Noteikumu projekts

24-TA-2667
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.8. pasākuma "Nevalstisko organizāciju iesaiste veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanā" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.8. pasākumu "Nevalstisko organizāciju iesaiste veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanā" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5.
pasākuma atbalstāmo darbību izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
3.
Pasākuma ietvaros plānotais atbalsta veids ir grants.
4.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
5.
Pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
II.Pasākuma mērķis
6.
Pasākuma mērķis ir uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, nodrošinot vietēja mēroga veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumus.
7.
Pasākuma mērķa grupa ir Latvijas iedzīvotāji – bērni, jaunieši un vecāki. 
8.
Specifiskā atbalsta mērķa rezultāta rādītājs ir iedzīvotāju skaits, kuri pēdējā gada laikā veselības apsvērumu dēļ Eiropas Sociālā fonda Plus veselības veicināšanas pasākumu ietekmē ir mainījuši uztura un citus dzīvesveida paradumus, nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim sasniegts rādītājs – 50 000 iedzīvotāju.
III.Pasākuma finansējums
9.
Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 3 000 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 2 550 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 450 000 euro. Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
10.
Projekta minimālā attiecināmo izmaksu summa par pasākumu īstenošanu vienā no šo noteikumu 17. punktā norādītajām jomām ir 300 000 euro, ja pasākumi tiek īstenoti vienā no šo noteikumu 18. punktā norādītajiem Latvijas plānošanas reģioniem. Projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa ir 1 500 000 euro, ja  pasākumi tiek īstenoti vienā no šo noteikumu 17. punktā norādītajām jomām visos šo noteikumu 18. punktā ​​​​​​​norādītajos Latvijas plānošanas reģionos.
11.
Projektu iesniegumu atlasi organizē vienu reizi par visu pieejamo finansējumu. Ja projektu iesniegumu atlasē neapstiprina projektu iesniegumus par visu projektu iesniegumu atlases kārtai pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu, finansējuma atlikums tiek pārplānots nākamajai projektu iesniegumu atlases kārtai.
12.
Izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās pēc tam, kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu.
IV.Prasības projekta iesniedzējam
13.
Projekta iesniedzējs, kas pēc sadarbības iestādes lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu kļūst par finansējuma saņēmēju, pasākuma ietvaros ir biedrība vai nodibinājums, kas saskaņā ar to statūtiem īsteno veselības veicināšanas un/vai slimību profilakses pasākumus.
14.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumu iesniedz par katru šo noteikumu 17. punktā norādīto jomu atsevišķi, paredzot pasākumus nodrošināt vienā vai vairākos šo noteikumu 18. punktā norādītajos Latvijas plānošanas reģionos, ievērojot šo noteikumu 10. punktā noteikto.
15.
Projekta iesnieguma vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj arī pārstāvjus no Veselības ministrijas kā nozares ministrijas un Slimību profilakses un kontroles centra.
16.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
V.Pasākuma atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
17.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi Latvijas iedzīvotājiem – bērniem, jauniešiem un vecākiem, kas novērstu priekšlaicīgu mirstību un darba nespēju, veicinātu dzīves kvalitāti un uzlabotu veselībpratību šādās jomās:
17.1.
seksuālās un reproduktīvās veselības veicināšana;
17.2.
atkarību mazināšana un profilakse.
18.
Pasākuma ietvaros  veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi īstenojami šādos Latvijas plānošanas reģionos:
18.1.
Rīga;
18.2.
Vidzeme;
18.3.
Zemgale;
18.4.
Kurzeme;
18.5.
Latgale.
19.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
19.1.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
19.2.
veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi mērķa grupām;
19.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi.
20.
Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros attiecināmas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, atlīdzības izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilna darba laika noslodzei. Personāla atlīdzības izmaksām jābūt atbilstošām finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstošām vidējai darba samaksai saskaņā ar Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē.
21.
Šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs iekļauj pārējās attiecināmās izmaksas, ko aprēķina saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 56. panta 1. punktu un plāno kā vienu izmaksu pozīciju 40 procentu apmērā no šo noteikumu 20. punktā minētajām projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām.
22.
Šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra izstrādātajām vadlīnijām var veikt veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumus – konferences, konsultācijas, lekciju ciklus, seminārus, tiešsaistes seminārus, nodarbību ciklus, diskusijas, domnīcas, darbnīcas, interešu grupu nodarbības, atbalsta grupas, mentora pakalpojumus, raidierakstus, intervijas, video sociālās platformās, interaktīvas metodes, piemēram, lomu spēles.
23.
Šo noteikumu 19.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir attiecināmas komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas, lai izpildītu minētās prasības atbilstoši regulas Nr.  2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā.
24.
Ja sadarbības iestādei ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, tā, izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu un pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas un atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 95 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
25.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
VI.Pasākuma projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
26.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
26.1.
iepirkumus, kas nepieciešami atbalstāmo darbību īstenošanai, iespēju robežās veic kā sociāli atbildīgus iepirkumus, tai skaitā nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) un atbilstoši Eiropas Savienības un Latvijas Republikas iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām īsteno atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru;
26.2.
pasākuma īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. panta un publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;
26.3.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes nosacījumu ievērošanu atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā.
27.
Finansējuma saņēmējs uzkrāj šādus datus:
27.1.
par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāja – mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti);
27.2.
par projekta dalībniekiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021. – 2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam, ja persona piedalās veselības veicināšanas vai slimību profilakses pasākumā un pasākums ilgst vairāk nekā astoņas stundas.
28.
Finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu, nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.
29.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
VII.Valsts atbalsts komercdarbībai un tā saņemšanas nosacījumi
30.
Pasākuma ietvaros netiek plānots atbalsts tādām finansējuma saņēmēja darbībām, kurām atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantam būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Ja finansējuma saņēmējs vienlaikus īsteno pasākuma atbalstāmās darbības un veic saimniecisko darbību, kurai saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likumu būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi, finansējuma saņēmējs nodrošina šo darbību nodalīšanu.
31.
Ja ir konstatēts, ka ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā ieviešanas gaitā vai projekta pārskata periodā (projekta dzīves cikla laikā) kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas nav saistīti ar valsts atbalstu, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds