Projekta ID
25-TA-400Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai gan Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumu Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai” (turpmāk – noteikumi) 10.punktā minēts, ka "Piešķirot garantiju, tiek sniegts de minimis atbalsts saskaņā ar šo noteikumu IV nodaļu.", taču vienlaikus noteikumu projekts ir papildināts ar dažiem nosacījumiem, kā arī skaidrojumu anotācijā, no kā noprotams, ka atbalstu plānots piešķirt arī ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas Regula Nr.651/2014) 14.pantu. Pirmkārt, aicinām anotācijā skaidrot, kuros gadījumos atbalsts tiks piešķirts kā de minimis atbalsts un kuros – piemērojot Komisijas Regulu Nr.651/2014, lai atbalsta pretendents būtu informēts un saprastu, kādi dokumenti tam jāiesniedz, piesakoties atbalstam. Otrkārt, skaidrojam, ka, piemērojot Komisijas Regulas Nr.651/2014 kādu no tās pantiem, atbilstoši Eiropas Savienības tiesu praksei atbalsta pasākumā jāietver visi nepieciešamie nosacījumi, ko šis regulējums ietver. Attiecīgi lūdzam:
1) papildināt noteikumu projektu ar visiem nepieciešamajiem Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 I nodaļas un 14.panta nosacījumiem (tostarp, atbalsta stimulējošās ietekmes un kumulācijas nosacījumiem, atbalsta intensitāti un citiem specifiskiem nosacījumiem);
2) precizēt noteikumu projektā iekļautās normas, piemēram, noteikumu 12.1.apakšpunktu, jo vairs nav skaidrs, par kuru regulu (Komisijas Regulu (ES) Nr. 651/2014 vai Komisijas regulu Nr. 2023/2831) ir runa, jo Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 4.pantam nav 6.punkta. Proti, no noteikumu projekta ir jābūt skaidram, kuros gadījumos kādiem uzņēmumiem piemēro de minimis regulējuma nosacījumus, kuros - Komisijas Regulu (ES) Nr. 651/2014, t.sk. kā aprēķina subsīdijas ekvivalentu, un kāda informācija atbalsta sniedzējam katrā gadījumā jāiesniedz.
1) papildināt noteikumu projektu ar visiem nepieciešamajiem Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 I nodaļas un 14.panta nosacījumiem (tostarp, atbalsta stimulējošās ietekmes un kumulācijas nosacījumiem, atbalsta intensitāti un citiem specifiskiem nosacījumiem);
2) precizēt noteikumu projektā iekļautās normas, piemēram, noteikumu 12.1.apakšpunktu, jo vairs nav skaidrs, par kuru regulu (Komisijas Regulu (ES) Nr. 651/2014 vai Komisijas regulu Nr. 2023/2831) ir runa, jo Komisijas Regulas (ES) Nr. 651/2014 4.pantam nav 6.punkta. Proti, no noteikumu projekta ir jābūt skaidram, kuros gadījumos kādiem uzņēmumiem piemēro de minimis regulējuma nosacījumus, kuros - Komisijas Regulu (ES) Nr. 651/2014, t.sk. kā aprēķina subsīdijas ekvivalentu, un kāda informācija atbalsta sniedzējam katrā gadījumā jāiesniedz.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka Klimata un enerģētikas ministrija ar akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – sabiedrība “Altum”) atbalstu vēl tikai veic dokumentu sagatavošanu paziņojuma iesniegšanai Eiropas Komisijai un ka Eiropas Komisija vēl nav pieņēmusi lēmumu par noteikumu 21. punkta plānotajā redakcijā minēto metodiku, lūdzam precizēt noteikumu projektu, piemēram, noteikumu projekta "VI.Noslēguma jautājumi" nosakot pārejas kārtību no pašlaik pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu, kad noteikumu 21. punkta plānotajā redakcijā minētā metodika tiks apstiprināta no Eiropas Komisijas puses.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta anotāciju, papildinot to ar informāciju par 16.²punkta un tā apakšpunktu 16.21., 16.22, 16.23., 16.23.1., 16.23.2. iekļaušanu noteikumu projektā, norādot šī punkta iekļaušanas pamatojumu un nozīmi normatīvā akta kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt konkrētāku Ekonomikas ministrijas izvērtējumu par nosacījumiem, kas tiek mainīti noteikumu ietvaros - garantijas apjoma palielināšana, kredītiestāžu loka paplašināšana - kāds ir paredzamais darījumu apjoma pieaugums, kā tas ietekmēs 1.2.3.4.pasākuma īstenošanu - pasākuma finansējuma izlietojumu un 1.2.3.4.pasākuma garantiju programmas sasniedzamos rādītājus. Lūgums sniegt arī izvērtējumu par kredītiestāžu loka paplašināšanas, tajā skaitā, papildināšanas ar alternatīvā finansējuma pakalpojuma sniedzējiem, riskiem un plānotajiem risku novēršanas mehānismiem (piemēram, lai netiktu atbalstīta "ātrās kreditēšanas" nozares attīstība).