Likumprojekts

23-TA-267
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas likums
InodaļaVispārīgie noteikumi
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
būvniecības izmaksas - izmaksas, tostarp finansēšanas izmaksas, kas saistītas ar jaunas infrastruktūras būvniecību vai infrastruktūras uzlabojumiem;
2)
finansēšanas izmaksas - procenti par aizņēmumiem un ieņēmumi no akcionāru pašu kapitāla;
3)
ieguldījuma izmaksas - šajās izmaksās iekļauj infrastruktūras būvniecības izmaksas (tostarp finansēšanas izmaksas) un attīstības izmaksas, kā arī, ja nepieciešams, kapitālieguldījumu atdevi vai peļņas normu. Iekļauj arī zemes iegādes, plānošanas, projektēšanas, būvniecības līgumu pārraudzības un projekta vadības izmaksas, kā arī arheoloģiskās un zemes izpētes un citas attiecīgās saistītās izmaksas.
4)
būtiski strukturāli remontdarbi - strukturāli remontdarbi, izņemot ceļa seguma atjaunošanu vai ikdienas uzturēšanas darbus;
5)
ceļu nodeva - konkrēta summa, kas jāmaksā par transportlīdzekli atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, izmantojot attiecīgo infrastruktūru, un no transportlīdzekļa tipa; tās nomaksāšana piešķir tiesības minētajam transportlīdzeklim izmantot infrastruktūru, un tā sastāv no vienas vai vairākām šādām maksām: infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem, maksas par ārējām izmaksām;
6)
infrastruktūras lietošanas maksa - maksa, ko iekasē, lai atgūtu izmaksas, kas rodas saistībā ar infrastruktūras būvniecību, uzturēšanu, darbību un attīstību;
7)
autoceļu lietošanas nodeva - noteikta apmēra maksājums, kas transportlīdzeklim dod tiesības konkrētu laikposmu izmantot 1. pielikumā minētās infrastruktūras;
8)
bezemisiju transportlīdzeklis – elektromobilis vai automobilis, kas darbināms ar alternatīvajām degvielām, izņemot tās degvielas, kas neatbilst zemam netiešās zemes izmantošanas maiņas riskam, bez iekšdedzes motora vai ar tādu iekšdedzes motoru, kura emisijas ir mazākas nekā grams CO2/kWh;
9)
pārvadātājs - jebkurš uzņēmums vai komersants, kas pēc pasūtījuma vai līguma ar nosūtītāju, pasažieri vai uz cita tiesiska pamata uzņemas pārvadājuma saistību;
10)
koncesijas līgums - būvdarbu koncesijas vai pakalpojumu koncesijas līgums;
11)
būvdarbu koncesijas līgums - finansiālās interesēs rakstiski noslēgts līgums, ar kuru viena vai vairākas līgumslēdzējas iestādes vai līgumslēdzēji uzdod veikt būvdarbus vienam vai vairākiem ekonomikas dalībniekiem un kurā atlīdzība par to ir vai nu tikai tiesības ekspluatēt būves, kas ir līguma priekšmets, vai arī minētās tiesības kopā ar samaksu;
12)
pakalpojumu koncesijas līgums - finansiālās interesēs rakstiski noslēgts līgums, ar kuru viena vai vairākas līgumslēdzējas iestādes vai līgumslēdzēji uzdod sniegt un pārvaldīt pakalpojumus, kas nav a) apakšpunktā minēto būvdarbu veikšana, vienam vai vairākiem ekonomikas dalībniekiem un kurā atlīdzība par to ir vai nu tikai tiesības izmantot pakalpojumus, uz ko attiecas līgums, vai arī minētās tiesības kopā ar samaksu;
13)
koncesijas nodeva - nodeva, ko saskaņā ar koncesijas līgumu iekasē koncesionārs.
2.
pants.
Informatīvais ziņojums par iekasētajām nodevām
Līdz 2025. gada 25. martam un – pēc tam – ik pēc pieciem gadiem Satiksmes ministrija apkopojošā veidā sagatavo un savā tīmekļa vietnē publicē informatīvo ziņojumu par nodevām, kas iekasētas Latvijas teritorijā.
IInodaļaAutoceļu lietošanas nodeva
3.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas mērķis 
