Noteikumu konsolidētā versija

23-TA-3321
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 2., 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākumu "Atbalsts inovatīvas MVU uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
projekta īstenošanas nosacījumus;
1.6.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.7.
ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus;
1.8.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
finansējuma saņēmējs – pasākuma ietvaros tā ir valsts tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir sekmēt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju starptautiskajos tirgos, veicināt biznesa ideju attīstību un uzņēmumu rašanos, zināšanu ietilpīgu preču un pakalpojumu attīstību uzņēmumos, eksportu un ārvalstu investīciju apjoma pieaugumu, kā arī īstenot valsts politiku inovāciju jomā un veicināt pozitīvu Latvijas starptautisko atpazīstamību;
2.2.
gala labuma guvējs:
2.2.1.
šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēti komersanti, kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 2. panta 2. punktu un pašnodarbināta persona, fiziska persona – biznesa idejas autors, biznesa līderis, mācību uzņēmuma dibinātājs, jaunuzņēmuma dibinātājs – vai fizisko personu grupa – komanda, kas īsteno biznesa ideju;
2.2.2.
šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēti komersanti, kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā komersanta statusam saskaņā ar regulas Nr.  651/2014 2. panta 2. punktu un fiziskas personas (biznesa ideju autori), kuri veic vai gatavojas uzsākt saimniecisko darbību, un fizisko personu grupa – komanda, kas īsteno biznesa ideju;
2.2.3.
šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēti komersanti, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrētas kooperatīvās sabiedrības, kurās apvienojušās vismaz trīs komercsabiedrības, (neattiecas uz dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām, automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām, laivu garāžu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām un dārzkopības kooperatīvajām sabiedrībām), zemnieku vai zvejnieku saimniecības, un Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas biedrības, kurās ir apvienojušies vismaz pieci komersanti (neattiecas uz biedrību, kas organizē šo noteikumu 45.13. apakšpunktā minētos starptautiskos sporta pasākumus un starptautiskās izstādes), un nodibinājumi, kuros starp tā dibinātājiem un to biedriem ir vismaz pieci komersanti (neattiecas uz nodibinājumu, kas organizē šo noteikumu 45.13. apakšpunktā minētos starptautiskos sporta pasākumus un starptautiskās izstādes), kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 2. panta 2. punktu;
2.3.
viens vienots uzņēmums – uzņēmums, kas atbilst Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 2. panta 2. punktam;
2.4.
tehnoloģiju biznesa inkubators (finansējuma saņēmēja pārstāvniecība) – inkubators (finansējuma saņēmēja pārstāvniecība), kas nodrošina šādus pakalpojumus:
2.4.1.
atbalstu jaunu produktu/pakalpojumu izstrādei vai biznesa ideju attīstībai tehnoloģiju jomā, kuru pamatā ir tehnoloģiskas inovācijas vai kas balstītas uz zinātnes sasniegumiem un atklājumiem;
2.4.2.
atbalstu radošo industriju jomā;
2.4.3.
atbalstu eksportspējīgiem komersantiem;
2.5.
eksportspējīgs komersants – šo noteikumu 4.2. apakšpunktā norādītās aktivitātes ietvaros tas ir vismaz vidēji zemo tehnoloģiju nozares vai pārtikas un/vai dzērienu rūpniecības vai zināšanu ietilpīgu pakalpojumu komersants ar eksportspējīgu produktu;
2.6.
eksportspējīgs produkts – šo noteikumu 4.2. apakšpunktā norādītās aktivitātes ietvaros tā ir prece vai pakalpojums, kas jau tiek eksportēts, vai jauns produkts, kam ir izpētē pamatots eksporta potenciāls;
2.7.
inovatīvs komersants – šo noteikumu 4.2. apakšpunktā norādītās aktivitātes ietvaros tas ir komersants, kas ir izstrādājis vai izstrādā inovatīvu produktu vai zināšanu ietilpīgu pakalpojumu;
2.8.
inovatīvs produkts – šo noteikumu 4.2. apakšpunktā norādītās aktivitātes ietvaros tā ir prece vai pakalpojums ar augstu pievienoto, tostarp tehnoloģisko, vērtību, kura izstrādes rezultātā rodas jaunas vai uzlabotas zināšanas;
2.9.
radošo industriju komersants – šo noteikumu 4.2. apakšpunktā norādītās aktivitātes ietvaros tas ir komersants, kas darbojas radošajās industrijās un kam ir eksportspējīgs produkts.
3.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību biznesa idejas īstenošanai un uzņēmējdarbības attīstībai Latvijā, veicinot aktivitātes, kas paaugstina inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā un sekmē uzņēmējdarbību, kas vērsta uz augstu pievienoto vērtību radīšanu vidēji augsto un augsto tehnoloģiju un radošo industriju jomā, kā arī veicina eksporta pieaugumu atbalstītajos uzņēmumos, tādējādi sniedzot ieguldījumu Latvijas viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā.
4.
Pasākums ietver:
4.1.
atbalsta pasākumus inovācijas motivācijas aktivitātēm (nefinanšu atbalstu);
4.2.
atbalsta pasākumus biznesa inkubācijas aktivitātēm (finanšu un nefinanšu atbalstu);
4.3.
atbalsta pasākumus eksporta veicināšanas aktivitātēm (finanšu un nefinanšu atbalstu).
5.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde). Radošo industriju inkubatora (finansējuma saņēmēja pārstāvniecības) veidošanā un inkubācijas pakalpojumu nodrošināšanā atbildīgā iestāde sadarbojas ar Kultūras ministriju.
6.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 73 379 551 euro (elastības finansējums – 11 573 812 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 62 372 618 euro (elastības finansējums – 9 837 741 euro) un valsts budžeta finansējums – 11 006 933  euro (elastības finansējums – 1 736 071 euro). Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 61 805 739 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 52 534 877 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu – 9 270 862 euro apmērā.
7.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram.
8.
Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi iznākuma rādītāji:
8.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim:
8.1.1.
ar grantiem atbalstītie uzņēmumi – 28 uzņēmumi;
8.1.2.
nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi – 63 uzņēmumi;
8.1.3.
atbalstītie jaunie uzņēmumi – 48 uzņēmumi;
8.1.4.
radītā inkubācijas kapacitāte – 48 (pirmsinkubācijā un inkubācijā atbalstīto uzņēmumu skaits);
8.2.
līdz 2029. gada 31. decembrim:
8.2.1.
ar grantiem atbalstītie uzņēmumi – 285 uzņēmumi;
8.2.2.
nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi – 422 uzņēmumi;
8.2.3.
atbalstītie jaunie uzņēmumi – 192 uzņēmumi;
8.2.4.
radītā inkubācijas kapacitāte – 384 (pirmsinkubācijā un inkubācijā atbalstīto uzņēmumu skaits).
9.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rezultāta rādītāji: 
9.1.
jaunradīto darba vietu skaits atbalstītajos uzņēmumos – 1000 pilnslodzes ekvivalenti;
9.2.
jauni uzņēmumi, kas joprojām darbojas tirgū, – 192 uzņēmumi.
10.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi nacionālie rādītāji šo noteikumu 4.2. apakšpunktā norādītās aktivitātes ietvaros:
10.1.
ar grantiem atbalstītie uzņēmumi radošo industriju jomā – 32 uzņēmumi;
10.2.
atbalstītie jaunie uzņēmumi radošo industriju jomā – 22 uzņēmumi;
10.3.
nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi radošo industriju jomā – 48 uzņēmumi;
10.4.
radītā inkubācijas kapacitāte radošo industriju jomā – 44 (pirmsinkubācijā un inkubācijā atbalstīto uzņēmumu skaits);
10.5.
jaunradīto darba vietu skaits atbalstītajos uzņēmumos radošo industriju jomā – 114 pilnslodzes ekvivalenti;
10.6.
jauni uzņēmumi radošo industriju jomā, kas joprojām darbojas tirgū, – 22 uzņēmumi.
11.
Finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj dati par viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) jomā atbalstītajiem komersantiem, ievadot tos Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - vadības informācijas sistēma).
12.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projekta iesnieguma iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
II.Prasības projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai
13.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kuras darbības mērķis atbilst šo noteikumu 2.1. apakšpunktā ietvertajam termina skaidrojumam. 
14.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu par šo noteikumu 4. punkta aktivitātēm atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot vadības informācijas sistēmu.
15.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno projekta īstenošanas stratēģiju un procedūru, kā tiks nodrošināta de minimis atbalsta sniegšana gala labuma guvējiem. Stratēģijā ietver informāciju par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, sasniedzamajiem rezultātiem, projekta vadības un īstenošanas personālu, tā darba uzdevumiem un funkcijām, lai nodrošinātu pasākuma mērķu sasniegšanu, kritērijus vai metodes, kā tiks atlasītas biznesa inkubatoru (finansējuma saņēmēja pārstāvniecību) atrašanās vietas, kārtību, kādā tiks noteikts un, ja nepieciešams, pārskatīts biznesa inkubatoru/ārvalstu pārstāvniecību skaits, tai skaitā izvērtēti to darbības rezultāti, uz kuriem balstoties var tikt pieņemts lēmums par to darbības pārtraukšanu un jaunu atvēršanu.
16.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj arī pārstāvi no atbildīgās iestādes, Kultūras ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības.
17.
Projekta iesniedzējam šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros ir pienākums veidot sadarbību ar zinātnes, mākslas un kultūras, lietišķo zinātņu universitātēm, lietišķo zinātņu augstskolām un pašvaldībām, kā arī industriālajiem parkiem vai industriālajām teritorijām pašvaldībās, kur tādas atrodas. 
III.Finansējuma saņēmēja atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
18.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu, atbalstāmas ir šādas darbības:
18.1.
projekta vadības nodrošināšana, tai skaitā iepirkumu organizēšana;
18.2.
projekta īstenošanas nodrošināšana;
18.3.
Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību konsultācijas (tikai šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros);
18.4.
izglītojošu un mācību programmu īstenošana, kas vērstas uz uzņēmējdarbības un inovāciju attīstību (tikai šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros);
18.5.
inovāciju un uzņēmējdarbības eksporta veicināšanas klātienes un tiešsaistes pasākumu organizēšana (stendi starptautiskās izstādēs, vietējās izstādēs (attiecas tikai uz šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minēto aktivitāti), semināri, tai skaitā mācību semināri, hakatoni, biznesa ideju konkursi, individuālas konsultācijas, konferences, tai skaitā starptautiskas konferences Latvijā RIS3 jomā, preses konferences, tirdzniecības misijas, kontaktbiržas, Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītes, starptautiskas mārketinga kampaņas, mārketinga materiālu izstrāde un iegāde, prezentācijas, degustācijas, iepircēju, aģentu, vairumtirgotāju, nozaru speciālistu un žurnālistu vizītes Latvijā un tirgus pētījumu iegāde un izstrāde, eksporta datu platformu izstrāde un iegāde) un finansējuma saņēmēja dalība šajos pasākumos klātienē un tiešsaistē;
18.6.
godalgu un naudas balvas piešķiršana biznesa ideju konkursu godalgoto vietu ieguvējiem atbilstoši konkursa nolikumam;
18.7.
informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana, ievērojot nediskriminācijas principu (informācijas un publicitātes pasākumus nodrošina saskaņā ar saistošo normatīvo aktu un citu dokumentu prasībām);
18.8.
sadarbības nodrošināšana ar organizācijām un institūcijām, kas nepieciešama pasākuma mērķa sasniegšanai;
18.9.
tirgus pētījumu, aptauju organizēšana, iegāde vai izstrāde;
18.10.
uzņēmumu datubāzu iegāde, datu monitorings un analīze, pētījumi;
18.11.
IT sistēmu, programmu un rīku izstrāde;
18.12.
pasākumi jaunu partnerību un jaunu sadarbības projektu uzsākšanai un veicināšanai (tikai šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros);
18.13.
biznesa inkubatoru (finansējuma saņēmēja pārstāvniecību) tīkla uzturēšana (tikai šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros).
18.14.
finanšu atbalsta nodrošināšana šo noteikumu 4.2. un 4.3. apakšpunktos noteikto aktivitāšu ietvaros.
19.
Šo noteikumu 18.1.18.2.  un 18.14. apakšpunktā minēto darbību īstenošanā attiecināmas ir šādas izmaksas:
19.1.
projekta vadības personāla izmaksas;
19.2.
projekta īstenošanas personāla izmaksas;
19.3.
darba braucienu un komandējumu izmaksas;
19.4.
organizatoru noteiktā dalības maksa par piedalīšanos pasākumā, kas nepieciešama projekta mērķu sasniegšanai;
19.5.
ārpakalpojuma izmaksas projekta vadībā un īstenošanā iesaistītā personāla kvalifikācijas celšanai un sadarbības tīklu veidošanai;
19.6.
ārējo ekspertu piesaistes izmaksas.
20.
Šo noteikumu 19.3., 19.4.19.5. un 19.6. apakšpunktā minētajām darbībām finansējums nepārsniedz piecus procentus no šo noteikumu 6. punktā minētā kopējā pasākuma īstenošanai paredzētā finansējuma.
21.
Vienkāršoto izmaksu vienotā izmaksu likme šo noteikumu 19.1. un 19.2. apakšpunktā minētajām personāla atlīdzības izmaksām ir 20 procentu no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktam.
22.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas netiešās projekta īstenošanas izmaksas šo noteikumu 18.1. un 18.2. apakšpunktā minēto darbību veikšanai. Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 19.1. un 19.2. apakšpunktā norādītājām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 54. panta pirmās daļas "b" apakšpunktu.
