Atzinums

Projekta ID
24-TA-541
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
Iebildums
Projekta tiesiskā pamatojuma norādē ietverta atsauce gan uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, gan uz 19. panta 6. punktu, kaut arī projekta 1. punkts attiecīgu regulējumu (proti, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību) neparedz noteikt. Attiecīgi aicinām precizēt vai nu tiesiskā pamatojuma norādi, vai arī projekta 1. punktu un, ja nepieciešams, projektu kopumā. Papildus norādām, ka, kaut arī anotācijā ir minēts, ka "SAM pasākuma otrās kārtas ietvaros ir paredzēta vienkāršoto izmaksu piemērošana attiecībā uz netiešajām attiecināmajām izmaksām", no projektā ietvertā regulējuma, šķiet, neizriet vienkāršoto izmaksu piemērošana, kā arī kāds regulējums attiecībā uz netiešajām attiecināmajām izmaksām. Attiecīgi lūdzam vai nu papildināt projektu ar atbilstošu tiesisko regulējumu, vai arī sniegt skaidrojumu anotācijā, no kurām projektā ietvertajām normām attiecīgs regulējums izriet.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
27. Projekta iesniedzēji otrās kārtas ietvaros sagatavo un saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām iesniedz projekta iesniegumu sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs var iesniegt sadarbības iestādē projekta iesniegumu, ja ir saņēmis Izglītības un zinātnes ministrijas un nozares ministrijas (ja attiecināms) saskaņojumu par šo noteikumu 56. punktā minēto augstākās izglītības iestādes Infrastruktūras attīstības plānu.
Iebildums
Tiesiskās noteiktības labad lūdzam projektā precizēt, kādā gadījumā nepieciešams arī nozares ministrijas saskaņojums par projekta 56. punktā minēto augstākās izglītības iestādes infrastruktūras attīstības plānu, ņemot vērā, ka no noteikumu projekta 56. un 57. punkta, šķiet, neizriet, kādos gadījumos tas ir nepieciešams. Alternatīvi aicinām sniegt skaidrojumu anotācijā, no kurām projekta normām izriet attiecīgs tiesiskais regulējums. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
29. Šo noteikumu 23.1.23.3., 23.5.23.6. un 23.8. apakšpunktā minētie projekta iesniedzēji un sadarbības partneri pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Kontrolē sadarbības līgumu izpildi un novērš dubultā finansējuma riskus, līgumā paredz pušu sadarbības pamatprincipus, tiesības, pienākumus un atbildību un iekļauj vismaz šādus saturiskās un finansiālās sadarbības nosacījumus:
Iebildums
Aicinām precizēt projekta 29. punktu, nedublējot tiesisko regulējumu, ko jau paredz Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 408) 6. punkts. Proti, projekta 29. punktā dažviet tiek dublēts regulējums par sadarbības līgumā iekļaujamo informāciju (sk., piemēram, noteikumu Nr. 408 6.1. apakšpunktu). Attiecīgi aicinām precizēt punktu, izvairoties no regulējuma dublēšanas, bet gan norādot, kādu tieši informāciju nepieciešams ietvert sadarbības līgumā papildus noteikumos Nr. 408 jau noteiktajai informācijai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
29. Šo noteikumu 23.1.23.3., 23.5.23.6. un 23.8. apakšpunktā minētie projekta iesniedzēji un sadarbības partneri pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Kontrolē sadarbības līgumu izpildi un novērš dubultā finansējuma riskus, līgumā paredz pušu sadarbības pamatprincipus, tiesības, pienākumus un atbildību un iekļauj vismaz šādus saturiskās un finansiālās sadarbības nosacījumus:
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 29. punkta 2. teikumu, norādot subjektu, uz ko attiecināms normā paredzētais pienākums.
Papildus lūdzam skaidrot, vai un kā projekta 29. punkta 1. teikumā ietvertais regulējums par pienākumu noslēgt sadarbības līgumu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir atbilstošs noteikumu Nr. 408 5. punktam, kas norāda uz to, ka sadarbības līgumu slēdz finansējuma saņēmējs, īstenojot projektu sadarbībā ar sadarbības partneri (tātad jau pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas). Aicinām izvērtēt iespēju paredzēt, ka, iesniedzot projekta iesniegumu, iesniedz arī sadarbības līguma projektu v.tml. 
