Atzinums

Projekta ID
25-TA-673
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot šīs normas iekļaušanu likumprojektā, kā arī lūdzam skaidrot tās paredzēto nozīmi un nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojektā norādīto likuma 23. panta ceturto daļu, norādot, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrē atsevišķas lietošanas tiesības kā kalpojošā nekustamā īpašuma apgrūtinājumu, jo visus šā panta otrajā daļā norādītos atsevišķās lietošanas tiesības objektus nevar reģistrēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā kā kadastra objektus, piemēram, jumta vai ārsienas daļu u.tml. Attiecīgi precizējama arī anotācija. Atsevišķās lietošanas tiesības tiks reģistrētas, veidojot jaunu apgrūtinājumu kalpojošajam nekustamajam īpašumam un piesaistot to kā tiesību pie attiecīgā dzīvokļa īpašuma, kuram par labu šī tiesība būs nodibināta, apgrūtinājuma aprakstā norādot attiecīgo atsevišķās lietošanas tiesības objektu.
Piedāvātā redakcija
(4) Atsevišķās lietošanas tiesības reģistrē Kadastra informācijas sistēmā kā kalpojošā nekustamā īpašuma apgrūtinājumu.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka jaunu apgrūtinājumu reģistrācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nepieciešams veikt informācijas sistēmas pilnveidošanu, kas prasīs laika un resursu ieguldījumus. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta pārejas noteikumu, nosakot atsevišķās lietošanas tiesības objektu un kopīgās infrastruktūras reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā regulējošo normu spēkā stāšanās sešus mēnešus pēc likumprojekta spēkā sastāšanās.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī likumprojekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā visos gadījumos nevarēs reģistrēt atsevišķo lietošanas tiesību kā kadastra objektu, bet gan to ir plānots reģistrēt kā apgrūtinājumu kalpojošajam īpašumam un piesaistot kā tiesību ar objekta aprakstu pie valdošā dzīvokļa īpašuma. Lai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā varētu uzsākt jaunu apgrūtinājumu reģistrāciju, nepieciešams veikt izstrādes programmatūrā, kam būs nepieciešams laiks pēc likumprojekta spēkā stāšanās. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt likumprojektā norādīto pārejas noteikumu 13. punktu, paredzot atliktu termiņu apgrūtinājumu reģistrēšanas uzsākšanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
Papildināt pārejas noteikumus ar 13. punktu šādā redakcijā:
"13. Atsevišķās lietošanas tiesības un kopīgo infrastruktūru kā apgrūtinājuma reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā uzsāk ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc grozījumu šā likuma 23. panta ceturtajā daļā un 27. panta trešajā daļā spēkā stāšanās."
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka varētu būt gan situācijas, kad vairākas mājas atrodas uz viena zemes gabala, kā arī uz atsevišķiem zemes gabaliem, attiecībā uz kopīgas infrastruktūras noteikšanu un likumprojekta 2. pantu (dzīvokļu īpašnieku kopība)  lūdzam skaidrot, kā tiktu piemērots Dzīvokļa īpašuma likuma 16. pants gadījumā, ja dzīvojamās mājas atrodas uz dažādiem zemes gabaliem.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka minētais 16. pants līdz ar grozījumiem papildināts un noteiks, ka dzīvokļu īpašnieku kopība ir tiesīga izlemt jautājumus par kopīgu infrastruktūru, lūdzam skaidrot, kā minētais saskan ar likumprojekta 4. pantu (likuma jauno 28. panta regulējumu, kur noteikts, ka to var nodibināt arī ar darījumu un tāpat valdošā nekustamā īpašuma dzīvokļu īpašnieki nav tiesīgi vienpusēji atteikties no kopīgās infrastruktūras lietošanas tiesībām.
Papildus būtu izvērtējams, vai kādas no māju dzīvokļu kopīpašniekiem tomēr nav tiesību atteikties, piemēram, no atpūtas vietas, ko viņi neizmanto, nevēlas izmantot.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka no anotācijas nav saprotams, kā kopīpašumā esošas būves jumtu vai ārsienas varētu izmantot kā funkcionāli patstāvīgi izmantojamu daļu un kāpēc uz tiem būtu pieļaujams nodibināt atsevišķas lietošanas tiesību, lūdzam anotācijā skaidrot minēto.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka atsevišķā lietošanas tiesība tiek nodibināta ar vienbalsīgu lēmumu. Savukārt, likumprojektā paredzēts, ka atsevišķās lietošanas tiesību var nodibināt uz tiesas sprieduma vai darījuma pamata. Tādējādi lūdzam anotāciju precizēt atbilstoši regulējumam likumprojektā. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt jauno likuma 28. panta redakciju, norādot, ka kopīgās infrastruktūras lietošanas tiesība nostiprināma daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pamatnodalījumā (kā 24. panta otrajā daļā), lai praksē novērstu iespējamu interpretāciju, ka ieraksti tiek veikti dzīvokļu īpašumu nodalījumos.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekts neparedz kopīgās infrastruktūras lietošanas tiesības izbeigšanu. Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par minētās pieejas pamatotību vai arī precizēt projektu, norādot, kādos gadījumos būtu izbeidzama kopīgās infrastruktūras lietošanas tiesības. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc likumprojektā izvēlēts risinājums, ka par kopīgās infrastruktūras pārvaldīšanu atbild tikai kalpojošā nekustamā īpašuma dzīvokļu īpašnieki. Vienlaikus ierosinām anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kādos gadījumos var izveidoties situācijas, kad  uz vairākiem nekustamiem īpašumiem nodibinātas kopīgās infrastruktūras lietošanas tiesības tā, ka katrs no tiem vienlaikus ir gan valdošais, gan kalpojošais nekustamais īpašums.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekts uz atsevišķiem aspektiem paredz atšķirīgu regulējumu no Civillikumā iesvērtā regulējuma par servitūtiem, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kādos gadījumos un kādu mērķu sasniegšanai ar likumprojektu paredzēts noteikt speciālo regulējumu attiecībā pret Civillikumā iekļauto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-