Autoceļu lietošanas nodevas mērķis ir valsts galveno un reģionālo autoceļu uzturēšanas un attīstības, kā arī videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana.
4.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas objekts
(1)
Autoceļu lietošanas nodevu maksā par šā likuma 1. pielikumā  noteikto valsts galveno un reģionālo autoceļu posmu lietošanu (izņemot to šķērsošanu krustojumos un lietošanu apdzīvotās vietās, kuru robežas apzīmētas ar šā likuma 2. pielikumā noteiktajām ceļa zīmēm) ar šādiem kravas transportlīdzekļiem vai to sastāviem (turpmāk arī — transportlīdzeklis):
1)
ar kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem;
2)
ar kravas transportlīdzekļu sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem.
(2)
Autoceļu lietošanas nodevu maksā kā par kravas transportlīdzekļu sastāvu, ja velkošā transportlīdzekļa pilna masa pārsniedz 3500 kilogramus. Ja velkošā transportlīdzekļa pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem un mazāka vai vienāda ar 3500 kilogramiem, nodevu maksā tikai par velkošo transportlīdzekli.
5.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas maksātāji
Autoceļu lietošanas nodevu maksā transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai pārvadātājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
6.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas likmes
(1)
Autoceļu lietošanas nodevu maksā atkarībā no transportlīdzekļa motora izmešu līmeņa un no transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva asu skaita par laiku, kurā paredzēts lietot autoceļus saskaņā ar šā likuma 3. pielikumā noteiktajām likmēm. Transportlīdzekļa motora izmešu līmeni apliecina transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra dati. Ārvalstī reģistrēta transportlīdzekļa motora izmešu līmeni un tāda Latvijā reģistrēta transportlīdzekļa motora izmešu līmeni, kura dati reģistrā nav norādīti, apliecina transportlīdzekļa izgatavotāja vai izgatavotāja pārstāvja izsniegts apliecinājums par transportlīdzekļa motora izmešu atbilstību noteiktam līmenim.
(2)
Autoceļu lietošanas nodevas dienas likmes samaksa dod tiesības lietot valsts galvenos un reģionālos autoceļus 24 stundas no nodevas maksātāja norādītā autoceļu lietošanas sākuma laika.
(3)
Autoceļu lietošanas nodevas nedēļas likmes samaksa dod tiesības lietot valsts galvenos un reģionālos autoceļus septiņas nepārtrauktas diennaktis, ieskaitot nodevas maksātāja norādīto autoceļu lietošanas sākuma datumu.
(4)
Autoceļu lietošanas nodevas mēneša likmes samaksa dod tiesības lietot valsts galvenos un reģionālos autoceļus 30 nepārtrauktas diennaktis, ieskaitot nodevas maksātāja norādīto autoceļu lietošanas sākuma datumu.
(5)
Autoceļu lietošanas nodevas gada likmes samaksa dod tiesības lietot valsts galvenos un reģionālos autoceļus vienu nepārtrauktu gadu no nodevas maksātāja norādītā autoceļu lietošanas sākuma datuma.
(6)
Ja nav zināms transportlīdzekļa motora izmešu līmenis vai nav transportlīdzekļa izgatavotāja vai izgatavotāja pārstāvja izsniegta apliecinājuma transportlīdzekļa motora izmešu atbilstībai noteiktam līmenim, nodevu maksā atbilstoši “EURO 0” līmenim noteiktajām likmēm.
7.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas atmaksāšana
(1)
 Autoceļu lietošanas nodevu atmaksā šādos gadījumos:
1)
ja transportlīdzeklis noņemts no uzskaites izvešanai no Latvijas vai norakstīšanai. Šajā gadījumā tiek atmaksāta daļa no autoceļu lietošanas nodevas gada likmes summas un to aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

