Atzinums

Projekta ID
23-TA-1346
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
24.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”” 
Priekšlikums
Atkārtoti izsakām priekšlikumu, vēršot uzmanību, ka likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" pašlaik spēkā esošajā redakcijā ir smagnējs un neviennozīmīgi interpretējams, kā arī rada situācijas, ka amatpersonas, izvērtējot potenciāli iespējamos interešu konfliktu riskus, atsevišķos gadījumos atstata sevi no lēmuma pieņemšanas vai dalības uzdevuma izpildē, pamatojoties uz interešu konflikta risku atšķirīgas likuma interpretācijas dēļ. Mūsuprāt, ir jāmazina birokrātisks slogs un jāveido skaidru un nepārprotamu regulējumu, lai nerastos domstarpības likuma piemērošanā. Attiecīgi aicinām izskatīt iespēju izstrādāt jaunu mūsdienīgu un lakonisku likumprojektu ar skaidru un loģiskā secībā veidotu regulējumu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
No esošās redakcijas nav saprotams, vai šis ierobežojums ir attiecināms arī attiecībā uz situāciju, ja valsts amatpersona pildīja "pagaidu" padomes locekļa amatu vienā valsts kapitālsabiedrībā, tad beidzot pildīt šo "pagaidu" padomes locekļa amatu, tā var vai nevar ieņemt "pagaidu" padomes locekļa amatu citā valsts kapitālsabiedrībā, nenogaidot vienu gadu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka pašlaik anotācijā ir norādīts, ka jebkurai nodarbinātai personai nepieciešams arī pietiekams atpūtas laiks, lai tā varētu pilnvērtīgi veikt visus savus amata pienākumus, jo īpaši, ja tā savieno savu valsts amatpersonas amatu ar citu amatu. Tāpat ir norādīts, ka likumprojekts tādējādi paredz novērst situāciju, ka valsts vai pašvaldības amatpersona, kas ieņem vadošu amatu, tiktu ievēlēta valdes locekļa amatā. Valdes locekļa amata raksturs nosaka, ka šie pienākumi ir jāpilda vismaz  atbilstoši normālam darbalaikam, turklāt atbildība par kapitālsabiedrības darbību ir nepārtraukta.
Tai pat laikā valsts amatpersonai, kura savieno amatu ar amatu privātajā kapitālsabiedrībā (tostarp valdes vai padomes locekļa amatu), augstskolā, ārstniecības iestādē, utml. netiek pievērsta uzmanība pietiekamam atpūtas laikam, lai pilnvērtīgi pildītu amata pienākumus, neskatoties uz to, ka gan pedagoga, gan ārsta darbs ir ļoti atbildīgs un arī prasa ievērojamu laiku pienākumu izpildei.
Atkārtoti lūdzam papildināt ar attiecīgu izvērtējumu, kura secinājumu rezultātā tiktu norādīti ieguvumi no amatu savienošanas aizlieguma tieši ar algotiem amatiem, norādot uz konkrētiem konstatētajiem trūkumiem, kā arī papildināt ar salīdzinājumu amatu savienošanai ar algotiem un nealgotiem amatiem un papildināt ar informāciju, kas apliecina, ka savienojot amatus, nesaņemot atlīdzību, vai arī savienojot amatu ar pedagoga, zinātnieka, ārsta, veterinārārsta, profesionāla sportista, radošo darbu amatiem, pildot dienestu Zemessardzē, darbs tiek paveikts kvalitatīvi, nemazina darbspēju un neietekmē amatpersonas veselības stāvokli. Tāpat lūdzam papildināt ar salīdzinājumu ar valsts amatpersonu amatu savienošanu privātajās kapitālsabiedrībās, augstskolās, ārstniecības iestādēs utml. un amatu savienošanu valsts kapitālsabiedrībās. Ja šāda izvērtējuma ar konstatējumiem un secinājumiem nav, tad nav pamatoti iekļaut likumprojektā ierobežojumus amatpersonu amatu savienošanai tieši ar algotiem vai atlīdzināmiem amatiem, jo šāds regulējums rada nevienlīdzīgu attieksmi.
 
Piedāvātā redakcija
-