Atzinums

Projekta ID
22-TA-3777
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
21.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iepriekšējais LDDK iebildums nav pilnībā ņemts vērā. Tā kā profesijas jēdziens vairs nav iekļauts Profesionālās izglītības likumā (2022. gada grozījumi), termins "profesijā" jāaizvieto ar "noteiktā profesionālās kvalifikācijas jomā" vai citu formulējumu, piemēram, "sagatavot noteiktas profesionālās kvalifikācijas speciālistu".
Tāpat arī rosinām apsvērt "garīgi un fiziski" (attīstītu) aizvietot ar "intelektuāli" (attīstītu), jo sports netiek obligāti prasīts programmas saturā.
Piedāvātā redakcija
sagatavot izglītojamo darbībai noteiktā profesionālās kvalifikācijas jomā, veicinot viņa pilnveidošanos par intelektuāli attīstītu, brīvu, atbildīgu un radošu personību;
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Aicinām lietot Profesionālās izglītības likumā lietoto terminu "vispārējā un profesionālā kompetence" (24. panta 1. daļa, Profesijas standarta definīcija).
2. Jādzēš "ietvarstruktūras".
3. Jāprecizē, ka studiju rezultāti tiek sasniegti atbilstoši vai nu sestā, vai septītā PKL (nevis "un") vispārējai vai profesionālai kompetencei.
 
Piedāvātā redakcija
nodrošināt pirmā un otrā cikla profesionālās augstākās izglītības studiju programmas studiju rezultātu sasniegšanu atbilstoši attiecīgi sestā vai septītā profesionālās kvalifikācijas līmeņa vispārējai un profesionālai kompetencei;
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt tekstu, kas formulēts kļūdaini vai neloģiski.
Piedāvātā redakcija
konkrētās profesionālās kvalifikācijas studiju kursi.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iepriekšējais iebildums nav pilnībā ņemts vērā. 
1. Aicinām vairs nelietot terminu "profesija", kas vairs nav iekļauts Profesionālās izglītības likumā.
2. Aicinām lietot Profesionālās izglītības likumā lietoto terminu "vispārējā un profesionālā kompetence" (24. panta 1. daļa, Profesijas standarta definīcija).
Piedāvātā redakcija
Studiju kursu izvēli studiju programmā, studiju kursu un prakses saturu nosaka saskaņā ar profesionālās kvalifikācijas prasībām vai normatīvajiem aktiem, kas nosaka profesionālās augstākās izglītības programmā studējošam attiecīgai profesionālai kvalifikācijai nepieciešamo vispārējo un profesionālo kompetenci.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Aicinām lietot Profesionālās izglītības likumā lietoto terminu "vispārējā un profesionālā kompetence" (24. panta 1. daļa, Profesijas standarta definīcija).
2. Jādzēš "ietvarstruktūras".

 
Piedāvātā redakcija
Bakalaura studiju programmas saturs nodrošina studiju rezultātu sasniegšanu atbilstoši sestā profesionālās kvalifikācijas līmeņa vispārējai un profesionālai kompetencei.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iepriekšējie priekšlikumi nav pilnībā ņemti vērā.
1. Aicinām nelietot terminu "profesija", kas vairs netiek lietots Profesionālās izglītības likumā.
2. Aicinām lietot profesionālās izglītības likuma 24. panta 1. daļā lietoto "vispārējā un profesionālā kompetence".
 
