Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-2847
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
14.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Iebildums
Valsts kanceleja uztur iepriekš izteikto iebildumu, par nepieciešamību veikt administratīvo izmaksu vērtējumu likumprojekta 7.-11. pantā noteiktiem informācijas sniegšanas pienākumiem. 

Lai veiktu administratīvo izmaksu monetāru novērtējumu, ir nepieciešams izprast informācijas sniegšanas metodi, proti, kā tieši informācija apkopojama/ iegūstama un sniedzama (e-pasts, sistēma, vēstule u.c.), pēc kā ir jānoskaidro noteikumos Nr. 617 iekļautās formulas parametru vērtības. 

Lai vienkāršāk būtu veikt aprēķinu, lūdzu izmantojiet metodikā administratīvo izmaksu monetārā novērtējuma veikšanā esošo informāciju (22.-25. lpp.), kas pieejama Vadlīnijās tiesību akta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā TAP portālā (pieejamas Ministru kabineta tīmkeļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment).
Palīgmateriāls tiesību akta administratīvā sloga vērtēšanai "Inovācijas process administratīvā sloga mazināšanai" (pieejams: https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/admin_simplification_methodology_16.08.pdf). 

Aprēķinu veikšanai lūdzu izmantot paplašināto standarta izmaksu modeli (pieejams: https://www.mk.gov.lv/lv/media/16902/download?attachment).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Valsts kanceleja iebilst 6.2. punktā norādītajam un vērš uzmanību, ka saskaņā ar "Vadlīnijas ilgstoši vakanto amata vietu skaita apkopošanai un izmantošanai valsts budžeta iestādēs", kas pieejamas https://www.mk.gov.lv/lv/vakancu-banka , amata vietas no "vakanču bankas" var pieprasīt tikai tad, ja ne iestādei, ne arī resoram kopumā nav ilgstoši vakanti amati, kas ir vairāk kā 10 mēneši. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar iestāžu sniegtajiem datiem Atlīdzības uzskaites sistēmā uz 28.02.2025. SPKC ir 1 ilgstoši vakants amats (1 slodze), savukārt kopumā VM resoram ir vairāk kā 10 mēnešus vakantas 45 amata vietas jeb 33,95 slodzes. Papildu norādāms, ka lielākais ilgsotoši vakanto amata vietu skaits ir attiecināms Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam, bet pārējās VM resora iestādēs (ieskaitot SPKC) to kopējais apmērs ir 8 amata vietas jeb 7,75slodzes. Ņemot vērā minēto, nepieciešamo amata vietu jautājums jārisina, reorganizējot kādas no ilgstoši vakantajām amata vietām VM resora ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta tekstā tiek lietoti divi jēdzieni:
1) “elektronisko veselības datu sekundārās izmantošanas atļauja”;
2) “elektronisko veselības datu atļauja” (šim jēdzienam/vārdkopai nav dota definīcija 1.pantā);

Lūdzam skaidrot, vai tā ir viena un tā pati atļauja, vai tie ir dažādi dokumenti. Ja tas ir viens un tas pats dokuments, lūdzam izvēlēties un visā likumprojekta tekstā lietot vienu no apzīmējumiem. Ja tiek domāti divi dažādi dokumenti, lūdzam 1.pantu papildināt ar  “elektronisko veselības datu atļaujas” definīciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot – vai, lai atbilstu elektronisko veselības datu turētāja definīcijai, personai ir jāatbilst vienlaikus visiem 3 definīcijā uzskaitītajiem kritērijiem:
1) gan jāsniedz pakalpojumi,
2) gan jāveic pētījumi vai jāuztur reģistri,
3) gan jāuzkrāj un jāapstrādā ar veselību saistītos datus.
No esošās redakcijas nav skaidrs, vai personai ir jāatbilst vienlaikus visiem trīs kritērijiem, vai tikai vienam vai diviem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā, kas šī likuma izpratnē ir elektroniskie veselības dati, kā arī kas ir 9.panta septītās daļas 1) apakšpunktā minētās elektronisko veselības datu kategorijas un elektronisko veselības datu veidi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā (pie problēmas Nr.9 risinājuma apraksta), sniedzot informāciju attiecībā uz riskiem saistībā ar to personu rīcību, kurām būtu piekļuve elektroniskajiem veselības datiem, minēts šāds teksts: "[..] šie dati varētu nonākt kādas ārvalsts specdienestu rīcībā vai varētu kalpot par pamatu fiziskas personas reidentificēšanai, uzrunāšanai, jo īpaši iespējami kompromitējošas vai sensitīvas informācijas gadījumos, piemēram, dati par negatīvām personības iezīmēm, neveselīgiem paradumiem, atkarībām, sodāmību, negatīva attieksme pret valsti un darbavietu, iesaisti bruņotajos spēkos, zemessardzē, bruņotos konfliktos u.tml.".

Tā kā ir runa par elektroniskajiem veselības datiem, tad lūdzam skaidrot, vai ir iespējama situācija, ka elektroniskie veselības dati satur informāciju par sodāmību, negatīvu attieksmi pret valsti, negatīvu attieksmi pret darbavietu, iesaisti bruņotos konfliktos? Ja iespējams, kā šāda veida dati ir veselības dati, lūdzam norādīt pamatojumu, kāpēc veselības aprūpes (un/vai labjūtes pakalpojumu) sniedzēji šobrīd vāc (vai nākotnē iespējami vāktu) šādu informāciju, piemēram, par pacienta/klienta attieksmi pret darbavietu?
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzu papildināt anotācijas 2.1. apakšpunkta sadaļu par ietekmes aprakstu fiziskām un juridiskām personām, norādot, kā konkrēti mērķa grupa tiek ietekmēta.
Attiecībā uz aprakstu par juridiskām personām norādu, ka informācija par valsts un pašvaldību institūcijām ir norādāma anotācijas 7. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Priekšlikums
Ņemot vērā izziņā norādīto pamatojumu, kāpēc uz doto brīdi nav iespējams atbilstības izmaksu vērtējums, kā arī to, ka likumprojektam ir paredzēts ex-post novērtējums, lūdzu iekļaut atbilstības izmaksu izvērtējumu ex-post novērtējumā.
Piedāvātā redakcija
-