Projekta ID
24-TA-453Atzinuma sniedzējs
SIA "BALTIC OIL MANAGEMENT"
Atzinums iesniegts
27.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
SIA Baltic Oil Management atkārtoti lūdz noteikt precīzus termiņus gan atkārtotam sākotnējam izvērtējumam, gan prasībām par obligātu atkārtotu sabiedrisko apspriešanu..
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1.pielikumā 20. punktu izteikt sekojoši: "Ogļūdeņražu ieguvei komerciālos nolūkos virs 50 tonnām dienā".
Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīva 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu” nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā attiecībā uz ogļūdeņražiem. Papildus noradām, ka Lietuvas Republikā plānoto ekonomisko darbību ietekmes uz vidi novērtējuma likuma 1.pielikumā noteikts, ka “plānotās ekonomiskās aktivitātes, kam jāpiemēro ietekmes uz vidi novērtējums 2.1. punktā minēta ogļūdeņražu ieguve Lietuvas Republikas teritorijas, ja apjoms pārsniedz 500 tonnas dienā. SIA Baltic Oil Management piedāvā noteikt un piemērot risinājumu mērķa lielumu 50 tonnas dienā, sākot ar kuru nepieciešams piemērot IVN procedūru. Tā būs daudzkārt zemāka robežvērtību kā noteikts Direktīvā 2011/92/ES. Latvija šobrīd nepamatoti ietekmes uz vidi novērtējuma normatīvais regulējums nosaka IVN procedūras piemērošanu ogļūdeņražu ieguvei sākot no 0,01 tonnām dienā. Ģeoloģiskie apstākļi Latvijā būtiski neatšķiras no kaimiņvalstu ģeoloģiskajiem apstākļiem, tāpēc ogļūdeņražu ieguve Latvijā nevar radīt augstāku vides piesārņojuma risku kā kaimiņvalstīs.
Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīva 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu” nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā attiecībā uz ogļūdeņražiem. Papildus noradām, ka Lietuvas Republikā plānoto ekonomisko darbību ietekmes uz vidi novērtējuma likuma 1.pielikumā noteikts, ka “plānotās ekonomiskās aktivitātes, kam jāpiemēro ietekmes uz vidi novērtējums 2.1. punktā minēta ogļūdeņražu ieguve Lietuvas Republikas teritorijas, ja apjoms pārsniedz 500 tonnas dienā. SIA Baltic Oil Management piedāvā noteikt un piemērot risinājumu mērķa lielumu 50 tonnas dienā, sākot ar kuru nepieciešams piemērot IVN procedūru. Tā būs daudzkārt zemāka robežvērtību kā noteikts Direktīvā 2011/92/ES. Latvija šobrīd nepamatoti ietekmes uz vidi novērtējuma normatīvais regulējums nosaka IVN procedūras piemērošanu ogļūdeņražu ieguvei sākot no 0,01 tonnām dienā. Ģeoloģiskie apstākļi Latvijā būtiski neatšķiras no kaimiņvalstu ģeoloģiskajiem apstākļiem, tāpēc ogļūdeņražu ieguve Latvijā nevar radīt augstāku vides piesārņojuma risku kā kaimiņvalstīs.
Piedāvātā redakcija
20.Ogļūdeņražu ieguvei (komerciālos nolūkos) virs 50 tonnām dienā.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
SIA Baltic Oil Management (turpmāk - Sabiedrība) atkārtoti iebilst un norāda, ka Vides pārraudzības valsts biroja interneta vietnē pieejama informācija liecina, ka vidēji IVN procedūra tiek veikta no 3 līdz 4 gadiem. Diemžēl ogļūdeņražu projektam šī procedūra pārsniedza pat 5 gadu termiņu. Tādējādi augstāk minētājā Deklarācijā noteiktais par administratīvā sloga mazināšanu IVN jomā ir pamatoti un steidzami risināms. Papildus jānorada, ka pirms aptuveni vairāk kā 10 gadiem, gandrīz identiskas procedūras tika paveiktas no 1 līdz 2 gadiem, kas nozīmē, ka iepriekš birokrātijas slogs bija būtiski mazāks, tāpēc nepieciešams noteikt termiņus IVN procedūrai ne tikai paredzētā darbības ierosinātājam, bet arī IVN procedūrā iesaistītajām kompetentajām institūcijām. Tāpēc Sabiedrība atkārtoti norāda, ka likumprojektā jābūt skaidri definētam:
1) cik bieži kompetentā institūcija var pieprasīt papildināt ziņojumu ar jaunu informāciju;
2) par cik ilgu laiku var pagarināt ziņojuma izskatīšanu un atzinuma sniegšanu par IVN ziņojumu;
3) cik ilgi var tikt vērtēts paredzētās darbības ziņojums;
Sabiedrība lūdz likumprojekta izstrādātajam to definēt un iekļaut likumprojektā.
1) cik bieži kompetentā institūcija var pieprasīt papildināt ziņojumu ar jaunu informāciju;
2) par cik ilgu laiku var pagarināt ziņojuma izskatīšanu un atzinuma sniegšanu par IVN ziņojumu;
3) cik ilgi var tikt vērtēts paredzētās darbības ziņojums;
Sabiedrība lūdz likumprojekta izstrādātajam to definēt un iekļaut likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
SIA Baltic Oil Management (turpmāk - Sabiedrība) atkārtoti iebilst un norāda, ka eksperti /kandidāti ir ne tikai Vides pārraudzības valsts biroja un Valsts vides dienesta eksperti, bet tās personas, kas neatkarīga (ārštata) eksperta statusā vērtē ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu. Sabiedrība atkārtoti uzsver nepieciešamību noteikt kritērijus ekspertu/ kandidātu statusa piešķiršanai, ietverot prasības profesionālajai, akadēmiskajai izglītībai, darba pieredzei attiecīgajā nozarē, kā arī pieredzei attiecīgās nozares projektu ietekmes uz vidi novērtēšanā. Ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu neatkarīgo (ārštata) ekspertu darbu apmaksā projekta ierosinātājs, tas netiek finansēts no valsts budžeta. Neprofesionālu neatkarīgo (ārštata) ekspertu nepamatotas prasības rada papildus izmaksas un laika patēriņu projekta ierosinātājam un tā apmaksātajiem ekspertiem, kas iesaistīti IVN ziņojuma izstrādāšanā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 2.pielikuma 2. punkta 4) d) sadaļu izteikt sekojoši: "ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumi virs 5 tonnām dienā"'.
Ievērojot valdības uzdevumu saistībā ar IVN birokrātisko procedūru mazināšanu, SIA Baltic Oil Management (turpmāk - Sabiedrība) piedāvā izvērtēt un noteikt robežvērtību sākot no kuras ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumiem nepieciešams sākotnējais IVN izvērtējums. Atsaucoties uz Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīvu 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu”, kas nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā ogļūdeņražiem (naftai), Sabiedrība lūdz noteikt būtiski mazāku robežvērtību.
Ievērojot valdības uzdevumu saistībā ar IVN birokrātisko procedūru mazināšanu, SIA Baltic Oil Management (turpmāk - Sabiedrība) piedāvā izvērtēt un noteikt robežvērtību sākot no kuras ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumiem nepieciešams sākotnējais IVN izvērtējums. Atsaucoties uz Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīvu 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu”, kas nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā ogļūdeņražiem (naftai), Sabiedrība lūdz noteikt būtiski mazāku robežvērtību.
Piedāvātā redakcija
d) ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumi virs 5 tonnām dienā;