Projekta ID
24-TA-438Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt sadaļas noslēgumu ar šādu informāciju:
"Problēmas apraksts
Šobrīd dokumentu (rēķinu) apritē plaši tiek izmantoti e-pasti. E-pasta adresāta un rēķinu satura viltošana ir realitāte, ar ko sabiedrība saskaras. Attiecībā uz e-pastā saņemtiem rēķiniem, uzņēmējiem patstāvīgi jāpārliecināties par sūtītāju un e-rēķinu īstumu. Piekļuvei e-pastiem netiek izmantoti kvalificēti elektroniskās identifikācijas līdzekļi, līdz ar to, rēķini, vienlaikus ar tajos iekļautajiem personas datiem un citu aizsargājamu informāciju, var nonākt nepiederošu personu rīcībā.
Risinājuma apraksts
E-rēķinu aprite e-adresē paaugstinās uzņēmējdarbības vides drošību un, it īpaši, aizsargās tos e-rēķinu sūtītājus un saņēmējus, kuru spējas un iespējas sevi aizsargāt patstāvīgi ir mazākas.
E-adrese un PEPPOL ļauj uzticami un droši identificēt rēķina sūtītāju un aizsargā rēķina saturu, tostarp personas datus un citu aizsargājamu informāciju. Tādējādi e-adreses un PEPPOL lietotāji, pretstatā e-pasta lietotājiem, varēs justies droši, gan nosūtot, gan apmaksājot šajos kanālos saņemtos e-rēķinus."
"Problēmas apraksts
Šobrīd dokumentu (rēķinu) apritē plaši tiek izmantoti e-pasti. E-pasta adresāta un rēķinu satura viltošana ir realitāte, ar ko sabiedrība saskaras. Attiecībā uz e-pastā saņemtiem rēķiniem, uzņēmējiem patstāvīgi jāpārliecināties par sūtītāju un e-rēķinu īstumu. Piekļuvei e-pastiem netiek izmantoti kvalificēti elektroniskās identifikācijas līdzekļi, līdz ar to, rēķini, vienlaikus ar tajos iekļautajiem personas datiem un citu aizsargājamu informāciju, var nonākt nepiederošu personu rīcībā.
Risinājuma apraksts
E-rēķinu aprite e-adresē paaugstinās uzņēmējdarbības vides drošību un, it īpaši, aizsargās tos e-rēķinu sūtītājus un saņēmējus, kuru spējas un iespējas sevi aizsargāt patstāvīgi ir mazākas.
E-adrese un PEPPOL ļauj uzticami un droši identificēt rēķina sūtītāju un aizsargā rēķina saturu, tostarp personas datus un citu aizsargājamu informāciju. Tādējādi e-adreses un PEPPOL lietotāji, pretstatā e-pasta lietotājiem, varēs justies droši, gan nosūtot, gan apmaksājot šajos kanālos saņemtos e-rēķinus."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērst skaidrojumu 1.3. sadaļas rindkopā "Savukārt, lai ar 2026. gada 1. janvāri noteiktu strukturēta elektroniskā rēķina aprites kārtību, t. sk., tehniskos datu apmaiņas ceļus, piegādes un saņemšanas veidus (kanālus), nepieciešamos pielāgojumus e-adresē, saskarņu izmantošanas kārtību un citus e-rēķinu aprites tehniskos aspektus, grozījumi likumā paredz papildināt likuma 11. pantu ar piecpadsmito daļu un pārejas noteikumus ar 10. punktu, nosakot ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 1. jūlijam izdos noteikumus, kas piemērojami, sākot no 2026. gada 1. janvāra, kuros būs noteikta strukturēta elektroniskā rēķina aprites kārtība." un 4.1.1. sadaļā attiecībā uz aprites kārtību no biznesa procesa puses - proti, ieceri e-rēķinus saņemt arī VID EDS. No pašreizējā likumprojekta un tā anotācijas šāds aspekts nav uztverams saskaņošanas dalībniekiem, tomēr tam ir būtiska nozīme viedokļa sniegšanā, kā arī paredzamo pielāgojumu izprašanā un plānošanā e-adresē un saistīto tiesību normu attīstībā.
Papildus vēršam uzmanību uz apstākli, ka jau pastāv Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumi Nr. 154 "Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība", kas jau daļēji satur aprakstīto attiecībā uz plānoto aprites kārtības noteikšanu ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem. Kā arī e-adresei kā informācijas sistēmai ir savi Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumi Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi", kas regulē e-adreses darbību.
