Iebildumi / Priekšlikumi
Jo nav nekāda pamatojuma, lai vienotajā klasifikācijā (2.pielikumā) neiekļautu šādus apgrūtinājumu veidus:
ēku servitūtu teritoriju
ūdens lietošanas servitūta teritoriju
ceļa servitūta teritoriju
Ja valstī tiek izveidota Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēma, tad vienuviet ir jāatspoguļo VISI apgrūtinājumi, nevis jāatrakstās, ka citi apgrūtinājumi tiek reģistrēti citās informācijas sistēmās, vai vēl kādi citi iemesli, kas pēc būtības raksturo iestāžu vēlmi nevis nodrošināt visiem saprotamus pakalpojumus, bet prezumē iestādes pastāvēšanu kā virsmērķi.
Šāda risinājuma ieviešana, samazinās ne tikai VZD izdevumus, uzturot un apstrādājot publiskās pārvaldes iestāžu pārstāvju deleģējumus pārstāvēt attiecīgo iestādi, bet samazinās visas publiskās pārvaldes izdevumus.
Tāpēc lūdzam pievienot MK protokoluzdevumu šādā redakcijā:
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai veikt nepieciešamās darbības, lai vienotajā autentifikācijas modulī portālā www.latvija.lv varētu identificēt publiskās institūciju pārstāvjus, kas var dažādos elektroniskās saziņas un datu apmaiņas starp publisko pārvaldi, veikt darbības institūcijas vārdā.
Tā kā šī informācija ir tikusi un tiek izmantota, tad šāda apgrūtinājuma dzēšana var būt pieļaujama tikai pēc tam, kad valsts ir atrisinājusi pēc būtības objektu 'zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa' piederību. Tāpēc lūdzam šo svītrot no noteikumu projekta, pievienojot nepieciešamos MK protokollēmuma projekta uzdevumus, kas paredzēs šo objektu īpašuma piederību sakārtot pēc būtības, t.sk. ja būves nevienam nepieder, tad tās ir valstij piekritīgās un valstij attiecīgi jāveic darbības ar būvēm.
Izziņā tiek norādīts, ka "Kā arī Aizsargjoslu likuma 19. pantā ir noteikti aizsargjoslu parametri tikai ūdensvadu un kanalizācijas tīkliem (cauruļvadiem), bet atsevišķiem ūdensvadu un kanalizācijas tīkliem (ūdenstornis, kanalizācijas sūkņu stacijas, ūdens rezervuārs, ūdens apstrādes stacija) netiek noteikti aizsargjoslu platums". Tātad aizsargjoslas joprojām ir visiem ūdensvadu un kanalizācijas tīkliem, turklāt likums paredz, ka metodiku noteiks Ekonomikas ministrija, tādejādi tikai tas fakts, ka likums nenosaka visiem tīkliem aizsargjoslas platumu, nenozīmē, ka aizsargjoslas citiem tīkliem vairs nav un tās varētu dzēst no Apgrūtināto teritoriju vai Kadastra informācijas sistēmas.
Izziņā ir norādīts, ka "Aizsargjoslu likumā veikti šādi grozījumi: 22. panta otrās daļas 4. punktā izslēgts "d" un "e" apakšpunkts – ap automobiļu gāzes uzpildes stacijām un ap sašķidrinātās ogļūdeņražu gāzes balonu noliktavām un tirdzniecības punktiem vairs nenoteiks ekspluatācijas aizsargjoslas." Tomēr no likuma pēc būtības nav izslēgtas minētās aizsargjoslas, tikai noteikts, ka aizsargjoslu noteikšanas metodiku noteiks EM. tāpēc šādas aizsargjoslas nevar tikt dzēstas tikai tāpēc, ka likums vairs nenosaka vienotus metrus.
