Atzinums

Projekta ID
22-TA-3340
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt informāciju, vai izmaksas ir skaidri nodalāmas un nepastāv izmaksu un funkciju pārklāšanās ar likmē iekļaujamām izmaksām un izmaksām, kas tiks attiecinātas kā faktiskās par citām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam anotācijā iekļaut informāciju attiecībā uz neparedzētajiem izdevumiem- attiecīgi skaidri sniedzot pamatojumu, kāpēc konkrētajā pasākumā nosaka procentuālo neparedzēto izdevumu tieši tādā apmērā. Lai arī izziņā ir norādīts, ka minētais Finanšu ministrijas komentārs ir ņemts vērā, tomēr vēršam uzmanību, ka anotācija nav atbilstoši papildināta ar pamatojumu neparedzēto izmaksu ierobežojuma sliekšņa noteikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 43.punktu, nosakot, ka avanss jāizlieto sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, nodrošinot atbildīgu finanšu plānošanu, lai nerastos situācijas, kad neizlietots avanss uz nākamā gada sākumu rada negatīvu ietekmi uz valsts kopbudžeta deficītu. Vēršam uzmanību, ka garāks avansu apgūšanas termiņš kopumā būtiski neveicinās naudas plūsmas intensificēšanu, un var radīt risku n+3 mērķu izpildei. Ātrāku naudas plūsmu varētu nodrošināt, paredzot avansa izmaksāšanu pa daļām.
Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta 43.punktu papildināt ar maksimālo avansa apmēru, kas precizētajā MK noteikumu projekta redakcijā ir svītrots.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtībai Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā, veicot avansa un starpposma maksājumus, ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nedrīkst pārsniegt 90% no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Aicinām precizēt vai skaidrot, kāpēc paredzēts kopummas apjoms ietverot pašvaldības budžeta līdzfinansējumu, nevis valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 14.punktā noteikto, izstrādājot sākotnējās ietekmes novērtējumu (anotāciju), ir jāizvērtē arī normatīvā akta ietekme uz tautsaimniecību. Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par normatīvā akta ietekmi uz tautsaimniecību, norādot pēc iespējas izmērāmus rādītājus, kā arī novērtējot konkrētus aspektus par plānoto ieguldījumu sagaidāmo ietekmi un efektivitāti, t.sk. faktiski sagaidāmos rezultātus pēc investīciju īstenošanas. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas "Atbalstāmās darbības un izmaksas" attiecīgo daļu ar šādiem vienkāršoto izmaksu aspektiem:
1) Apraksts, ka likmes aprēķins ir:
Taisnīgs – vienkāršoto izmaksu aprēķiniem jābalstās uz datiem/ normatīvajiem aktiem un izmaksas nevar paredzēt pārmērīgi augstas vai zemas.
Objektīvs – vienkāršoto izmaksu aprēķiniem jāpauž vienāda attieksme pret jebkuru FS vai projektu.
Pārbaudāms – vienkāršoto izmaksu aprēķiniem jābūt dokumentāli pierādāmiem un pārbaudāmiem.
Iepriekš noteikts – likmes piemērošanas nosacījumi ir iepriekš noteikti un ieinteresētajām personām zināmi
2) Lūgums norādīt likmes aprēķinam un tā pamatošanai izmantotos normatīvos aktus un informācijas avotus;
3) Lūgums norādīt Izmaksu un/ vai Ministru kabineta noteikumu par SAM īstenošanu punktu uzskaitījumu no kuriem rēķināms vienotās personāla likmes %
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam izziņas 42.punktā izteikto iebildumu, ņemot vērā, ka tas nav ņemts vērā pēc būtības. Attiecīgi atkārtoti lūdzam anotācijā norādīt, kādi dati finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj un jāiesniedz sadarbības iestādei par horizontālajiem principiem "Klimatnodrošināšana", "Energoefektivitāte pirmajā vietā un "Nenodarīt būtisku kaitējumu", lai gan finansējuma saņēmējam, gan sadarbības iestādei būtu skaidrs par uzkrājamajiem datiem pasākuma ietvaros.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai finansējuma saņēmējam būs pienākums uzkrāt datus arī par fiziskām personām, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt Ministru kabineta noteikumu Nr.301 "Noteikumi par azbesta un azbesta izstrādājumu ražošanas radīto vides piesārņojumu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu" datumu (2011.gada 19.aprīļa noteikumi).
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām  noformēt atsauci uz  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija  Regulu 2021/1060 atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-