Projekta ID
24-TA-801Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam norādīt, no kuras Elektroenerģijas tirgus likuma normas, kas ir Noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatā, izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 14. punktā ietvertajā Noteikumu 87.4 un 87.5 punktā paredzēto regulējumu. No projekta 13. punktā ietvertā Noteikumu 87.2. apakšpunkta izriet, ka līgumsaistību izpildes nodrošinājuma iesniegšana ir elektroenerģijas tirgotāja pienākums. Elektroenerģijas tirgotāja pienākumus Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 32. panta piekto daļu. Vēršam uzmanību uz to, ka minētajās projekta normās ir paredzēts materiāltiesisks regulējums attiecībā uz nodrošinājuma esamību, kas pēc būtības pārsniedz Ministru kabineta tiesības noteikt elektroenerģijas tirgotāja pienākumus vai sadales sistēmas operatora tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 17. punktā ietverto Noteikumu 118. punktu kontekstā ar projekta 14. punktā ietverto Noteikumu 87.9 punktu, ņemot vērā to, ka abās normās ir paredzētas sadales sistēmas operatora tiesības izbeigt līgumu, un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu, novēršot attiecīgā regulējuma dublēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 39. punktā ietverto Noteikumu 178. punktu, ņemot vērā to, ka uz projekta saskaņošanas brīdi līdz 2025. gada 1. janvārim ir mazāk nekā trīs mēneši, tādējādi elektroenerģijas tirgotājiem būs mazāk nekā trīs mēneši, lai iesniegtu saistību izpildes nodrošinājumu. Ja elektroenerģijas tirgotājiem tiek doti vismaz trīs mēneši saistību izpildes nodrošinājuma iesniegšanai, nosakāms cits galīgais saistību izpildes nodrošinājuma iesniegšanas termiņš. Vienlaikus norādām, ka elektroenerģijas tirgotājiem ir pienākums iesniegt saistību izpildes nodrošinājumu, ja sistēmas operators ir pieprasījis to iesniegt, tādējādi tā iesniegšanas termiņš ir atkarīgs no brīža, kurā sadales sistēmas operators ir to pieprasījis iesniegt.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļu "Risinājuma apraksts", svītrojot tajā informāciju par to, ka projektā tiek iekļauts regulējums, kas saistīts elektroenerģijas tiešo līniju, ņemot vērā to, ka projektā šāds regulējums nav iekļauts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt veiktos precizējumus projektā un anotācijā un sniegt izvērstāku skaidrojumu, lai nodrošinātu pilnīgu izpratni par to kā, kāpēc, kādā laika periodā u.tml. ir plānots nodrošināt Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (pārstrādāta redakcija) pilnīgu pārņemšanu un to vai, piemēram, atsevišķu tiesību normu, "kas skar elektroenerģijas tiešās līnijas, elektroenerģijas viedo uzskaites sistēmu funkcionalitāti un elektroenerģijas cenu salīdzināšanas instrumentus, tiks pārņemts ar atsevišķiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 635, kas tiks virzīti pēc tam, kad Saeima pieņems attiecīgos grozījumus Elektroenerģijas tirgus likumā", pārņemšanas atlikšana kaut kādā veidā negatīvi neietekmē Direktīvas kopējā mērķa sasniegšanu un tiesību normu praktisko piemērošanu. Proti, izziņā sniegtais skaidrojums ir vispārīgs un konkrēti nepamato, neskaidro plānotās pārņemšanas plāna izmaiņas, to nepieciešamību vai citus ar to saistītos apsvērumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu un veikt nepieciešamos precizējumus, salāgojot noteikumu projektā veiktos precizējumu ar skaidrojumiem par projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem. Vēršam uzmanību, ka ir mainījusies projekta vienību numerācija, kas nav aktualizēta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas "B" ailēs. Piemēram, projekta 14. punkts šobrīd ir mainīts uz 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt projektu, ņemot vērā to, ka Tiesību aktu portālā pieejamajā Noteikumu konsolidētajā versijā ir veiktas izmaiņas Noteikumu 17. punktā un papildināti Noteikumi ar jaunu 17.2 punktu, kā arī par šīm normām ir ietverta informācija anotācijā, savukārt Tiesību aktu portālā pieejamajā Noteikumu (grozījumu) projektā nav ietvertas normas, kas paredz šādus grozījumus Noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 14. punktā ietverto Noteikumu 87.9 punktu, ņemot vērā to, ka projekta 14. punktā ietvertajā Noteikumu 87.7 punktā ir paredzēts, ka saistību izpildes nodrošinājumu atjauno piecu darba dienu laikā, nevis piecu dienu laikā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 16. punktā ietverto Noteikumu 117. punkta otro teikumu, ņemot vērā to, ka projekta 14. punktā ietvertais regulējums paredz, ka tirgotājs iesniegs līgumsaistību izpildes nodrošinājumu, nevis finanšu garantijas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 36. punktā ietverto Noteikumu 175. punktu, nosakot, kuri grozījumi Noteikumu 2.30. apakšpunktā stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, ņemot vērā to, ka Noteikumu 2.30. apakšpunkts var tikt grozīts vairākkārtīgi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 38. punktā ietverto Noteikumu 177. punktu, nosakot, kuri grozījumi Noteikumu 78.2. apakšpunktā stājas spēkā 2025. gada 1. februārī, ņemot vērā to, ka Noteikumu 78.2. apakšpunkts var tikt grozīts vairākkārtīgi.
Piedāvātā redakcija
-