Atzinums

Projekta ID
25-TA-1691
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam sniegt paskaidrojumu likumprojekta anotācijā par autoceļu nodevas likmes samazināšanu bezemisiju transportlīdzekļiem 2026.gadā, ņemot vērā 2025.gadā bezemisiju transportlīdzekļiem ir noteiktas pozitīvas autoceļu lietošanas nodevas likmes, kas ir ievērojami zemākas nekā kravas transportlīdzekļiem ar motoru emisijas līmeni EURO VI un mazāk piesārņojošs.
Lūdzam papildināt ar analīzi, par cik praktiski šī gada pirmajā pusē bezemisiju transportlīdzekļiem ir maksāta minētā nodeva un kādā fiskālā ietekme varētu veidoties turpmākajos gados, ja saskaņā ar likumprojektu nodevas likme tiek samazināta līdz 0 euro.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Aicinām 2.pielikumā sadalīt autoceļu lietošanas nodevas likmes piemērošanu kravas transportlīdzekļiem detalizētāk atbilstoši to motoru izmešu līmeņiem, izdalot motora emisiju līmeni EURO V un EEV atsevišķi un saglabājot tam plānoto likmi, bet kravas transportlīdzekļiem ar motora emisiju līmeni EURO IV nodevas likmi nosakot starp EURO III un EURO V un EEV. Tādējādi tiktu palielināti ieņēmumi no autoceļu lietošanas nodevas, kā arī tiktu veicināta ekoloģiskāku kravas transportlīdzekļu izvēle autopārvadājumiem Latvijas teritorijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijas 2. sadaļā "Autoceļu lietošanas nodevas pārklājuma paplašināšana (1.pielikums)" ir minēts:"Šādi autoceļu posmi nereti tiek izmantoti intensīvai tranzīta satiksmei, tostarp ārvalstu transportlīdzekļu kustībai uz ostām, taču līdz šim uz tiem nav attiecināta maksa, neskatoties uz būtisko noslodzi un bojājumu risku." 

Aicinām precizēt, ka "nav attiecināta autoceļu lietošanas nodeva", nevis maksa. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1.panta 2.punktu valsts nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana), un tās apmērs nav tiešā veidā saistīts ar institūcijas veiktās darbības izmaksu segšanu. Pretēji maksas pakalpojumiem, kuri (saskaņā ar Likuma par budžeta un finanšu vadību 5.panta 12.1 daļu) nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas, un līdz ar to maksas pakalpojumu apmērs saistāms ar attiecīgā pakalpojuma izmaksām.

Ievērojot augstāk minēto un  vienlaikus arī ievērojot Autoceļu lietošanas nodevas likuma 1.pantā noteikto, ka "autoceļu lietošanas nodevas mērķis ir valsts galveno un reģionālo autoceļu uzturēšanas un attīstības, kā arī videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana", aicinām pārskatīt un precizēt likumprojekta anotācijā minēto:

1.1. sadaļā - "Esošās ALN likmes neatspoguļo faktiskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, kas rodas kravas transporta ietekmē." aizstāt, piemēram, ar - "Ar esošajām ALN likmēm netiek sasniegts likumā noteiktais mēŗkis - valsts galveno un reģionālo autoceļu uzturēšanas un attīstības veicināšana, ievērojot, ka ieņēmumi neatslogo faktiskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, kas rodas kravas transporta ietekmē";
1.3. sadaļā - "Regulāra ceļu remontdarbu veikšana prasa ievērojamus valsts budžeta līdzekļus, bet ieņēmumi no ALN nespēj šos izdevumus kompensēt." (šis parādās gan aprakstā pie Pašreizējās situācijas, gan aprakstā pie Problēmas apraksts) aizstāt, piemēram, ar - "Regulāra ceļu remontdarbu veikšana prasa ievērojamus valsts budžeta līdzekļus, vienlaikus ar šī brīža ieņēmumiem no ALN netiek sasniegts likumā noteiktais nodevas mērķis - valsts galveno un reģionālo autoceļu uzturēšanas un attīstības veicināšana.".
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Aicinām lietot saīsinājumu "ALN", kā tas ir konsekventi piemērots pārējās anotācijas daļās.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” precizēt sniegto skaidrojumu, norādot, ka ar likumprojektā iekļautajiem grozījumiem paredzēts sasniegt likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” noteikto Autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumu apmēru 58 784 723 euro ik gadu.

 
Piedāvātā redakcija
-