Atzinums

Projekta ID
24-TA-876
Atzinuma sniedzējs
SIA "e-aprūpe"
Atzinums iesniegts
19.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
 
Labklājības ministrija (LM) ir informēta, ka SIA “e-aprūpe” sadarbībā ar biedrību Latvijas Samariešu apvienība, kopš 2014. gada attīsta Aprūpes plānošanas sistēmu “APSis” jeb www.eaprupe.lv , turpmāk “APSis”. Sistēma ir vairākkārtīgi prezentēta darba grupās, to izmanto pašvaldības, pakalpojumu sniedzēji un pilotprojektu formā LM padotības iestādē.

Kā zināms APSis šobrīd ir divas pamat funkcionalitātes :
1) pašvaldību publisko funkciju nodrošināšanas funkcionalitāte, kuras īpašumtiesības pilnībā pieder SIA “E-aprūpe”,
2) pakalpojumu sniedzēju funkcionalitātes, kuras pasūtītājs un īpašnieks šobrīd ir Latvijas Samariešu apvienība.

Kā LM ir informēta, APSis nodrošina visus Latvijā izmantojamos pašaprūpes spēju izvērtējumu instrumentus digitālā formā. APSis tāpat nodrošina atzinumu, lēmumu, norīkojumu, pārskatu veidošanu u.c. “DigiSoc” aprakstā ietvertās funkcionalitātes.

Atgādinām, ka uz šo brīdi 70% no visiem pašvaldību veiktajiem pašaprūpes spēju novērtējumiem Latvijā jau notiek digitāli APSis platformā www.eaprupe.lv., kā arī atgādinām un kopīgi lepojamies, ka APSis kā Latvijā radīts unikāls risinājums ir saņēmis ES sociālo inovāciju balvu un par tā izmatošanu šobrīd interesējas vārākas Eiropas valstis.

Apzinoties ka :
- paredzamā “DigiSoc” funkcionalitāte ietver vienu daļu no APSis, bet kopumā iecerētā publisko funkciju daļa ir plašāka par APSis esošo risinājumu un ir nepieciešams to attīstīt, ņemot vērtā publisko resursu pieejamību – attīstība ir iespējama strauji;
- APSis kā privāto tiesību subjekta īpašumā esošs risinājums var tikt izmantots publisko funkciju vajadzībām, tomēr esošā normatīvā regulējuma ietvars ierobežo VARAM un LM veikt investīcijas jaunas funkcionalitātes veidošanai esošās platformās;
- no valsts atbalsta regulējuma, konkurences un  publisko tiesību viedokļa “DigiSoc” izmatošana privāto tiesību laukā, t.i. pakalpojumu sniedzēju vajadzībām, izņemot likumā deleģētā pakalpojuma nodrošināšanai, nav tiesiski iespējama, un “DigiSoc” apraksts paredz tā integrāciju ar pakalpojumu sniedzēju e-risinājumiem;
- sociālo pakalpojumu sniedzēji, kas šobrīd izmanto un arī turpmāk plāno izmantot APSis sociālo pakalpojumu nodrošināšanas vajadzībām, viennozīmīgi ir ieinteresēti darbības paplašināšanai un plāno investēt APSis turpmākā attīstīšanā pakalpojumu sniedzēju funkcionalitātē;
- DigiSoc paredzētais izstrādes termiņš ir ļoti ierobežots, lai pilnībā un no nulles radītu jaunu sistēmu un tādēļ sistēmas pamats, kuru pazīst un izmanto pašvaldības, būtu noderīgs un palielinātu iespējas noteiktajā laikā sasniegt vēlamo progresu;

Pamatojoties uz minēto , lūdzam LM, VARAM un “DigiSoc” vadības grupu, izvērtēt iespēju izmantot APSis koda daļu, “DigiSoc” platformā kā sistēmas iebūvēto daļu.

No savas puses, ar šo informējam, ka esam atvērti sarunām gan ar “DigiSoc” vadības komandu, satura definēšanas procesā, gan arī sarunām un, potenciāli vienojoties, par koda nodošanas iespējām ar vēlākajiem sistēmas ar tehniskajiem izstrādātajiem.

Perspektīvā, potenciāli vienojoties par daļas e-aprūpes koda izmantošanu “DigiSoc”, paredzam:
1) nodalīt DigiSoc veidošanai nepieciešamo APSis funkcionalitāti, un paredzot šīs nodalītās koda daļas īpašumtiesību pāreju pasūtītājam tās tālākai pilnveidošanai;
2) saglabāt SIA “e-aprūpe” tiesības izmantot sākotnējo koda daļu pakalpojumu sniedzēja funkcionalitātes turpmākai nodrošināšanai Latvijā, kā arī tiesības koda tā esošajā apjomā izmatošanas tiesības ārpus Latvijas teritorijas;
3) saglabāt Samariešu apvienības un citu pakalpojumu sniedzēju īpašumā esošas pakalpojumu sniedzēju funkcionalitātes darbību APSis un paredzēto datu apmaiņu ar “DigiSoc” .

Lūdzam izvērtēt sadarbības piedāvājumu. Esam gatavi tikties, lai pārrunātu piedāvājuma realizācijas iespējas un tiesisko ietvaru. Uzskatam, ka sadarbība ir racionāla gan no finansiālā, gan cilvēkresursu aspekta, gan realizācijas laika ierobežojuma kontekstā.


Ar cieņu

Valdes loceklis
Rihards Bērziņš

 
Piedāvātā redakcija
-