23.
Šo noteikumu 18.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
23.1.
deleģējuma līguma izmaksas par konsultāciju sniegšanas pakalpojumu;
23.2.
telpu nomas, uzturēšanas un komunālo pakalpojumu izmaksas, kancelejas preču izmaksas, tai skaitā informācijas nesēji un reprezentācijas materiāli;
23.3.
komandējuma izmaksas, tai skaitā transporta, naktsmītnes un dienas naudas izmaksas;
23.4.
mārketinga aktivitāšu izmaksas, mārketinga plāna izstrādes, publikāciju un mārketinga materiālu izgatavošanas izmaksas (tai skaitā sagatavošanas, tulkošanas, maketēšanas izmaksas), maksa par materiālu izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas nesējos (brošūras, bukleti, plakāti, interneta un drukātie mediji, zibatmiņas, CD, DVD u. c.), semināru un konferenču organizatoriskās un dalības izmaksas, prezentāciju izdevumi, samaksa konsultantiem;
23.5.
izstādes (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi) organizatora noteiktās izmaksas (dalības maksa, ekspozīcijas laukuma, stenda nomas, tehniskā aprīkojuma, interneta, elektrības, stenda uzkopšanas izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar informācijas ievietošanu izstādes katalogā);
23.6.
stenda dizaina izstrādes, stenda izgatavošanas, nomas, uzstādīšanas un stenda darbības nodrošināšanas izmaksas izstādes (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi) laikā;
23.7.
stenda, tehniskā aprīkojuma, mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas izmaksas līdz izstādes (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi) norises vietai un atpakaļ no tās, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas;
23.8.
nepieciešamo ārpakalpojumu izmaksas konsultāciju nodrošināšanas un uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumiem.
24.
Šo noteikumu 18.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas ārpakalpojumu izmaksas mācību procesa nodrošināšanai, tai skaitā komunikācijas izmaksas dalībnieku piesaistei, izmaksas vienlīdzīgu iespēju nodrošināšanai.
25.
Šo noteikumu 18.5. un 18.12. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
25.1.
finanšu saņēmēja konsultācijas biznesa kontaktu dibināšanai ārvalstīs, kā arī konsultācijas, ko finanšu saņēmējs iepērk kā ārpakalpojumu;
25.2.
izstādes organizatora noteiktās izmaksas (dalības maksa, reģistrācijas maksa, ekspozīcijas laukuma, stenda nomas, tehniskā aprīkojuma, interneta, elektrības, ūdens, kanalizācijas, stenda uzkopšanas izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar informācijas ievietošanu izstādes katalogā un dalībnieku karšu iegādi);
25.3.
stenda dizaina izstrādes, stenda izgatavošanas, nomas, uzstādīšanas un stenda darbības nodrošināšanas izmaksas izstādes laikā;
25.4.
stenda, tehniskā aprīkojuma, mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas izmaksas līdz izstādes norises vietai un atpakaļ no tās, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas, tulkošanas pakalpojumi stendā;
25.5.
stenda apdrošināšanas izmaksas transportēšanas un ekspozīcijas laikā;
25.6.
darba semināru, tirdzniecības misiju, kontaktbiržu, prezentāciju, degustāciju, konferenču, preses konferenču un citu ar projekta mērķa sasniegšanu saistītu pasākumu organizēšanas izmaksas (tai skaitā dalības maksa, telpu noma, tulkošanas pakalpojumi, arī tulkošanas zīmju valodā, reāllaika transkripcijas un subtitrēšanas izmaksas, tehniskā aprīkojuma, mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas, produktu iegāde, dalībnieku piesaiste, konsultantu, ēdināšanas, transporta pakalpojumu nodrošināšanas un reprezentācijas izmaksas);
25.7.
mārketinga un reklāmas materiālu, videomateriālu, interaktīvo risinājumu, piemēram, dažādu rīku (mājaslapu, veidlapu u. tml.) mobilo versiju, iegādes izmaksas (tai skaitā dizaina izstrādes, satura izstrādes, izgatavošanas, tulkošanas, maketēšanas, uzglabāšanas (ārpakalpojuma veidā) izmaksas, maksa par izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas nesējos (brošūras, bukleti, plakāti, interneta un drukātie mediji, zibatmiņas, CD, DVD u. c.)) un mārketinga aktivitātes apmeklētāju piesaistei, ciktāl tas nepieciešams projekta mērķa sasniegšanai;
25.8.
ārpakalpojumā piesaistītā personāla izmaksas (radošā un tehniskā personāla, piemēram, moderatora, scenārista, maketētāja, videooperatora, žurnālista, lektora, profesora, mentora, eksperta atlīdzība, ceļošanas un uzturēšanās izmaksas, honorārs);
25.9.
publicitātes izmaksas ārvalstu plašsaziņas līdzekļos, tai skaitā teksta sagatavošanas, tulkošanas un maketa sagatavošanas izmaksas, interneta tīmekļvietņu izstrāde;
25.10.
reprezentācijas izdevumi pasākumos (tai skaitā darba semināros, prezentācijās, konferencēs, preses konferencēs, darījuma tikšanās), nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
25.11.
stenda organizēšanas pakalpojuma izmaksas;
25.12.
tulkošanas pakalpojumu izmaksas, tai skaitā reāllaika transkripcijas, tulkošanas zīmju valodā un subtitrēšanas izmaksas;
25.13.
nepieciešamo ārpakalpojumu izmaksas saistībā ar inovāciju, uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas pasākumiem;
25.14.
komandējuma izmaksas finansējuma saņēmēja pārstāvjiem, kas piedalās starptautisko izstāžu, semināru, konferenču, preses konferenču, tirdzniecības misiju, Latvijas augstu valsts amatpersonu vizīšu, kontaktbiržu, prezentāciju, degustāciju sagatavošanā un to norisē, tai skaitā transporta, viesnīcas (naktsmītnes) un dienas naudas izmaksas;
25.15.
šo noteikumu 37. punktā noteikto darbību izmaksas šo noteikumu 2.2.2. apakšpunktā minētajiem gala labuma guvējiem;
25.16.
šo noteikumu 45.11. apakšpunktā noteikto darbību organizēšanas izmaksas šo noteikumu 2.2.3. apakšpunktā minētajiem gala labuma guvējiem;
25.17.
reklāmas un mārketinga kampaņas koncepcijas izstrādes izmaksas;
25.18.
esošo un potenciālo Latvijas komersantu ražotās produkcijas vai pakalpojumu uzpircēju, aģentu, vairumtirgotāju, nozaru speciālistu (ārvalstu kompāniju) un ekonomikas žurnālistu iepazīšanās vizīšu organizēšanas izmaksas Latvijā (tai skaitā tikšanās telpu nomas, tulkošanas, gidu, transporta, viesnīcas (naktsmītnes), tūrisma nodevas, ēdināšanas, reprezentācijas un uzņēmumu apmeklējuma izmaksas).
26.
Šo noteikumu 18.5. apakšpunktā minēto starptautisko konferenču organizēšana RIS3 jomā komersantiem Latvijā (konferencē piedalās vismaz 50 dalībnieki, tai skaitā vismaz 50 procenti no ārvalstīm). 
27.
Šo noteikumu 18.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
27.1.
naudas balvu izmaksas biznesa ideju konkursu godalgoto vietu ieguvējiem atbilstoši konkursa nolikumam;
27.2.
citu balvu izmaksas (piemēram, dalība pasākumā).
28.
Šo noteikumu 18.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
28.1.
tīmekļvietņu izstrādes un uzturēšanas izmaksas projekta īstenošanas laikā;
