Atzinums

Projekta ID
23-TA-1018
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt plānoto regulējumu attiecībā uz sadarbības partneru piesaisti. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja cita pašvaldība tiek piesaistīta kā sadarbības partneris, projekta iesniedzējam ieplānotais finansējums netiek palielināts par citam projekta iesniedzējam plānotā finansējuma apmēru. Ja nepieciešams palielināt projekta īstenošanai nepieciešamo finansējumu, lai sasniegtu 200 000 euro apmēru, pievienojams pašvaldības budžeta līdzfinansējums. No noteikumu projekta pielikumā minētā izriet, ka attiecīgais finansējums ir pieejams katrai konkrētajai pašvaldībai kā projekta iesniedzējam, t.i., finansējuma saņēmējam, īstenojot projektu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 30. punktā vārdus "ja vien tie nav atgūstami saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā". Skaidrojam, ka no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punkta izriet, ka projektam, kura kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro, pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināmās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumi Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 205) paredz, ka avansa apmērs nepārsniedz 30 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, savukārt avansa un starpposma maksājumiem ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz arī valsts budžeta līdzfinansējumu, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta 38. punktu.

Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 38. punktā norādi uz pakalpojumu vai preču piegādes līgumiem. Vēršam uzmanību, ka avansa apjoms šajā projektā tiek noteikts, ievērojot noteikumos Nr. 205 ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam ietvert anotācijā informāciju, ka, ja projektus uzsāk īstenot atbilstoši faktiskajām izmaksām, Veselības ministrija uzkrāj projektu datus par aktuālajām pasākumu izmaksām un pēc gada atkārtoti izvērtē iespēju izstrādāt vienas vienības izmaksu standarta likmes projektos biežāk sastopamajiem pasākumu veidiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam stiprināt argumentāciju anotācijā, kāpēc šajā pasākumā netiek izstrādāta vienas vienības izmaksu metodika, ņemot vērā pieejamos vēsturiskos projektu datus un iepriekš plānoto projektu budžetu apjomus. Vēršam uzmanību, ka vienkāršotās izmaksas neatbild par pasākuma īstenošanas kvalitāti un neietekmē to, kā tas minēts anotācijā.
Attiecībā uz minimālā projektu sliekšņu noteikšanu, tā ir atbildīgās iestādes kompetence un lēmums, kuru aicinām plašāk skaidrot un pamatot anotācijā, lai arī nākotnes auditos būtu skaidrs un nebūtu bažas par mākslīgu Regulas Nr. 2021/1060 nosacījumu apiešanu, īpaši šajā gadījumā, kad vienkāršoto izmaksu metodiku Centrālā finanšu un līgumu aģentūra jau bija izstrādājusi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka palielinot minimālās izmaksas vienam projektam, palielinās risks nesasniegt pasākuma iznākuma rādītāju. Lūdzam papildināt anotāciju un iekļaut skaidrojumu par situāciju, ja kāda no pašvaldībām projekta minimālo izmaksu dēļ nevarēs veidot partnerību ar citu pašvaldību, lai sasniegtu projekta minimālo izmaksu apmēru vai finansiālā situācija pašvaldībā neļaus nodrošināt pietiekamu līdzfinansējumu (piemēram, Rēzeknes pilsētas pašvaldība vai neliela Varakļānu novada pašvaldība) un projekta iesniegums netiks iesniegts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no Regulas Nr. 2021/1060 63. panta 6. punkta izriet, ka no Eiropas Savienības fondiem neatbalsta darbības, kuras ir faktiski pabeigtas vai pilnībā īstenotas pirms iesniegts projekta iesniegums. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 13. punktu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā projektu specifiku, ka projekta īstenošanas laikā atbilstoši iedzīvotāju vajadzībām vairākkārtīgi tiek aktualizētas darbības un to apjomi, lūdzam izvērtēt, vai ir mērķtiecīgi jau sadarbības līgumā atrunāt visu plānoto atbalstāmo darbību apjomus. Tādā gadījumā ikreiz pie projekta grozījumiem būtu jāgroza arī sadarbības līgumi, kas radītu papildu administratīvo slogu. Iesakām sadarbības līgumā atrunāt atbalstāmo darbību sadalījumu starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri un budžetu pa izmaksu veidiem (projekta vadības izmaksas, netiešās izmaksas un pārējās tiešās izmaksas), bet projekta darbību sīkāku detalizāciju un apjomus nodrošināt tikai projekta iesnieguma līmenī. Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt noteikumu projekta V nodaļu ar jaunu punktu, paredzot: ja projektu īstenošanas laikā kādām šo noteikumu 26. punktā minētajām izmaksām atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde izstrādā vienas vienības izmaksu standarta likmes metodiku, izmaksām piemēro atbildīgās iestādes vai vadošās iestādes apstiprināto metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nevajadzētu noteikt apjoma procentuālo limitu, ņemot vērā, ka pasākuma mērķis nav investīcijas. Kā arī, lūdzam MK noteikumos vai anotācijā iekļaut informāciju par to, vai būs atbalstāma arī pamatlīdzekļu iegāde (SAM 9.2.4.2. ietvaros bija atbalstāma tikai mazvērtīgā inventāra iegāde).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši 28.11.2023. MK noteikumu Nr. 694 28.4.punktam (28.4. informatīvo materiālu izgatavošanas, drukas un izplatīšanas izmaksas;) informatīvos materiālus Latvijas mērogā pēc pašvaldību pieprasījuma 4.1.2.1. pasākuma ietvaros nodrošina Veselības ministrija, tad, lai izvairītos no dubultā finansējuma riska un papildu administratīvā sloga tā uzraudzīšanai, lūdzam izvērtēt šī punkta dzēšanu. Šī punkta dzēšana neliegs pašvaldībām drukāt nodarbībām nepieciešamos darba materiālus pasākumu īstenošanas izmaksu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam savstarpēji saskaņot informāciju anotācijā un MK noteikumos, attiecībā uz komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksām.
Anotācijā norādīts - Ņemot vērā, ka projektā nav atbalstāmas projekta attiecināmās izmaksas projekta obligāto publicitātes pasākumu segšanai, attiecīgi šādas izmaksas var segt no septiņu procentu netiešo izmaksu vienotās likmes.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka darbības tiek atrunātas MK noteikumu projekta 22.punktā, lūdzam 23.punktu aizvietot ar 22.punktu.
Savukārt MK noteikumu projekta 25.punkts atrunā tikai 22.2. un 22.3. apakšpunktā minēto darbību izmaksas, bet atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 54.panta a) apakšpunktam 7% likmi rēķina no visām tiešajām izmaksām, tātad arī no noteikumu 22.1.apakšpunktā atrunātās darbības izmaksām. Lūdzam papildināt arī ar 24.punktā atrunātajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā iepriekšējā skaņošanas reizē sniegto priekšlikumu, aicinām precizēt noteikumu projekta 29.punktu, aizstājot vārdus "...projekta pārējo tiešo attiecināmo īstenošanas papildu izmaksu segšanai..." ar vārdiem "atbalstāmo darbību papildu izmaksu segšanai".
Kā arī lūdzam precizēt atsauci uz noteikumu projekta 22.2. apakšpunktu (22. punkta vietā), ņemot vērā, ka noteikumu projekta 26. punktā ir atrunāta tikai noteikumu projekta 22.2. apakšpunktā minētā darbība.
Tā pat lūdzam savstarpēji saskaņot informāciju anotācijā un noteikumu projektā attiecībā uz neparedzēto izdevumu izmaksām.
Anotācijā norādīts - Atbalstāmo darbību -  projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana un veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi mērķa grupām un vietējai sabiedrībai īstenošanai ir attiecināmi neparedzētie izdevumi līdz diviem procentiem no projekta kopējā finansējuma (...).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 53. panta 2. punktu, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības , kuri saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 euro, visas izmaksas tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts. Lūgums attiecīgi precizēt noteikumu projekta 31.punkta redakciju.


