Noteikumu projekts

22-TA-2965
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.2. pasākuma „Pašvaldību un plānošanas reģionu kapacitātes uzlabošana” īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam prioritārā virziena „Reģionu līdzsvarota attīstība” 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.2. pasākumu „Pašvaldību un plānošanas reģionu kapacitātes uzlabošana” (turpmāk – pasākums) ierobežotas atlases veidā;
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
1.7.
vienošanās par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumus.
2.
Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 443 876 euro, ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 377 295 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 66 581 euro.
3.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no šo noteikumu 2. punktā minētā Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
4.
Pasākuma mērķis ir uzlabot plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvo kapacitāti teritoriālās attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos, sekmējot kvalitatīvu projektu pieteikumu sagatavošanu Eiropas Savienības strukturālo un investīciju  fondu atbalsta piesaistei teritoriju attīstībai, tai skaitā, ievērojot labas pārvaldības principus.
5.
Pasākuma mērķa grupa ir plānošanas reģioni un pašvaldības.
6.
Pasākumu īsteno līdz 2029.gada 31.decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
6.1.
iznākuma rādītājs – atbalstītas  integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas – vismaz piecas integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas;
6.2.
nacionālais iznākuma rādītājs – plānošanas reģioni un pašvaldības, kurās nodrošināta administratīvās kapacitātes uzlabošana – vismaz 29 pašvaldības un vismaz 3 plānošanas reģioni;
6.3.
nacionālais rezultāta rādītājs – organizēti plānošanas reģionu un pašvaldību attīstības plānošanas un projektu speciālistu kapacitāti stiprinošie pasākumi – vismaz pieci pasākumi (semināri, kampaņas, pieredzes apmaiņas vai citi pasākumi).
7.
Šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētais iznākuma rādītājs ir sasniegts, ja 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” ietvaros katrā plānošanas reģionā apstiprināts vismaz viens projekta iesniegums, kas paredz projekta īstenošanu, pamatojoties uz integrēto teritorijas attīstības stratēģiju – plānošanas reģiona attīstības programmu un tai pakārtotu pašvaldības attīstības programmu.
8.
Šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētais iznākuma rādītājs ir sasniegts, ja vismaz viens attiecīgā plānošanas reģiona vai pašvaldības pārstāvis ir piedalījies vismaz vienā projekta ietvaros paredzētajā kapacitātes uzlabošanas pasākumā.
9.
Šo noteikumu 6.3. apakšpunktā minētais rezultāta rādītājs ir sasniegts, kad ir notikuši šo noteikumu 6.3. apakšpunktā minētie pasākumi (parakstīts nodošanas - pieņemšanas akts vai cits pasākuma norisi apliecinošs dokuments), kas kopumā  aptver šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās  plānošanas reģionu un pašvaldību kapacitātes, zināšanu un administratīvo procesu uzlabošanas jomas.
10.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējuma apjomu.
11.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā Eiropas Savienības fondu atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde).
12.
Sadarbības iestādes funkcijas veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde).
II.Prasības projekta iesniedzējam
13.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā par reģionālo politiku atbildīgā nozares ministrija. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu un noslēdz vienošanos par projekta īstenošanu, projekta iesniedzējs ir arī finansējuma saņēmējs.
14.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas 2021.–2027. gadam elektronisko vidi.
15.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
16.
Finansējuma saņēmējs:
16.1.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minēto iznākuma rādītāju;
16.2.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunktā minētajiem nacionālajiem iznākuma un rezultāta rādītājiem.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
17.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
17.1.
plānošanas reģionu un pašvaldību administratīvās kapacitātes attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos izvērtēšana un uzlabošana šādās jomās:
17.1.1.
uzņēmējdarbības veicināšana un inovāciju attīstība;
17.1.2.
viedu risinājumu piemērošana pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanā;
17.1.3.
integrēta teritorijas attīstības plānošana un īstenošana, pielāgojoties demogrāfiskajām un klimata pārmaiņām, tai skaitā publiskās ārtelpas attīstība;
17.1.4.
budžeta plānošana, tai skaitā jauno reģionālās attīstības atbalsta un finanšu instrumentu izmantošana;
17.1.5.
sabiedrības līdzdalība attīstības plānošanā un īstenošanā, tai skaitā pamatzināšanu uzlabošana par pilsonisko sabiedrību kā resursu un tās ieguldījumu teritorijas attīstībā;
17.2.
atbalsts reģionālās attīstības atbalsta pasākumu plānošanai, īstenošanas koordinācijai, uzraudzībai un novērtēšanai;
17.3.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
17.4.
informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
18.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 4. punktā noteiktā mērķa sasniegšanu.