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt izvērtējumu par noteikumu grozījumu nosacījumu, kas attiecas uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam 1.2.3.4. un 1.2.2.2.pasākumu, ietekmi uz īstenošanā esošajiem un plānotajiem (vērtēšanā esošajiem un iesniegtajiem projektiem, kuru vērtēšana nav uzsākta) 1.2.3.4 un 1.2.2.2.pasākuma garantiju programmas projektiem, kā arī izvērtējumu, vai būs nepieciešami grozījumi visu līmeņu noslēgtajos līgumos. Tāpat lūdzam noteikt pārejas nosacījumus jauno plānoto garantiju nosacījumu piemērošanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tā kā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam grozījumi Nr.3, kas iekļauj arī 1.2.2.2.pasākuma pievienošanu 1.2.3.4.pasākumam (svītrošanu no 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa), vēl nav apstiprināti, lūgums anotācijā paredzēt risku, ka Eiropas Komisija var neatbalstīt Ekonomikas ministrijas ierosinātos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. - 2027.gadam, tādējādi paredzot veikt attiecīgus grozījumus noteikumos. Kā arī lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar punktu par Ekonomikas ministrijas rīcību, gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos Ekonomikas ministrijas piedāvātos grozījumus 1.2.2.2.pasākuma pievienošanai 1.2.3.specifiskajam atbalsta mērķim - pēc līdzības ar 1.2.1.2.pasākuma noteikumu grozījumiem (25-TA-215).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrijas plānotajai 1.2.2.2. pasākuma likvidēšanai, kā arī 1.2.3.3.pasākuma finansējuma maiņai nepieciešami arī grozījumi 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt tehnisko precizējumu apraksta pirmo rindkopu, atrunājot, ka 1.2.2.2 pasākuma izsniegto atbalstu vienam gala saņēmējam pārceļ uz 1.2.3.4. pasākumu, kā arī norādot 1.2.2.2. pasākumam pieejamo finansējumu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr. 510 pielikumam.
Piedāvātā redakcija
Saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas). ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām Finanšu instrumentu (turpmāk – FI) veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētais finansējums 4 934 738 euro apmērā tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu, savukārt 1.2.2.2. pasākuma ietvaros vienīgais sniegtais atbalsts gala saņēmējam tiek pārcelts uz 1.2.3.4 pasākumu. Veikti precizējumi MK noteikumu projektā, dzēšot atsauces uz 1.2.2.2. pasākumu, jo no SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas).
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju, ka digitalizācijas garantijām paredzētais finansējums 4 190 000 euro apmērā tiek pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu un gadījumā, ja minētais samazinājums ir attiecināms uz Eiropas Savienības fondu projektiem, tad lūdzam to atspoguļot arī anotācijas 3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam Ekonomikas ministriju precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktu, atsaucoties uz Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajā daļā ietvertajām prasībām
Piedāvātā redakcija
3. Ekonomikas ministrijai saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta trešajā daļā noteiktajām prasībām sagatavot programmas rādītāju novērtējumu un ekonomikas ministram 60 dienu laikā pēc šo noteikumu pieņemšanas dienas iesniegt to izskatīšanai Ministru kabinetā.
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumos ietvert atsauces uz finansējuma punktiem, lai būtu skaidrs, kādas garantijas tiek segtas no kādiem finansējuma avotiem, tajā skaitā, lai būtu viennozīmīgi skaidri noteikts, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda1.2.3.4.pasākuma ietvaros finansējums netiks sniegts lielajiem uzņēmumiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt Ekonomikas ministrijas izvērtējumu par noteikumu plānotā 7.6.apakšpunkta atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 45.panta nosacījumiem par līdzekļu atkārtotu izmantošanu pēc atbilstības perioda beigām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 7.6. punkta redakciju, neiekļaujot atsauci uz a) atbalsta veidu (jo arī ar regulu 651/2014 būtu iespējams sniegt atbalstu), kā arī uz b) subsīdijas ekvivalentu, jo tas jau minēts citās normās, kā arī c) precizējot, ka 10 000 000 attiecas uz garantijas apmēru, piemēram, nosakot, ka " sabiedrība “Altum” 2014. – 2020. gada Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda ERAF atmaksātā publiskā finansējuma līdz 15 000 000 euro, ja garantijas apmērs pārsniedz 10 000 000 euro".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 3. panta 9. punktā noteiktajam, atbalsta sniedzējam ir pienākums pārbaudīt piešķirtā, nevis faktiski saņemtā atbalsta apjomu. Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulai Nr. 2023/2831, aicinām noteikumu 26.2. apakšpunktā aizstāt vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”.
Piedāvātā redakcija
-