Līdzīgi aicinām izvērtēt un precizēt vai skaidrot projekta 56. punktā ietverto termiņu un tā atskaites punktu infrastruktūras attīstības plāna iesniegšanai (proti, pienākums iesniegt infrastruktūras attīstības plānu paredzēts 20 darbdienu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās, nevis, piemēram, reizē ar projekta iesnieguma iesniegšanu).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
45. Informācijas komunikācijas tehnoloģiju ieguldījumu gadījumā nepieciešams pārliecināties, vai ieguldījumi plānoti publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, t.sk. īpašumā atrodas pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, t.sk. risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 45. punktā, kas ir normā minētā pienākuma subjekts, proti, kas pārliecinās par attiecīgiem apstākļiem. Papildus norādām, ka normatīvā akta tekstā neietver informatīva rakstura norādes un skaidrojumus, attiecīgi aicinām izvērtēt iespēju svītrot vārdus "lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā", tā vietā tos ietverot anotācijā, skaidrojot normas nepieciešamību. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
13. Pasākuma pirmās kārtas projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un pēc veiktajiem grozījumiem esošajā vienošanās par projekta īstenošanu ir finansējuma saņēmējs, ir valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, kas projektu realizē ar sadarbības partneri – Latvijas Kultūras akadēmiju.
Priekšlikums
Kaut arī no anotācijā ietvertās informācijas var secināt, par kādu "esošo vienošanos par projekta īstenošanu" un attiecīgi par kādiem "grozījumiem esošajā vienošanās par projekta īstenošanu" ir runa projekta 13. punktā, aicinām izvērtēt iespēju arī projekta 13. punktā precizēt, par kādu tieši vienošanos par projekta īstenošanu ir runa. Līdzīgi aicinām izvērtēt iespēju precizēt projekta 16. punktu, konkrēti norādot, par kādu sadarbības līgumu ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
15. Pirmajā kārtā šo noteikumu 13. punktā noteiktā finansējuma saņēmēja projekta iesniegumam atkārtota atlase nav jāveic, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.6.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt Rīgas pilsētas revitalizāciju, nodrošinot teritorijas efektīvu sociālekonomisko izmantošanu” projekta (turpmāk - projekts 5.6.1.) 2. posms atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 (turpmāk – Regula (ES) 2021/1060), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 118.a pantam.
Priekšlikums
Aicinām saīsinājumu "Regula (ES) 2021/1060" novietot pēc pilna regulas nosaukuma, proti, šādi: "Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula (ES) 2021/1060)".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
16. Pirmās kārtas projekta iesniedzējs, balstoties uz 5.6.1. specifiskā atbalsta mērķa ietvaros uzsāktā projekta iesniegumā norādīto informāciju, iesniedz projekta iesniegumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā atbilstoši sadarbības iestādes norādījumiem. Projekta iesniedzējs pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē grozījumus sadarbības līgumā saskaņo pirmās kārtas ietvaros ar Kultūras ministriju.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projektā iepriekš nav izveidots saīsinājums "5.6.1. specifiskā atbalsta mērķis". Tāpat arī nav izveidots saīsinājums "PVN". Norādām, ka saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām visus lietotos saīsinājumus, rakstot pirmo reizi, atšifrē, iekavās norādot to turpmāko lietojumu. Turklāt, ja konkrētais apzīmējums tiek saīsināts, tad šis saīsinājums lietojams arī turpmāk tekstā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 124. punkta prasībām, tostarp ievērojot arī to, ka saīsinājumā abreviatūras neizmanto, un saīsinājumā pieļaujams izmantot tikai vispārzināmas abreviatūras.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
23. Pasākuma otrās kārtas projekta iesniedzēji, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmēji, ir šādas augstākās izglītības iestādes, savukārt attiecīgās aģentūras ir sadarbības partneri:
Priekšlikums
Aicinām anotācijā sniegt skaidrojumu, kādēļ izvēlēts tieši šāds finansējuma saņēmēju un sadarbības partneru loks (proti, tieši valsts dibinātas augstākās izglītības iestādes un attiecīgās aģentūras).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
