Atzinums

Projekta ID
23-TA-1800
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam aizpildīt šo anotācijas sadaļu, jo projekts skar spēkā esošo tiesību normu sistēmu. Piemēram, projektā ir iekļauts regulējums, kas pašlaik ir ietverts Ministru kabineta 2021. gada 28.septembra noteikumos Nr.662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" (attiecībā uz vakcinācijas informācijas sistēmu). Tāpat ir nepieciešams sniegt norādi uz likumprojektu "Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā", kur ir ietverts deleģējums attiecībā uz vakcinācijas informācijas sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu projekta anotācijā par šajā apakšpunktā ietverto atsauci uz Covid-19 vakcinācijas rokasgrāmatu. Ņemot vērā, ka projekta anotācijā ir sniegts skaidrojums, ka Latvijas iedzīvotājiem arī turpmāk būs iespēja saņemt valsts apmaksātas vakcīnas pret Covid-19, jeb valstij ir pienākums nodrošināt šīs vakcīnas saviem iedzīvotājiem, tad atsauce var radīt šaubas, ka ne visiem iedzīvotājiem būs iespējas saņemt vakcīnu pret Covid-19 (piemēram, rokasgrāmatā iekļaujot konkrētas iedzīvotāju grupas, kurām ir tiesības uz valsts apmaksātu vakcīnu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par 23.1 punkta svītrošanu, kas paredz arī finansēt vakcīnas pret ērču encefalītu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt projekta 8.punktu, jo no esošās redakcijas nav saprotams veselības ministra rīkojuma saturs.

Tāpat vēršam uzmanību, ka atbilstoši esošajai redakcijai, lēmums par papildu obligāto vakcināciju ir attiecināms tikai uz epidēmiju vai tās draudu gadījumā, bet tas neattiecas uz infekcijas slimības izplatīšanās draudu un ārkārtējās situācijas apdraudējuma novēršanu. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt 8.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šie noteikumi ir izdoti saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 30.panta pirmo, otro, trešo daļu un 31.panta piekto daļu. Lūdzam izvērtēt, vai noteikumos ietvertās normas attiecībā uz vakcinācijas uzskaiti atbilst Epidemioloģiskās drošības likumā ietvertajam deleģējumam (it sevišķi tās normas, kuras attiecas uz pacienta datu apstrādi, piemēram, 10.2.1. un 10.3.apakšpunkts), kā arī, piemēram, 13.3., 13.6. un 13.7. apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta b) apakšpunktā ietverto nolūka ierobežojuma principu, personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavienojamā veidā, savukārt Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā ir noteikts datu minimizēšanas princips, kas paredz, ka datu apstrāde ir adekvāta, atbildīga un ietvert tikai to, kas nepieciešams datu apstrādes nolūkam.
Projekts paredz, ka Slimību profilakses un kontroles centram tiek sniegta informācija par pacientu, ārstniecības personu, kas pieņēma lēmumu personai veikt vakcināciju un ārstniecības personu, kas veica vakcināciju. Vēršam uzmanību, ka no projekta nav saprotams, kādi tieši personas dati par attiecīgajiem datu subjektiem tiks apstrādāti, piemēram, vārds, uzvārds, personas kods, darba vietas adrese, dzīvesvietas adrese u.tt. Līdz ar to, lai tiktu ievērots nolūka ierobežojums un minimizēšanas princips, lūdzam projektu precizēt, norādot konkrētus personas datu veidus, kas tiks apstrādāti par attiecīgajiem datu subjektiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai ievērotu datu minimizācijas principu, lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, ka iekavās norādītie iemesli ir izsmeļoši.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu projekta anotācijā par vakcinācijas pret ērču encefalītu izslēgšanu no 14.punkta.
Tāpat lūdzam redakcionāli precizēt šo punktu attiecībā uz līgumu slēgšanu, jo tas nav saprotams (piemēram, nav saprotama ietvertā atsauce uz šo punktu, ņemot vērā, ka šis punkts nenosaka līguma slēgšanas nosacījumus).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta anotāciju ar skaidrojumu par to, kāpēc šajā apakšpunktā nav iekļauta atsauce uz 23.1 punktu (vakcinācija pret ērču encefalītu).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta redakcijas nav skaidri saprotams, kādi personas dati tiks apstrādāti par vakcinējamo personu vai pacienta likumisko pārstāvi, tāpat nav saprotama veiktā piebilde “ja iespējams, likumiskā pārstāvja datus”. Ņemot vērā minēto, lai nodrošinātu personas datu minimizēšanas principu, lūdzam precizēt projektu, skaidri nosakot kādus personas datus apstrādās par vakcinējamo personu vai pacienta likumisko pārstāvi.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt šo normu un aizstāt vārdus "informētu atteikumu" ar vārdu "atteikumu", ņemot vērā to, ka nav saprotama vārda "informētu" nepieciešamība un jēga. Norādām, ka 9.pielikumā ietvertā veidlapa ir "Atteikums no vakcinācijas".  
