Atzinums

Projekta ID
24-TA-3317
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
"Pašreizējā situācijā" norādīts, ka par nekustamā īpašuma sastāvā esošo būvju izmantošanai nepieciešamās zemes lietošanas tiesībām ar zemes īpašnieku zemes nomas līgums nav noslēgts. Aicinām precizēt minēto informāciju atbilstoši likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" (CL Spēkā stāšanās likuma) 38. panta pirmajai un otrajai daļai.

Pamatojums: saskaņā ar CL Spēkā stāšanās likuma 38. panta pirmo daļu, ja būve ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar šā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu, līdz būves apvienošanai vienā īpašumā ar zemi būves īpašniekam uz likuma pamata ir lietošanas tiesības uz zemi, ciktāl tās nepieciešamas īpašuma tiesību īstenošanai pār būvi. Šāds likumisko lietošanas tiesību aprobežojums ir reālservitūts par labu būvei, kas ir patstāvīgs īpašuma tiesību objekts, un lietošanas tiesībām ir piemērojami Civillikuma noteikumi par reālservitūtu, ciktāl šis likums nenosaka citādi. Savukārt minētā panta otrā daļa noteic, ka būves īpašniekam uz likuma pamata ir pienākums maksāt lietošanas maksu zemes īpašniekam par zemes lietošanas tiesībām, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas. Likumiskās lietošanas maksas apmērs ir četri procenti no lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtības gadā, bet ne mazāks par 50 euro gadā. Maksāšanas paziņojuma sagatavošanas un nosūtīšanas izmaksas gadā katrs būves īpašnieks (kopīpašnieks, dzīvokļa īpašuma īpašnieks) sedz 15 euro apmērā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pamatot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta 2.daļas kritērija izpildi, tas ir, ka Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā nodotais valsts nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots Ministru kabineta 2011. gada 16. novembra rīkojuma Nr.606 “Par valsts nekustamā īpašuma nodošanu Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk - rīkojuma Nr.606) 2. punktā norādīto pašvaldības autonomo funkciju veikšanai, kā arī Tiesību akta lietai pievienot motivētu Rēzeknes novada pašvaldības priekšlikumu par atļauju rīkojuma projekta 1. punktā minēto nekustamo īpašumu atsavināt Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā. 

Pamatojums: paskaidrojam, ka anotācijā minētais, ka bez papildu ieguldījumiem nekustamā īpašuma sastāvā esošā dzīvojamā māja ar būves kadastra apzīmējumu 7862 005 0164 001 un garāža (būves ar kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) paredzētajai pašvaldības autonomai funkcijai nav izmantojama, neapliecina Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta 2.4 daļas kritērija izpildi - valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai. Turklāt saskaņā ar rīkojuma Nr.606 2. punktu attiecīgais valsts nekustamais īpašums tika nodots vairāku Rēzeknes novada pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, t.i., sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā un izmantot pašvaldības materiāltehniskās bāzes uzlabošanai, lai izveidotu garāžas pašvaldības autotransporta novietošanai. Papildus minētajam rīkojuma projekta 4. punkts paredz būtiskus ieguldījumus tieši tādu pašu Rēzeknes novada pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai citos pašvaldības nekustamajos īpašumos, novirzot šim  mērķim no rīkojuma projekta 1. punktā minētā nekustamā īpašuma atsavināšanas iegūtos līdzekļus. Vienlaikus anotācijā nav sniegta informācija par atsavināšanai paredzētā nekustamā īpašuma sastāvā esošās trešās būves (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 003) tehnisko stāvokli un tās piemērotību attiecīgo pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
"Pašreizējās situācijas" aprakstā atbilstoši kadastra datiem precizējama būves - garāža (būves kadastra apzīmējums 7862 005 0164 002) kopējā platība (102,0 m2). 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka anotācijā ir norādīta tikai rīkojuma projekta 1. punktā minētā nekustamā īpašuma universālā kadastrālā vērtība, vēršam uzmanību uz to, ka ar grozījumiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā 2025.gada 1.janvārī stājās spēkā jauna kadastrālo vērtību bāze un tika ieviestas divas kadastrālās vērtības – fiskālā (izmanto, piemēram, nodokļu, valsts nodevu un citu maksājumu valsts vai pašvaldības budžetā aprēķinam) un universālā (aktualizētā kadastrālā vērtība, kas sniedz taisnīgāku un patiesāku priekšstatu par īpašuma vērtību).

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par rīkojuma projekta 1. punktā minētā nekustamā īpašuma fiskālo kadastrālo vērtību. Turklāt, ņemot vērā rīkojuma projekta 4. punktā paredzēto, pirmsšķietami, būs jāņem vērā fiskālā kadastrālā vērtība, jo attiecīgais maksājums tiks veikts pašvaldības kā publiskas personas budžetā, līdz ar to lūdzam to norādīt arī anotācijā.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām precizēt "Citu informāciju", ņemot vērā, ka ar grozījumiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā 2025. gada 1. janvārī stājās spēkā jauna kadastrālo vērtību bāze un tika ieviestas divas kadastrālās vērtības – fiskālā (izmanto, piemēram, nodokļu, valsts nodevu un citu maksājumu valsts vai pašvaldības budžetā aprēķinam) un universālā (aktualizētā kadastrālā vērtība, kas sniedz taisnīgāku un patiesāku priekšstatu par īpašuma vērtību).
Piedāvātā redakcija
-