34.4. projekta vadības un projekta īstenošanas nodrošināšana otrās kārtas ietvaros;
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus "otrās kārtas ietvaros", jo tie dublē tādu pašu norādi, kas jau ietverta projekta 34. punkta ievaddaļā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
43.2. darbībām, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000  EUR (ieskaitot PVN) gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar PVN reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt atsauci, norādot uz "normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
48.4. ievēro šādus horizontālos principus un otrās kārtas ietvaros uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu (ja attiecināms):
Priekšlikums
Aicinām novērst tehnisku kļūdu projektā, svītrojot 48.4. apakšpunktu, jo tas neiederas 48. punktā. Ja nepieciešams, aicinām precizēt arī citas projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
52.2. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un otrās kārtas ietvaros uzkrāj datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju – objektu skaits, kuros Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība" (ja attiecināms);
Priekšlikums
Aicinām precizēt projektā vai anotācijā skaidrot, kas projekta 52.2. un 52.3. apakšpunktā saprotams ar norādi "ja attiecināms" (proti, kādos gadījumos normu piemēro).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai projektā ietverts pilnīgs un pietiekams tiesiskais regulējums un, ja nepieciešams, veikt attiecīgus precizējumus vai papildinājumus projektā. Vēršam uzmanību, ka anotācijā dažviet ietverti skaidrojumi par konkrētiem pienākumiem vai tiesībām, tomēr no noteikumu projekta pirmšķietami attiecīgs regulējums nemaz neizriet. Piemēram, bet ne tikai, anotācijā minēts: "Pirmajā un otrajā kārtā finansējuma saņēmējam ir pienākums glabāt projekta iesnieguma atvasinājumu un ar projekta īstenošanu un darbībām infrastruktūras amortizācijas periodā saistīto dokumentu oriģinālus vai normatīvajos aktos par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu noteiktajā kārtībā apliecinātas to kopijas visu infrastruktūras amortizācijas periodu. [..] Finansējuma saņēmēju un sadarbības partneru pienākums ir nodrošināt projekta ietvaros sasniegto īstenoto darbību rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas un sasniegto darbību rezultātu uzturēšanu un nepieciešamos līdzekļus rezultātu uzturēšanai vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas." Savukārt tālāk minētais anotācijā attiecināts uz visu pasākumu, kaut projektā, šķiet, konkrēti norādīts tikai attiecībā uz otro kārtu (sk. 41.3. apakšpunktu): "Ja 4.2.1.8. pasākuma ietvaros īstenotais projekts kļūst par projektu, kurš ir saistīts ar saimniecisko darbību un kuram piešķirtais atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Attiecīgi aicinām izvērtēt un, ja nepieciešams, papildināt projektu, ietverot tajā pilnīgu un pietiekamu tiesisko regulējumu. Alternatīvi aicinām anotācijā ietvertajos skaidrojumos konkrēti norādīt, no kādām projekta normām vai citiem normatīvajiem aktiem izriet konkrēti personu pienākumi vai tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Noteikt, ka 2024. gadā līdz vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda sadarbības iestādi (turpmāk – sadarbības iestāde) Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa „Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā” 4.2.1.8. pasākuma „Augstskolu studiju vides modernizācija” (turpmāk – 4.2.1.8. pasākums) pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas uzsākšanai nepieciešamo finansējumu līdz 1 728 898 euro apmērā (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 469 563 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 259 335 euro) attiecināmo izmaksu segšanai nodrošina no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” kā 4.2.1.8. pasākuma pirmās kārtas plānotajam finansējuma saņēmējam.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 13. punkta, kā arī Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 5. punkta, šķiet, izriet, ka ar valsts akciju sabiedrību "Valsts nekustamie īpašumi" paredzēts nevis noslēgt jaunu līgumu, bet gan paredzēts veikt grozījumus jau noslēgtajā līgumā. Attiecīgi aicinām izvērtēt un vai nu precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktu, vai sniegt attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk