Atzinums

Projekta ID
25-TA-832
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka paralēli noteikumu projekta saskaņošanai notiek komunikācija ar Eiropas Komisiju (turpmāk – EK) par finansējuma saņēmēja A/S "Latvijas valsts meži" (turpmāk – LVM) kā lielā uzņēmuma atbilstību Taisnīgā pārkārtošanās fonda ietvaros, lūdzam noteikumu projektu virzīt saskaņošanai Ministru Kabinetā tikai pēc EK akcepta šādu investīciju un finansējuma saņēmēja attiecināmībai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā EK skaidrojumu, no kura izriet, ka atbalsts apmežošanas pasākumiem, kas saistīti ar mežsaimniecības nozari, ir sniedzams saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu Nr. 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2022/2472), savukārt Komisijas regulas Nr. 651/2014 45. pantu var piemērot ar apmežošanu saistītām aktivitātēm tikai tiktāl, lai nodrošinātu, ka atbalsts apmežošanai nav saistīts ar atbalstu mežsaimniecības nozarei, un, ņemot vērā to, ka šobrīd noteikumu projektā plānots sniegt atbalstu tikai ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 45. pantu, lūdzam noteikumu projektā paredzēt normu, ar kuru skaidri tiek noteikts, ka atbalsts netiks sniegts mežsaimniecības jomas aktivitātēm, kā arī iekļaut nosacījumus, kā tiks nodrošināta šīs prasības ievērošana. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā LVM darbības atbildīs Komisijas regulas Nr. 651/2014 45. pantā plānotajam mērķim bioloģiskās daudzveidības aizsardzībai un atjaunošanai un dabā balstīto risinājumu īstenošanai nolūkā panākt klimatadaptāciju un klimata pārmaiņu mazināšanu.
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektā 22.5. punktā noteiktās izmaksas, jo var secināt, ka tiek plānotas aktivitātes, kas saistītas ar atbalstu saimnieciskai darbībai mežsaimniecības nozarē. Gadījumā, ja pasākuma ietvaros tiek plānots atbalsts darbībām un izmaksām, kas ir saistītas ar saimniecisko darbību mežsaimniecības nozarē, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbilstoša komercdarbības atbalsta regulējuma - Komisijas regulas Nr. 2022/2472 - nosacījumiem.
Papildus aicinām izvērtēt, vai atbalsts atsevišķām pasākuma ietvaros plānotajām darbībām un izmaksām varētu būt saistīts ar atbalsta sniegšanu nesaimnieciskai darbībai. Noteikumu projektā lūdzam attiecīgi skaidri norādīt, kurām izmaksām tiek piemērots komercdarbības atbalsta regulējums un kuras izmaksas tiek atbalstītas nesaimniecisku darbību ietvaros. Šādā gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu un papildināt anotāciju ar atbilstošu informāciju un skaidrojumu, lai atbalsta pretendentiem nosacījumi ir skaidri. Vēršam uzmanību, ka, ja pasākuma ietvaros plānots, ka LVM saņem atbalstu gan saimnieciskai, gan nesaimnieciskai darbībai, noteikumu projektā jāparedz darbību un izmaksu nodalīšana, lai nodrošinātu, ka ar saimniecisko darbību saistītas aktivitātes negūst labumu no pasākuma ietvaros piešķirtā atbalsta nesaimnieciskām darbībām.


Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka vienotās likmes apmērs personāla izmaksām nav saskaņots ar vadošo iestādi saskaņā ar Finanšu ministrijas vadlīniju Nr. 1.1. “Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros” 55.punktā noteikto.  Lūdzam atbilstoši saskaņot noteikumu projektā iekļauto vienotās likmes apmēru personāla izmaksām (t.sk. aprēķinu), to nosūtot uz sco@fm.gov.lv. Vienlaikus informējam, ka anotācijā ietverto informāciju par vienoto likmi pārskatīsim pēc informācijas saņemšanas vadošajā iestādē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 36. punktu ar apakšpunktu, ka tiks ievēroti Komisijas regulas Nr. 651/2014 45. panta 4. punktā minētie nosacījumi par pasākumiem, kuriem nepiemēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 45. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu informācijas izsekojamību saistībā ar plānoto investīciju raksturu, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par noteikumu projekta 2.punktā minēto investīciju mērķi, kas tai skaitā paredz pilnvērtīgu teritoriju turpmāku izmantošanu, konkrētāk skaidrojot, kādiem mērķiem plānots izmantot teritorijas, kurās tiks īstenoti projekti.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 6.1.1.1. pasākuma trešās atlases kārtai jau noteikts iznākuma un rezultāta rādītājs, administratīvā sloga mazināšanas nolūkos, aicinām izvērtēt vai nepieciešams noteikumu projekta 4.3.apakšpunktā noteiktais nacionālais rādītājs vai arī valsts īpašumā esošo vēsturisko kūdras ieguves vietu izpēte un inventarizācija nosakāma kā prasība finansējuma saņēmējam, precizējot noteikumu projekta 32.1.apakšpunktu. Ja nacionālais rādītājs noteikumu projektā tiek saglabāts, aicinām papildināt anotāciju, nosakot, ka rādītāja sasniegtā vērtība neietekmē projekta rezultātu un mērķi un sadarbības iestāde neveic nacionālā rādītājā uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrojam, ka Vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 10.2.apakšpunktā noteikts šādi: "Projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu (t.sk. veicot grozījumus)".
Lai arī vadošā iestāde vadlīnijās ierosinājusi grozījumus, tie pašlaik ir saskaņošanas procesā un gala versija vēl nav apstiprināta, līdz ar to aicinām ņemt vērā, ka tajā vēl iespējamas izmaiņas, t.sk. tādas, kas ietekmētu arī šo noteikumu projektu un tajā ietvertos attiecināmības nosacījumus.  Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam izvērtēt iespēju piemērot spēkā esošo ierobežojumu, vai arī anotācijā sniegt pamatojumu ierobežojuma nenoteikšanai (t.i. atkāpei no spēkā esošajām vadlīnijām), skaidrojot vai tas nerada risku nesamērīgi liela finansējuma apjoma piešķiršanai šajā pozīcijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 54.panta a) apakšpunktu, ja piemēro netiešo izmaksu vienoto likmi septiņu procentu apmērā, tad to rēķina no projekta tiešajām attiecināmajam izmaksām, savukārt ja piemēro 54.panta b) apakšpunktu, netiešo izmaksu vienoto likmi piecpadsmit procentu apmērā rēķina no projekta personāla izmaksām, kas šajā noteikumu projektā norādītas 22.7. apakšpunktā.
Līdz ar to lūdzam:
1. precizēt netiešo izmaksu likmes apmēru uz 15% no 22.7. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām;
vai
2. precizēt atsauci no 22.7. apakšpunkta un 22. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Finanšu ministrijas vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" katrā SAM minētais procentuālais apmērs ir jāizvērtē individuāli, atkarībā no tā, cik apjomīgus un sarežģītus projektus paredzēts īstenot attiecīgajā SAM, taču tas kopumā nedrīkst pārsniegt 5 % no kopējo tiešo attiecināmo izmaksu summas. Līdz ar to lūdzam precizēt procentuālo apmēru atbilstoši vadlīniju 12.2. apakšpunktam.
Vēršam uzmanību, vadošās iestādes vadlīnijās ierosinātie grozījumi pašlaik ir saskaņošanas procesā un gala versija vēl nav apstiprināta, līdz ar to aicinām ņemt vērā, ka tajā vēl iespējamas izmaiņas, t.sk. tādas, kas ietekmētu arī šo noteikumu projektu un tajā ietvertos attiecināmības nosacījumus.  Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam piemērot vadlīniju spēkā esošo versiju vai arī anotācija sniegt pamatojumu atkāpei no spēkā esošajām vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 31.punkta redakciju, kas šobrīd paredz obligātu publiskā iepirkuma īstenošanu sociāli atbildīgā veidā. Rosinām administratīvā sloga mazināšanas nolūkos apsvērt iespēju sociāli atbildīga publisko iepirkumu veikšanu projekta īstenotājam paredzēt kā izvēles iespēju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa ir svarīgi nodrošināt, ka piemērojamie atbalsta nosacījumi tiek pārbaudīti uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi, administratīvā sloga mazināšanas kontekstā lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 36.3. un 36.4. apakšpunktos iekļautos nosacījumus būtu nepieciešams pārbaudīt arī uz projekta iesniegšanas brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.2.sadaļu ar izvērstāku informāciju par pasākumā plānoto investīciju ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus.
Skaidrojam, ka investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-