Projekta ID
22-TA-2444Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
23.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā” (22-TA-2444).
LTRK ieskatā likumprojekts ir jāprecizē, nošķirot divus būtiskus jautājumus – 1) grozījumi, kuru pieņemšana nepieciešama citu normatīvo aktu dēļ, piemēram, par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem, un 2) un citas izmaiņas normatīvā regulējumā, kas ietekmē nodokļa likmes, taču to ieviešana nav obligāta.
Attiecībā par otro jautājumu, LTRK aicina šobrīd nevirzīt DRN likmju izmaiņas vietās, kur tas ir iespējams, jo publiski izskanējusī informācija norāda, ka jaunā valdība nodokļu politiku plāno pārskatīt vienu reizi četros gados. Līdz ar to LTRK ieskatā arī būtiskas izmaiņas DRN likmēs ir jāskatās minētajā brīdī, lai pilnvērtīgi varētu izvērtēt vairāku nodokļu izmaiņu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un uzņēmēju konkurētspēju. LTRK vērš ministrijas uzmanību, ka esošajos krīzes apstākļos jebkādas izmaiņas nodokļu politikā vērtējamas negatīvi, jo šobrīd visas izmaiņas uzņēmējdarbības vidē jūtamas īpaši izteikti. Tāpat anotācija nesniedz precīzu informāciju par paredzamo ietekmi uz konkurētspēju reģionā, kā arī būtu nepieciešams veikt salīdzinājumu ar tuvākajām valstīm, tā kā brīva preču un pakalpojumu aprite, kas paredzēta ES pamatlīgumā, var radīt būtiskas konkurences priekšrocības kaimiņvalstu uzņēmējiem, kuriem šādas izmaksas netiek piemērotas.
LTRK ieskatā likumprojekts ir jāprecizē, nošķirot divus būtiskus jautājumus – 1) grozījumi, kuru pieņemšana nepieciešama citu normatīvo aktu dēļ, piemēram, par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem, un 2) un citas izmaiņas normatīvā regulējumā, kas ietekmē nodokļa likmes, taču to ieviešana nav obligāta.
Attiecībā par otro jautājumu, LTRK aicina šobrīd nevirzīt DRN likmju izmaiņas vietās, kur tas ir iespējams, jo publiski izskanējusī informācija norāda, ka jaunā valdība nodokļu politiku plāno pārskatīt vienu reizi četros gados. Līdz ar to LTRK ieskatā arī būtiskas izmaiņas DRN likmēs ir jāskatās minētajā brīdī, lai pilnvērtīgi varētu izvērtēt vairāku nodokļu izmaiņu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un uzņēmēju konkurētspēju. LTRK vērš ministrijas uzmanību, ka esošajos krīzes apstākļos jebkādas izmaiņas nodokļu politikā vērtējamas negatīvi, jo šobrīd visas izmaiņas uzņēmējdarbības vidē jūtamas īpaši izteikti. Tāpat anotācija nesniedz precīzu informāciju par paredzamo ietekmi uz konkurētspēju reģionā, kā arī būtu nepieciešams veikt salīdzinājumu ar tuvākajām valstīm, tā kā brīva preču un pakalpojumu aprite, kas paredzēta ES pamatlīgumā, var radīt būtiskas konkurences priekšrocības kaimiņvalstu uzņēmējiem, kuriem šādas izmaksas netiek piemērotas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Attiecībā par pirmo jautājumu likumprojekts paredz noteikt jaunu DRN objektu – vienreizlietojamus plastmasu saturošus izstrādājumus (mitrās salvetes, baloni, tabakas izstrādājumu filtri un filtri, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem) un plastmasu saturošus zvejas rīkus, kam nepiemēro ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. pantā noteiktajām prasībām. Likumprojekta 26.2 pants paredz, ka vienreizlietojamajiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem piemēro DRN likmi 12,20 euro par katru izstrādājuma svara vienību. Likumprojektā paredzētā DRN likme 12.20 EUR/kg vienreizlietojamajiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem nesamērīgi pārsniedz noteiktās nodokļa likmes par citām videi kaitīgām precēm, un šāda apmēra likmes paredzētas tikai baterijām un akumulatoriem. LTRK ieskatā vienreizlietojamie plastmasu saturošie izstrādājumi (mitrās salvetes, baloni, tabakas izstrādājumu filtri) rada piegružojumu un vides piesārņojumu tāpat kā citi ar nodokli jau apliktie plastmasu saturoši izstrādājumi un iepakojumi, tomēr to ietekmi nevar salīdzināt ar bateriju un akumulatoru ietekmi. Vienreizlietojamie plastmasu saturošie izstrādājumi ir jauns nodokļa objekts. Uzskatām, ka DRN likmēm būtu jābūt samērīgām ar cituplastmasas izstrādājumu nodokļu likmēm, piemēram, no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem 1,22 EUR/kg, no polistirola izejmateriāliem 2,20 EUR/kg.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums – izteikt Likumprojekta 26.2 panta trešās daļas 1.punktu sekojošā redakcijā:
(3) Piemēro šādu nodokļa likmi:
1) vienreiz lietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem – 2,20 euro par vienu kilogramu;
(3) Piemēro šādu nodokļa likmi:
1) vienreiz lietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem – 2,20 euro par vienu kilogramu;
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta pārejas noteikumu 45. punkts paredz, ka 26.2 pants attiecībā uz DRN aprēķināšanu par plastmasu saturošiem izstrādājumiem attiecībā uz tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem un no akcīzes preču noliktavas tiek nodoti patēriņam, stājas spēkā 2023. gada 1. aprīlī. Vienreizlietojamie plastmasu saturošie izstrādājumi kļūst par nodokļa objektiem tikai tādā gadījumā, ja netiek piemērota ražotāja paplašinātās atbildības sistēma atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. pantā noteiktajām prasībām. Ministru kabineta noteikumi Nr.781 "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem" tika pieņemti 2022. gada 13. decembrī un tie stājas spēkā 2023. gada 5. janvārī. Ņemot vērā novēloto noteikumu apstiprināšanu, jaunās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveide tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem dažu mēnešu laikā, t.i. līdz 2023. gada 1. aprīlim ne tehniski, ne praktiski nav iespējama. Tādēļ aicinām pagarināt DRN aprēķināšanas spēkā stāšanās termiņu un noteikt to, sākot ar 2023. gada 1. jūliju.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums - izteikt likumprojekta pārejas noteikumu 45.punkta pirmo daļu sekojošā redakcijā:
45. Šā likuma 26.2 pants attiecībā uz nodokļa aprēķināšanu par plastmasu saturošiem izstrādājumiem stājas spēkā:
1) 2023. gada 1. jūlijā – attiecībā uz tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem un no akcīzes preču noliktavas tiek nodoti patēriņam.
45. Šā likuma 26.2 pants attiecībā uz nodokļa aprēķināšanu par plastmasu saturošiem izstrādājumiem stājas spēkā:
1) 2023. gada 1. jūlijā – attiecībā uz tabakas izstrādājumiem ar filtriem un filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem un no akcīzes preču noliktavas tiek nodoti patēriņam.