24-TA-1234
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.2. pasākuma “Multimodāls sabiedriskā transporta tīkls” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.2. pasākuma "Multimodāls sabiedriskā transporta tīkls" (turpmāk – pasākums) un tās ietvaros apstiprinātos projektus;
1.2.
pasākuma mērķi un mērķa grupu;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim (ja attiecināms);
1.5.
atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp, ja attiecināms, komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus (turpmāk – komercdarbības atbalsts);
1.6.
principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai veicamās darbības.
2.
Pasākuma mērķis ir veicināt multimodāla sabiedriskā transporta tīkla attīstību ar dzelzceļu kā sabiedriskā transporta sistēmas mugurkaulu, izveidojot sabiedriskā transporta savienojumu punktus, vienlaikus kopējā mobilitātē veicinot mikromobilitāti.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki un iedzīvotāji.
4.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus nacionālos rādītājus:
4.1.
līdz 2026. gada 30. jūnijam ir īstenoti vismaz 5 projekti;
4.2.
līdz 2029. gada 31. decembrim ir īstenoti vismaz 25 projekti.
5.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Pasākuma ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējumu piešķir granta veidā.
7.
Atbildīgās iestādes funkcijas pasākuma ietvaros pilda Satiksmes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
II.Pasākumam pieejamais finansējums
9.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 88 701 370 euro, tai skaitā elastības finansējums 13 990 452 euro, ko veido ERAF finansējums 75 396 164 euro (tai skaitā elastības finansējums 11 891 884 euro) un nacionālais (pašvaldību un privātais) finansējums – ne mazāk kā 13 305 206 euro (tai skaitā elastības finansējums 2 098 568 euro).
10.
Pasākuma finansējuma sadalījums pa projektu iesniegumu atlases kārtām (turpmāk – atlases kārta):
10.1.
pirmās atlases kārtas ietvaros pieejamais finansējums ir 74 710 918 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 63 504 280 euro un nacionālais finansējums ne mazāk kā 11 296 638 euro;
10.2.
otrās atlases kārtas ietvaros plānotais elastības finansējums ir ne mazāks kā 13 990 452 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 11 891 884 euro un nacionālais finansējums ne mazāk kā 2 098 568 euro;
10.3.
abās atlases kārtās pieejamais finansējums ir vienāds starp šo noteikumu 16. punktā noteiktajiem sabiedriskā transporta savienojuma punkta veidiem;
10.4.
ja kādā no atlases kārtām netiek iesniegti projektu iesniegumi par visu pieejamo finansējuma apjomu, tad Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde), saskaņojot ar atbildīgo iestādi, var palielināt pieejamo finansējumu starp pārējiem šo noteikumu 16. punktā noteiktajiem sabiedriskā transporta savienojuma punkta veidiem.
11.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var rosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo finansējumu līdz šo noteikumu 9. punktā minētajam kopējam finansējuma apmēram, paredzot elastības finansējuma izmantošanu šo noteikumu 10.2. apakšpunktā minētajai otrajai atlases kārtai.
12.
Neizmantoto pirmās atlases kārtas finansējumu un finansējumu, kas atbrīvojies projektu īstenošanas rezultātā, novirza otrajai atlases kārtai.
13.
Neizmantoto otrā atlases kārtas finansējumu un finansējumu, kas atbrīvojies projektu īstenošanas rezultātā novirza secīgi nākamajam projekta iesniegumam ar augstāko kvalitātes kritēriju vērtējumu.
14.
Katrā projektu iesniegumu atlases kārtā pašvaldība vai pašvaldības kapitālsabiedrība ar attiecīgās pašvaldības, kuras teritorijā ir plānotas darbības, atbalstu var iesniegt vienu vai vairākus projektu iesniegumus atbilstoši šo noteikumu 16. punktā noteiktajiem sabiedriskā transporta savienojuma punkta veidiem.
15.
Projekta iesnieguma maksimālais ERAF finansējuma apmērs ir 85 % no projekta iesnieguma attiecināmo izmaksu summas nepārsniedzot 16. punktā noteikto ierobežojumu.
16.
