Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
Projekta ID
23-TA-267
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
IV Ielu nodeva
Iebildums

Likumprojekta 1. panta 2. punkts noteic, ka ceļu nodevas ir arī pašvaldību nodeva - ielu nodeva. Atbilstoši likumprojekta 17. panta ceturtajā un piektajā daļai pašvaldības domei ir paredzētas tiesības savā administratīvajā teritorijā uzlikt ielu nodevu un izdot saistošos noteikumus, tostarp noteikt nodevas apmēru.
Norādām, ka saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 10. panta pirmās daļas pirmo teikumu valsts nodevu objektus nosaka saskaņā ar likumiem, savukārt pašvaldību nodevu objektus — saskaņā ar šo likumu. Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 3. punktu pašvaldības nodeva ir pašvaldības domes noteikts obligāts maksājums pašvaldības pamatbudžetā vai speciālajā budžetā šajā likumā paredzētajos gadījumos. Pašvaldības nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar pašvaldības institūcijas vai tās struktūrvienības veiktās darbības izmaksu segšanu. Vienlaikus likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12. panta pirmās daļas ievaddaļa noteic, ka  vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas. Pašvaldību nodevu uzlikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumi Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas".  
Saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas” 11. punktu nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās, kuras ir noteiktas attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumā ceļu satiksmes drošības uzlabošanai, sabiedrības veselības, sabiedriskās kārtības un drošības nodro­šināšanai, kā arī dabas, īpaši aizsargājamo kultūrvēsturisko teritoriju un kultūras pieminekļu aizsardzībai, pašvaldība ir tiesīga uzlikt personām, kuras transportlīdzekļi iebrauc attiecīgajā īpaša režīma zonā. Savukārt likumprojekta 17. trešā daļa noteic, ka pašvaldības domei ir pienākums savā administratīvajā teritorijā uzlikt ielu nodevu, ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus un galvenais pārsnieguma iemesls ir transportlīdzekļu radītais gaisa piesārņojums. Tādējādi pašvaldības nodeva par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā nav tas pats, kas likumprojektā  paredzētā pašvaldības ielu nodeva.
Ievērojot augstāk minēto, ministrija uztur iepriekš atzinumā izteikto iebildumu un iebilst pret pašvaldības ielu nodevas jautājuma regulēšanu šajā likumprojektā, jo tas neatbilst likumam “Par nodokļiem un nodevām”. Papildus minētajam norādām, ka arī likumprojekta anotācija neparedz grozīt likumu “Par nodokļiem un nodevām”, lai nodrošinātu likumprojekta ceturtās nodaļas atbilstību.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(7) Pašvaldības dome izdod saistošos noteikumus par kārtību, kādā:
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu"" (sēdes protokols Nr. 55, 37. §, 22-TA-407) 3. punktu visām ministrijām, izstrādājot tiesību akta projektu, kurā ietverts deleģējums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, uzdots tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) iekļaut deleģējuma nepieciešamības izvērtējumu ar pamatojumu deleģētā jautājuma atšķirīgam noregulējumam pašvaldībās, kā arī skaidrot deleģējuma apjomu.
Ņemot vērā minēto un likumprojekta anotācijā norādīto, lūdzam izpildīt minētā Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra sēdes protokollēmuma (protokols Nr. 55, 37. §, 22-TA-407) 3. punktā doto uzdevumu.
Piedāvātā redakcija
-