Atzinums

Projekta ID
24-TA-1222
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra direktīvas (ES) 2023/2413, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 (turpmāk - direktīva Nr. 2023/2413) nosacījumiem noteikumu projektā ir noteikts, ka gāzveida kurināmā, piemēram, biometāna, izcelsmes apliecinājumus no gāzes izcelsmes apliecinājumu sistēmas vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators - a/s "Conexus Baltix Grid", pārsūta uz Eiropas Savienības datubāzi (arī nodrošinot abu datubāzi sasaisti, kur šī pārsūtīšana notiktu automātiski). Saistībā ar minēto lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, precīzi norādot minētās direktīvas normas, kuras paredzēts pārņemt ar noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta anotācijā ir sniegts skaidrojums par katra noteikumu projektā paredzētā būtiskā grozījuma būtību, nepieciešamību un mērķi, tostarp arī noteikumu projekta 36. punktā (ciktāl paredzēts pienākums, ka ģeotelpiskos datus attiecīgo datu turētājs publicē atvērto datu veidā Latvijas Atvērto datu portālā) un 40. punktā minēto. Papildus lūdzam noteikumu projektā izvērstāk skaidrot pamatojumu tajā paredzēto grozījumu nepieciešamībai. Piemēram, tas, ka ne attiecīgajos noteikumos, ne Enerģētikas likumā nav noteikta biomasas biržas definīcija, pats par sevi nav pamatojums attiecīgās definīcijas noteikšanai, tādēļ nepieciešams konkrēti norādīt, kāda problemātika, kas nav novēršama bez grozījumiem attiecīgajos noteikumos, tiek risināta, skaidrojot minēto terminu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā minēts, ka direktīva Nr. 2023/2413 aktualizē, paplašina un pastiprina ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritērijus, tos nosakot dažādiem augšanas tipiem - kūdrājs, virsājs, mitrājs, kā arī nosakot nosacījumus "senajiem mežiem", bet nenosakot definīcijas tiem, definējumu atstājot dalībvalstu kompetencē. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka termins "mitrājs" direktīvā Nr. 2023/2413 ir skaidrots, proti, tā ir zemes platība, kuru nepārtraukti vai ievērojamu gada daļu klāj ūdens vai kura ievērojamu gada daļu ir piesātināta ar ūdeni (sk. Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīva (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (turpmāk - direktīva Nr. 2018/2001) 29. panta 4. punkta "a" apakšpunktu), tādēļ lūdzam lūdzam precizēt anotācijā ietverto informāciju un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektā ietverto termina "mitrājs" skaidrojumu, nodrošinot atbilstību direktīvai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka direktīvā Nr. 2018/2001 nav iekļauts termina “iekārta” skaidrojums, līdz ar to tā ir dalībvalstu izvēle noteikt, uz kādām iekārtām ir attiecināmas ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritēriji, un nenoteic, vai “iekārta” definīcijā ir iekļaujamas visas tehnoloģiskās iekārtas, kuras atrodas elektroenerģijas vai siltumenerģijas ražošanas iekārtā. Saistībā ar minēto lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatojumu secinājumam, ka tā ir dalībvalstu izvēle noteikt, uz kādām iekārtām ir attiecināmas ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījumu kritēriji. Norādām, ka minētajā direktīvā atsevišķos gadījumos ir tieši norādīts uz to, ka konkrēti termini saprotami dalībvalstu tiesību izpratnē, piemēram, termins "senie meži", savukārt uz terminu "iekārta" u.c. šāda norāde pirmšķietami nav atrodama, tādēļ nepieciešams anotācijā skaidrot attiecīgā noteikumu projekta regulējuma atbilstību minētajai direktīvai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā:
1) detalizētāk skaidrot direktīvas Nr. 2023/2413 1. panta "22" punktā izteiktā direktīvas Nr. 2018/2001 31.a pantā, I. pielikuma 5. un 6. punktā ietverto prasību pārņemšanu (punktu, apakšpunktu un daļu līmenī) noteikumu projektā, tādējādi nodrošinot, ka kāda minētās direktīvas normām neuzmanības dēļ nepaliek nepārņemta, vai veids, kādā to paredzēts pārņemt, nav neatbilstošs;
