpus zāļu kompensācijas sistēmas. Līdz ar to nepieciešams salāgot informāciju. Vienlaikus nepieciešams papildināt anotāciju ar skaidrojumu, norādot pamatojumu, kāpēc minētajai normai noteikumu projektā ir atrunāts atsevišķs spēkā stāšanas termiņš, t.i. 2025.gada 1.janvāris.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 2.2.sadaļas “Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību” 2.2.2., 2.2.4. un 2.2.5.apakšpunktā norādīto, ka lieltirgotavām piederošas aptiekas var būt labākā situācijā kā individuālās aptiekas zāļu apgādes ziņā, nepieciešams papildināt anotāciju ar papildus skaidrojumu, to sasaistot ar noteikumu projektā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams precizēt anotāciju, papildinot ar aprēķinu papildu nepieciešamā finansējuma apmēram 2024.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Noteikumu projekta 1.15.apakšpunkts paredz papildināt MK 2005.gada 25.oktobra noteikumus Nr.803 “Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.803) ar 17.5 punktu, ka nosaka, ka papildus zāļu cenai aptieka iekasē maksu par farmaceita pakalpojumu par recepti pie pirmreizējas izsniegšanas 1,50 euro apmērā un 2,50 euro apmērā, ja aptieka (aptiekas filiāle) ir vienīgā aptieka (aptiekas filiāle) konkrētajā apdzīvotajā vietā. Nepieciešams papildināt anotāciju ar pamatojumu minētās normas iekļaušanai MK noteikumos Nr.803.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumos Nr.899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”” projektā (24-TA-1352) paredzēts svītrot Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumu Nr.899 “Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība” 4.1 punktu, kas paredz, ka pacients, iegādājoties kompensējamo zāļu sarakstā iekļautās zāles vai medicīniskās ierīces I kompensācijas kategorijas ietvaros, aptiekā maksā līdzmaksājumu – 0,71 euro par katru recepti, nav saprotams anotācijas 4.pielikuma ailē “Maksājums no valsts budžeta, svītrojot 4.1 punktu MK noteikumos Nr.899 (pacienta līdzmaksājums par komp. recepti -0.71 EUR, ko šobrīd maksā pacients pie 100% kompensācijas)” norādītais papildu nepieciešamais finansējums maksājumam no valsts budžeta 2025. gadam un turpmāk ik gadu 1 333 420  euro apmērā un anotācijā norādītajā finansējumā 2024. gadam iekļautais maksājums no valsts budžeta 222 237 euro apmērā. Līdz ar to precizējams anotācijas 4.pielikums un nepieciešamais finansējuma apmērs MK sēdes protokollēmuma projektā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar MK 16.01.2024. sēdē lemto (prot. Nr.2 54.§ 2.p.) Veselības ministrijai bija jāizstrādā jauns uzcenojumu veidošanās modelis, paredzot:
- samazināt zāļu gala cenu pacientiem, bet anotācijas 1.pielikumā norādītie aprēķini liecina, ka zālēm, kurām ražotāja cena ir 1-3 euro apmērā, gala cena pacientiem pieaugs, attiecīgi nepieciešams skaidrojums, vai tas negatīvi neietekmēs šo nosacīti lētāko zāļu finansiālo pieejamību;
- mazināt aptieku atkarību no lieltirgotavām, bet anotācijas 1.pielikumā norādītā informācija, ka aptiekām sagaidāmais ieņēmumu samazinājums euro izteiksmē ir būtiski lielāks kā lieltirgotavām, attiecīgi nepieciešams skaidrojums, vai un kā tas ietekmē jautājumu par aptieku atkarību no lieltirgotavām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ar noteikumu projektu ir paredzēts, ka papildus zāļu cenai aptieka iekasēs maksu par farmaceita pakalpojumu par recepti pie pirmreizējas izsniegšanas. Lūdzam apsvērt iespēju papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai  citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, piemēram, Lietuvā un Igaunijā, aptieka iekasē samaksu par farmaceita pakalpojumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā šajā punktā norādīto, ka ražotāja cena tas ir zāļu ražotāja attiecīgo zāļu realizācijas cena Latvijā bez pievienotās vērtības nodokļa, lūdzam izvērtēt, vai otro teikumu pēc vārdiem "nedrīkst pārsniegt šādu recepšu zāļu zemāko deklarēto cenu" nav jāpapildina ar vārdiem "bez pievienotās vērtības nodokļa".
Piedāvātā redakcija
-