Atzinums

Projekta ID
25-TA-607
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta š.g. 10.jūnija sēdē tika izskatīts Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotais informatīvais ziņojums “Par dzelzceļa nozares kapitālsabiedrību integrāciju” (25-TA-189), kurā, citastarp, paredzēts Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas (RCS) projekta īstenošanā piesaistīt sadarbības partneri – valsts akciju sabiedrību “Latvijas dzelzceļš” (LDz), attiecīgi veicot grozījumus investīcijas īstenošanas noteikumos. Vienlaikus, līdzšinējā savstarpējā komunikācijā Finanšu ministrija jau uzsvērusi nepieciešamību SM nodrošināt nekavējošu, koordinētu un operatīvu rīcību minētā uzdevuma izpildei un LDz kā partnera iesaistei RCS projektā, tai skaitā ņemot vērā, ka izstrādes/saskaņošanas procesā ir līgums par RCS projekta īstenošanu.
Ņemot vērā minēto, aicinām noteikumu projektu papildināt arī ar šo aspektu, proti, papildus iekļaujot grozījumus, kas paredz risinājumus un nepieciešamos nosacījumus, sadarbības modeli sekmīgai projekta īstenošanai, t.sk. LDz kā sadarbības partnera iekļaušanai RCS projektā, anotācijā pamatojot konkrētu risinājuma aprakstu pēc būtības, t.i. plānoto LDz iesaistes tvērumu, lomu un nosacījumus, t.sk. konkrētus identificētos riskus un attiecīgi plānoto rīcību risku mazināšanai.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka šis ir viens no riskantākajiem liela apjoma projektiem, kur risinājums rodams ierobežotā termiņā un kam būtiska operatīva komunikācija, sadarbība un vienota izpratne visās iesaistītajās pusēs, aicinām SM izvērtēt iespēju paredzēt augsta līmeņa projekta pārvaldības/uzraudzības formātu regulārai ikmēneša/ceturkšņa RCS projekta ieviešanas uzraudzībai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumu Nr. 190 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi) 3.1 punktā kā finansējuma saņēmēji ir noteikti VAS "Latvijas dzelzceļš" un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS", savukārt 13.15. apakšpunkts paredz attiecināt kompensāciju par pasažieru pārvadāšanu sabiedriskā pakalpojuma sniedzējiem.
Pasažieru pārvadāšanu pa dzelzceļu nodrošina AS “Pasažieru vilciens” ar VSIA “Autotransporta direkcija” noslēgta sabiedrisko pasažieru pārvadājumu līguma ietvaros; pasažieru pārvadātāja izvēle notiek un kompensācijas apmērs tiek noteikts, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra regulas (EK) Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes regulu (EEK) Nr. 1107/70 (turpmāk – Regula Nr. 1370/2007) nosacījumus.
Ja runa MK noteikumu 13.15.apakšpunktā ir par sabiedriskā transporta pasažieru pārvadājumiem ar autobusu, tad arī attiecībā uz tiem tiek piemērota Regula Nr.1370/2007 un tiek slēgti atbilstoši sabiedriskā pakalpojuma līgumi, tostarp ar VSIA “Autotransporta direkcija”.
Ņemot vērā minēto, MK noteikumu 3.1 punktā minētie finansējuma saņēmēji nevar pretendēt uz 13.15. apakšpunktā paredzēto izdevumu kompensāciju (tiem nav līgumu, kas noslēgti atbilstoši Regulai Nr.1370/2007).
Attiecīgi aicinām papildināt un precizēt MK noteikumu projektu, nosakot, kurš būs atbalsta saņēmējs 13.15.apakšpunktā paredzētajiem izdevumiem un ietvert nosacījumus no piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma.
Papildus, ņemot vērā, ka pēc 13.15.apakšpunkta iekļaušanas MK noteikumos pasākums vairs nebūs tāds, kas nav saistīts ar komercdarbības atbalstu, lūdzam anotācijā iekļaut informāciju par to, ka pasākumā tiek plānota komercdarbības atbalsta piešķiršana, izskaidrojot kā tiks noteikts kompensācijas apmērs un kurš būs tās saņēmējs. 

Papildus anotācijā jau sniegtajai informācijai par MK noteikumu papildināšanu ar jaunu 13.15. apakšpunktu, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par to, kurš nodrošinās autobusu pārvadājumus, kamēr dzelzceļa līnijas būs slēgtas, t.i., vai Latvijas dzelzceļš slēgs kādus atsevišķus pakalpojumu līgumus, kas aizņems laiku (cik ilgi), vai arī Latvijas dzelzceļam ir pašiem pieejams nepieciešamais transports.
Lūdzam anotācijā norādīt informāciju arī par to, kurš un atbilstoši kādai procedūrai saņems naudu kā izpildītājs par organizētajiem autobusu reisiem, kā arī, lūdzam papildināt ar informāciju, no kāda finansējuma plānots segt šādas izmaksas, t.i., vai investīcijai pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros varēs tikt nodrošināta šādu attiecināmo izmaksu segšana.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši ES fondu komitejas 2025.gada 29.maija sēdē lemtajam, lēmumi par turpmāku Atveseļošanas fonda ietaupījumu izmantošanu skatāmi Ministru komitejas Eiropas Savienības fondu jautājumos sēdēs.
Tāpat arī lūdzam anotācijā skaidrot, kādas pārvadājumu izmaksas pārvadātāju reisu izpildes nodrošināšanai būtu attiecināmas, tostarp skaidrojot, vai pasažieri segs autobusa biļešu maksu tāpat kā segtu vilciena biļešu maksu.
Attiecīgi lūdzam precizēt/papildināt arī MK noteikumu plānoto 13.15. apakšpunktu, lai nodrošinātu viennozīmīgu interpretāciju par attiecināmo izmaksu pozīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu plānotais 28.1 punkts un MK noteikumu 40. punkts savstarpēji dublējas, kā arī ir daļēji pretrunīgi (piemēram, attiecībā uz avansa maksimālo apmēru), kā arī, neskatoties uz anotācijā minēto, ka grozījumi skar tikai valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš"  īstenotā projekta nosacījumus, faktiski precizē nosacījumus kas attiecas uz investīcijas otro kārtu. Lūdzam precizēt noteikumu projektu, salāgojot informāciju un novēršot informācijas dublēšanos, kā arī pamatot grozījumu anotācijā.
Lūdzam pārliecināties, vai norādītā informācija MK noteikumu plānotajā 28.14. apakšpunktā ir korekta, un nav pretrunā ar MK noteikumu 40.3.apakšpunktu. 
Atbilstoši MK noteikumu plānotajā 28.14. apakšpunktā minētajam, noslēguma maksājumu var veikt tikai pēc FIDIC inženiera atzinuma saņemšanas, kas tiek iesniegts kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu. Vienlaikus MK noteikumu 33.1 punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs otrās atlases kārtas ietvaros līdz 2026. gada 31. augustam iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sitēmā FIDIC inženiera atzinumu, tomēr MK noteikumu 40.3.apakšpuntā noteikts, ka "finansējuma saņēmējs par darbiem, kas veikti līdz 2026. gada 31. augustam un apliecina projekta ietvaros noteikto investīciju rādītāju sasniegšanu, līdz 2026. gada 15. septembrim iesniedz aģentūrā FIDIC inženiera apliecinājumu par darbu pabeigšanu.".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lai nodrošinātu informācijas izsekojamību, lūdzam papildināt anotācijas 1.2. sadaļu "Mērķis" ar aprakstu par visiem rosinātajiem grozījumiem, ņemot vērā, ka MK noteikumu grozījumu mērķis ir veikt arī citus grozījumus, nevis tikai pagarināt pirmās kārtas projekta īstenošanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai atbilstoši plānotajiem grozījumiem MK noteikumos būs veicami grozījumi starp valsts akciju sabiedrību "Latvijas dzelzceļš" un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru 2024. gada 28. februārī noslēgtajā līgumā par investīciju projekta Nr. 1.1.1.1.i.2/1/23/I/CFLA/001 īstenošanu. 

Vienlaikus aicinām aizpildīt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" un atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts", paredzot, ka tiesiskais regulējums attiecas uz valsts akciju sabiedrību "Latvijas dzelzceļš" kā finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos grozījumus Atveseļošanas fonda darbību kārtībā, citastarp, svītrojot pielikumu ar uzraudzības rādītājiem, Finanšu ministrija kā Atveseļošanas fonda koordinators turpmāk Eiropas Komisijai neziņos par uzraudzības rādītājiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, arī nacionāli nav pamats turpināt uzraudzības rādītāju datu uzkrāšanu un  uzraudzīšanu, līdz ar to, aicinām izvērtēt iespēju svītrot MK noteikumu 4.2.apakšpunktu un 32.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu 28.11. apakšpunkts, kurā ietvertais regulējums sākotnēji tika attiecināts uz abām projektu iesniegumu atlases kārtām un finansējuma saņēmējiem, paredzēja, ka līgumā par investīciju projekta īstenošanu var paredzēt avansa maksājumu, starpposma maksājumus un noslēguma maksājumu. Lūdzam izvērtēt iespēju atbilstoši precizēt MK noteikumu plānoto 28.1. apakšpunktu, tostarp ņemot vērā, ka plānotais 28.3. apakšpunkts paredz noslēguma maksājuma 10% apmērā veikšanu, savukārt 28.1. apakšpunktā minēta arī starpposma maksājuma iesniegšana. Proti, aicinām paredzēt, ka avansa un starpposma maksājumi kopsummā veido 90%, savukārt noslēguma maksājums - 10% no MK noteikumu 5. punktā minētajām Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijas izmaksām, tostarp ņemot vērā MK noteikumu 28.3. apakšpunkta plānotajā redakcijā noteikto, ka noslēguma maksājums tāpat var tikt veikts avansa maksājuma veidā līdz 2026. gada 31.jūlijam.
Aicinām izvērtēt iespēju analoģiski precizēt arī MK noteikumu spēkā esošo 40.1. apakšpunktu.
Papildus viennozīmīgai regulējuma interpretācijai aicinām izvērtēt iespēju aizstāt MK noteikumu plānotajā 28.1. apakšpunkta 3. teikumā un analoģiski arī spēkā esošā 40.1. apakšpunkta 3. teikumā vārdus "starpposma maksājums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "starpposma maksājuma pieprasījums" (attiecīgā locījumā).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētāku skaidrojumu, kāpēc tiek paredzēts tik garš termiņš projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudei un noslēguma maksājuma veikšanai (līdz 2026. gada 31.decembrim). 
Vienlaikus lūdzam salāgot MK noteikumu 34.punktā plānoto termiņu ar MK noteikumu 40.2. apakšpunktā esošo termiņu.
Tāpat arī aicinām pārliecināties, vai nav nepieciešams precizēt MK noteikumu IV sadaļā "Noslēguma jautājumi" iekļauto informāciju, ņemot vērā, ka daļa no tur iekļautās informācijas dublējas ar MK noteikumu citos punktos atspoguļoto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-