2) skaidrot, kā (kurās attiecīgā likuma vienībās) pārņemtas minētās direktīvas normas, kuras atbilstoši anotācijā minētajam šobrīd ir pārņemtas Enerģētikas likumā un ko atbilstoši noteikumu projekta grozījumiem (piemēram, 3.-6. punktu, 8.-14. punktu, 30., 33. punktu u.c.) vairs nav paredzēts regulēt noteikumos Nr. 686;
3) ņemot vērā, ka direktīvas Nr. 2023/2413 1. panta 19. punktā ("ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisijas ietaupīšanas kritērijus dalībvalstis var piemērot arī iekārtām ar mazāku kopējo nominālo ievadīto siltumjaudu vai biometāna caurplūdumu") un 1. panta 22. punktā ir paredzēta rīcības brīvība (attiecībā uz savas valsts datubāzes izstrādi vai izveidi), lūdzam papildināt aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās direktīvas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota direktīvā Nr. 2023/2413 paredzētā rīcības brīvība;
4) skaidrot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija regulas (ES) 2018/841 par zemes izmantošanā, zemes izmantošanas maiņā un mežsaimniecībā radušos siltumnīcefekta gāzu emisiju un piesaistes iekļaušanu klimata un enerģētikas politikas satvarā laikposmam līdz 2030. gadam un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 525/2013 un Lēmumu Nr. 529/2013/ES prasību ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.2 apakšpunktu, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projekta 1. punktu ar likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. pantā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Alternatīvi lūdzam nepieciešamības gadījumā svītrot atsauci uz minēto likuma pantu kā izdošanas tiesisko pamatu, ja Enerģētikas likuma 58.9 panta pirmajā daļā ietvertais pilnvarojums ir uzskatāms par speciālo pilnvarojumu iepretim likumā "Par atbilstības novērtēšanu" 7. pantā ietvertajam pilnvarojumam. Skaidrojam, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ja likumos ir gan vispārīgs, gan speciāls pilnvarojums Ministru kabinetam, noteikumos ietver norādi uz speciālo pilnvarojumu (sk. Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmatu; pieejama:  https://lvportals.lv/wwwraksti/TEMAS/FAILI/NORMATIVO_AKTU_PROJEKTU_IZSTRADES_ROKASGRAMATA.PDF).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot termina "biomasas birža" skaidrojumu, ievērojot, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām zemāka juridiskā spēka normatīvajā aktā neskaidro terminus, kuri lietoti vai skaidroti augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar pamatojumu termina "biomasas degviela" skaidrojuma svītrošanai. Norādām, ka Enerģētikas likumā attiecīgs skaidrojums nav atrodams. Līdzīgi lūdzam pamatot noteikumu projekta 11., 12., 16., 20., 21. un 23. punkta nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 46. punktu, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" 16.3. apakšpunktā un citos gadījumos atbilstoši direktīvai nav nepieciešams izdarīt atsauci uz izņēmumu, ja ir pierādījumi, ka attiecīgo izejvielu izstrāde netraucē minētajiem dabas aizsardzības mērķiem, tādējādi nodrošinot attiecīgo direktīvas prasību mērķa sasniegšanu. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 50. punktā ietvertās atsauces uz normatīvajiem aktiem par enerģētiku un normatīvajiem aktiem par klimatu. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām atsauces uz normatīvajiem aktiem pieļaujamas vienīgi gadījumos, ja šie akti ir stājušies spēkā vai stāsies spēkā vienlaikus ar noteikumu projektu, savukārt likumprojekts "Klimata likums" šobrīd nav stājies spēkā. Līdzīgi lūdzam nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 29. punktā u.c. ietvertās atsauces uz Transporta enerģijas likumu un Klimata likumu, kā arī 67. punktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem par transporta enerģiju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 50. punktā ietverto regulējumu nepieciešams izvērtēt un precizēt. Norādām, ka direktīvas regulējums, ko paredzēts pārņemt šajā punktā noteic, ka biodegvielu, bioloģisko šķidro kurināmo un biomasas kurināmo/degvielu ražošana no iekšzemes meža biomasas jāatbilst konkrētām regulā noteiktām saistībām un mērķrādītājiem, kā arī