Maksimālais vienam projektam pieejamais ERAF finansējums ir:
16.1.
sabiedriskā transporta savienojuma punktu attīstībai simetrijas mezglos – līdz 4 000 000 euro;
16.2.
sabiedriskā transporta savienojuma punktu attīstībai pārsēšanās punktos – līdz 2 000 000 euro;
16.3.
sabiedriskā transporta savienojuma punktu attīstībai pārējās stacijās – līdz 1 000 000 euro.
17.
Projektu iesniegumus vērtē savstarpēji, atbilstoši šo noteikumu 16. punktā noteiktajiem sabiedriskā transporta savienojuma punkta veidiem.
III.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim
18.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projektu iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs, ir pašvaldības un/vai pašvaldību kapitālsabiedrības.
19.
Projekta iesniedzējs projekta īstenošanā var iesaistīt sadarbības partnerus, noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības partneri var iesaistīties ar valdījumā vai īpašumā esošu nekustamo īpašumu, ja nekustamais īpašums ir nepieciešams projekta mērķu sasniegšanai.
20.
Projekta iesniedzēja tiesības veikt ieguldījumus zemes īpašumā nostiprina zemesgrāmatā līdz vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanai (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā).
21.
Projekta iesniedzējs atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem veic izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi).
22.
Projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu un papildu dokumentus saskaņā ar sadarbības iestādes projektu iesniegumu atlases nolikumu, tai skaitā aizpildītu sadarbības iestādes tīmekļvietnē pieejamo publisko iepirkumu dokumentācijas atbilstības pārbaudes lapu un iepirkuma norises atbilstības pārbaudes lapu (ja uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi ir pieņemts lēmums par iepirkuma rezultātiem). Iepirkumu atbilstības pārbaudes lapu iesniegšana neizslēdz veiktā iepirkuma pārbaudi un neatbilstību konstatējumus pēc vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas.
23.
Projekta iesniedzējs projektu iesniegumu iesniedz sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu (turpmāk - KPVIS).
24.
Ja projekta iesniegumā paredzēta 16.1. apakšpunktā minētā sabiedriskā transporta savienojuma punkta izbūve, projektam pēc apstiprināšanas tiks noteikts stratēģiski svarīga projekta statuss.
25.
Finansējuma saņēmējam, šo noteikumu 24. punktā minētā projekta gadījumā, ir jāievēro šādus komunikācijas prasības ievērošanas nosacījumus:
25.1.
izstrādāt stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu, kas paredz nodrošināt vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai projekta atklāšanas, vidusposma vai noslēguma fāzē. Stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāns ir jāiesniedz informācijai arī atbildīgajai iestādei;
25.2.
visās stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas aktivitātēs ir jānodrošina cieša sadarbība ar atbildīgo iestādi un Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā.
IV.Atbalstāmās darbības un izmaksas
26.
Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ir multimodāla sabiedriskā transporta tīkla attīstība:
26.1.
sabiedriskā transporta savienojuma punktu izveide;
26.2.
ar sabiedriskā transporta pieejamību un savienojamību saistītās mikromobilitātes infrastruktūras izveide;
26.3.
parastās jaudas uzlādes punktu izveide.
27.
Pasākuma tiešās attiecināmās izmaksas ir:
27.1.
projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas) un uzraudzības izmaksas, kas kopā nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:
27.1.1.
būvprojekta, būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes vai paskaidrojuma raksta vai paziņojuma par būvniecību izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu un izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
27.1.2.
tehniski ekonomiska pamatojuma, izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas;
27.1.3.
normatīvajos aktos par ietekmes uz vidi novērtējumu noteikto dokumentu sagatavošanas izmaksas;
27.1.4.
vides pieejamības ekspertu konsultācijas;
27.1.5.
būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas.
27.2.
sabiedriskā transporta savienojumu punktu publiskās lietošanas un sabiedriskā transporta infrastruktūras izbūve (tostarp, ar dzelzceļa platformām integrēto vai atsevišķi stāvošu autobusu platformu izbūve vai pārbūve), pārbūve un atjaunošana, tostarp ar to funkcionalitātes nodrošināšanu saistītās mikromobilitātes infrastruktūras, bezemisiju transportlīdzekļu koplietošanas vietu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas (ja attiecināms), kā arī ar to pieejamību un savienojamību saistītās infrastruktūras izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tostarp stāvparku un ar to saistītās infrastruktūras, kā arī gājēju celiņu un veloceliņu izbūve, pārbūve vai atjaunošana;
27.3.
teritorijas labiekārtošanas un apzaļumošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam. Projektā netiek atbalstītas vizuālās mākslas vai dizaina objektu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
27.4.
lietusūdens kanalizācijas infrastruktūras izbūve, pārbūve un atjaunošana;
27.5.
apgaismojuma infrastruktūras izbūve, pārbūve vai atjaunošana, izmantojot gaismas diožu spuldzes jeb diodes (LED) kā gaismas avotu;
27.6.
viedo, digitālo un videi draudzīgo iekārtu un aprīkojuma iegāde un uzstādīšana, lai nodrošinātu infrastruktūras funkcionalitāti, kā arī infrastruktūras nodošanu ekspluatācijā;
27.7.
videonovērošanas iekārtu iegāde un uzstādīšana drošības nodrošināšanai attīstītajā infrastruktūrā;
27.8.
ielu, ceļu, funkcionālo savienojumu un ar tiem saistītās infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas projekta iesniegumā noteiktajā projekta īstenošanas teritorijā. Funkcionālais savienojums ir ielas vai ceļa posms, kas nepārsniedz divus kilometrus līdz projekta īstenošanas teritorijai. Funkcionālā savienojuma izmaksas ir attiecināmas arī tad, ja starp projekta iesniedzēja noteikto projekta īstenošanas teritoriju un funkcionālo savienojumu ir ielas vai ceļa posms, kas nav garāks par 400 metriem, izņemot gadījumu, ja funkcionālais savienojums ir vienīgā alternatīva nokļūšanai no projekta iesniedzēja noteiktās projekta īstenošanas teritorijā līdz publisko ceļu tīklam vai funkcionālais savienojums ir turpinājums tās pašas ielas vai tā paša ceļa posmam, kas nav garāks par 500 metriem nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centros (pilsētās) un 1500 metriem novadu teritorijā ārpus nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centriem:
27.8.1.
satiksmes pārvadu, ielu, ceļu (tai skaitā ar grants segumu, ja būvē jaunu ceļu, caurteku) infrastruktūras attīstība un ar to saistītās infrastruktūras (piemēram, stāvlaukumi, pieturvietas) būvniecība, pārbūve vai atjaunošana;
27.8.2.
ielu un ceļu apgaismojuma infrastruktūras izbūve vai esošās apgaismojuma sistēmas renovācija, izmantojot gaismas diožu spuldzes jeb diodes (LED) kā gaismas avotu (tai skaitā apgaismojuma sistēmai nepieciešamā elektrotīkla izbūve vai pārbūve), un vājstrāvu tīklu izbūve vai esošo vājstrāvu tīklu pārbūve, kas nepieciešama sabiedrības drošībai projekta ietvaros attīstītajā ielas vai ceļa posmā (kas ir publiski pieejams), tai skaitā videonovērošanas kameru iegāde un uzstādīšana;
27.8.3.
satiksmes infrastruktūras "zaļie risinājumi".
27.9.
kontakttīklu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;
27.10.
elektroapgādes sistēmu – kabeļu trašu un apakšstaciju – izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tostarp jaudas palielināšana, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta savienojuma punktu elektroapgādes sistēmu darbību;
27.11.
transporta būvju un ielu tīklam piegulošo inženiertīklu un inženiertīklu pievadu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam. Izmaksas attiecināmas tikai tādā gadījumā, ja ir sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārcelšanas, bet vienlaikus tiek nodrošināts, ka netiek mainīti inženiertīklu un inženiertīklu pievadu tehniskie parametri un investīcijas nerada priekšrocības šo inženiertīklu īpašniekam, ievērojot, ka sabiedriskā transporta savienojuma punktu infrastruktūra ir bez maksas un diskriminācijas publiski pieejama publiska infrastruktūra un tai nav piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi;
27.12.
zemes iegādes izmaksas, nepārsniedzot 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja zemes iegāde ir tieši nepieciešama projektā paredzēto darbību īstenošanai;
27.13.
publiskās infrastruktūras satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu un informatīvās infrastruktūras izveides un uzstādīšanas izmaksas ne vairāk kā 10 % no projekta būvdarbu līguma vai apvienotā būvprojekta izstrādes un būvdarbu līguma summas;
27.14.