summa = autoceļu lietošanas nodevas gada maksājums x 1/12 x autoceļu lietošanas nodevas gada maksājuma atlikušo pilno kalendāra mēnešu skaits;
2)
ja transportlīdzeklis noņemts no uzskaites norakstīšanai. Šajā gadījumā atmaksā daļu no autoceļu lietošanas nodevas mēneša likmes summas un to aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

summa = autoceļu lietošanas nodevas mēneša maksājums x 1/30 x atlikušo dienu skaits no datuma, kad transportlīdzekļu valsts reģistrā izdarīta atzīme par transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites norakstīšanai, līdz datumam, kad beidzas autoceļu lietošanas nodevas samaksas termiņš;
3)
ja dienas, nedēļas, mēneša vai gada autoceļu lietošanas nodevas likme par vienu un to pašu periodu un par vienu un to pašu transportlīdzekli vai transportlīdzekļu sastāvu samaksāta divas vai vairākas reizes vai samaksāta lielāka autoceļu lietošanas nodeva, nekā noteikts šajā likumā. Atmaksā summu, kas pārsniedz šajā likumā noteikto likmi konkrētajam transportlīdzeklim;
4)
ja autoceļu lietošanas nodeva ir samaksāta par transportlīdzekli, par kuru autoceļu lietošanas nodeva nav jāmaksā. Šajā gadījumā atmaksā:
a)
visu samaksāto nodevu, ja atbrīvojums no autoceļu lietošanas nodevas samaksas bija piemērojams par visu termiņu, par kuru samaksāta autoceļu lietošanas nodeva,
b)
daļu no autoceļu lietošanas nodevas mēneša likmes summas, ja atbrīvojums no autoceļu lietošanas nodevas samaksas bija piemērojams par daļu no termiņa, par kuru samaksāta autoceļu lietošanas nodeva, un atmaksājamo summu aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