nacionālajiem enerģētikas un klimata plāniem. Savukārt 50. punktā paredzēta prezumpcija atbilstībai ilgstspējas kritērijiem, par kuru no noteikumu projekta neizriet, uz ko tā ir attiecināma, tostarp, kam ir jānodrošina, ka zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības sektorā radītais siltumnīcefekta gāzu emisiju apjoms nepārsniedz šajā sektorā nodrošināto oglekļa dioksīda piesaisti noteiktajos saistību periodos. un vai atbilstība attiecināma uz visiem ilgstpējas kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam atbilstoši direktīvas Nr. 2018/2001 29. panta 10. punkta "d" apakšpunktam papildināt noteikumu projekta 55. punktu ar norādi uz biomasas degvielu vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams noteikumu projekta anotācijā. Līdzīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 56. un 58. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta 83. punktu ar termiņu, kādā jāievada dati un informācija, tādējādi nodrošinot attiecīgās normas nepārprotamu izteikmi un to, ka dati tiek ievadīti savlaicīgi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam vārdu "realizēti" aizstāt ar vārdu "laisti" vai skaidrot attiecīgās normas atbilstību direktīvas Nr. 2023/2413 ietvertās direktīvas Nr. 2018/2001 31.a panta 2. punktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot normas, kas paredz pienākumu piegādes ķēdē iesaistītai personai nodrošināt, ka izcelsmes apliecinājums tiek atcelts pēc tam, kad gāzveida biomasas kurināmā vai degvielas sūtījums tiek izņemts no savstarpēji savienotās Savienības gāzes sistēmas atbilstību noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam - Enerģētikas likuma 58.9 panta pirmajai daļai.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām un, ņemot vērā, ka Latvijas tiesību sistēmā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku, lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 84.-86. punktu. Proti, Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta anotācijā svītrot vai precizēt norādes uz direktīvām kā primāriem Eiropas Savienības (ES) likumdošanas aktiem. Skaidrojam, ka ES tiesību divi galvenie avoti ir primārie tiesību akti un sekundārie tiesību akti. Primārie tiesību akti ir līgumi, kas nosaka ES tiesību sistēmas pamatu. Sekundārie tiesību akti ir saskaņā ar šiem līgumiem izstrādātie tiesību instrumenti, piemēram, regulas, direktīvas, lēmumi un nolīgumi. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, izvairoties no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
"2.27. virsājs - sauszemes teritorija, kurā nabadzīgās, skābās dažāda mitruma smilts augsnēs sastopama galvenokārt viršu dzimtas augu sabiedrību mozaīka, kas izveidojusies reģionos ar mazu gada vidējo augstāko un zemāko temperatūru atšķirību un mērenu, bet regulāru nokrišņu daudzumu."
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt.
Piedāvātā redakcija
"3. No lauksaimniecības biomasas ražota biodegviela, bioloģiskais šķidrais kurināmais, biomasas degviela, biomasas kurināmais un biogāze atbilst:"
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai termins "endēmiskas" nav jāaizstāj ar terminu "vietējās", ņemot vērā, ka direktīvas latviešu valodas versijā norādīts uz autohtonām sugām, bet angļu valodas versijā - uz vietējām ("native") sugām. Nepieciešamības gadījumā lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka direktīvas Nr. 2023/2413 1. pantā ietvertais direktīvas Nr. 2018/2001 29. panta 5. punkts, kuru paredzēts pārņemt ar noteikumu projekta 40. punktu, neparedz norādi uz biogāzi, uz kuru tostarp netiek attiecināts arī noteikumu projekta 41. punktā paredzētais izņēmums. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 40. punktā svītrot norādi uz biogāzi vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un svītrot norādi "10-gadu periodam", jo tā ir liekvārdība.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā nodrošināt konsekventu terminoloģiju un noteikumu projekta pielikumos termina "atliekas" vietā izmantot terminu "atlikumi".
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk