Atzinums

Projekta ID
23-TA-2461
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
04.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 21.4. punktu un aicina to svītrot.

Ar Noteikumu projektu tiek turpināta Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošana. Tāpat kā Noteikumu projekts, arī AF 5.1.1.2.i. trešā kārta paredz prasību, iesniedzot projektu, un turpmākajā tā īstenošanas laikā nodrošināt, ka sadarbības tīklus pārstāv ne mazāk kā 30 savstarpēji nesaistīti sadarbības tīkla dalībnieki - komersanti. Iesniedzot AF 5.1.1.2.i. trešās kārtas projekta pieteikumu, tam nebija jāpievieno sadarbības tīkla dalībnieku MVK deklarācijas.
Tādējādi Noteikumu projektā ieviestā prasība, ka kopā ar projekta iesniegumu ir jāiesniedz sadarbības tīkla dalībnieku – vismaz 30 komersantu MVK deklarācijas, ir uzskatāma par nesamērīgi liela administratīvā sloga radīšanu projektu iesniedzējiem, tādēļ LDDK aicina svītrot Noteikuma projekta 21.4.punktu.
Piedāvātā redakcija
LDDK aicina svītrot Noteikuma projekta 21.4.punktu.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 28.1.punktu esošajā redakcijā.
Noteikumu projekta 28.1. punktā ir uzskaitītas izmaksas, kas ir attiecināmas uz pašu sadarbības tīklu, taču Noteikumu projektā nav skaidri norādīts, kāda atbalsta intensitāte (izņemot projekta vadības un personāla izmaksas) ir paredzēta šīm aktivitātēm, piemēram, starptautisku projektu rakstīšanai, mārketinga un atpazīstamības veicināšanai u.c.