28.2.
maksa par informācijas izplatīšanu un izvietošanu dažādos informācijas līdzekļos, sociālajos tīklos, TV, radio, drukātos un digitālos medijos, maksas reklāma;
28.3.
informācijas un publicitātes materiālu izstrādes un izvietošanas izmaksas (tulkošana, maketēšana, druka, titrēšana, filmēšana, stenda un reklāmas laukuma izmaksas, skatuves vietas nomas maksa citu organizāciju pasākumos, digitālie, informatīvie materiāli (piemēram, brošūras, diplomi, stendi, bukleti, zibatmiņas)).
29.
Šo noteikumu 18.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai ir attiecināma organizāciju noteiktā dalības maksa, tai skaitā līdzdalības maksa dažādu starptautisku pētījumu izstrādē.
30.
Šo noteikumu 18.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai ir attiecināmas tirgus pētījumu iegādes un izstrādes izmaksas.
31.
Šo noteikumu 18.10. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības nodrošināšanai ir attiecināmas pieejas tiesību iegādes izmaksas ārējām datubāzēm, datu monitoringa un datu analīzes rīku iegādes un izmantošanas izmaksas.
32.
Šo noteikumu 18.11. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai attiecināmas IT sistēmu, programmu un rīku izstrādes un uzturēšanas izmaksas pasākuma mērķiem tā īstenošanas laikā un atbilstoši šo noteikumu 55. punktam. 
33.
Šo noteikumu 18.13. apakšpunktā minētās darbības nodrošināšanai attiecināmas biznesa inkubatoru (finansējuma saņēmēja pārstāvniecību) tīkla uzturēšanas izmaksas (piemēram, telpu noma un komunālie maksājumi, gala labuma guvēju kopstrādes telpu un darba vietu aprīkojuma izmaksas, tai skaitā darba vietas pielāgošanai personai ar invaliditāti).
IV.Inovācijas motivācijas atbalsta nodrošināšana
34.
(Svītrots)
35.
Aktivitātes ietvaros gala labuma guvējam būs pieejamas šādas darbības, ko nodrošina finansējuma saņēmējs:
35.1.
dalība inovācijas un uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumos;
35.2.
izglītojošas un apmācību programmas, kas vērstas uz uzņēmējdarbības un inovāciju attīstību;
35.3.
dalība pasākumos jaunu partnerību un jaunu sadarbības projektu veicināšanai.
V.Biznesa inkubācijas atbalsta nodrošināšana
36.
(Svītrots)
37.
Aktivitātes ietvaros sadarbībā ar zinātnes un lietišķo zinātņu universitātēm un augstskolām šo noteikumu 17. punktā minēto sadarbības līgumu ietvaros tiek nodrošināts šāds atbalsts:
37.1.
pirmsinkubācijas atbalsts;
37.2.
inkubācijas atbalsts;
37.3.
inovāciju un uzņēmējdarbības veicināšanas pasākumu organizēšana;
37.4.
sadarbības veicināšanas pasākumi ar organizācijām, kas sekmē mērķa sasniegšanu un inkubācijas atbalsta sniegšanu;
37.5.
koprades telpas pieejamības nodrošināšana.
38.
Šo noteikumu 37. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajām vienkāršoto izmaksu metodikām, kas saskaņotas ar vadošo iestādi.
39.
Atbalsta apjoms šo noteikumu 37.2. apakšpunktā minētās darbības ietvaros nepārsniedz:
39.1.
10 000 euro pakalpojumiem uzņēmējdarbības attīstībai, telpu un darba vietas nomai;
39.2.
20 000 euro prototipēšanas un tehnoloģiju izstrādei tikai inovatīvam komersantam;
39.3.
8 000 euro ražošanas aprīkojuma un iekārtu iegādei;
39.4.
5 000 euro izejmateriālu un izejvielu iegādei;
39.5.
10 000 euro valstī noteiktās vienas minimālās mēneša darba algas un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām vienam darbiniekam vienu reizi 12 mēnešu periodā – tikai inovatīvam komersantam. 
40.
Šo noteikumu 39.1. apakšpunktā norādītais atbalsts telpu un darba vietas nomas gadījumā, kā arī 39.4. apakšpunktā norādītais atbalsts pieejams tikai komersanta pirmajos divos inkubācijas gados.
41.
Inkubācijas periodā gala labuma guvējam piešķirtā atbalsta apmērā un aktivitātei pieejamā finansējuma ietvaros iespējams pieteikt vairākas viena veida atbalsta darbības, izņemot šo noteikumu 39.5. apakšpunktā norādīto atbalstu.
42.
Maksimālais biznesa inkubatoru kopējā atbalsta periods vienam komersantam nepārsniedz četrus gadus no brīža, kad stājies spēkā lēmums par atbalsta piešķiršanu, pirmsinkubācijas periodam nepārsniedzot vienu gadu un inkubācijas atbalsta periodam – trīs gadus.
43.
Komersantu vērtēšanas komisijā šo noteikumu 37.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros piedalās pārstāvis no finansējuma saņēmēja, pašvaldības, augstskolas, atbildīgās iestādes, komersantu organizācijas un/vai finanšu institūcijas vai uzņēmuma. Pārstāvim ir viena balss no katras organizācijas. Papildus piesaistītie nozaru eksperti un pārējie dalībnieki ir ar novērotāja tiesībām. Vērtēšanas komisijas atzinumam ir konsultatīvs raksturs.
VI.Eksporta atbalsta nodrošināšana
44.
(Svītrots)
45.
Aktivitātes ietvaros atbalstāmas šādas gala labuma guvēja darbības, kas vērstas uz eksporta tirgiem:
45.1.
dalība starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un Latvijā ar stendu vai kopstendu, konferencēs ārvalstīs ar stendu vai ar prezentāciju, kontaktbiržās ārvalstīs klātienē vai tiešsaistē:
45.1.1.
oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā reģistrācijas maksa;
45.1.2.
oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā nomas maksa par stenda konstrukciju un ekspozīcijas laukumu;
45.1.3.
oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā maksa par stenda noformējumu;
45.1.4.
oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā mārketinga pakalpojumu izmaksas, kā dalībnieka informācijas izvietošana izstādes katalogā, speciālā preses izdevumā, pasākuma norises telpās, un citas ar izstādes stendu saistītas papildpakalpojuma izmaksas;
45.2.
dalība starptautiskajās digitālajās nozaru platformās (platformas dalības maksa vai platformas gada abonements ne vairāk kā trijās platformās viena kalendāra gada laikā vienam gala labuma guvējam);
45.3.
preču zīmes, tai skaitā preču zīmes stratēģijas, izstrāde un reģistrēšana:
45.3.1.
maksa par preču zīmes izstrādi un reģistrēšanu;
45.3.2.
preču zīmes, logotipa stratēģijas izstrādes izmaksas;
45.4.
reklāmas kampaņas izstrādes un vadības izmaksas, lai produktu palaistu eksporta tirgū;
45.5.
mārketinga vizuālo materiālu (bukletu, baneru vai videoklipu) izstrādes izmaksas par produktu vai pakalpojumu;
45.6.
dalība ārvalstu starptautiskajās nozaru organizācijās vai asociācijās:
45.6.1.
ārvalstu starptautiskās nozares organizācijas vai asociācijas noteiktā reģistrācijas maksa;
45.6.2.
ārvalstu starptautiskās nozaru organizācijas vai asociācijas ikgadējā biedra maksa, ja tiek pārstāvētas Latvijas intereses vismaz reizi gadā;
45.7.
mērķa tirgus pētījuma izstrāde un iegāde:
45.7.1.
mērķa tirgus pētījuma izstrādes izmaksas;
45.7.2.
mērķa tirgus pētījuma iegādes izmaksas;
45.8.
telemārketinga pakalpojumi ārvalstu sadarbības partneru meklēšanai (maksa par telemārketinga pakalpojumiem – zvanu veikšanu un kampaņveidīgas informācijas sūtīšanu, lai ieinteresētu un piesaistītu pakalpojumam vai produktam jaunus klientus un sadarbības partnerus, kā arī lai papildinātu klientu un sadarbības partneru datubāzes);
45.9.
ārvalstu atbilstošās nozares eksperta piesaiste eksporta tirgos eksporta tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai, kā arī ārvalstu tirdzniecības aģenta piesaiste tirgus darbības pārorientācijai:
45.9.1.
ārvalstu atbilstošās nozares eksperta pakalpojuma izmaksas eksporta tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai dalībnieka eksporta tirgos;
45.9.2.
tirdzniecības aģentu pakalpojumu piesaistes izmaksas tirgus darbības pārorientācijai;
45.10.
ražotņu un produktu atbilstības novērtēšana:
45.10.1.
neatkarīgas trešās personas vai kompetentās iestādes pakalpojumu izmaksas, lai apliecinātu, ka attiecīgais produkts, process, pakalpojums vai ražotne atbilst tirgus prasībām;
45.10.2.
ražotņu un produktu atbilstības ekspertīžu izmaksas;
45.10.3.
maksa par sertificēšanas centru un testēšanas laboratoriju pakalpojumiem (atbilstoši normatīvo aktu prasībām), ja tiek sertificēta vai testēta vesela vai viena produktu kategorija vai grupa, nevis viena atsevišķa produktu partija;
45.11.
dalība finansējuma saņēmēja šo noteikumu 18.5. apakšpunktā organizētajās darbībās (Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītēs, tirdzniecības misijās):
45.11.1.
dalības maksa, ko noteicis organizators, kas ir šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmējs, par piedalīšanos tirdzniecības misijā vai Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītē ārvalstī, tai skaitā organizatora noteiktās izmaksas par tirdzniecības misijas vai Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītes organizēšanu (ne vairāk kā 2 000 euro par piedalīšanos vienā tirdzniecības misijā vai Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītē vienam dalībniekam);
45.11.2.
ceļa (transporta) izdevumi, kas saistīti ar neregulāro lidojumu un starpvalstu ekonomiskās vai tam pielīdzināmas klases sabiedriskā transporta (dzelzceļa, gaisa un ūdens transporta un starpvalstu koplietošanas autotransporta (autobusa)) izmantošanu (tai skaitā transporta pakalpojuma sniedzēja noteiktā papildu maksa, bez kuras pamatpakalpojumu nav iespējams iegādāties, un bagāžas maksa) līdz šo noteikumu 18.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību norises valstij un atpakaļ, kā arī maksa par pārbraucieniem uz citu valsti, tai skaitā citu pilsētu (ja plānoti vairāki pasākumi). Ceļa (transporta) izdevumus sedz arī tad, ja pakalpojuma iegādei izmanto starpnieku un šādi pakalpojumi neietver komisijas maksu. Izdevumus sedz ne vairāk kā trim personām, kuras ir tirdzniecības misijas vai augstu valsts amatpersonu vizītes dalībnieki vai kuras ir pilnvarotas pārstāvēt tos šajos pasākumos;
45.12.
atbalsta nodrošināšana starptautisko konferenču organizēšanai Latvijā RIS3 jomā, ja konferencē piedalās vismaz 50 dalībnieki un vismaz 50 procenti no tiem ir ārvalstu dalībnieki:
45.12.1.
ēdināšanas pakalpojumu izmaksas, izņemot alkoholisko dzērienu izmaksas, komferences norises vietā un laikā;
45.12.2.
transporta pakalpojumu izmaksas Latvijā konferenču dalībnieku kopīgai pārvadāšanai starp pasākuma norises vietām;
45.12.3.
telpu nomas un tehniskā aprīkojuma pakalpojumu izmaksas;
45.12.4.
piesaistīto lektoru pakalpojumu izmaksas;
45.12.5.
tūrisma objektu apmeklējumu izmaksas un gidu izmaksas;
45.13.
atbalsta nodrošināšana starptautisku sporta pasākumu un starptautisku izstāžu organizēšanai Latvijā:
45.13.1.
licences iegādes izmaksas pasākuma organizēšanai Latvijā un (vai) dalības maksa starptautiskā organizācijā, kas nepieciešama starptautiska statusa vai reitinga piešķiršanai plānotajam pasākumam;
45.13.2.
tādu pasākuma mārketinga materiālu kā bukletu, baneru vai videoklipu izstrādes un izgatavošanas izmaksas, satura izstrādes izmaksas (informācijas sagatavošanai un vietnes meklētāja optimizācijai), izmaksas saistībā ar informācijas pielāgošanu ārvalstu tirgiem (tulkošanas pakalpojumi);
45.13.3.
izmaksas saistībā ar pasākuma popularizēšanu digitālajā vidē, tai skaitā pasākuma tiešraides nodrošināšana;
45.13.4.
norises telpu un zemes platību nomas izmaksas;
45.13.5.
tehniskā aprīkojuma pakalpojuma izmaksas;
45.13.6.
transporta nomas pakalpojumu izmaksas Latvijā starptautiskā sporta pasākuma dalībnieku kopīgai pārvadāšanai starp pasākuma norises vietām;
45.13.7.
starptautiska sporta pasākuma nodrošināšanai nepieciešamo sporta federācijas apstiprinātu sporta tiesnešu honorāru izmaksas;
45.13.8.
dalība nozares profesionālajos pasākumos, kas ietver šādas izmaksas: pasākuma vai izstādes organizatora noteiktā pasākuma vai izstādes reģistrācijas vai dalības maksa (ieejas biļete dalībnieka trim darbiniekiem), nomas maksa par stenda konstrukciju un ekspozīcijas laukumu, maksa par stenda noformējumu, mārketinga pakalpojumu izmaksas (dalībnieka informācijas izvietošana izstādes katalogā, speciālā preses izdevumā, pasākuma vai izstādes norises telpās), kā arī pasākuma vai izstādes organizatora noteiktās citas izmaksas un ar pasākumu vai izstādi saistītā pakalpojuma sniedzēja papildpakalpojumu izmaksas.
46.
Maksimāli pieļaujamā atbalsta kopsumma šo noteikumu 45.13. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām ir:
46.1.
ne vairāk kā 50 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā sporta pasākumā un starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 500;
46.2.
ne vairāk kā 75 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā sporta pasākumā un starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 1000;
46.3.
ne vairāk kā 100 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā sporta pasākumā un starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 1500;
46.4.
ne vairāk kā 125 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā sporta pasākumā un starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 2000;
46.5.
ne vairāk kā 150 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā sporta pasākumā un starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 2500;
46.6.
ne vairāk kā 200 000 euro, ja ārvalstu apmeklētāju un (vai) ārvalstu dalībnieku skaits starptautiskajā sporta pasākumā un starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 3000.
47.
Maksimāli pieļaujamā atbalsta summa šo noteikumu 45.13.3. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām ir ne vairāk kā 20 000 euro.
48.
Maksimāli pieļaujamā atbalsta summa šo noteikumu 45.13.8. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām ir ne vairāk kā 3 000 euro.
49.
Šo noteikumu 45.13. apakšpunktā minēto starptautisko sporta pasākumu un starptautisko izstāžu organizēšana Latvijā ir atbalstāma, ja ārvalstu apmeklētāji vai ārvalstu dalībnieki ir vismaz no četrām valstīm un to skaits starptautiskajā sporta pasākumā un starptautiskajā izstādē ir ne mazāk kā 500, un pasākuma ilgums ir vismaz divas dienas.
