Atzinums

Projekta ID
23-TA-749
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai un saprotamai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par savām tiesībām, pienākumiem un juridiskām sekām, precizēt projekta 3.punkta ievaddaļu, norādot, vai sistēmā plānots iekļaut informāciju par visiem Latvijas Republikas iedzīvotājiem vai tikai par tiem, kas pret kuriem ierosināts kriminālprocess vai uzsākta administratīvā pārkāpuma lietvedība.
Gadījumā, ja plānots sistēmā apstrādāt datus par visiem Latvijas Republikas iedzīvotājiem, tad precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot tam pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur 2023.gada 10.augusta iebildumu, kas paredz tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, lai valsts informācijas sistēmu pārziņi ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Integrētai riska informācijas sistēmai ziņas no savām pārziņā esošajām informācijas sistēmām, precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot tajā ziņu apjomu, kuru paredzēts sniegt Integrētai riska informācijas sistēmai.
Vēršam uzmanību, ka šobrīd projektā ir ietverts tikai atsevišķu datu kategoriju uzskaitījums, piemēram, personas personas kods, vārds, uzvārds, dzimšanas datums, kas potenciāli (projektā vai anotācijā nav norādīts šo datu avots) varētu tikt iegūts no valsts informācijas sistēmas "Fizisko personu reģistrs".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka valsts informācijas sistēma "Ieroču reģistrs" nav Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas sastāvdaļa, bet gan atsevišķa patstāvīga informācijas sistēma.
Ņemot vērā minēto, precizēt projektu, nenorādot, ka valsts informācijas sistēma "Ieroču reģistrs" ir Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas sastāvdaļa.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2012. gada 20. marta noteikumu Nr. 190 "Noteikumi par notikumu reģistrēšanas kārtību un policijas reaģēšanas laiku" 3.punktā noteikts, ka iesniegumus un informāciju par notikumiem un tajos iesaistītajām personām neatkarīgi no saņemšanas veida (rakstiski, elektroniski vai mutiski) policija nekavējoties reģistrē vienotajā notikumu reģistrā, kas ir valsts informācijas sistēmas "Integrētā iekšlietu informācijas sistēma" sastāvdaļa.
Ņemot vērā minēto, izteikt projekta 18.3.3.apakšpunktu šādā redakcija:
"18.3.3. Vienotā notikumu reģistra;".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka informācijas sistēma "Noziedzīgos nodarījumus izdarījušās personas" nav Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas sastāvdaļa, bet gan valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs" apakšsistēma.
Ņemot vērā minēto, precizēt projektu, nenorādot, ka informācijas sistēma "Noziedzīgos nodarījumus izdarījušās personas" ir Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas sastāvdaļa.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka informācijas sistēma "Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēma" nav Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas sastāvdaļa, bet gan valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs" apakšsistēma.
Ņemot vērā minēto, precizēt projektu, nenorādot, ka informācijas sistēma "Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēma" ir Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas sastāvdaļa.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka ziņas par uzsāktajiem kriminālprocesiem, konstatētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, procesa virzītājiem, personām, kurām ir tiesības uz aizstāvību, un cietušajiem reģistrē Kriminālprocesa informācijas sistēmā, izteikt projekta 18.8.apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.8. Kriminālprocesa informācijas sistēmas;".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūgums dzēst 18.9.punktu, jo tas dublējas ar 18.8. punktu. KRASS sistēmas turētājs ir IeM Informācijas centrs. TM elektroniskais katalogs (ELK) ir platforma, kas nodrošina E-lietas pamatdarbību sistēmās iekļauto datu par kriminālprocesiem, procesuālo dokumentu, lietas dalībnieku u.c. datu publicēšanu. Saņemot datus ELK, jānodrošina, ka iepazīšanās ar krimināllietas materiāliem tiek nodrošināta, ņemot vērā Kriminālprocesa likuma 375. pantu (saskaņā ar šī panta pirmo daļu kriminālprocesa laikā krimināllietā esošie materiāli ir izmeklēšanas noslēpums un ar tiem drīkst iepazīties amatpersonas, kuras veic kriminālprocesu, kā arī personas, kurām minētās amatpersonas attiecīgos materiālus uzrāda šajā likumā paredzētajā kārtībā). KRASS plāno uzsākt datu publicēšanu ELK no 2026.gada jūnija.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, norādot, kurus šo noteikumu 3. punktā norādītos personas datus tiek plānots saņemt no Fizisko personu reģistra, kā arī  norādīt tehnisko risinājumu, kāds tiks izmantots  datu saņemšanai no Fizisko personu reģistra. Ievērojot norādīto, precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).

Ja no Fizisko personu reģistra paredzēts saņemt  šo noteikumu 3.7. un 3.13. apakšpunkā norādītos datus, tad lūdzam precizēt:
1) šo noteikumu 3.7. apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmās daļas 12.punktā un Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumu Nr.372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu” 2.13.punktā ir norādīti šādi adrešu veidi, kādi tiek uzkrāti Fizisko personu reģistrā - ziņas par deklarētās, reģistrētās, norādītās dzīvesvietas adresi vai papildu adresi.

2) šo noteikumu 3.13. apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka Fizisko personu reģistrā netiek iekļautas ziņas par personas radniecību, lūdzam precīzi norādīt personu loku, kas sevī ietver termins “radniecība”. Papildus informējam, ka Fizisko personu reģistra likuma 11.pantā noteiktajam Fizisko personu reģistrā tiek iekļautas ziņas par personas bērniem, vecākiem un laulāto, bet netiek iekļautas ziņas par personas brāļiem, māsām, vecvecākiem un mazbērniem,  bet šādas ziņas ir iegūstamas, apstrādājot personas vecāka datus (ja nepieciešams apzināt personas vecvecāku, brāli (pusbrāli), māsu (pusmāsu)) vai  bērna datus (ja nepieciešams apzināt personas mazbērnus).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums skaidrot, vai šeit ir runa par administratīvo procesu vai administratīvā pārkāpuma procesu. Nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-