Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
24-TA-375
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 3.punktā minēto iznākuma rādītāja nosaukumu norādīt atbilstoši Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajam vai anotācijā sniegt pamatojumu, ka noteikumu projektā paredzētā redakcija nav pretrunā ar programmā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 14.punktā minēto salāgot ar anotācijā minēto, ka atbilstību grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm vērtēs, ja atbalsta pretendents plāno saņemt atbalstu atbilstoši Regulas Nr.651/2014 56.b punktam, jo šobrīd 14.punkts attiecas uz visiem gadījumiem, neņemot vērā, vai plānotais atbalsts ir vai nav saistīts ar komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 15. punktā norādīto regulu uz aktuālo Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda tiesisko regulējumu. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumu, kas izstrādāts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula 2021/1060). Attiecīgi nav juridiski korekti norādīt Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģēto regulu (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.  1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, kura regulē iepriekšējo plānošanas periodu - Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas periodu. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt anotācijas 5.1. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt vienkāršoto izmaksu izstrādes iespējas kādām no projektos plānotajām darbībām vai izmaksām. Ja izstrādāt vienkāršotās izmaksas nav iespējams vai tas ir nelietderīgi no samērīguma viedokļa šajā pasākumā, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Gadījumā, ja netiks piemērotas vienkāršotās izmaksas, lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.6. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsts tiek sniegts ar Regulas (ES) Nr. 651/2014 56 b) pantu, lūdzam noteikumu projekta 19.punktu izteikt tā, lai būtu skaidrs, ka tiks ievēroti visi 56 b) panta punkti, nevis tikai 9.punkts, kā arī lūdzam dzēst atsauci uz regulas grozījumiem, jo tiek piemēroti gan visi attiecīgie aktuālās Regulas (ES) Nr. 651/2014 vispārīgās I sadaļas nosacījumi, gan arī 56 b) panta nosacījumi. Atbilstoši lūdzam precizēt arī skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā skaidroto un plānotās attiecināmās izmaksas, pirmsšķietami secināms, ka atbalsts tiek sniegts uzlādes  infrastruktūrai, kas apgādā ar elektroenerģiju, saskaņā ar Regulas (ES) 2017/1084 56 b) panta 2 a) punktu. Vienlaikus ir jāņem vērā arī pārējie atbilstošie šī panta nosacījumi, piemēram, 56 b) panta 7. un 8.punkts, kā arī iespējams piemērot 56 b) panta 5 a) punktā minēto. Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nepieciešamajām normām.
Vienlaikus, ņemot vērā 56 b) panta 1.punktā minēto, par Regulas (ES) Nr. 651/2014 I nodaļā paredzēto nosacījumu izpildi, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar uz pasākumu attiecināmiem nosacījumiem, kas izriet no Regulas (ES) Nr. 651/2014 1., 6., 9., 12.panta, kā arī normu, kas nosaka atbalsta piešķiršanas dienu - kad saņēmējam saskaņā ar piemērojamo valsts tiesisko regulējumu ir nodotas likumīgās tiesības saņemt atbalstu, normu, kas nosaka termiņu, līdz kuram var pieņemt lēmumu par atbalsta piešķiršanu, ievērojot Regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteikto darbības termiņu, un nosacījums par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 30.3. apakšpunktu piedāvātajā redakcijā. Vēršam uzmanību, ka dubultā finansējuma neiestāšanās nodrošināma ne tikai attiecībā uz citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, bet arī konkrētā projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma ietvaros darbības nedrīkst tikt finansētas dubultā.

Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par sinerģiju un papildinātību ar Eiropas Savienības un citiem atbalsta instrumentiem (tai skaitā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.plānošanas perioda ietvaros veiktajiem pasākumiem), norādot, kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultfinansējuma riska novēršana gadījumos, kad no dažādiem finanšu avotiem tiks atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
30.3. nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un dubultā finansējuma neiestāšanos;
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam zemāk minēto rindkopu papildināt, skaidri norādot, ka infrastruktūrai, kas nav saņēmusi komercdarbības atbalstu, visā tās lietderīgās izmantošanas laikā ir jāsaglabā nesaimniecisks raksturs, ja iespējams, norādot šo periodu.
"Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta izstrādātajos vadlīniju dokumentos par valsts atbalstu ostu infrastruktūrai noteikts, ka ostu infrastruktūras, kuru nav paredzēts komerciāli izmantot (tajā skaitā infrastruktūrai navigācijas kontroles un drošības uzlabošanai) finansēšanai nav piemērojami valsts atbalsta nosacījumi. Tā kā drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšana ir viena no pasākuma ietvaros iekļautajām atbalstāmajām darbībām, tiek ņemts vērā, ka finansējuma ieguldījumi šiem mērķiem netiks uzskatīti par valsts atbalstu komercdarbībai."
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam korekti aizpildīt anotācijas 3. sadaļas 1. – 5. punktus, lai tajos norādītā informācija par ietekmi uz budžetu nav pretrunā noteikumu projekta 9.punktā un anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegtajai informācijai, proti, saskaņā ar noteikumu projekta 9.punktu projekta iesniedzēja līdzfinansējums ir privātais finansējums, attiecīgi tas nav norādāms anotācijas 3.sadaļas 2.punktā kā budžeta izdevumi.