Aizsargjoslu likuma 29.pants. Drošības aizsargjoslu uzdevumi un veidi":
"1) Drošības aizsargjoslas nosaka ap ogļūdeņražu ieguves vietām, naftas, naftas produktu, bīstamu ķīmisko vielu un produktu cauruļvadiem, tilpnēm, krātuvēm, pārstrādes un pārkraušanas uzņēmumiem, degvielas uzpildes stacijām, ap aizsprostiem, gar gāzesvadiem ar spiedienu virs 1,6 megapaskāliem, gāzes regulēšanas stacijām, gāzes regulēšanas punktiem, dabasgāzes kompresoru stacijām, dabasgāzes savākšanas punktiem, gāzes krātuvju urbumiem, sašķidrinātās ogļūdeņražu gāzes noliktavām, krātuvēm un uzpildes stacijām, sašķidrinātās ogļūdeņražu gāzes balonu noliktavām un tirdzniecības punktiem, automobiļu gāzes uzpildes stacijām, gar dzelzceļiem, pa kuriem pārvadā naftu, naftas produktus, bīstamas ķīmiskās vielas un produktus, kā arī gar virszemes siltumvadiem, kuru diametrs ir 400 milimetru un lielāks. Drošības aizsargjoslu galvenais uzdevums ir nodrošināt vides un cilvēku drošību šo objektu ekspluatācijas laikā un iespējamo avāriju gadījumā, kā arī pašu objektu un to tuvumā esošo objektu drošību.
Lūdzam dzēst visu šo punktu.
Vai arī pievienot atbildīgo valsts institūciju apliecinājumu, kurā norādīts normatīvais akts, kas paredz, ka vairs neeksistē šādas aizsargjoslas, kuras ar projektu paredzēts dzēst:
aizsargjoslas ap šādiem objektiem:
203000001 – kanalizācijas sūkņu stacija,6204000001 – ūdenstornis, 6204000002 – ūdens rezervuārs, 6204000003 – ūdens spiediena paaugstināšanas sūkņu stacija, 6204000004 – ūdens apstrādes stacija;
aizsargjoslas šādām apgrūtinātām teritorijām – 7312010600 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap virszemes ūdens rezervuāru, 7312010700 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdens spiediena paaugstināšanas sūkņu staciju, 7312010800 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdens apstrādes staciju, 7312010900 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap kanalizācijas sūkņu staciju, 7312081000 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap automobiļu gāzes uzpildes staciju (AGUS), 7312081200 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap sašķidrinātās ogļūdeņražu gāzes balonu noliktavu un tirdzniecības punktu un 7312010500 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdenstorni.
Nevar dzēst reģistrētos apgrūtinājumus, kas atbilst šo noteikumu 1.pielikumam, kā arī 3.pielikumam
.
Piemēram, šī punkta redakcija nozīmē, ka no Kadastra reģistra tiks dzēsti šādi apgrūtinājumi, kas ir nepieņemami tiesiskā valstī:
ēku servitūtu teritoriju
ūdens lietošanas servitūta teritoriju
ceļa servitūta teritoriju
Vēršam uzmanību uz faktu, ka ļoti liela daļa no šiem servitūtiem tika noteikti zemes reformas gaitā, ne visas zemes ir ierakstītas zemesgrāmatā, kā arī ne vienmēr zemes reformas laikā vienādi tika formēti dokumenti zemesgrāmatai, tādejādi kadastrā šobrīd ir pilnīgākais šo servitūtu, kas tika noteikti zemes reformas gaitā (tātad balstoties uz likumu, nevis uz īpašnieku vienošanās pamata!), apjoms!
— atsevišķi objekti — ēkas, mākslas darbi, iekārtas un priekšmeti, atsevišķas apbedījuma vietas;
— kompleksi objekti — arheoloģiskās senvietas, arhitektūras ansambļi un kompleksi, pilsētu un citu apdzīvoto vietu vēsturiskie centri, ielas, laukumi, kvartāli, kultūrslānis, kapsētas, kultūrvēsturiskas ainavas, piemiņas vietas, vēsturiskas vietas un teritorijas."