Lūdzam papildināt Noteikumu projektu, norādot atbalsta intensitāti, kas tiks piemērota uz sadarbības tīklu attiecināmajām izmaksu pozīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 29.punktu esošajā redakcijā.
24.10.2023. MK noteikumi Nr. 609 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi” nosaka, ka Noteikumu projekta 29. punktā minēto izmaksu segšanai ierobežojums ir 35% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Pretēji Ekonomikas ministrijas izziņā minētajam, ar Noteikumu projektu tiek būtiski samazinātas pieļaujamās projektu vadības izmaksas.
Kā izriet no 29.punktā minētā, personāla izmaksas tiek noteiktas 20% apmērā no tiešajām attiecināmajām izmaksām, kurās netiek iekļautas plānotās personāla izmaksas. Savukārt Noteikumu projekta izziņā Ekonomikas ministrija ir veikusi projekta vadības un personāla izmaksu aprēķinu no kopējā vienam projekta iesniegumam maksimāli pieļaujamā finansējuma apjoma. Līdz ar to pieļaujamās projekta vadības izmaksas viennozīmīgi būs mazākas par izziņā norādītajiem 162 996 EUR.
AF 5.1.1.2.i. trešās kārtas ietvaros izmaksas, tajā skaitā personāla, ir attiecināmas maksimums par 30 mēnešu ilgu laikposmu. Tā kā Ekonomikas ministrija Noteikumu projekta izziņā salīdzina projekta vadības un personāla izmaksas starp AF 5.1.1.2.i. trešo kārtu un Noteikumu projektu, tad secināms, ka ministrija plāno uzsākt jauno projektu īstenošanu tikai 2027. gadā, kas nav pieļaujams no tautsaimniecībai tik būtiska atbalsta instrumenta nepārtrauktības nodrošināšanas, vai arī izmantotais salīdzinājums nav korekts un ar Noteikumu projektu tiks būtiski samazinātas projektu vadības izmaksas.
Samazinot projektu vadības izmaksas, projektu īstenotājiem būs jāmaina izveidotā projektu vadības struktūra un jāsamazina projekta īstenošanas personāla skaits, kas ilgtermiņā var negatīvi ietekmēt paredzēto aktivitāšu īstenošanu. Tāpēc LDDK rosina labot Noteikumu projekta 29. punktu un noteikt projekta vadības un personāla izmaksas ekvivalentā apmērā AF 5.1.1.2.i. trešās kārtas ietvaros noteiktajam apjomam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 30. punktu esošajā redakcijā. 
Noteikumu projekta 29. punktā nav minētas projekta darbības, uz kurām varētu tikt attiecinātas netiešās projekta īstenošanas izmaksas, tāpēc 30.punktā ietvertā atsauce uz 29.punktu ir nepilnīga un neprecīza.
LDDK rosina atbilstoši precizēt 30. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 37.punktu esošajā redakcijā.
LDDK neatbalsta atbalsta intensitātes samazināšanu un tās diferencētu piemērošanu atkarībā no komersanta lieluma. Sadarbības tīkla atbalsta instruments ir pierādījis, ka tas ir viens no efektīvākajiem mehānismiem sadarbības tīklu dalībnieku internacionalizācijas, eksporta un savstarpējās sadarbības veicināšanai. Tādēļ nav saprotams, kāpēc Ekonomikas ministrija plāno samazināt atbalsta intensitāti sadarbības tīkla dalībniekiem, riskējot samazināt Latvijas komersantu, it īpaši - mazo un vidējo, globālo konkurētspēju un izaugsmes tempus.
Virkne no Noteikumu projektā minētajām darbībām, kuru izmaksas tiek attiecinātas uz sadarbības tīkla dalībniekiem, ir ar lielu finansiālo ietilpību. Tik būtiski samazinot atbalsta intensitāti, pastāv liela iespējamība, ka daudzas darbības, kas līdz šim tika īstenotas ar šī atbalsta mehānisma palīdzību, turpmāk netiks īstenotas.
Ar Noteikumu projektu samazinātā atbalsta intensitāte, it īpaši lielajiem komersantiem, ir pārāk zema, lai motivētu tos iesaistīties sadarbības tīkla projektā. Tādā veidā projektos tiks apdraudēta pētniecības un attīstības aktivitāšu īstenošana, kur ļoti liela loma ir lielajiem komersantiem, un pretēji pasākuma mērķim tiks bremzēta efektīva sadarbība starp lielajiem komersantiem un pārējiem sadarbības tīkla dalībniekiem.
Turklāt diferencētas atbalsta intensitātes ieviešana atkarībā no komersanta lieluma sarežģīs programmas ieviešanas un administrēšanas procesu.
LDDK rosina saglabāt līdzšinējo pieeju un visiem sadarbības tīkla dalībniekiem neatkarīgi no to lieluma noteikt vienādu atbalsta intensitāti 85% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 39.punktu esošajā redakcijā.
LDDK norāda, ka Noteikumu projekta 39. punkts un tajā ietvertie apakšpunkti paredz neadekvāti lielu administratīvo slogu - gan sadarbības tīkla, gan komersantu līmenī - saistībā ar dažādu datu un rādītāju vākšanu, uzkrāšanu un iesniegšanu.
Vairākos 39. punkta apakšpunktos norādītajiem datiem, kas tiek prasīti iesniegt atbildīgajai iestādei, nav nekāda sakara ar pasākuma mērķi (39.8., 39.10. un 39.11. apakšpunkti), tie savstarpēji dublējas (39.13. un 39.14. apakšpunktā minētā informācija dublē 39.12. apakšpunktu), vai arī prasītajā griezumā un detalizācijas pakāpē šādus datus vispār nav iespējams iegūt (39.15. apakšpunkts).
Tāpēc LDDK rosina dzēst no Noteikumu projekta 39.8., 39.10., 39.11., 39.13., 39.14. un 39.15. apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 46.8.apakšpunktu esošajā redakcijā.
Vēršam uzmanību uz to, ka Noteikumu projekta 24.2. un 24.3. apakšpunkti (uz kuriem atsaucas 46.8.apakšpunkts) nenosaka kārtību atbalsta piešķiršanai, aprēķināšanai un uzskaitei.
LDDK aicina atbilstoši precizēt noteikumu projekta 46.8. apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 46.12. apakšpunktu un aicina to svītrot.
Lūdzam paskaidrot, ko nozīmē termins "elektroniskā veidā dokumentēt", jo līdzšinējā projektu īstenošanas pieredzē ar šādu terminu projekta īstenošanā neesam saskārušies.
Noteikumu projekta izziņā Ekonomikas ministrija norāda, ka šāda prasība tiek ieviesta tikai tādēļ, lai varētu identificēt personas, kas pieņem pozitīvu vai negatīvu lēmumu par atbalsta sniegšanu, tādā veidā [pēc ministrijas domām] mazinot interešu konflikta riskus.
Saskaņā ar Noteikumu projekta 52.punktu sadarbības tīkla projekta īstenošanas un projekta vadības personālam, kā arī personām, kuras pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu sadarbības tīkla dalībniekam, pirms vērtēšanas procesa uzsākšanas ir jāparaksta objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājums. Attiecīgi visas personas, kuras ir iesaistītas lēmuma pieņemšanā par atbalsta piešķiršanu vai noraidīšanu, ir identificējamas pēc apliecinājumiem.
LDDK aicina svītrot noteikumu projekta 46.12. apakšpunktu, jo tas rada lieku administratīvo slogu projekta īstenotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta 55. punktu un aicina to svītrot.
Noteikumu projektā nav paredzēti cilvēkresursi sadarbības tīklam, lai izpildītu 39.7.apakšpunktā minēto prasību apkopot sadarbības tīkla dalībnieku eksporta apjomu piecus gadus pēc noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas, un vēl jo vairāk, lai to pārbaudītu, kā izriet no Noteikumu projekta 55. punkta. Eksporta un produktivitātes rādītāju apkopošanai ir nepieciešami ievērojami cilvēkresursi, kas pēc projekta īstenošanas sadarbības tīklam vairs nebūs pieejami. Līdz ar to noteikt tik ilgu uzraudzības periodu šo rādītāju kontrolei ir nesamērīgi liels finansiālais slogs sadarbības tīklam.
LDDK aicina svītrot Noteikumu projekta 55. punktu, kā arī atbilstoši precizēt 39.7.apakšpunktu, lai neradītu nesamērīgu slogu.
Piedāvātā redakcija
LDDK aicina svītrot Noteikumu projekta 55. punktu, kā arī atbilstoši precizēt 39.7.apakšpunktu, lai neradītu nesamērīgu slogu.
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk