Projekta ID
23-TA-2031Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojektā piedāvātās Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma (turpmāk – likums) 19. panta 3.1 daļas pirmais un otrais teikums paredz, ka Ministru kabinets ar ikreizēju rīkojumu (turpmāk – rīkojums) nosaka atļaujas vai licences laukumu jūrā elektronisko sakaru tīklu jūras kabeļlīniju, elektrisko tīklu kabeļlīniju, zemūdens elektropārvades kabeļlīniju un zemūdens cauruļvadu, tai skaitā gāzesvadu, naftas un naftas produktu cauruļvadu, ierīkošanai elektronisko sakaru tīklu jūras kabeļlīniju ierīkošanai, un ka šo rīkojumu atbildīgā ministrija sagatavo, pamatojoties uz personas iesniegumu. Vienlaikus šīs daļas trešais teikums noteic, ka rīkojumu elektrisko tīklu kabeļlīniju, zemūdens elektropārvades kabeļlīniju un zemūdens cauruļvadu, tai skaitā gāzesvadu, naftas un naftas produktu cauruļvadu, ierīkošanai atbildīgā ministrija sagatavo pēc savas iniciatīvas. Tādējādi nav saprotams, vai rīkojums tiek sagatavots, pamatojoties uz personas iesniegumu vai pēc atbildīgās ministrijas iniciatīvas.
Likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā skaidrots, ka "Atkrastes vēja parka sekmīga darbība nav iespējama bez savienojuma ar elektroenerģijas pārvades sistēmu, pa kuru tiks nodrošināta vēja parkā saražotās elektroenerģijas tālāka transportēšana, tas ir atkrastes vēja parku ar kabeļlīniju ir jāsavieno ar sauszemē esošo elektroenerģijas sistēmu. Tādēļ ir pamatoti Likuma 19. panta trešajā daļā minētajā izsolē tiesības izmantot atkrastes vēja parku licences laukumu piešķirt vienlaikus ar tiesībām izmantot elektrisko tīklu kabeļlīniju vai zemūdens elektropārvades kabeļlīniju licences laukumu. Līdz ar to atbilstoši Likuma 19. panta trešā daļā noteiktajam attiecībā uz rīkojumu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu enerģijas ražošanai nepieciešamo iekārtu būvniecībai, ierīkošanai, ar to saistītai izpētei un iekārtu ekspluatācijai, arī attiecībā uz rīkojumu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu elektrisko tīklu kabeļlīniju, zemūdens elektropārvades kabeļlīniju un zemūdens cauruļvadu, tai skaitā gāzesvadu, naftas un naftas produktu cauruļvadu, ierīkošanai nebūtu nepieciešams personas iesniegums". Norādām, ka likumprojektā piedāvātajā likuma 19. panta 3.1 daļā ietvertais regulējums nesasniedz likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā norādīto mērķi.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojektu, nosakot, ka rīkojumu atbildīgā ministrija sagatavo, pamatojoties uz personas iesniegumu, un ka gadījumos, kad atļauja vai licence izsniedzama likuma 19. panta otrās daļas 4. punktā minēto būvju būvniecībai un tiesības atļaujas vai licences laukuma jūrā izmantošanai tiek piešķirtas izsoles kārtībā, atbildīgā ministrija pēc savas iniciatīvas sagatavo rīkojumu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu šī panta otrās daļas 7. punktā minēto darbību veikšanai.
Likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā skaidrots, ka "Atkrastes vēja parka sekmīga darbība nav iespējama bez savienojuma ar elektroenerģijas pārvades sistēmu, pa kuru tiks nodrošināta vēja parkā saražotās elektroenerģijas tālāka transportēšana, tas ir atkrastes vēja parku ar kabeļlīniju ir jāsavieno ar sauszemē esošo elektroenerģijas sistēmu. Tādēļ ir pamatoti Likuma 19. panta trešajā daļā minētajā izsolē tiesības izmantot atkrastes vēja parku licences laukumu piešķirt vienlaikus ar tiesībām izmantot elektrisko tīklu kabeļlīniju vai zemūdens elektropārvades kabeļlīniju licences laukumu. Līdz ar to atbilstoši Likuma 19. panta trešā daļā noteiktajam attiecībā uz rīkojumu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu enerģijas ražošanai nepieciešamo iekārtu būvniecībai, ierīkošanai, ar to saistītai izpētei un iekārtu ekspluatācijai, arī attiecībā uz rīkojumu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu elektrisko tīklu kabeļlīniju, zemūdens elektropārvades kabeļlīniju un zemūdens cauruļvadu, tai skaitā gāzesvadu, naftas un naftas produktu cauruļvadu, ierīkošanai nebūtu nepieciešams personas iesniegums". Norādām, ka likumprojektā piedāvātajā likuma 19. panta 3.1 daļā ietvertais regulējums nesasniedz likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā norādīto mērķi.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojektu, nosakot, ka rīkojumu atbildīgā ministrija sagatavo, pamatojoties uz personas iesniegumu, un ka gadījumos, kad atļauja vai licence izsniedzama likuma 19. panta otrās daļas 4. punktā minēto būvju būvniecībai un tiesības atļaujas vai licences laukuma jūrā izmantošanai tiek piešķirtas izsoles kārtībā, atbildīgā ministrija pēc savas iniciatīvas sagatavo rīkojumu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu šī panta otrās daļas 7. punktā minēto darbību veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļu ar skaidrojumu par likumprojektā piedāvātās likuma 19. panta 3.1 daļas otrajā teikumā noteiktā regulējuma mērķi un nepieciešamību.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumu Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi" 6. punktam par atbildīgo ministriju uzskatāma Zemkopības ministrija vai Ekonomikas ministrija. Ievērojot, ka atbilstoši likuma 19. panta 3.1 daļai rīkojuma projektu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu sagatavo atbildīgā ministrija, nav saprotams, kāpēc personas iesniegumu ar ierosinājumu noteikt laukumu jūrā būtu jāizskata iestādei, kas nav atbildīga par rīkojuma projekta sagatavošanu. Norādām, ka Tieslietu ministrijas ieskatā šāda pieeja būtu pretrunā Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta desmitajā daļā nostiprinātajam valsts pārvaldes efektivitātes principam.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumu Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi" 6. punktam par atbildīgo ministriju uzskatāma Zemkopības ministrija vai Ekonomikas ministrija. Ievērojot, ka atbilstoši likuma 19. panta 3.1 daļai rīkojuma projektu par atļaujas vai licences laukuma jūrā noteikšanu sagatavo atbildīgā ministrija, nav saprotams, kāpēc personas iesniegumu ar ierosinājumu noteikt laukumu jūrā būtu jāizskata iestādei, kas nav atbildīga par rīkojuma projekta sagatavošanu. Norādām, ka Tieslietu ministrijas ieskatā šāda pieeja būtu pretrunā Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta desmitajā daļā nostiprinātajam valsts pārvaldes efektivitātes principam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz precizēt likuma 19. panta ceturtās daļas 2. punktā ietverto pilnvarojumu Ministru kabinetam, pilnvarojot Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā rīkojama izsole par tiesībām izmantot atļaujas vai licences laukumu jūrā. Vienlaikus likumprojekts neparedz spēkā stāšanās noteikumu, līdz ar to paredzams, ka tas stāsies spēkā vispārējā kārtībā. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši tiesību doktrīnai jaunai tiesību normai ir tūlītējs spēks, tādējādi likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums būs piemērojams līdz ar likumprojekta spēkā stāšanos. No minētā izriet, ka līdz ar likumprojekta stāšanos spēkā likums paredzēs iespēju tiesības izmantot atļaujas vai licences laukumu jūrā piešķirt izsoles kārtībā, taču normatīvā regulējuma attiecībā uz šādas izsoles rīkošanas kārtību nebūs.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt likumprojektu ar pārejas regulējumu attiecībā uz likumprojektā piedāvātajiem grozījumiem likuma 19. panta trešajā un 3.1 daļā, kā arī ceturtās daļas 2. punktā, vienlaikus atbilstoši precizējot likumprojekta anotācijas 1.2. sadaļu.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt likumprojektu ar pārejas regulējumu attiecībā uz likumprojektā piedāvātajiem grozījumiem likuma 19. panta trešajā un 3.1 daļā, kā arī ceturtās daļas 2. punktā, vienlaikus atbilstoši precizējot likumprojekta anotācijas 1.2. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-