Piedāvātā redakcija
Bakalaura studiju programmas studiju satura un īstenošanas aprakstā studiju kursu izvēli, studiju kursu apjomu un saturu, kā arī prakses saturu atbilstoši iegūstamajam grādam un profesionālajai kvalifikācijai nosaka saskaņā ar profesionālās kvalifikācijas prasībām vai normatīviem aktiem, kas nosaka profesionālās augstākās izglītības programmā studējošam attiecīgai profesionālajai kvalifikācijai nepieciešamo vispārējo un profesionālo kompetenci.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Aicinām lietot profesionālās izglītības likuma 24. panta 1. daļā lietoto "vispārējā un profesionālā kompetence".
2.  Jādzēš "ietvarstruktūras".
Piedāvātā redakcija
Maģistra studiju programmas saturs nodrošina programmas studiju rezultātu apguvi, kas nepieciešama profesionālās darbības veikšanai atbilstoši septītā profesionālās kvalifikācijas līmeņa vispārējai un profesionālai kompetencei.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Iepriekšējais LDDK iebildums nav pilnībā ņemts vērā. Tā kā profesijas jēdziens vairs nav iekļauts Profesionālās izglītības likumā (2022. gada grozījumi), aicinām tā vietā lietot "profesionālā kvalifikācija".
2. Aicinām lietot Profesionālās izglītības likumā lietoto terminu "vispārējā un profesionālā kompetence" (24. panta 1. daļa, Profesijas standarta definīcija).
Piedāvātā redakcija
Maģistra studiju programmas studiju satura un īstenošanas aprakstā studiju kursu izvēli, studiju kursu saturu un apjomu, tostarp, nosakot darba vidē īstenojamo studiju saturu un apjomu, kā arī prakses saturu atbilstoši iegūstamajam grādam un iegūstamajai kvalifikācijai nosaka saskaņā ar profesionālās kvalifikācijas prasībām vai normatīviem aktiem, kas nosaka profesionālās augstākās izglītības programmā studējošam attiecīgai profesionālai kvalifikācijai nepieciešamo vispārējo un profesionālo kompetenci.
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Iepriekšējais LDDK iebildums nav pilnībā ņemts vērā. Tā kā profesijas jēdziens vairs nav iekļauts Profesionālās izglītības likumā (2022. gada grozījumi), aicinām tā vietā lietot "profesionālā kvalifikācija".
2. Aicinām lietot Profesionālās izglītības likumā lietoto terminu "vispārējā un profesionālā kompetence" (24. panta 1. daļa, Profesijas standarta definīcija).
Piedāvātā redakcija
Studiju programmas, kuru īsteno pēc vidējās izglītības programmas apguves, satura un īstenošanas aprakstā, studiju kursu izvēli, studiju kursu saturu un apjomu, tostarp, nosakot darba vidē īstenojamo studiju saturu un apjomu, kā arī prakses saturu atbilstoši iegūstamajai profesionālajai kvalifikācijai nosaka saskaņā ar profesionālās kvalifikācijas prasībām vai normatīviem aktiem, kas nosaka profesionālās augstākās izglītības programmā studējošam attiecīgai profesionālai kvalifikācijai nepieciešamo vispārējo un profesionālo kompetenci.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Iepriekšējais LDDK iebildums nav pilnībā ņemts vērā. Tā kā profesijas jēdziens vairs nav iekļauts Profesionālās izglītības likumā (2022. gada grozījumi), aicinām tā vietā lietot "profesionālā kvalifikācija".
2. Aicinām lietot Profesionālās izglītības likumā lietoto terminu "vispārējā un profesionālā kompetence" (24. panta 1. daļa, Profesijas standarta definīcija).
Piedāvātā redakcija
Studiju programmas, kuru īsteno pēc īsā cikla vai pirmā cikla augstākās izglītības apguves, studiju satura un īstenošanas aprakstā studiju kursu izvēli, studiju kursu saturu un apjomu, tostarp, nosakot darba vidē īstenojamo studiju saturu un apjomu, kā arī prakses saturu atbilstoši iegūstamajai profesionālajai kvalifikācijai nosaka saskaņā ar profesionālās kvalifikācijas prasībām vai normatīviem aktiem, kas nosaka profesionālās augstākās izglītības programmā studējošam attiecīgai profesionālai kvalifikācijai nepieciešamo vispārējo un profesionālo kompetenci.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Dzēšot "profesionālo", precizēt, ka nākamajā ciklā var iegūt augstāko izglītību, ne tikai profesionālo augstāko izglītību.
Piedāvātā redakcija
radīt motivāciju tālākizglītībai un sniegt iespēju sagatavoties, lai iegūtu attiecīgu nākamā cikla augstāko izglītību un attiecīga līmeņa profesionālo kvalifikāciju.