Bet apgrūtināto teritoriju informācijas sistēma ir kartogrāfiska 2dimensiju sistēma, kas nepieļauj reģistrēt apgrūtinājumu- kultūras pieminekli, kas nav visa ēka, bet tikai ēkas daļa vai nekustama ēkas sastāvdaļa, piemēram, kāpnes vai sienu gleznojums,
lūdzam noteikumos precīzi atrunāt, kādā veidā šādi kultūras pieminekļi, kas nav visa ēka,
1) tiks vai netiks reģistrēti kā apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas objekti?
2) tiem tiks vai netiks reģistrēta apgrūtinātā teritorija (ja tiks- kādā veidā uz kādiem principiem, piemēram, ēkā esošajam kultūras piemineklim- sienas gleznojumam tiks reģistrēta apgrūtinātā teritorija)?
2) kādā veidā šādi apgrūtinājumi tiks reģistrēti nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā, jo noteikumi lai arī nosaka vienoto apgrūtinājumu klasifikāciju, to neatspoguļo, jo šādus apgrūtinājumus, kas atrodas ēkas daļā pēc būtības nav iespējams reģistrēt kā apgrūtinājumu zemes vienībai, jo apgrūtināta ir nevis zemes, bet ēkas daļa, piemēram, sienas gleznojumus ēkas 5.stāvā.
Ja šo iebildumu nav iespējams atrisināt tikai ar šiem noteikumiem, lūdzam pievienot Ministru kabineta protokollēmuma projekta uzdevumu.
Jo kultūras pieminekļu apgrūtinājumi jau šobrīd tiek ņemti vērā kadastrālajā vērtēšanā, tomēr nekustamo kultūras pieminekļu dažādība un jo īpaši, ja kultūras piemineklis ir tikai ēkas daļa, liek rast risinājumus, lai šāda veida kultūras pieminekļu radītie apgrūtinājumi tiktu atbilstoši to būtībai reģistrēti kadastra reģistrā un kultūras pieminekļa- ēkas daļas gadījumā to jāreģistrē atbilstošajā ēkas daļā, nevis zemes vienībā.
(diemžēl Tap portāls neatļauj piedāvātajā redakcijā saglabāt 2.pielikuma tabulas formatējumu)
17.
Valsts aizsargājamie kultūras pieminekļi
17.1.
5209030001 kultūras piemineklis punkts, daudzstūris
4. Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu teritorijas un to aizsargjoslas (aizsardzības zonas)
4.1 7313140100 kultūras pieminekļa rezervāts daudzstūris
4.2. 7314010104 valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.3. 7314010106 reģiona nozīmes arhitektūras pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.4. 7314010105 vietējās nozīmes arhitektūras pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.5. 7314010202 valsts nozīmes arheoloģiskā pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.6. 7314010204 reģiona nozīmes arheoloģiska kultūras pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.7. 7314010203 vietējās nozīmes arheoloģiska kultūras pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.8. 7314010302 valsts nozīmes mākslas pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.9. 7314010304 reģiona nozīmes mākslas pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.10. 7314010303 vietējās nozīmes mākslas pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.11. 7314010402 valsts nozīmes industriāla pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.12. 7314010404 reģiona nozīmes industriāla pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.13. 7314010403 vietējās nozīmes industriāla pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.14. 7314010502 valsts nozīmes vēsturiska notikuma vietas teritorija un objekti daudzstūris
4.15. 7314010504 reģiona nozīmes vēsturiska notikuma vietas teritorija un objekti daudzstūris
4.16. 7314010503 vietējās nozīmes vēsturiska notikuma vietas teritorija un objekti daudzstūris
4.17. 7314010602 valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.18. 7314010604 reģiona nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.19. 7314010603 vietējās nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti daudzstūris
4.20. 7314010700 kultūras pieminekļa teritorija un objekti, kas atbilstoši UNESCO Konvencijai par pasaules kultūras un dabas mantojuma aizsardzību iekļauti pasaules kultūras un dabas mantojuma objektu sarakstā daudzstūris
Kā arī paredzēt kurā normatīvajā aktā tiks noteikta klasifikācija nekustamā īpašuma objekta- ēkas un telpu grupas apgrūtinājumiem.