50.
Šo noteikumu 45. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros komersantam radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi.
51.
Maksimāli pieļaujamā atbalsta summa šo noteikumu 45.3., 45.4. un 45.5. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām ir ne vairāk kā 5 000 euro vienam gala labuma guvējam kalendāra gadā, savukārt šo noteikumu 45.7.45.8. un 45.9. apakšpunktā minētajām attiecināmājām izmaksām – ne vairāk kā 8 000 euro vienam gala labuma guvējam kalendāra gadā. Maksimālā pieļaujamā atbalsta summa šo noteikumu 45.12. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām ir ne vairāk kā 12 000 euro vienas starptautiskās konferences organizēšanai Latvijā.
52.
Atbalsta apjoms par šo noteikumu 45. punktā minētajām darbībām, izņemot 45.11. un 45.13. apakšpunktā minētās darbības, vienam gala labuma guvējam viena kalendāra gada laikā nepārsniedz 40 000 euro un 30 procentus no pēdējā noslēgtā gada neto apgrozījuma.
53.
Aktivitātes ietvaros netiek atbalstītas darbības, kas saistītas ar importa apjomu palielināšanu, Latvijas tirgus apgūšanu vai nostiprināšanos tajā, kā arī konkurētspējas veicināšanu Latvijas tirgū.
VII.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
54.
Finansējuma saņēmējs projektu īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
55.
Šajos noteikumos minētās izmaksas finansējuma saņēmējam ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra, bet gala labuma guvējiem – sākot ar šo noteikumu spēkā stāšanās datumu.
56.
Finansējuma saņēmējs izstrādā gala labuma guvēju atlases kārtību, atbalsta piešķiršanas nosacījumus (tai skaitā pieejamo atbalsta apjomu) un uzskaiti atbilstoši šo noteikumu VIII nodaļai. Finansējuma saņēmējam minētajā kārtībā ir pienākums norādīt, kā sniegtais atbalsts nodrošinās gala labuma guvēja izaugsmi vidēji augsto un augsto tehnoloģiju un radošo industriju jomā šo noteikumu V nodaļas ietvaros. Finansējuma saņēmējs lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem saskaņā ar minēto kārtību, kura ir publiski pieejama finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē pirms atlases uzsākšanas. Kārtību var precizēt tikai pirms konkrētas atlases vai atlases kārtas uzsākšanas, ja nosacījumi tiek mainīti.
57.
Iepirkumus finansējuma saņēmējs un gala labuma guvējs (ja attiecināms) veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
58.
Līgumos, kurus finansējuma saņēmējs slēdz ar piegādātājiem un pakalpojuma sniedzējiem, avansa maksājumus var paredzēt līdz 100 procentiem no attiecīgā līguma summas atbilstoši finansējuma saņēmēja izstrādātajiem avansa apjoma noteikšanas kritērijiem.
59.
Finansējuma saņēmējs, saņemot šo noteikumu 64. punktā minēto pieteikumu, izvērtē atbalsta pakalpojumu klāstu, ko piedāvāt biznesa projekta attīstībai. 
60.
Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
61.
Visām šo noteikumu 18. punktā minētajām darbībām, kur paredzētas izmaksas iekšzemes komandējumiem, finansējuma saņēmējs piemēro vadošās iestādes izstrādātās metodikas "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai". Ārvalstu komandējuma izmaksas sedz projekta īstenošanas un vadības personālam un finansējuma saņēmēja darbiniekiem, kas piedalās šo noteikumu 18.5. apakšpunktā minētajos pasākumos vai atbalsta to organizēšanu.
62.
Vadošās iestādes un atbildīgās iestādes sagatavotās 2021.–2027. gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu metodikas, kuras attiecināmas programmas ietvaros, finansējuma saņēmējs pasākuma īstenošanā piemēro viena mēneša laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās.
63.
Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. Ja komersants neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.
64.
Gala labuma guvējs atbalstam piesakās, iesniedzot pieteikumu strukturētā formā valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
65.
Komersants nevar pretendēt uz atbalsta saņemšanu, ja:
65.1.
uz atbalsta piešķiršanas brīdi uz to ir attiecināms kāds no Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem;
65.2.
tas šā pasākuma ietvaros sniedzis nepatiesu informāciju vai tīši maldinājis par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu īstenošanu.
66.
Finansējuma saņēmējs nodrošina principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu atbalsta sniegšanā, lai gala labuma guvēja pieteikumā iekļautajai atbalstāmajai darbībai būtu nebūtiska ietekme vai nebūtu paredzamas ietekmes uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā.
67.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nepieļauj interešu konfliktu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046), 61. panta prasībām.
68.
Vērtēšanas komisiju locekļi, eksperti, novērotāji un finansējuma saņēmēja darbinieki, kas iesaistīti gala labuma guvēju pieteikumu vērtēšanas procesā, paraksta šo noteikumu 1. pielikumā esošo objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu, ka nepiedalīsies gala labuma guvēju pieteikumu izvērtēšanā interešu konflikta situācijā un vērtēšanas komisijas sēdēs, kurās tiks apstiprināti gala labuma guvēju pieteikumi. Apliecinājumu paraksta pirms gala labuma guvēju pieteikumu izskatīšanas un vērtēšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2018/1046 132. pantam un šo noteikumu 82. punktam.
69.
Finansējuma saņēmējs iesniedz vadības informācijas sistēmā par katru gala labuma guvēju vismaz 2 reizes gadā kopā ar maksājuma pieprasījumu vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā iesniedz atbildīgajai iestādei šādu informāciju:
69.1.
atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju reģistrācijas numuru;
69.2.
atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju samaksāto nodokļu apmēru;
69.3.
atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju līdzfinansējuma avotu un apmēru;
69.4.
atbalstu saņēmušo komersantu eksporta apjomu;
69.5.
piesaistīto ārvalstu dalībnieku skaitu atbalstītajos pasākumos (starptautiskās konferences);
69.5.
atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju piesaistīto investīciju apjomu;
69.6.
atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju dalībnieku – sieviešu un vīriešu – skaitu valdēs;
69.7.
 šo noteikumu17. punkta ietvaros noteikto sadarbību un tās rezultātiem;
69.9.
katrā no RIS3 jomām sadalījumā pa gala labuma guvēju veidiem šādus RIS3 rādītājus:
69.9.1.
ārējie izdevumi pētniecības darbiem, kas pasūtīti citās iestādēs, uzņēmumos, organizācijās (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
69.9.2.
pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);
69.9.3.
kapitālizdevumi – iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
69.9.4.
un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);