Piedāvātā redakcija
31. Projekta iesniedzējs un / vai Sadarbības partneris var pretendēt uz attiecināmajām izmaksām katra projekta iesniedzēja līmenī, kas aprēķinātas un norādītas pielikumā, ievērojot, ka minimālā viena projekta summa nav mazāka par 200 000 euro (ieskaitot).
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 53. panta 2. punktu, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības , kuri saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālo fonda Plus vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 euro, visas izmaksas tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts. Lūgums attiecīgi precizēt noteikumu projekta 32.2.apakšpunkta redakciju.
Kā arī, ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs ir pašvaldība, lūdzam precizēt noteikumu projekta 32.2. apakšpunktu, aizstājot vārdus "privāto finansējumu" ar vārdiem "pašvaldības budžeta līdzfinansējumu".


Piedāvātā redakcija
32.2. Projekta iesniedzējs papildus šo noteikumu pielikumā minētajam Eiropas Sociāla fonda Plus finansējumam un nacionālajam valsts budžeta finansējumam individuālā līmenī var pievienot pašvaldības budžeta finansējumu, sasniedzot minimālo viena projekta summu, kas nav mazāka par 200 000 euro (ieskaitot).
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, ka tiks nodrošināta demarkācija ar līdzīgiem pasākumiem kā piemēram ar 4.1.2.3. pasākumu "Pasākumi atkarīgo personu resocializācijai un atgriešanai darba tirgū, kā arī preventīvie pasākumi jauniešiem " un 4.1.2.4.pasākumu "Pierādījumos balstītu narkotiku lietošanas profilakses programmu īstenošana un profilakses kvalitātes standartu ieviešana ".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 21.punktā ir noteiktas pasākuma ietvaros atbalstāmās jomas, bet nav noteikts, kuras būtu prioritārās jomas, lūdzam sadaļā "Risinājuma apraksts" vārdu "prioritārās" aizstāt ar "noteikumu 21.punktā noteiktajās jomās".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" teikumā:
"Projekta finansējuma saņēmējs projekta vadības un īstenošanas personālu projektam var piesaistīt uz darba līguma un pakalpojuma līguma pamata."
 aiz vārdiem "finansējuma saņēmējs" lūdzam papildināt  ar vārdiem "un sadarbības partneris".
Kā arī lūdzam izvērtēt, kur turpmāk anotācijas tekstā nepieciešams papildināt nosacījumu, attiecinot to arī uz sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā uz jautājumu "Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?" atbildēt ar "jā", norādot atsauci uz attiecīgo teksta daļu vai arī tekstu pārceļot uz jautājuma sadaļu, jo sociālekonomiskie ieguvumi ir aprēķināti, un aprēķini liecina, ka tie, visticamāk, ir lielāki par projekta investīciju un uzturēšanas izmaksām projekta dzīves cikla laikā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 5.1.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-