Atzinums

Projekta ID
23-TA-748
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Veterinārmedicīnas likuma 26. panta pirmajā daļā ietvertajā pilnvarojumā norādīts arī uz epizootijas uzliesmojumu apkarošanas pasākumu plānošanu, rīkojumu izziņošanas un izpildes reglamentu u.c., kā arī pretēji noteikumu projekta 1. punktā minētajam norādītajā likuma pilnvarojumā nav minēti personu personu pārvietošanās ierobežojumi, rīcība ar cūku dzimtas dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem, objektu tīrīšanas un dezinfekcijas kārtība u.c. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1. punktā ietverto pilnvarojumu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.2. apakšpunktā noteikto, nepieciešamības gadījumā svītrojot noteikumu projektā regulējumu, kas neatbilst likumā noteiktajam pilnvarojumam. Ja konkrētu pilnvarojumu nav paredzēts īstenot noteikumu projektā, lūdzam sniegt attiecīgu pamatotu skaidrojumu par attiecīgā pilnvarojuma izpildi noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 3. punktā skaidrot, kādi vēl tiesību akti ir domāti ar Eiropas Savienības tiesību aktiem dzīvnieku veselības, veterināro zāļu, pārtikas un dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu aprites jomā, nepieciešamības gadījumā svītrojot šajā punktā vārdu "tostarp". Norādām, ka noteikumu projektā pieļaujamas atsauces vienīgi uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem (Eiropas Savienības dibināšanas līgumiem un regulām).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 4. punktu, jo attiecīgajai norādei nav juridiskas slodzes.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) 2016/429 par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā ("Dzīvnieku veselības tiesību akts") (turpmāk – regula Nr. 2016/429)  43. pantā noteiktas prasības Ārkārtas situācijas plāna, nevis rīcības plāna izstrādei, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 13.3. apakšpunkta minēto Eiropas Komisijas pamatnostādņu par Āfrikas cūku mēra izplatības novēršanas, kontroles un apkarošanas pasākumiem minētos saturu un saistošo spēku attiecībā uz privātpersonām. Nepieciešamības gadījumā lūdzam atsauci uz minētajām pamatnostādnēm noteikumu projekta 13.3.apakšpunktā svītrot, ņemot vērā, ka atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes 90. pantam normatīvajā aktā noteikta personas pienākuma saturam ir jābūt nepārprotami skaidram.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 18. punktā norādīt tiesību subjektu, kam ir pienākums paraugus noņemt un nosūtīt, nodrošinot skaidras tiesību normas. Kā arī lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot dienesta norādījumu pieejamību un saistošo spēku attiecībā uz privātpersonām, nepieciešamības gadījumā noteikumu svītrojot minētajā punktā atsauci uz dienesta norādījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 21.2. apakšpunktā nedublēt noteikumu projekta 20.4. apakšpunktā minēto, atbilstoši precizējot minētos apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 21.1. apakšpunktā nav minēts paraugs laboratoriskam izmeklējumam, tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projekta 24. punktā ietverto attiecīgo atsauci, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 24. un 25. punktā precīzāk noteikt, kas ir domāts ar iznīcināšanu, nepieciešamības gadījumā norādot uz konkrētām noteikumu projekta 38. punktā minētajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta V nodaļā nav atrodami attiecīgi iegūšanas nosacījumi, tādēļ lūdzam izvērtēt un precizēt minētās nodaļas nosaukumu vai papildināt (precizēt) noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu. Ja noteikumu projektā paredzēts iekļaut attiecīgu regulējumu, lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot šāda regulējuma, kas paredz turēto cūku un savvaļas cūku izcelsmes pārtikā izmantojamo produktu un dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu, kā arī dzīvu turēto cūku un to reproduktīvo produktu iegūšanas nosacījumus, atbilstību noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 32. punkta tālākos apakšpunktos nedublēt 32. punkta ievaddaļā norādīto regulu vienību nosacījumus, atbilstoši precizējot vai svītrojot noteikumu projekta 32.1., 32.2. un 32.3. apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs." Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 33. punktā nedublēt noteikumu projekta 32. punkta ievaddaļā ietverto regulējumu, atbilstoši precizējot minētās vienības.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt ar tiesību normām pamatotu skaidrojumu par noteikumu projekta 35.2. un 35.3. apakšpunktā paredzēto ierobežojumu nepieciešamību un mērķi, kas (jo īpaši 35.2. apakšpunkta gadījumā) būtībā ierobežo preču brīvu apriti. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam svītrot minēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kā ar noteikumu projekta 37. punktā minēto norādījumu sagatavošanu tiek nodrošināta attiecīgās regulas prasību īstenošana, nepieciešamības gadījumā precizējot minēto punktu. Norādām, ka minētā regulas norma paredz nosacījumus, kad patogēnu identifikācijas testi nav jāveic, kam vajadzētu būt ietvertiem ārējā normatīvajā aktā, jo minētie nosacījumi pirmšķietami ir vispārēji un vairākkārtēji piemērojami, kā arī skar privātpersonas.
Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 37. punktā minēto norādījumu saturu, juridisko dabu (vai minētais dokuments ir administratīvais akts) un saistošo spēku attiecībā uz privātpersonām (medību kolektīviem un individuāliem medniekiem). Ja minētais rīkojums ir administratīvais akts, lūdzam nodrošināt tā paziņošanu atbilstoši Administratīvā procesa likumam un Paziņošanas likumam, atbilstoši precizējot minēto noteikumu projekta punktu, kas paredz norādījumu izplatīšanu, nevis paziņošanu, kā arī sniedzot skaidrojumu par norādījumu paziņošanas kārtību noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 13.1., 38.1. apakšpunktā, 39. punktā un citos līdzīgos gadījumos norādīt konkrētas attiecīgo regulu vienības (pantus, punktus, apakšpunktus, daļas), tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 42.4. apakšpunktā nedublēt regulas Nr. 2016/429 104. panta 1. punktā noteikto, bet nepieciešamības gadījumā norādīt, kāda informācijas attiecīgajos pierakstos jāietver papildus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas 2023. gada 16. marta Īstenošanas regulas (ES) 2023/594, ar ko nosaka īpašus slimības kontroles pasākumus attiecībā uz Āfrikas cūku mēri un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2021/605 (turpmāk – regula 2023/594) 44. un 47. pantā un noteikumu projektā nav noteikts īpašais rombveida veselības vai identifikācijas marķējums, tādēļ ierosinām noteikt minētā marķējuma paraugu vai precizēt noteikumu projektā attiecīgo norādi, piemēram, svītrojot vardu "īpašais" (attiecīgā locījumā). Papildus lūdzam precīzāk noteikt regulas 2023/594 44. panta apakšvienību, kas paredz attiecīgos, noteikumu projekta 43. punktā paredzētos gadījumus. Kā arī lūdzam noteikumu projekta 43. punktā norādīt tiesību subjektu, uz kuru attiecināms konkrētais pienākums, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt noteikumu projekta 44. punkta otro teikumu, skaidri nosakot, kam attiecīgās prasības var nepiemērot un vai ar prasībām attiecībā uz marķējuma lielumu saprotamas prasības attiecībā uz marķējuma malu garumu, nepieciešamības gadījumā precizējot arī citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
"Prasības attiecībā uz marķējuma malu garumu var nepiemērot, marķējot ar īpašo rombveida identifikācijas marķējumu turētu cūku un savvaļas cūku svaigo gaļu, subproduktus, gaļas izstrādājumus, gaļas produktus un produktus, kas satur cūkgaļu."
19.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu. Norādām, ka:
pirmkārt, šobrīd minētās tabulas B aile galvenokārt aizpildīta acīmredzami nekorekti;
otrkārt, nav skaidrs, kā ieviestas vairāku 1. tabulā minēto regulu prasības, tostarp nav skaidrs, kā ieviestas regulas Nr. 2020/687 15. panta 4. punkta un 24.panta 1. punkta prasības, regulas Nr. 2016/429 13., 14., 18.-23., 26., 45., 46. panta, 99., 101., 108., 109. panta un regulas Nr. 2023/594 8. panta 3. punkta un 9. panta 1. punkta prasības,12. panta 2. un 3. punkta, 13. panta, 14. panta prasības, 20. panta pirmā daļa, 26. pants, 21. panta pirmā daļa, 44. pants, 53. panta pirmās daļas prasības u.c.;
treškārt, pretēji 1. tabulā norādītajam regulas Nr. 2023/594 55. panta pirmā daļa pirmšķietami nav jāievieš, bet ir tieši piemērojama, turklāt nav skaidrs, kurā noteikumu projekta vienībā minētā norma ir ieviesta, tādēļ nepieciešams sniegt atbilstošu skaidrojumu 1. tabulā vai svītot atsauci uz minēto daļu;
ceturtkārt, nepieciešams norādīt konkrētas Eiropas Komisijas 2011. gada 25. februāra Regulas (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes Direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai, prasības, kuras tiek ieviestas noteikumu projektā;
visbeidzot, nepieciešams skaidrot Eiropas Savienības regulu prasību ieviešanu noteikumu projekta 13.1., 38.1. un 38.2. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt (precizēt) noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par rīcības brīvības izmantošanu vai neizmantošanu. Norādām, ka arī regulas Nr. 2020/687 16. panta, 22. panta 6. punktā, 23. pantā, 26. panta 5. punktā, 27. panta 2. punktā, Komisijas 2022. gada 28. novembra Deleģētās regulas (ES) 2023/361, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu veterināro zāļu lietošanu noteiktu sarakstā norādītu slimību profilaksei un kontrolei papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429 3. panta 1. un 3. punktā, 5. pantā, 13. panta 2. un 4. punktā, 16. pantā, 22. panta 6. punktā, regulas Nr. 2023/594​​​​​​ 13., 14. pantā, 15. panta 3., 4., 5. punktā, 19. panta 5. punktā (proti, nav skaidrs, kā tiek ieviesti 19. panta 5. punkta "b" un "c" apakšpunkta nosacījumi), 22. panta 1. un 3. punktā, 23. panta 1. un 3. punktā, 24. panta 1., 3. un 4. punktā, 25. panta 1. punktā, 28. panta 1. un 2. punktā, 31. - 34. pantā, 35. panta 4. punktā, 38., 39.,41.-44. pantā, 47., 50. pantā, 54. pantā, 56. panta 3. punktā, regulas Nr. 2016/429 14.,  85., 88., 91. pantā, 104. panta 2. punktā, 108. panta 5. punktā, 113. panta 2. punktā, 116. pantā, 133. panta 2. punkta otrajā daļā, 139. pantā, 143., 153., 170., 171. pantā, Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulas (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula) 19. panta 1. punktā, 23. panta 3. punkta otrajā daļā u.c. 1. tabulā minēto regulu normās paredzēta rīcības brīvība, tādēļ nepieciešams minēto tabulu papildināt ar atbilstošu pamatotu skaidrojumu par rīcības brīvības izmantošanu vai neizmantošanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 2. punktā nepārrakstīt Komisijas 2018. gada 3. decembra Īstenošanas Regulas (ES) 2018/1882 par dažu slimību profilakses un kontroles noteikumu piemērošanu attiecībā uz sarakstā norādīto slimību kategorijām un ar ko izveido sarakstu ar sugām un sugu grupām, kas rada sarakstā norādīto slimību ievērojamu izplatības risku, pielikuma 37. ailē noteikto, bet tā vietā norādīt, ka termins "Āfrikas cūku mēris" ir saprotams minētās regulas vienības izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
"21.2. līdz šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minēto laboratorisko rezultātu saņemšanai uzglabā to 0 līdz + 70 C temperatūrā un atbilstoši normatīvo aktu prasībām par medījamo dzīvnieku un to gaļas apriti un piegādi nelielā apjomā galapatērētājam."
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā atsaukties uz žurnālu, nekonkretizējot un nenorādot uz dezinfekcijas žurnālu, jo nav skaidrs, kādēļ dezinfekcijas žurnālā norādāmi deratizācijas un dezinsekcijas līdzekļi.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta paredzamo spēkā stāšanās datumu, aicinām izvērtēt lietderību līdz 2024. gada 17. martam paredzēt izmantot īpašo marķējumu un nepieciešamības gadījumā attiecīgo regulējumu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-