19.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
19.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
19.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
20.
Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
20.1.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas:
20.1.1.
finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, t.sk. nepieciešamības gadījumā uz projekta īstenošanas laiku piesaistot jaunus darbiniekus un iesaistot esošo personālu;
20.1.2.
projekta īstenošanas personāla, tai skaitā ekspertu, speciālistu, konsultantu, tostarp ārvalstu, atlīdzības izmaksas, izņemot virsstundas, atbilstoši normatīvajiem aktiem sabiedriskajā sektorā nodarbināto atlīdzības jomā šo noteikumu 17.1. un 17.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
20.2.
projekta vadības un īstenošanas personāla ārvalstu un iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumu saistītie izdevumi, ja tās ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
20.3.
jaunradītu projekta vadības un īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu, tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai īres izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam;
20.4.
ar mācību, semināru, pieredzes apmaiņas un citu kapacitāti uzlabojošu pasākumu  organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas, tai skaitā:
20.4.1.
lektoru, ekspertu, konsultantu, moderatoru atlīdzība (ieskaitot honorārus, ceļošanas izdevumus), tai skaitā ekspertu atlīdzība pašvaldību administrācijas darba un pakalpojumu efektivitātes uzlabošanas ideju tālākai attīstībai;
20.4.2.
izmaksas mērķa grupas stažēšanās pasākumu nodrošināšanai uzņēmumos un organizācijās Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs (komandējuma izdevumi, apdrošināšanas izmaksas, dalības maksa pieredzes apmaiņas pasākumos);
20.4.3.
telpu īres maksa (ja projekta aktivitāšu īstenošanai nepieciešams īrēt telpas ārpus finansējuma saņēmēja juridiskās un faktiskās uzturēšanās adreses);
20.4.4.
ēdināšanas izmaksas;
20.4.5.
tulkošanas izmaksas;
20.4.6.
izdales materiālu nodrošinājuma izmaksas;
20.4.7.
pandusu iegāde vai noma, indukcijas cilpu noma, surdotulku pakalpojumu izmaksas; subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja nepieciešams;
20.5.
ekspertu pakalpojumi, izvērtējumu veikšana šo noteikumu 17.1. un 17.2. apakšpunktā minēto darbību plānošanai un īstenošanai;
20.6.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), kas ir daļa no iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksām. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
20.7.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu ieviešanā 2021.-2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana, šo noteikumu 17.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
20.8.
veselības apdrošināšanas izmaksas finansējuma saņēmēja projektu vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai uz periodu, kad projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā.
21.
Plānojot šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās izmaksas, kas radušās, pamatojoties uz darba līgumu vai rīkojumu par pretendenta iecelšanu ierēdņa amatā, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta vadības un īstenošanas personāls tiek piesaistīts uz normālu darba laiku vai nepilnu darba laiku, vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, finansējuma saņēmējs veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām.
22.
Šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
23.
Šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības attiecināmās izmaksas tiek noteiktas kā fiksēta summa 34 422 euro kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no šo noteikumu 20. punktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām (neieskaitot šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās personāla izmaksas) un summu reizinot ar projekta ilgumu gados.
24.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
25.
Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas brīža. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
26.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
27.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
28.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
29.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) Nr. 2021/1060 , ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
30.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu.
31.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
32.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās jebkurā no šādiem gadījumiem:
32.1.
finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 4. punktā minētā mērķa vai specifiskā atbalsta mērķa uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
32.2.
citos gadījumos saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds