Projekta ID
24-TA-2759Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekts paredz izveidot Nacionālo veselības apdrošināšanas fondu (turpmāk – Fonds), savukārt anotācijā sniegtā informācija neliecina, ka tā izveide nodrošinās kvalitatīvāku veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem salīdzinājumā ar esošo sistēmu. Fonda finansējumam pamatā plānots transferts no valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, nesniedzot skaidru priekšstatu par ieguvumiem no Fonda izveides un priekšrocībām salīdzinājumā ar esošo sistēmu, līdz ar to attiecīgi precizējams likumprojekts un papildināma anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt no likumprojekta 4. panta otro daļu. Atbilstoši Satversmes tiesas 2020. gada 29. oktobra spriedumam lietā Nr. 2019-29-01, Augstskolu likuma 78. panta septītā daļa tika atzīta par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam un 66. panta pirmajam teikumam. Satversmes tiesa vērsa likumdevēja uzmanību uz to, ka arī vairākos citos likumos iekļautas Augstskolu likuma 78. panta septītajai daļai līdzīgas normas. Šādu normu saglabāšana, ja Saeima valsts budžeta lemšanas laikā tās atstāj bez ievērības, rada visupirms nesaderību ar gadskārtējo valsts budžeta likumu, kā arī pamatotas šaubas par to satversmību. Pamatojoties uz iepriekš minēto, likumprojektā nav iekļaujamas normas bez finansiālā seguma to īstenošanai. Latvijas Republikas Satversmes 66. pants nosaka pamatprincipu, ja Saeima pieņem lēmumu, kurš saistīts ar budžetā neparedzētiem izdevumiem, tad lēmumā jāparedz arī līdzekļi, ar kuriem segt šos izdevumus. Likumprojekti virzāmi apstiprināšanai tikai tad, ja valsts budžetā tam ir paredzēts finansējums, par nepieciešamo finansējumu turpmākajiem gadiem lemjot valsts budžeta likumprojekta izskatīšanas procesā. Savukārt, ja tiktu pieņemts lēmums par izdevumu samazināšanas pasākumiem, tad arī tas būtu skatāms valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā, vērtējot katras nozares izdevumus pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 17.pantā pirmās daļas 6.punktā norādīts, ka Fonda finansēšanas avots var būt arī aizņēmumi. Uzskatām, ka minētais finansēšanas avots nav atbalstāms, jo Fondam nepieciešamais finansējums pamatā tiks nodrošināts, saņemot transfertu no valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, tātad arī aizņēmuma atmaksa tiks veikta no tā paša avota, turklāt Fondam piesaistot aizņēmumu kredītiestādē vai Valsts kasē un izlietojot piesaistītos līdzekļus, tiks palielināti vispārējās valdības budžeta izdevumi un attiecīgi veidosies negatīva ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci. Ņemot vērā minēto, precizējams likumprojekts un anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 20.pants paredz Fonda makroekonomiskās rezerves veidošanu, kas atbilstoši pārejas noteikumu 3.punktam stājas spēkā 2031.gada 1.janvārī, kā arī likumprojekta 21.pants paredz veidot riska rezervi pēc tam, kad likumprojekts būs stājies spēkā. Nav atbalstāms, ka likumprojektā tiek iestrādātas normas, kas paredz rezervju veidošanu, kamēr finansējums veselības aprūpes pakalpojumu finansēšanai nav pietiekams un pastāv iedzīvotāju rindas uz veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu, veidojas pārstrādes stacionārajām ārstniecības iestādēm, līdzekļu deficīts kompensējamiem medikamentiem u.c. Ņemot vērā minēto, precizējams likumprojekts un anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” 3.rindkopas otro teikumu, norādot, ka Fondam no valsts budžeta paredzētais finansējums tiks nodrošināts Veselības ministrijas budžetā paredzētā finansējuma ietvaros, attiecīgi svītrojot anotācijas 3.sadaļā tabulu un norādot, ka likumprojektam nav ietekmes uz valsts budžetu.
Piedāvātā redakcija
-