Projekta ID
24-TA-1436Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta anotācijā ir sniegts skaidrojums par visu būtisko izmaiņu Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 35 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.9. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētījumi" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 35) būtību, nepieciešamību un mērķi, tostarp arī noteikumu projekta 11. un 27. punktā ietvertā regulējuma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu Nr. 35 62.2., 62.3., 62.4. un 62.5. apakšpunktu ar konkrētu standartlikmju apmēru. Norādām, lai gan anotācijā minēts, ka minētajos apakšpunktos standartlikmes svītrotas, lai nebūtu nepieciešams atkārtoti veikt grozījumus noteikumos Nr. 35, tomēr atbilstoši indivīda pamattiesībām zināt savas tiesības konkrētam standartlikmju apmēram būtu jābūt noregulētam noteikumu projektā (no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet, ka MC darba programma, uz kuru norādīts anotācijā, būtu saistoša un pieejama pētniecības pieteikumu iesniedzējiem - privātpersonām).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka 1.1.1.9. pasākumā atbalsts tiks sniegts labuma guvēju (pētniecības pieteikumi) līmenī, nevis finansējuma saņēmēja līmenī, līdz ar to Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr. 2021/1060), 53. panta 2. punkta nav attiecināms (obligāti piemērojams) 1.1.1.9. pasākumā. Ar regulas Nr. 2021/1060 53. panta 2. punktā minēto “darbību” tiek saprastas darbības finansējuma saņēmēja līmenī, kas noteiktas noteikumu Nr. 35 43. punktā un pētniecības pieteikumu līmenī ir iespējams piemērot faktiskās izmaksas. Saistībā ar minēto lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar tiesību normās balstītu pamatojumu anotācijā sniegtajai attiecīgās regulas interpretācijai. Tostarp norādām, ka ar darbībām minētās regulas finanšu instrumentu kontekstā saprotams arī programmieguldījums finanšu instrumentā un sekojošais finansiālais atbalsts, kuru ar minētā finanšu instrumenta starpniecību sniedz galasaņēmējiem.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek ieviestas arī Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, prasības, lūdzam atbilstoši noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par minētās regulas ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumu Nr. 50 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumu” 73. punktā nav paredzēta attiecīga Latvijas zinātņu akadēmijas kā finansējuma saņēmēja funkcija. Ņemot vērā, ka ar noteikumu projekta 17. punktu paredzēts svītrot pienākumu veikt 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" ilgtspējas uzraudzību, lūdzam nodrošināt grozījumu veikšanu minētajos Ministru kabineta noteikumos, papildinot noteikumu projekta anotācijas 4. sadaļu ar skaidrojumu par minēto saistīto grozījumu nepieciešamību un būtību.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projektā skaidrot, kādos gadījumos atbalstu sniedz saskaņā ar katru no noteikumu projekta 22. punktā minētajām regulām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projektā regulēt vienīgi nosacījumus noteikumu projektā paredzētā atbalsta pasākuma īstenošanai, nevis nosacījumus attiecībā uz citām valsts atbalsta programmām vai individuālā atbalsta projektiem, atbilstoši svītrojot vai precizējot noteikumu projekta 27. punktu.
Papildus lūdzam tiesiskās noteiktības nolūkā noteikumu projekta 24. punktā precīzāk noteikt, kas ir domāts ar piešķīrējiestādēm, nepieciešamības gadījumā nodrošinot korektu (t.i., citiem normatīvajiem aktiem) atbilstošu terminoloģijas lietojumu.
Papildus lūdzam tiesiskās noteiktības nolūkā noteikumu projekta 24. punktā precīzāk noteikt, kas ir domāts ar piešķīrējiestādēm, nepieciešamības gadījumā nodrošinot korektu (t.i., citiem normatīvajiem aktiem) atbilstošu terminoloģijas lietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 29. punkta un tā anotācijā sniegtā skaidrojuma nerodas pārliecība, kā minētajā punktā paredzētais grozījums sader ar tiesiskās paļāvības principu, tostarp nav skaidrs, kā tas ietekmēs jau izsniegto atbalstu un personas, kas atbalstam jau pieteikušās saskaņā ar noteikumiem Nr. 35. Skaidrojam, ka tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (sk. 2009. gada 26. novembra spriedumu lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības.
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā paredzētie grozījumi noteikumos Nr. 35 ietekmēs personas, kuras jau ir saņēmušas atbalstu minēto noteikumu ietvaros vai pieteikušās atbalstam (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai minētās personas ir informētas par iespējamo grozījumu un tās brīvprātīgi piekritušas šādam grozījumam. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot noteikumu projekta 29. punktu.
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā paredzētie grozījumi noteikumos Nr. 35 ietekmēs personas, kuras jau ir saņēmušas atbalstu minēto noteikumu ietvaros vai pieteikušās atbalstam (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai minētās personas ir informētas par iespējamo grozījumu un tās brīvprātīgi piekritušas šādam grozījumam. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot noteikumu projekta 29. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot, kurā brīdī pētniecības projekta iesniedzējs kļūst par pētniecības projekta īstenotāju, nepieciešamības gadījumā, nodrošinot noteikumu projektā konsekventu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt lēmuma projekta 3. punktu, nodrošinot viegli uztveramu uzdevumu un izvairoties no konstrukcijas (noteikt, ka (..) kas ir noteikts (..) jautājumu skatīt), kā arī šī punkta pēdējā teikumā precīzi nosakot, kas ir domāts ar vārdu "paredzētais".
Piedāvātā redakcija
"3. Jautājumu par nepieciešamo finansējumu 101 814 euro apmērā izmaksu segšanai, lai nodrošinātu pēcuzraudzības funkciju saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 19.janvāra noteikumu Nr.50 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts" īstenošanas noteikumu” 73. punktu, skatīt likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas. Savukārt, ja minētā likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā netiek atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana, minētās izmaksas sedzamas atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībā esošajam finansējumam."
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt.
Piedāvātā redakcija
"48.1 Projekta ietvaros de minimis atbalstu nepiešķir, ja pētniecības pieteikuma iesniedzējs darbojas kādā no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm vai veic kādu no minētajā punktā norādītajām darbībām."
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot, kas ir domāts par pētniecības pieteikuma pabeigšanu, nepieciešamības gadījumā redakcionāli precizējot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-