summa = autoceļu lietošanas nodevas mēneša maksājums x 1/30 x atlikušo dienu skaits no datuma, kad transportlīdzeklim sākas termiņš atbrīvojumam no autoceļu lietošanas nodevas samaksas, līdz datumam, kad transportlīdzeklim beidzas termiņš atbrīvojumam no autoceļu lietošanas nodevas samaksas, vai līdz datumam, kad beidzas autoceļu lietošanas nodevas samaksas termiņš.
(2)
Ja par vienu un to pašu transportlīdzekli vai transportlīdzekļu sastāvu samaksāta autoceļu lietošanas nodevas gada likme un šajā pašā periodā ietvertā mēneša, nedēļas vai dienas likme par šajā transportlīdzekļu sastāvā ietilpstošo mehānisko transportlīdzekli, atmaksā summu, kas atbilst attiecīgajai mēneša, nedēļas vai dienas likmei.
(3)
Lēmumu par autoceļu lietošanas nodevas atmaksāšanu pieņem Valsts ieņēmumu dienests.
IIInodaļaCeļu nodeva
8.
pants.
Ceļu nodevas objekts
(1)
Ceļu nodevu maksā par nobraukto attālumu pa ceļiem ar šādiem kravas transportlīdzekļiem vai to sastāviem (turpmāk arī — transportlīdzeklis):
1)
ar kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem;
2)
ar kravas transportlīdzekļu sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem.
(2)
Ceļu nodevu maksā kā par kravas transportlīdzekļu sastāvu, ja velkošā transportlīdzekļa pilna masa pārsniedz 3500 kilogramus. Ja velkošā transportlīdzekļa pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem un mazāka vai vienāda ar 3500 kilogramiem, ceļu nodevu maksā tikai par velkošo transportlīdzekli.
(3)
Ministru kabinets nosaka ceļu posmus, par kuru lietošanu maksājuma ceļu nodeva.
9.
pants.
Ceļu nodevas maksātāji
Ceļu nodevu maksā transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai pārvadātājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
10.
pants.
Ceļu nodevas likmes un maksāšanas kārtība
Ministru kabinets nosaka ceļu nodevas aprēķināšanas kārtību un apmēru, tostarp ņemot vērā ieguldījuma izmaksu atgūšanas principu, kas balstās uz infrastruktūras gaidāmo tehnisko kalpošanas laiku vai uz kādu citu amortizācijas laikposmu (ne mazāku par 20 gadiem). Nosakot ceļu nodevas apmēru, Ministru kabinets izvērtē koncesijas nodevu apmēru, ja tādas tiek piemērotas.
IVnodaļaAutoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas administrēšana un kontrole
11.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas administrēšana
(1)
Autoceļu lietošanas nodevu un ceļu nodevu  administrē valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", Valsts ieņēmumu dienests un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi".
(2)
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas administrēšana ietver visas darbības, kas saistītas ar autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas piemērošanu. Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas iekasēšana ietver visas darbības, kas saistītas ar autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksājuma pieņemšanu no autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksātāja un ieskaitīšanu valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā Valsts kasē, izmantojot valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" uzturēto elektronisko pakalpojumu sistēmu. Par autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas iekasēšanas pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanu visā valsts teritorijā ir atbildīga valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" un valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija".
(3)
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas iekasēšanas un administrēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
12.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrācija, uzraudzība un izslēgšana no reģistra 
Autoceļu lietošanas nodevu un ceļu nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrācijas un uzraudzības kārtību, kā arī kārtību, kādā pakalpojumu sniedzējs izslēdzams no reģistra, nosaka Ministru kabinets.
13.
pants.
Atbrīvojumi no autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas
(1)
Autoceļu lietošanas nodevu un ceļu nodevu nemaksā:
1)
par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu un šo iestāžu padotībā esošo izglītības iestāžu transportlīdzekļiem;
2)
par Aizsardzības ministrijas padotībā esošo institūciju un Nacionālo bruņoto spēku transportlīdzekļiem;
3)
par operatīvajiem transportlīdzekļiem;
4)
par pašvaldību policijas iestāžu transportlīdzekļiem;
5)
par ceļu uzturēšanai izmantojamiem transportlīdzekļiem;
6)
par bezemisiju transportlīdzekļiem, kura pilna masa ir mazāka par 4250 kilogramiem;
7)
no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — par transportlīdzekļiem, kuru īpašnieks vai turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kas iekļauta Lauku atbalsta dienesta maksājumu saņēmēju datubāzē:
a)
ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēts viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no autoceļu nodevas par to piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai),
b)
ja personas īpašumā vai turējumā reģistrēti vairāki transportlīdzekļi, par pirmo atbrīvojumu no autoceļu nodevas piemēro, ja nodokļu maksātāja ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā ir vismaz 5000 euro (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai), un par katru nākamo transportlīdzekli atbrīvojumu no autoceļu nodevas piemēro uz katriem 70 000 euro ieņēmumu no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā iesniegtajā uzņēmuma gada pārskatā vai pēdējā iesniegtajā gada ienākumu deklarācijā (neieskaitot saņemto valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai);
8)
no kārtējā gada 10. jūlija līdz 30. septembrim — kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbilstības kritērijiem lauksaimniecības nozarē, ievērojot šādus nosacījumus:
a)
ja kooperatīvās sabiedrības īpašumā, turējumā vai valdījumā ir viens transportlīdzeklis, atbrīvojumu no autoceļu nodevas piemēro neatkarīgi no kooperatīvās sabiedrības neto apgrozījuma pēdējā iesniegtajā sabiedrības gada pārskatā,
b)
ja kooperatīvās sabiedrības īpašumā, turējumā vai valdījumā ir vairāki transportlīdzekļi, atbrīvojumu no autoceļu nodevas piemēro par vienu transportlīdzekli uz katriem 99 600 euro no kooperatīvās sabiedrības neto apgrozījuma pēdējā iesniegtajā sabiedrības gada pārskatā.
(2)
Ministru kabinets nosaka šā panta pirmās daļas 7. un 8. punktā noteikto atbrīvojumu piemērošanas kārtību.
14.
pants.
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas samaksas kontrole
(1)
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas samaksas kontroli veic Valsts policija. Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas samaksas kontroles kārtību nosaka Ministru kabinets.
(2)
Ja transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā nav datu par transportlīdzekļa motora izmešu līmeni, transportlīdzekļa vadītājam pēc Valsts policijas amatpersonas pieprasījuma ir pienākums pierādīt transportlīdzekļa atbilstību Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas samaksai izraudzītajam motora izmešu līmenim.
(3)
Autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas pārkāpumu var fiksēt ar Valsts policijas vai šā likuma 11. panta pirmajā daļā minēto institūciju, kuras administrē autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas, rīcībā esošiem tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli.
(4)
Informāciju, kas saņemta no tehniskajiem līdzekļiem, nodod apstrādei valsts akciju sabiedrībai "Ceļu satiksmes drošības direkcija". Valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā apstrādā minēto informāciju un nosūta to Valsts policijai izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par administratīvā soda piemērošanu, bet pēc minētā Valsts policijas lēmuma pieņemšanas to paziņo personai, kura saucama pie administratīvās atbildības, kā arī veic atsevišķas Administratīvās atbildības likumā noteiktās darbības, kas saistītas ar piemēroto naudas sodu izpildi.
(5)
Izdevumus, kas rodas valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" un valsts akciju sabiedrībai "Ceļu satiksmes drošības direkcija" saistībā ar šā panta trešajā un ceturtajā daļā minētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildi, sedz no valsts pamatbudžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammai 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" piešķirtajiem līdzekļiem.
15.
pants.
Pārrobežu informācijas apmaiņa par autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas pārkāpumiem
(1)
Lai varētu identificēt Eiropas Savienības dalībvalsts transportlīdzekli, kuram konstatēts autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas pārkāpums, un transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju, kuram piemēro administratīvo sodu, tiek veikta pārrobežu informācijas apmaiņa. Pārrobežu informācijas apmaiņa veicama tikai ar citu valstu kontaktpunktiem.
(2)
Valsts kontaktpunkta funkciju datu apmaiņai par transportlīdzekli un tā īpašnieku vai turētāju, kuram konstatēts autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas pārkāpums, pilda Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" ir līdzatbildīgā iestāde transportlīdzekļu reģistrācijas datu apmaiņas tehnisko jautājumu risināšanā.
(3)
Valsts policija ir tiesīga ar kontaktpunkta starpniecību pieprasīt citas Eiropas Savienības dalībvalsts transportlīdzekļu reģistrācijas datus par transportlīdzekli un tā īpašnieku vai turētāju, kas nepieciešami, lai pieņemtu lēmumu par administratīvo sodu.
(4)
Citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju par izdarīto nodevas maksāšanas pārkāpumu informē valodā, kas lietota transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentā vai transportlīdzekļa reģistrācijas datos, vai vienā no tās valsts oficiālajām valodām, kurā reģistrēts minētais transportlīdzeklis.
(5)
Kārtību, kādā veic informācijas apmaiņu ar citiem Eiropas Savienības dalībvalstu kontaktpunktiem par autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas pārkāpumiem, kā arī apmaiņai paredzētās informācijas apjomu par transportlīdzekli, tā īpašnieku vai turētāju nosaka Ministru kabinets.
16.
pants.
Ierobežojumi autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas nemaksāšanas gadījumā
Ierobežojumus transportlīdzekļu valsts tehniskajai apskatei, reģistrācijas darbībām, kā arī ierobežojumus transportlīdzekļa vadītāja apliecību izsniegšanai, lai kontrolētu par autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas pārkāpumu piemēroto naudas soda samaksu, nosaka Ceļu satiksmes likums.
17.
pants.
Administratīvā atbildība par autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu
(1)
Par likumā noteiktā valsts autoceļa posma lietošanu, ja autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas nav samaksāta pilnā apmērā, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa īpašniekam, turētājam vai pārvadātājam no sešdesmit līdz simt naudas soda vienībām.
(2)
Par likumā noteiktā valsts autoceļa posma lietošanu, ja autoceļu lietošanas nodevas un ceļu nodevas nav samaksāta, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa īpašniekam, turētājam vai pārvadātājam no simt līdz divsimt naudas soda vienībām.
18.
pants.
Kompetence administratīvo pārkāpumu procesā
Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 17. pantā minētajiem pārkāpumiem veic Valsts policija.
Pārejas noteikumi
1.
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Autoceļu lietošanas nodevas likums.
2.
Ministru kabinets līdz 2024.gada 31.decembrim izdod šā likuma 5. pantā , 11. panta trešajā daļā (attiecībā uz autoceļu lietošanas nodevu), 12. pantā (attiecībā uz autoceļu lietošanas nodevu), 13. panta ​​​​​​​ otrajā daļā (attiecībā uz autoceļu lietošanas nodevu), 14. panta ​​​​​​​ pirmajā daļā (attiecībā uz autoceļu lietošanas nodevu) un 15. panta ​​​​​​​ piektajā daļā (attiecībā uz autoceļu lietošanas nodevu) minētos noteikumus. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024.gada 31.decembrim piemērojami Ministru kabineta 2011.gada 24.maija noteikumi Nr. 411 “Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība” ​​​​​​​ (attiecībā uz Autoceļu lietošanas nodevas likuma 8.panta pirmās daļas deleģējumu), Ministru kabineta 2014.gada 26.maija noteikumi Nr.272 “Autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas, iekasēšanas un administrēšanas kārtība” , Ministru kabineta 2022.gada 22.februāra noteikumi Nr. 136 “Kārtība, kādā autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzējus reģistrē, uzrauga un izslēdz no reģistra” un Ministru kabineta 2022.gada 3.maija noteikumi Nr. 267 “Kārtība, kādā tiek veikta pārrobežu informācijas apmaiņa par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem” ​​​​​​​.
3.
Šā likuma 1. panta 1. 2., 3.,  4.,  5., 6.10., 11., 12. un 13. punkts un 8., 9. un 10. pants stājas spēkā 2030.gada 1.janvārī.
4.
Ministru kabinets līdz 2029.gada 31.decembrim izdod šā likuma 8. panta trešajā daļā , 9. pantā, 10. pantā, 11. panta trešajā daļā (attiecībā uz ceļu nodevu), 12. pantā (attiecībā uz ceļu nodevu), 13. panta otrajā daļā (attiecībā uz ceļu nodevu), 14. panta ​​​​​​​ pirmajā daļā (attiecībā uz ceļu nodevu) un 15. panta piektajā daļā (attiecībā uz ceļu nodevu) minētos noteikumus.
5.
Šā likuma 1. panta punkts un 3.​​​​​​​, 4., 5., 6. un 7. pants ​​​​​​​zaudē spēku 2029.gada 31.decembrī.
Informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1)
Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 17.jūnija direktīvas 1999/62/EK par ceļu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem;
2)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 17.maija direktīvas 2006/38/EK , ar ko groza direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem;
3)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 27.septembra direktīvas 2011/76/ES , ar ko groza direktīvu 1999/62/EK par dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu smagajiem kravas transportlīdzekļiem (Dokuments attiecas uz EEZ);
4)
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta direktīvas (ES) 2019/520  par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā (pārstrādātā redakcija) (Dokuments attiecas uz EEZ);
5)
Parlamenta un Padomes 2022. gada 24. februāra direktīvas (ES) 2022/362 , ar ko groza direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem.
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Valsts galveno un reģionālo autoceļu posmi, par kuru lietošanu maksājama autoceļu lietošanas nodeva
Nr. p.k. Valsts galvenā un reģionālā autoceļa maršruta indekss Valsts galvenā un reģionālā autoceļa maršruta nosaukums