Nr. |
Kods |
Teritorijas nosaukums
|
Elementa tips |
| 4. | Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu |
||
|
|
||
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
| 4.21. | 7314020101 |
vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli laukos |
daudzstūris |
| 4.22. | 7314020102 |
vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli pilsētās |
daudzstūris |
| 4.23. | 7314020201 |
individuāli noteikta vides un dabas resursu aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap valsts, reģiona vai vietējās nozīmes kultūras pieminekli |
daudzstūris |
| 4.24. | 7314020202 |
individuāli noteikta vides un dabas resursu aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap kultūras pieminekli, kas atbilstoši UNESCO Konvencijai par pasaules kultūras un dabas mantojuma aizsardzību iekļauts pasaules kultūras un dabas mantojuma objektu sarakstā |
daudzstūris |
ēku servitūtu teritoriju
ūdens lietošanas servitūta teritoriju
ceļa servitūta teritoriju
Kā arī paredzēt noteikumu projektā, ka minētos apgrūtinājumus Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmā iekļauj Valsts zemes dienests no Kadastra reģistra datiem.
Nr.p.k. |
Kods |
Teritorijas nosaukums |
| 1. | 7315010100 |
ēku servitūta teritorija |
| 2. | 7315020100 |
ūdens lietošanas servitūta teritorija |
| 3. | 7315030100 |
ceļa servitūta teritorija |
Izziņā ir sniegta šāda atbilde: "Valsts zemes dienests plāno, sākot ar 2025. gadu, visus apgrūtinājumus (izņemot 3. pielikumā noteiktos) reģistrēt Kadastra informācijas sistēmā, izmantojot tikai Informācijas sistēmā iekļautos datus par apgrūtinātajām teritorijām un to robežām ( 2.pielikums). "
Vēršam uzmanību uz faktu, ka pati Tieslietu ministrija bija rosinājusi šādu noteikumu projekta punktu :
"Līdz grozījumu Ministru kabineta noteikumos kadastrālās vērtēšanas jomā spēkā stāšanās brīdim, paredzot ar šiem noteikumiem noteikto jauno apgrūtinājumu izvērtēšanu kadastrālās vērtības aprēķinā:
44.1.zemes vienībai Kadastra informācijas sistēmā reģistrēto:
44.1.1.apgrūtinājumu "7316090101 sanitārās aizsargjoslas teritorija ap dzīvnieku kapsētu, kurā ir aprakti ar Sibīrijas mēri nobeigušies dzīvnieki" izvērtē tāpat kā apgrūtinājumu "7316090100 sanitārās aizsargjoslas teritorija ap dzīvnieku kapsētu";
44.1.2.apgrūtinājumu "7312020710 drošības aizsargjoslas teritorija ap automobiļu gāzes uzpildes staciju (AGUS)" izvērtē tāpat kā apgrūtinājumu "7312081000 ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap automobiļu gāzes uzpildes staciju (AGUS)";
44.1.3.apgrūtinājumu "7313060100 aizsargājamo ainavu apvidus stingrā režīma zonas teritorija" izvērtē tāpat kā apgrūtinājumu "7313060300 aizsargājamo ainavu apvidus dabas lieguma zonas teritorija zeme";
44.2.būvei Kadastra informācijas sistēmā reģistrēto reģiona nozīmes kultūras pieminekļa statusa apgrūtinājumu piemēro tāpat kā būvei Kadastra informācijas sistēmā reģistrēto vietējās nozīmes kultūras pieminekļa statusa apgrūtinājumu."
Šāda punkta dzēšana no noteikumu projekta neatrisina problēmu pēc būtības- Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumi Nr. 103 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi" ir jāgroza, ņemot vērā šo noteikumu projektu.
Lūdzam pievienot šādu protokollēmuma projektu:
