Atzinums

Projekta ID
25-TA-274
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
7.1.1.  mazo un vidējo uzņēmumu (mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju) nodarbināto dalībnieku skaits, kuri pabeidz mācības prasmju attīstīšanai gudras specializācijas, rūpniecības pārejas un uzņēmējdarbības jomā – 390 personas;
 
Iebildums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins „uzņēmums” apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, termina „uzņēmums” vietā izmantojot terminu „komersants” vai „saimnieciskās darbības veicējs”. 
 
 
Piedāvātā redakcija
mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju nodarbināto dalībnieku skaits, kuri pabeidz mācības prasmju attīstīšanai gudras specializācijas, rūpniecības pārejas un uzņēmējdarbības jomā – 390 personas;
 
2.
Noteikumu projekts
28.  Sadarbības iestāde saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādāto papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodiku nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta dzīves ciklā saskaņā ar šo noteikumu 27.punkta nosacījumiem. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri visā projekta dzīves ciklā katru gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 27.punktā minētais 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto nosacījumu pārkāpumu. Šādā gadījumā projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 28. punktā norādīta atsauce uz nesaistošiem dokumentiem (metodiku). Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot atsauci uz nesaistošiem dokumentiem (metodiku) un minēto informāciju lūdzam norādīt noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
 Sadarbības iestāde nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta dzīves ciklā saskaņā ar šo noteikumu 27.punkta nosacījumiem. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri visā projekta dzīves ciklā katru gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 27.punktā minētais 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto nosacījumu pārkāpumu. Šādā gadījumā projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
3.
Noteikumu projekts
39. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 39. punktā norādīta atsauce uz nesaistošiem dokumentiem (vadlīnijām). Ņemot vērā minēto, lūdzam visā noteikumu projektā svītrot atsauces uz nesaistošiem dokumentiem (vadlīnijām) un minēto informāciju lūdzam norādīt noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
4.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Iebildums
Aicinām papildināt anotācijas 8., 8.1.8., 8.1.9., 8.1.10., 8.1.12., un 8.2. sadaļu ar informāciju par pasākuma 1.1.2.1.  ietekmi uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (turpmāk - HP) atbilstoši Labklājības ministrijas un Tieslietu ministrijas izstrādātajām vadlīnijām horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (turpmāk - vadlīnijas) (skatīt šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vadlinijas-horizontala-principa-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana-istenosanai-un-uzraudzibai-2021-2027, skat.vadlīniju 5.3. sadaļu "MK noteikumu anotācijas aizpildīšana"), iekļaujot vismaz  informāciju par:

- SAM/pasākuma ietekmi uz HP (saskaņā ar vadlīnijām 1.1.2.1.  pasākumam ir netieša ietekme uz HP (skat. vadlīniju 1.pielikumu);
- vispārīgām un specifiskām HP darbībām, kuras ir jāparedz SAM ietvaros (skat. vispārīgo un specifisko HP darbību piemērus vadlīniju 7. sadaļā) un kas novērš diskrimināciju, veicina dzimumu līdztiesību, nodrošina piekļūstamību un pamattiesību ievērošanu;
- HP rādītājiem (skat. vadlīniju 4.pielikumu).

Kā arī lūdzam noteikumu projektu saskaņot ar Labklājības ministriju, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 52.1.3.1apakšpunktam tiesību aktu projekti Eiropas Savienības fondu jomā, kas skar horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", īstenojot pasākumus Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda, Taisnīgas pārkārtošanās fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda, Iekšējās drošības fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai, ir obligāti saskaņojami ar Labklājības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-