Vienlaikus lūdzam anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, ka Kohēzijas fonda finansējums pasākumu īstenošanai tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 5.4. 1. tabulu papildināt ar noteikumu projekta punktu izvērtējumu atbilstoši Regulas (ES) Nr. 651/2014 attiecīgajām normām. Vienlaikus lūdzam tabulu papildināt ar informāciju, ka Satiksmes ministrija 20 darba dienu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās iesniegs Eiropas Komisijai pasākuma kopsavilkuma informāciju, izmantojot SANI2 sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Satiksmes ministrijas ierosinātie grozījumi Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, kas paredz samazināt 3.1.1.6.pasākumam "Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība" pieejamo finansējumu un attiecīgi arī sasniedzamo rādītāju, vēl nav apstiprināti nacionālā līmenī un secīgi Eiropas Komisijā, lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar jaunu punktu  piedāvātajā redakcijā, kā arī izsekojamībai izvērstāku informāciju iekļaut anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
Satiksmes ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par  grozījumiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam.
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz arī komercdarbības atbalsta piešķiršanu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.5. apakšpunktu aiz vārda "nosacījumus" ar vārdiem "tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 13. punktu, ka pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu nepārprotamu un skaidru normas piemērošanu, aicinām papildināt noteikumu projekta 25. punktu, norādot, kur jāiesniedz projekta iesniegums, t.i., sadarbības iestādē.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 27. punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
27. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta “c” apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 30. punktu vai anotāciju, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.

Vienlaikus, ja noteikumu projektā ir paredzēta infrastruktūra, tad noteikumu projektā ir jāiekļauj nosacījums par finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.). Finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā (ja attiecināms). Ja minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tas attiecīgi aprakstāms noteikumu projekta anotācijā. Lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju, ka investīcijas īstenošanas laikā tiks nodrošinātas nepieciešamās darbības un ievēroti nosacījumi, kas identificēti horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” (Do no significant harm – DNSH) novērtējumā, lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi, kā arī lūdzam papildināt anotāciju ar veicamajām darbībām un nosacījumiem finansējuma saņēmējiem, kas identificēti DNSH novērtējumā.
Lūdzam anotāciju papildināt arī ar informāciju, norādot, vai pasākumam būs tieša vai netieša ietekme uz DNSH principa ievērošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt arī inovatīva iepirkuma nosacījumu piemērošanas iekļaušanu noteikumu projektā, vai arī anotācijā norādīt, kāpēc tas netiek plānots un to nav iespējams piemērot.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 31.punktu, aizstājot vārdus "līguma par projekta īstenošanu" ar vārdiem "vienošanās par projekta īstenošanu", ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs ir atvasināta publiska persona, un lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības fondus regulējošajos normatīvajos aktos lietotajai terminoloģijai. Vēršam uzmanību, ka arī noteikumu projekta 29. punktā tiek minēta vienošanās par projekta īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu/ rādītāju ilgtspēja/uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā finansējuma saņēmējiem paredzēta iespēja saņemt avansu, lūdzam anotācijā iekļaut informāciju un pamatot piešķiramā avansa maksimālā apjoma nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā ietvert informāciju, kādā veidā un atbilstoši kādiem kritērijiem tika noteikti plānotie projektu iesniedzēji (Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas SEZP), t.sk. pamatojot izvēlēto projektu iesniedzēju loku.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Risinājuma apraksts, Citi faktori." ar aprakstu par katru horizontālo principu (turpmāk – HP), norādot, kāda veida informācija būs jāsniedz projektā, kā arī, kāda veida dati jāuzkrāj atbilstoši MK noteikumu projekta 30.2.apakšpunktam, lai sniegtu skaidru un nepārprotamu informāciju par HP rādītājiem.
Tāpat lūdzam salāgot anotācijā sniegto informāciju sadaļā "Citi faktori" ar kritēriju komplektā (specifiskais kritērijs Nr.3.6.) noteikto "Nav ietekmes uz HP VINPI" (attiecībā uz HP VINPI ietekmes intensitāti horizontālajiem principiem "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija, un pamattiesību ievērošana", "Klimatnodrošināšana" un "Energoefektivitāte pirmajā vietā”).  Gadījumā, ja pasākumam ir netieša ietekme uz HP "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija, un pamattiesību ievērošana", lūdzam noteikumu projektā iekļaut 1 HP rādītāju, kāds tiks sasniegts, īstenojot pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu, ka finansējuma saņēmējs ievēro komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar Regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, kā arī ievēro Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.sadaļu, norādot pasākuma ietvaros plānoto investīciju nozīmi un pienesumu Latvijas kopējai izaugsmei un tautsaimniecības attīstībai, ņemot vērā FM 2023.gada vēstulē Nr. 5.1-24/21/ 1076 “Par Eiropas Savienības fondu un Atveseļošanas fonda investīciju pienesumu tautsaimniecībai” ietverto aicinājumu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar MK 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 14.punktā noteikto, izstrādājot sākotnējās ietekmes novērtējumu (anotāciju), ir jāizvērtē arī normatīvā akta ietekme uz tautsaimniecību, norādot pēc iespējas izmērāmus rādītājus, kā arī novērtējot konkrētus aspektus par plānoto ieguldījumu sagaidāmo ietekmi un efektivitāti, t.sk. faktiski sagaidāmos rezultātus/uzlabojumus. Pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plānā noteiktajiem mērķiem, u.c.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Ventspils brīvostas pārvaldi, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldi un Satiksmes ministriju, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādīt, ka Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, un Satiksmes ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļas 6. punkta tabulā pozīcijai “KF finansējums” norādītos apmērus, jo, saskaitot tos kopā, sanāk 8 114 000 euro nevis 8 113 999 euro, kā arī pozīciju “KF finansējums” un “Projekta iesniedzēja līdzfinansējums” kopsumma sanāk 9 545 883 euro nevis 9 545 882 euro kā paredzēts noteikumu projekta 9.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 6.1.sadaļā iekļaut informāciju par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti MK noteikumu projekta izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-