parastās jaudas uzlādes punktu, atbilstoši 2023. gada 13. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2023/1804 par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu un ar ko atceļ Direktīvu 2014/94/ES 2. panta 37. punkta definīciju, izbūves, uzstādīšanas, modernizēšanas vai paplašināšanas izmaksas atbilstoši 2014. gada 17. jūnija Komisijas regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk – regula Nr. 651/2014) 36.a panta 3. punkta nosacījumiem:
27.14.1.
uzlādes infrastruktūra un ar to saistītās tehniskās iekārtas;
27.14.2.
elektrisko kabeļu un transformatoru uzstādīšana vai modernizācija, lai nodrošinātu uzlādes infrastruktūras savienošanu ar elektroenerģijas tīklu vai vietējo elektroenerģijas vai akumulēšanas vienību;
27.14.3.
inženiertehniskie darbi;
27.14.4.
zemes vienību vai ceļu pielāgošana;
27.14.5.
uzstādīšanas izmaksas;
27.14.6.
saistīto atļauju saņemšanas izmaksas.
27.15.
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
27.16.
pasākuma ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar 2021. gada 24. jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - regula Nr. 2021/1060) 64. panta 1. punkta “c” apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
28.
Atbalstu nepiešķir:
29.
Izmaksas ir attiecināmas no projekta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam apstiprināšanas brīža, izņemot valsts komercdarbības atbalsta gadījumā, ņemot vērā šo noteikumu 30. punkta nosacījumus.
30.
Valsts komercdarbības atbalsta gadījumā, saistītos līgumus noslēdz un ar ieguldījumiem saistītos darbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas atbilstoši regulas Nr. 651/2014 6. pantam, ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 izpratnē par darbu sākumu ir uzskatāmas darbības, kas atbilst 2. panta 23. punkta nosacījumiem (ja darbu sākums ir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, projekts ir noraidāms), ņemot vērā šo noteikumu 28.1. apakšpunkta nosacījums.
31.
Projekta iesniegumu, kurā ir paredzēta valsts komercdarbības atbalsta summēšana (kumulācija), vienlaikus iesniedz sadarbības iestādē un pārējās iesaistītajās komercdarbības atbalsta piešķīrējinstitūcijās. Ja projekta iesniegums netiek iesniegts vienlaikus visās komercdarbības atbalsta piešķīrējinstitūcijās, tad izmaksas projekta darbībām, kas tiek ieviestas saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a pantu, ir attiecināmas no dienas, kurā projekta iesniegums iesniegts pēdējā no komercdarbības atbalsta piešķīrējinstitūcijām, arī ar projekta izmaksām saistītos līgumus, izņemot līgumus, kas saistīti ar šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minētajām izmaksām, slēdz un ar ieguldījumiem saistītos būvdarbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas pēdējā no komercdarbības atbalsta piešķīrējinstitūcijām.
32.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta. Ārpus projekta finansējamās izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējamas no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta, ja nav iespējams piemērot šo noteikumu 59. punktā paredzēto 2023. gada 13. decembra Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – de minimis) atbalstu, tai skaitā projekta īstenošanas laikā.
33.
Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības un nodrošina, ka projekts atbilst principam “nenodari būtisku kaitējumu” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā.
V.Projekta īstenošanas nosacījumi
34.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, nepārsniedzot šādus termiņus:
34.1.
pirmās atlases kārtas ietvaros – ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam;
34.2.
otrās atlases kārtas ietvaros – ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
35.
Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā no projekta iesnieguma iesniegšanas KPVIS vai šo no noteikumu 31. punktā minētā brīža.
36.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta ietvaros izbūvētā infrastruktūra ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma dalībvalstij vai valsts komercdarbības atbalsta gadījumā atbilstoši nosacījumiem.
37.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka ar komercdarbības atbalstu saistīto projekta dokumentāciju glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem. Atbalsta sniedzējs informāciju un apliecinošos dokumentus par sniegto komercdarbības atbalstu glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
38.
Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām. Ja ir sasaiste ar citiem valsts vai ārvalstu atbalsta instrumentiem, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka neiestājas dubultfinansējuma risks, kā arī nodrošina, atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam (ja attiecināms), atbalsta summēšanas (kumulācijas) nosacījumu ievērošanu.
39.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs finansē no saviem līdzekļiem. Sadārdzinājuma izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējamas no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.
40.
Finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
41.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums izstrādāt kārtību, kādā tiks nodrošināta interešu konflikta neesamība, identificēti apstākļi, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projektu īstenošanai, noteikti veicamie pasākumi un izstrādāti darbības plāni interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts.
42.
Finansējuma saņēmējs:
42.1.
uzkrāj datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem šo noteikumu 4.punktā minētajiem rādītājiem;
42.2.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu un ievēro šādus principus:
42.2.1.
Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana;
42.2.2.
Klimatdrošināšana;
42.2.3.
Nenodarīt būtisku kaitējumu.
42.3.
sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 4. punktā minēto rādītāju vērtību sasniegšanu;
42.4.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nosacījumu ievērošanu atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
42.5.
nodrošina šo noteikumu 25. punktā minēto prasību ievērošanu, ja attiecināms.
43.
Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pēc plānotā avansa apmēra un tā pamatojuma izvērtēšanas, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc tam, kad ir noslēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, ievērojot, ka viena avansa maksājuma apmērs nepārsniedz 30 % no atbalsta kopējās summas. Avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 % no projektam piešķirtā ERAF finansējuma.
44.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu un pakalpojumu iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu iepirkuma procedūru.
45.
Pasākuma īstenošanā atbalstāma vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) un sociāli atbildīgs iepirkums. Iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā un organizē atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
46.
Investīcijas īstenošanā atbalstāmas to nevalstisko organizāciju ekspertu konsultācijas, kas pārstāv personas ar invaliditāti. Minētās izmaksas iekļauj projektēšanas vai būvniecības līgumu izmaksās.
47.
Komersantu, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto infrastruktūru, vai komersantu, kas veiks nekustamā īpašuma apsaimniekošanu, izvēlas atklātā, caurskatāmā un nediskriminējošā veidā, par infrastruktūras izmantošanu nosakot tirgus cenu. Šajā punktā minēto nomas izsoli izsludina ne agrāk kā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
48.
Investīcijas ieviešanā pieļaujams, ka projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto bez maksas un diskriminācijas publiski pieejamo sabiedriskā transporta savienojuma punktu infrastruktūru vismaz 80 % apjomā no to gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē izmanto tādu finansējuma saņēmēja funkciju vai deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanai, kuri nav saistīti ar saimniecisko darbību, un līdz 20 % no gada jaudas papildinošas saimnieciskās darbības īstenošanai un parasto papildpakalpojumu nodrošināšanai, ievērojot šo noteikumu 48.1. un 48.2. apakšpunkta un 49., 50. un 51. punkta nosacījumus un šādus kritērijus:
48.1.
papildinoša saimnieciskā darbība – darbība, kas ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai tā nesaraujami saistīta ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku) kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām, un katru gadu iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 % no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes;
48.2.
parastie papildpakalpojumi infrastruktūrā, ja pakalpojumus galvenokārt izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītai pamatdarbībai un tie neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
49.
Ja projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto bez maksas un diskriminācijas publiski pieejamo infrastruktūru izmanto papildinošai saimnieciskai darbībai, pārsniedzot šo noteikumu 48. punktā minēto papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītās kapacitātes apmēru platības, laika vai finanšu izteiksmē, finansējuma saņēmējam proporcionāli tai gada jaudas daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
50.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:
50.1.
katru gadu papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 % no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes platības, laika vai finanšu izteiksmē;
50.2.
parastos papildpakalpojumus infrastruktūrā galvenokārt izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītai pamatdarbībai un tie neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
51.
Ja projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto infrastruktūru izmanto šo noteikumu 48.2. apakšpunktā minētajām saimnieciska rakstura darbībām projekta dzīves cikla laikā, finansējuma saņēmējs:
51.1.
izstrādā kārtību, kurā nosaka visam projekta dzīves ciklam izvēlēto kapacitātes aprēķina metodi platības, laika vai finanšu izteiksmē un metodi, kā tiks nodalīta šo noteikumu 48.2. apakšpunktā minēto darbību izvēlētā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē un nodrošināta projekta atbilstība šo noteikumu 48. un 50. punktam;
52.
Šo noteikumu 48. punktā minētās darbības ir atbalstāmas un minētie nosacījumi ir piemērojami projekta dzīves ciklā.
53.
Ja attiecīgajā projektā vai projekta daļā projekta dzīves cikla laikā ir radusies lielāka peļņa no papildpakalpojumiem, nekā projektā plānots, finansējuma saņēmējs projekta dzīves cikla beigās veic pārrēķinu un atmaksā sadarbības iestādei starpību starp faktisko un plānoto peļņu no pamatdarbības.
VI.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi (ja attiecināms)
55.
Valsts komercdarbības atbalsts šo noteikumu 27.14. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai tiek piemērots saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta nosacījumiem.
56.
Atbalsta intensitāte šo noteikumu 27.14. apakšpunktā minētai attiecināmo izmaksu pozīcijai nepārsniedz 100 % no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām darbībām saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 5. un 7. punkta nosacījumiem, nepārsniedzot 40 % vienam projekta iesniedzējam no projekta kopējām izmaksām, ņemot vērā arī šo noteikumu 61. punkta un 76.9. apakšpunkta nosacījumus. Atbalsta intensitāte atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 26. punktā noteiktajai definīcijai.
57.
Projekta ietvaros izmaksas, kurām piemērojami valsts komercdarbības atbalsta nosacījumi un izmaksas, kurām nav piemērojami valsts komercdarbības atbalsta nosacījumi, var kombinēt, nodrošinot no uzskaites nošķiršanu.
58.
Komercdarbības atbalsts nav sniedzams, ja finansējuma saņēmējs atbilst kādai no regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajām pazīmēm.
59.
Šo noteikumu 27.1.1., 27.1.2., 27.1.3., 27.1.4. un 27.12. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, piemērojot de minimis atbalsta nosacījumus, ja tās radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas valsts komercdarbības atbalsta piešķīrējinstutūcijā šo noteikumu 27.14. apakšpunktā minēto darbību īstenošanas nodrošināšanai.
60.
Ja finansējuma saņēmējam valsts komercdarbības atbalsts tiek sniegts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, jāievēro šādi nosacījumi:
60.1.
valsts komercdarbības atbalstu nepiešķir regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punktā minētajām darbībām un darbībām regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā minētajās nozarēs. Ja finansējuma saņēmējs darbojas arī regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā minētajās nozarēs vai nozarēs, kas minētas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, finansējuma saņēmējs nodrošina izmaksu un darbību nošķiršanu, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar šiem noteikumiem;
60.2.
valsts komercdarbības atbalsts netiek sniegts finansējuma saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punktu;
60.3.
saņēmējam piešķiramais atbalsts nepārsniedz regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "s b" apakšpunktā noteikto apmēru;
60.4.
atbalsta pārredzamības nosacījumi saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 5. panta 1. punktu un 2. punkta "a" apakšpunktu;
60.5.
atbalstu šo noteikumu ietvaros, kas piešķirts saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a pantu, drīkst apvienot ar citu atbalstu (tostarp ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831), tostarp par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot šo noteikumu 56. punktā minēto, citā atbalsta programmā un individuālajā atbalsta projektā noteikto maksimālo atbalsta intensitāti;
60.6.
nosacījumi par informācijas publicēšanu par sniegto valsts komercdarbības atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 9. pantu, ņemot vērā Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 386 "Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības" nosacījumus.
61.
Valsts komercdarbības atbalsts šo noteikumu 27.14. apakšpunktā minētajām darbībām tiek piešķirts saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta nosacījumiem:
61.1.
atbalstu uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 1. punkta nosacījumus;
61.2.
atbalstu uzlādes infrastruktūrai piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 2. punkta nosacījumus;
61.3.
atbalstu uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 3. punkta nosacījumus;
61.4.
valsts komercdarbības atbalstu piešķir atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā regulas Nr. 651/2014 36.a panta 4. un 5. punkta izpratnē;
61.5.
atbalsts tiek piešķirts tikai tādas uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai, kura ir publiski pieejama un nodrošina nediskriminējošu piekļuvi lietotājiem, tostarp attiecībā uz tarifiem, autentificēšanos, apmaksas veidiem un citiem lietošanas noteikumiem, saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 8. punktu;
61.6.
atbalstu piešķir tādiem uzlādes infrastruktūras operatoriem, kuri piedāvā vai atļauj uz līgumu balstītus maksājumus, nediskriminē mobilitātes pakalpojumu sniedzējus (piemēram, piemērojot privileģētas piekļuves nosacījumus vai diferencējot cenas bez objektīva pamatojuma) saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 9. punktu;
61.7.
jebkuru koncesijas vai cita veida pilnvarojumu trešajām personām attiecībā uz atbalstāmās uzlādes infrastruktūras ekspluatāciju piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 12. punkta nosacījumus;
61.8.
atbalstu piešķir tādas uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai, kuras izejas jauda ir 22 kW vai mazāka, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 13. punkta nosacījumus.
62.
De minimis atbalstu šo noteikumu 59. punktā minētajos gadījumos piešķir, ievērojot nosacījumus:
62.1.
de minimis atbalsts vienam vienotam uzņēmumam nevienā triju gadu periodā nepārsniedz 300 000 euro;
62.2.
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas Nr. 2023/2381 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus. Ja komersants darbojas nozarēs, kas norādītas minētajā punktā, gan vienā, gan vairākās nozarēs vai citās darbības jomās, uz kurām attiecas šīs regulas darbības jomas, atbalstam, ko piešķir minētajām nozarēm vai darbības jomām, šo regulu piemēro ar nosacījumu, ka darbības vai izmaksas tiek nošķirtas, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
62.3.
pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai projekta iesniedzējam minētais atbalsts nepalielina nevienā trīs gadu periodā saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas Nr. 2023/2381 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē saņemtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2381 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
62.4.
de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Dokumentāciju par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulas Nr. 2023/2381 6. panta 3. punktu sadarbības iestāde glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas, bet finansējuma saņēmējs, saskaņā ar šo noteikumu 37. apakšpunktu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
63.
Atbalstu, ko piešķir šo noteikumu ietvaros, var summēt (kumulēt) ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu, atbilstoši de minimis regulas 5. panta nosacījumiem:
63.1.
ja atbalsts attiecas arī uz tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas daļēji vai pilnībā pārklājas, – tikai tādā gadījumā, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegts šajos noteikumos minētās maksimālās atbalsta intensitātes vai atbalsta apmērs, kāds noteikts komercdarbības atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā, kā arī tiek ievērots maksimālais iespējamais de minimis apmērs;
63.2.
ja atbalsts attiecas uz atšķirīgām attiecināmajām izmaksām.
64.
Valsts komercdarbības atbalsta piešķiršanas diena darbību īstenošanai saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 un regulas Nr. 2023/2381 nosacījumiem ir diena, kad sadarbības iestāde pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu vai projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi.
65.
Lēmumu par valsts komercdarbības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a pantu pieņem līdz 2026. gada 31. decembrim.
66.
Lēmumu par valsts komercdarbības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulas Nr. 2023/2381 pieņem līdz 2030. gada 31. decembrim.
67.
Informācijas pieejamība atbilstoši regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam un de minimis regulas 6. panta 3.punktu tiek nodrošināta šādā veidā:
67.1.
finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar atbalsta shēmu ir piešķirts valsts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem;
67.2.
atbalsta sniedzējs informāciju un apliecinošos dokumentus par piešķirto valsts komercdarbības atbalstu glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
68.
Sadarbības iestāde nodrošina valsts komercdarbības atbalsta pārredzamības prasības izpildi atbilstoši normatīvajiem aktiem par informācijas publicēšanu saistībā ar piešķirto valsts komercdarbības atbalstu.
69.
Ja tiek pārkāptas valsts komercdarbības atbalsta normas, kas izriet no regulas Nr. 651/2014 prasībām, vai tiek pārkāpti valsts komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanai, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
70.
Ja tiek pārkāptas valsts komercdarbības atbalsta normas, kas izriet no de minimis regulas prasībām, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
71.
Finansējuma saņēmējs, iesniedzot projekta pieteikumu, pievieno apliecinājumu par atbilstību regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem.
72.
Finansējuma saņēmējs, iesniedzot projekta pieteikumu, pievieno apliecinājumu par šo noteikumu 27.14. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai nepieciešamo regulas Nr. 651/2014 36.a panta 10. un 11. punktā minēto nosacījumu izpildi un pievieno vai norāda atsauces uz attiecīgo nosacījumu izpildi apliecinošajiem dokumentiem.