69.9.5.
rūpnieciskie (lietišķie) pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
69.9.6.
rūpnieciski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
69.9.7.
darbaspēka izmaksas (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
69.9.8.
jaunradītās tehnoloģijas (skaits);
69.9.9.
jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas), (skaits);
69.9.10.
atbalstīto komersantu skaits (skaits);
69.9.11.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – patents un patentu pieteikumi (skaits);
69.9.12.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – reģistrēts dizainparaugs (skaits);
69.9.13.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – pusvadītāja izstrādājums vai tā pieteikums (skaits);
69.9.14.
radītie rūpnieciskā īpašuma objekti – preču zīme (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīme (skaits);
69.9.15.
fundamentālie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro).
70.
Finansējuma saņēmējs apliecina, ka projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī: 
70.1.
tas ir informēts par Komisijas regulas Nr. 2018/1046, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas Nr. 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK, likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" un Eiropas Komisijas 2021. gada 9.aprīļa paziņojuma Nr. C/2021/2119 norādījumu par izvairīšanos no interešu konfliktiem un to pārvaldību saskaņā ar Finanšu regulu un apņemas to ievērot; 
70.2.
tam ir izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām, kura ietver: 
70.2.1.
preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru un labošanas pasākumus; 
70.2.2.
pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
70.2.3.
krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
70.2.4.
dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
70.2.5.
kārtību, kādā finansējuma saņēmējs pārbauda interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas riska un dubultā finansējuma neesību gala labuma guvēju līmenī;
70.3.
tam ir ieviests ētikas kodekss un procedūras disciplināratbildības piemērošanai;
70.4.
tam ir izveidots ziņošanas mehānisms kompetentajām iestādēm par potenciālu administratīvu atbildību vai kriminālatbildību;
70.5.
tam ir izveidota trauksmes celšanas sistēma.
VIII.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
71.
Ja šo noteikumu 18.4.18.5. un 18.12. apakšpunktā minētais pasākums ir brīvas piekļuves pasākums, kas veicina tā dalībnieku (gala labuma guvēju) vispārējo zināšanu pilnveidi, nav konstatējams atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai, dalība tajā nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un šo noteikumu 72. punktā minētais komercdarbības atbalsta kontroles regulējums gala labuma guvējiem netiek piemērots.
72.
Ja atbalsts gala labuma guvējam saimnieciskās darbības veikšanai ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, kā arī ņemot vērā šo noteikumu 56. punktā norādītās kārtības (metodikas):
72.1.
šo noteikumu 2.2.1. apakšpunktā minētajiem gala labuma guvējiem – šo noteikumu 18.4.18.6. un 18.12. apakšpunktā un 35. punktā minētajām darbībām;
72.2.
šo noteikumu 36.1. apakšpunktā minētajiem gala labuma guvējiem – šo noteikumu 18.6. apakšpunktā un 37. punktā minētajām darbībām;
72.3.
šo noteikumu 36.2. apakšpunktā minētajiem gala labuma guvējiem – šo noteikumu 18.6.37.3. un 37.4. apakšpunktā minētajām darbībām;
72.4.
šo noteikumu 2.2.3. apakšpunktā minētajiem gala labuma guvējiem – šo noteikumu 18.5., 18.6. apakšpunktā un 45. punktā minētajām darbībām.
73.
Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar finansējuma saņēmēja lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu gala labuma guvējam, ievērojot šo noteikumu 72. punktu. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
74.
Atbalsta pretendents, kas pretendē uz šo noteikumu 72. punktā minēto atbalstu, piesakoties atbalstam šo noteikumu 64. punktā norādītajā kārtībā, iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavoto veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru. Atbalsta sniedzējs uzskaita atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievērojot prasības normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
75.
Maksimālā atbalsta intensitāte, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, kā arī ņemot vērā šo noteikumu 56. punktā norādītās kārtības (metodikas):
75.1.
šo noteikumu 24.25. un 27. punktā minētajām izmaksām finansējuma intensitāte ir 100 procenti;
75.2.
šo noteikumu 24. un 25. punktā minētajām izmaksām maksimāli pieļaujamā finansējuma intensitāte ir 100 procenti no ārpakalpojuma izmaksām;
75.3.
šo noteikumu 39.2. apakšpunktā minētajām darbībām un pakalpojumiem finansējuma intensitāte ir 70 procenti;
75.4.
šo noteikumu 39.4. apakšpunktā minētajiem materiāliem finansējuma intensitāte ir 30 procenti;
75.5.
šo noteikumu 39.1., 39.3. un 39.5. apakšpunktā minētajam pakalpojumam finansējuma intensitāte ir 50 procenti;
75.6.
šo noteikumu 45. punktā minētajām darbībām finansējuma intensitāte ir 60 procenti.
76.
Šo noteikumu 75. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa, izņemot gadījumus, kas noteikti šo noteikumu 77. punktā. 
77.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā. 
78.
Gala labuma guvējs, kurš nav pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, var attiecināt pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
79.
Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
80.
Gala labuma guvējs de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta nosacījumus. Šo noteikumu ietvaros saņemto de minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus.
81.
Finansējuma saņēmējs lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pantu.
82.
Finansējuma saņēmējs un gala labuma guvējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punktam.
83.
Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas gan kādā no nozarēm, kas minētas šo noteikumu 2. pielikumā, Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) vai d) apakšpunktā, gan vienā vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu, nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas ar šo noteikumu 2. pielikumu no minētās regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
84.
Ja šo noteikumos ietvaros tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
85.
Finansējuma saņēmējs nepiešķir gala labuma guvējam de minimis atbalstu, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. un 2. punktā un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām un šo noteikumu 2. pielikumā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām.
1.
pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 13. jūlija
noteikumiem Nr.
407
Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājums

Es, (vārds, uzvārds), apliecinu, ka piekrītu piedalīties Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" aktivitātes "Biznesa inkubācijas atbalsta nodrošināšana" gala labuma guvēja pieteikuma vērtēšanā.

 

Apliecinu, ka neesmu saistīts(-a) ar projekta iesniedzēju likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē un Regulas (ES) Nr. 2018/1046 61. panta izpratnē un neesmu piedalījies(-usies) vērtējamo gala labuma guvēju pieteikumu sagatavošanā, kā arī nav tādu apstākļu, kuru dēļ es varētu pārkāpt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam vadībā, īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajai personai normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus un kuru dēļ ir pamats uzskatīt, ka esmu ieinteresēts(-a) konkrēta gala labuma guvēja pieteikuma apstiprināšanā vai noraidīšanā. Ar parakstu apliecinu interešu konflikta neesību.

 

Nav tādu iemeslu, tai skaitā tādu, kas saistīti ar ģimeni, emocionālām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgām interesēm, kas varētu apšaubīt manu neatkarību un objektivitāti lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Nekavējoties informēšu gala labuma guvēja pieteikumu komisijas priekšsēdētāju vai priekšsēdētāja vietnieku, ja radīsies apstākļi, kas varētu apšaubīt manu objektivitāti un neatkarību lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Izskatot saņemtos gala labuma guvēja pieteikumus, savus pienākumus veikšu atbildīgi un profesionāli, kā arī sniegšu objektīvus atzinumus.

 

Apņemos neizpaust trešajām personām jebkādu informāciju, kas man kļuvusi zināma vai pieejama, vērtējot gala labuma guvēja pieteikumus, kā arī apņemos lietot pieejamo informāciju un dokumentus tikai projektu vērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par tiem. Apņemos nepaturēt un nenodot trešajām personām jebkādu rakstisku vai elektronisku informāciju par gala labuma guvēja pieteikumu un tā vērtējumu.

 

Es pilnībā apzinos, ka, neievērojot šajā apliecinājumā minēto, tikšu izslēgts(-a) no vērtēšanas komisijas sastāva un tikšu saukts(-a) pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības.

 

Datums                                                Paraksts                               Vārds, uzvārds

2.
pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 13. jūlija
noteikumiem Nr.
407
Nozares un darbības, kurām nav paredzēts atbalsts

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" ietvaros netiek sniegts finansējums šādās nozarēs (neatbalstāmo nozaru ierobežojumi ir attiecināmi uz komercsabiedrību ražotajiem produktiem vai pakalpojumiem, kurus komercsabiedrības piedāvā tirgū, izņemot gadījumus, ja specifiski norādīts citādi):

 

1. Tirdzniecības nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. G sadaļu "Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts", izņemot grupu 45.2 "Automobiļu apkope un remonts";

 

2. Finanšu starpniecības nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. K sadaļu "Finanšu un apdrošināšanas darbības", izņemot finanšu tehnoloģiju uzņēmumus jeb tādus uzņēmumus, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus;

 

3. Komercpakalpojumu nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. L sadaļu "Operācijas ar nekustamo īpašumu" un 77. nodaļu "Iznomāšana un ekspluatācijas līzings";

 

4. Azartspēļu nozarē – saskaņā ar NACE 2. red. R sadaļu "Māksla, izklaide un atpūta" 92. nodaļu "Azartspēles un derības".