Papildus vēršam uzmanību uz apstākli, ka jau pastāv Ministru kabineta 2019. gada 9. aprīļa noteikumi Nr. 154 "Piemērojamais elektroniskā rēķina standarts un tā pamatelementu izmantošanas specifikācija un aprites kārtība", kas jau daļēji satur aprakstīto attiecībā uz plānoto aprites kārtības noteikšanu ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem. Kā arī e-adresei kā informācijas sistēmai ir savi Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumi Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas noteikumi", kas regulē e-adreses darbību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz nepieciešamību precizēt redakcijas 1.3. sadaļā "..risinājums, kurš nodrošina iespēju ikvienam e-adreses lietotājam e-adresē izveidot strukturētu elektronisko rēķinu un nosūtīt to jebkurai valsts tiešās valsts pārvaldes iestādei." un "Tādējādi jau šobrīd ir radīti tehniskie priekšnoteikumi, lai būtu iespējams nodrošināt strukturētu elektronisko rēķinu apriti (pēc brīvprātības principa) starp piegādātāju un tiešās valsts pārvaldes iestādi preces vai pakalpojuma saņēmēju." un 2.3. sadaļā "Vienlaicīgi tirgū ir pieejami vairāki pakalpojumi, kas nodrošina e-rēķinu apriti, t.sk., valsts uzturēti – risinājums Latvija.lv, kas nodrošina e-rēķina sagatavošanu un nosūtīšanu valsts pārvaldes iestādēm bez maksas."
E-adresē e-rēķinu ir iespējams nosūtīt plašākam subjektu lokam, kas atbilst iestādes terminam Oficiālās elektroniskās adreses likuma 1. panta 6. punkta izpratnē. Proti, šo subjektu loks ir plašāks nekā tikai tiešās valsts pārvaldes iestādes. Turklāt e-adrese ir neatkarīgs risinājums, līdz ar to, termins "risinājums Latvija.lv" šajā kontekstā jāaizstāj ar "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma", turklāt sagatavošana tiek nodrošināta tikai e-adreses pastkastītes lietotājiem portālā Latvija.gov.lv, kamēr nosūtīšana ir pieejama arī programmsaskarnes lietotājiem.
E-adresē e-rēķinu ir iespējams nosūtīt plašākam subjektu lokam, kas atbilst iestādes terminam Oficiālās elektroniskās adreses likuma 1. panta 6. punkta izpratnē. Proti, šo subjektu loks ir plašāks nekā tikai tiešās valsts pārvaldes iestādes. Turklāt e-adrese ir neatkarīgs risinājums, līdz ar to, termins "risinājums Latvija.lv" šajā kontekstā jāaizstāj ar "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma", turklāt sagatavošana tiek nodrošināta tikai e-adreses pastkastītes lietotājiem portālā Latvija.gov.lv, kamēr nosūtīšana ir pieejama arī programmsaskarnes lietotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam papildināt ar šādu informāciju:
"Paplašināta e-rēķinu aprite e-adresē paaugstinās uzņēmējdarbības vides drošību un, it īpaši, aizsargās tos e-rēķinu sūtītājus un saņēmējus, kuru spējas un iespējas sevi aizsargāt patstāvīgi ir mazākas.
E-adrese ļauj uzticami un droši nosūtīt, saņemt un uzglabāt e-rēķinus, kas var saturēt arī personas datus un citu aizsargājamu informāciju.
Uzņēmumiem, kas šobrīd e-rēķinu savstarpējai apritei izmanto e-pastu, tiks rasta iespēja e-rēķinu apritei e-adresē. Šobrīd uzņēmumi e-adresē e-rēķinu var nosūtīt tikai iestādēm."
"Paplašināta e-rēķinu aprite e-adresē paaugstinās uzņēmējdarbības vides drošību un, it īpaši, aizsargās tos e-rēķinu sūtītājus un saņēmējus, kuru spējas un iespējas sevi aizsargāt patstāvīgi ir mazākas.
E-adrese ļauj uzticami un droši nosūtīt, saņemt un uzglabāt e-rēķinus, kas var saturēt arī personas datus un citu aizsargājamu informāciju.
Uzņēmumiem, kas šobrīd e-rēķinu savstarpējai apritei izmanto e-pastu, tiks rasta iespēja e-rēķinu apritei e-adresē. Šobrīd uzņēmumi e-adresē e-rēķinu var nosūtīt tikai iestādēm."
Piedāvātā redakcija
-