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likuma 31.panta ceturtajai daļai, par veikto vakcināciju ir jāizdara ieraksts vakcinētās personas potēšanas pasē. Lūdzam sniegt skaidrojumu, kā prasība par potēšanas pases atcelšanu atbilst likumā noteiktajai prasībai izdarīt ierakstu potēšanas pasē.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka deleģējums par Vakcinācijas informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju ir ietverts likumprojekta "Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā" (23-TA-1354) 31.1 panta ceturtajā daļā. Savukārt noteikumu projektā deleģējošās normas nav papildinātas ar iepriekš minēto nomu, līdz ar to šāds regulējums neatbilst pašreizējam deleģējumam Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu izdošanas pamatojumu vai arī svītrot normas, kuras neatbilst deleģējumam.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu projekta anotācijā par Nacionālā veselības dienesta tiesībām un nepieciešamību salīdzināt datus attiecībā uz personas tiesībām saņemt vakcināciju pret Covid-19, ņemot vērā, ka atbilstoši projektā ietvertajam regulējumam ikvienai personai ir tiesības saņemt vakcināciju pret Covid-19 par valsts budžeta līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu datu subjektam pārredzamu personas datu apstrādi, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to kāda informācija savstarpēji tiks salīdzināta starp attiecīgajām sistēmām un reģistru, tāpat, lūdzam precizēt projektu kopumā, nosakot skaidru regulējumu attiecībā uz darbību "salīdzina", proti, kādas personas datu apstrādes darbības tiks veiktas, piemēram, datu aplūkošana un secinājumu izdarīšana, datu iegūšana un glabāšana u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka nav saprotama nepieciešamība identificēt tās personas, kurām ir tiesības saņemt valsts apmaksātu vakcināciju pret Covid-19, ņemot vērā, ka projekts paredz, ka šādas tiesības ir visām personām bez noteiktiem kritērijiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu. Vēršam uzmanību, ka, lai gan projektā ir norādīts datu (t.sk.personas datu) glabāšanas termiņš, anotācijā nav sniegts attiecīgs skaidrojums, kas pamatotu izvēlēto termiņu - 3 gadi. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kas pamatotu projektā noteikto datu glabāšanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu. Vēršam uzmanību, ka projekts paredz, ka atteikuma veidlapa ir derīga 12 mēnešus, no kā saprotams, ka veidlapā iekļautie personas dati arī tiek glabāti 12 mēnešus. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kas pamatotu veidlapā iekļauto datu glabāšanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli izvērtēt šo apakšpunktu, jo "konstatēts nevēlams notikums" var tikt interpretēts plaši, kā arī tas īsti nav saprotams (piemēram, atstājot normā tikai iekavās ieteverto skaidrojumu).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu personas datu minimizēšanas principu, aicinām papildināt punktu ar vārdu "atzīme", tādējādi saprotot, ka informācijas sistēmā tiks veikta tikai atzīme, kas apstiprinās personas izteikto vēlēšanos tikt vakcinētai, izvairoties no papildu (liekas) informācijas ievadīšanas.
Piedāvātā redakcija
44.93. atzīme par personas izteiktu vēlmi vakcinēties pret Covid-19 un/vai sezonālo gripu;
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Veidlapa paredz norādīt informāciju par atteikšanos no vakcinācijas, ietverot arī norādi par apsvērumiem/pamatojumu. Lai ievērotu datu minimizēšanas principu, aicinām minētajā veidlapas sadaļā iekļaut jau iespējamos/izvēles apsvērumus/pamatojumus par atteikšanos no vakcinācijas (līdzīgi kā projekta 10.punktā sniegtie piemēri), iekļaujot norādi arī par iespēju norādīt savu-citu apsvērumu/pamatojumu. Šādu iespējamo/izvēles apsvērumu/pamatojumu ietveršana mazinātu iespēju, ka persona iekļauj un norāda pārāk plašu informāciju, t.sk. personas datus, kas varētu arī neattiekties uz veidlapas aizpildīšanas mērķi.
Piedāvātā redakcija
-