Valsts galvenā un reģionālā autoceļa posms, par kura lietošanu maksājama autoceļu lietošanas nodeva

(km)

no līdz

1.

A1 Rīga (Baltezers)—Igaunijas robeža (Ainaži) 0,0 101,7

2.

A2 Rīga—Sigulda—Igaunijas robeža (Veclaicene) 0,0 195,6

3.

A3 Inčukalns—Valmiera—Igaunijas robeža (Valka) 0,0 123,7

4.

A4 Rīgas apvedceļš (Baltezers—Saulkalne) 0,0 20,5

5.

A5 Rīgas apvedceļš (Salaspils—Babīte) 0,0 40,9

6.

A6 Rīga—Daugavpils—Krāslava—Baltkrievijas robeža (Patarnieki) 0,0 306,5

7.

A7 Rīga—Bauska—Lietuvas robeža (Grenctāle) 0,0 85,6

8.

A8 Rīga—Jelgava—Lietuvas robeža (Meitene) 0,0 76,1

9.

A9 Rīga (Skulte)—Liepāja 0,0 199,3

10.

A10 Rīga—Ventspils 0,0 190,1

11.

A11 Liepāja—Lietuvas robeža (Rucava) 0,0 58,9

12.

A12 Jēkabpils—Rēzekne—Ludza—Krievijas robeža (Terehova) 0,0 159,2

13.

A13 Krievijas robeža (Grebņeva)—Rēzekne—Daugavpils —Lietuvas robeža (Medumi) 9,9 163,4

14.

A14 Daugavpils apvedceļš (Kalkūni—Tilti) 0,0 15,6

15.

A15 Rēzeknes apvedceļš 0,0 7,1

16.

P5 Ulbroka—Ogre 0,0 19,9

17.

P80 Tīnūži—Koknese 0,0 63,6

 

2.
pielikums
Ceļa zīmes, kas apzīmē apdzīvoto vietu robežas
Nr. Attēls Nosaukums
1. Apdzīvotas vietas sākums
2. Apdzīvotas vietas beigas
3. Apdzīvotas vietas sākums
4. Apdzīvotas vietas beigas
5. Pilsētas vai ciema nosaukums
6. Pilsētas vai ciema nosaukums

 

3.
pielikums
Autoceļu lietošanas nodevas likmes

1. Transportlīdzekļiem ar pilnu masu no 3001 līdz 3500 kg

Autoceļu lietošanas nodevas likmes (euro)
dienas likme nedēļas likme mēneša likme gada likme
6 14 28 300

 

2. Transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3501 kg līdz 12 000 kg

Transportlīdzekļa motora izmešu līmenis Autoceļu lietošanas nodevas likmes (euro)
dienas likme

nedēļas likme

mēneša likme

gada likme
EURO 0, I, II 9 22 44 535
EURO III 8 20 40 484
EURO IV un mazāk piesārņojošs 8 20 40 400

 

3. Transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 12 001 kg

Transportlīdzekļa motora izmešu līmenis Asu skaits Autoceļu lietošanas nodevas likmes (euro)
dienas likme nedēļas likme

mēneša likme

gada likme
EURO 0

EURO I

EURO II

ne vairāk kā 3 asis 12 30 61 611
ne mazāk kā 4 asis 12 51 101 1018
EURO III ne vairāk kā 3 asis 9 24 48 484
ne mazāk kā 4 asis 11 40 80 804
EURO IV un mazāk piesārņojošs ne vairāk kā 3 asis 8 21 43 427
ne mazāk kā 4 asis 11 36 71 711