73.
Sadarbības iestāde nodrošina regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 4. punktā noteiktos publicitātes pasākumus.
74.
Regulas Nr. 651/2014 valsts komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību šo noteikumu 27.14. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, ņemot vērā šo noteikumu 59. punkta nosacījumus, nodrošina sadarbības iestāde.
VII.Citi nosacījumi
75.
Sadarbības iestāde piešķir finansējumu un veic uzraudzību atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 19. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā", veic maksājumus finansējuma saņēmējam vienošanās vai līgumā noteiktajā kārtībā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumiem Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā”, papildus ievērojot šādus nosacījumus:
75.1.
veicot maksājumus finansējuma saņēmējam, kontrolē projektam pieejamo finansējumu un apguves summu, nepieļaujot projekta īstenošanai noteiktās summas pārsniegšanu;
75.2.
projekta ietvaros sagatavo valsts budžeta pieprasījumus atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību;
75.3.
veic pamatojošās dokumentācijas pārbaudes, ja ir aizdomas par negodprātīgu finansējuma saņēmēja rīcību;
75.4.
veic izmaksāto līdzekļu atgūšanu 100 % apmērā no šo noteikumu 9. punktā minētā kopējā finansējuma, ja sadarbības iestāde konstatē interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas vai dubultā finansējuma pārkāpumus.
76.
Finansējuma saņēmējs:
76.1.
ir atbildīgs par nacionālo rādītāju pilnīgu sasniegšanu noteiktajā termiņā;
76.2.
nodrošina, ka veicamās darbības tiek īstenotas, ievērojot šajos noteikumos minētus nosacījumus un prasības;
76.3.
piesaista preču un pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, organizējot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu iepirkuma procedūru. Finansējuma saņēmējs atbilstoši nepieciešamībai KPVIS aktualizē iepirkumu plānu par projekta ieviešanā plānotajiem un faktiski veiktajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā;
76.4.
nodrošina ar valsts komercdarbības atbalsta saņemšanu saistīto dokumentāciju glabāšanu un nodrošina tās pieejamību saskaņā ar šo noteikumu 37. punktu (ja attiecināms);
76.5.
KPVIS sniedz visu nepieciešamo informāciju saistībā ar projekta īstenošanu un projekta mērķu sasniegšanu, nodrošina datu un informācijas pieejamību, kā arī KPVIS nodrošina datu ievadi un uzkrāšanu par projektu un šo noteikumu 4. punktā minētajiem nacionālajiem rādītājiem;
76.6.
nodrošina, ka projekta dokumentācija par darbībām, uz kurām nav attiecināmi valsts komercdarbības atbalsta nosacījumi, ir pieejama piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas dalībvalstij;
76.7.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā nekustamie īpašumi, kas nepieciešami projekta īstenošanai, ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai būvniecība tiek veikta uz lietošanas, valdījuma vai uz zemesgrāmatā ierakstītas lietu tiesības pamata, saskaņojot būvniecības ieceri ar projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu īpašniekiem atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem;
76.8.
nodrošina, ka projekta ietvaros izveidotā parastas jaudas uzlādes infrastruktūra ir publiski pieejama un tā kalpo sabiedrības kopējo vajadzību un interešu nodrošināšanai, kā arī par maksu ir pieejama ikvienai personai;
76.9.
nodrošina, ka ar parastas jaudas uzlādes punktu izveidi, apsaimniekošanu, uzturēšanu saistītie pakalpojumu sniedzēji izvēlēti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā (ja attiecināms);
76.10.
nodrošina, ka komersants, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto sabiedriskā transporta savienojuma punktu teritoriju vai tās daļu un ar to saistīto infrastruktūru, tiek izvēlēts atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā (ja attiecināms).
77.
Investīcijas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam pirmajai atlases kārtai un ne ilgāk kā līdz 2029.gada 31.decembrim otrajai atlases kārtai.
78.
De minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir līdz regulas Nr. 2023/2831 8. pantā minētajam spēkā esības termiņam, ņemot vērā regulas Nr. 2023/2831 7. panta 4. punkta nosacījumus.
79.
Atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem šo noteikumu ietvaros piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteiktos termiņus.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
