Noteikumu konsolidētā versija

21-TA-1264
Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka vienotu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk – iestāde) amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersona) amatu klasifikācijas sistēmu un amatu klasificēšanas kārtību, amatu katalogu, kā arī amatiem noteiktās augstākās speciālās dienesta pakāpes un atbilstošās mēnešalgu grupas.
(Grozīts ar MK 17.12.2019. noteikumiem Nr. 655)
2.
Amatu klasifikācijas sistēmā ir apkopotas un klasificētas amatu saimes iestādēs, kā arī aprakstītas attiecīgā amata veicēju pamatfunkcijas.
3.
Amatu klasifikācijas sistēmas pamatā ir Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatu katalogs (turpmāk – amatu katalogs) (1. pielikums). Amatu katalogs ir iestādes tiešo funkciju (funkcija vai uzdevums, kas ir paredzēts iestādes darbību regulējošajā speciālajā normatīvajā aktā) veikšanā iesaistīto amatu sistematizēts apkopojums. Amatu katalogā ir sniegts amatu saimju un apakšsaimju apraksts, kā arī amatu saimei nepieciešamā izglītības tematiskā joma (2. pielikums) (izņemot amatus, kuriem noteiktā minimālā prasība attiecībā uz izglītības līmeni ir vidējā izglītība), līmeņa raksturojums, amata nosaukums (iestādei ir tiesības mainīt amata nosaukumu atbilstoši tās specifikai), attiecīgajam amatam atbilstošo pamatpienākumu apraksts un amatam noteiktā augstākā speciālā dienesta pakāpe.
(MK 17.12.2019. noteikumu Nr. 655 redakcijā)
4.
Pamatojoties uz amata saimi un līmeni, nosaka amatam atbilstošo mēnešalgu grupu (3. pielikums).
II.Amatu klasificēšanas kārtība
5.
Amatam atbilstošo saimi (apakšsaimi) un līmeni nosaka iestādes vadītājs pēc saskaņošanas ar attiecīgās nozares ministriju.
6.
Amatus klasificē atbilstošās saimēs (apakšsaimēs) un līmeņos, ņemot vērā saimju (apakšsaimju) aprakstus un līmeņu raksturojumus.
7.
Amatu klasificēšanā izmanto amatpersonu amata aprakstus, amatu sarakstu, iestādes nolikumu, struktūrvienību reglamentus, struktūras shēmu, kā arī citus dokumentus, kas apraksta amata pienākumus.
8.
Klasificējot amatus, izvēlas to saimi (apakšsaimi) un līmeni, kura apraksts visprecīzāk atbilst konkrētajā amata aprakstā minētajiem pamatpienākumiem.
9.
Ja amata pienākumi ietilpst vairākās saimēs (apakšsaimēs), amatu klasificē tajā saimē (apakšsaimē) un līmenī, kurā attiecīgie pamatpienākumi to apjoma vai nozīmīguma ziņā ir pārsvarā.
10.
Ja lielākā daļa amata pamatpienākumu nav atrodami nevienā no saimju (apakšsaimju) un līmeņu aprakstiem, amatu klasificē tajā saimē (apakšsaimē) un līmenī, kurš visvairāk atbilst klasificējamā amata atbildības līmenim un vadības apjomam.
11.
Jaunos amatus vai amatus, kuru veicēju pamatpienākumi pēc amatu klasificēšanas būtiski mainās, klasificē vispārīgā kārtībā atbilstoši šīs nodaļas nosacījumiem.
12.
Divu nedēļu laikā pēc jauna amata izveidošanas iestāde klasificē amatu. Ja atsevišķos amatu aprakstos tiek veikti būtiski grozījumi, iestāde pārskata amatu klasifikāciju un, ja nepieciešams, pārklasificē amatus.
13.
Iestāde apkopo jauno amatu klasificēšanas rezultātus un iesniedz tos saskaņošanai attiecīgajā nozares ministrijā (4. pielikums). Divu nedēļu laikā pēc padotības iestādes amatu klasificēšanas rezultātu apkopojuma saņemšanas ministrija izvērtē tos. Ja atsevišķu amatu klasificēšanas rezultāti neatbilst šajos noteikumos noteiktajiem amatu klasificēšanas principiem, ministrija iesaka padotības iestādei pārskatīt attiecīgo amatu klasifikāciju.
14.
Attiecīgā nozares ministrija, ja nepieciešams, izlīdzina (kalibrē) amatu klasificēšanas rezultātus, nodrošinot, lai vienādi vai līdzīgi amati, ņemot vērā amata aprakstā noteiktos pienākumus, amata veikšanai nepieciešamās profesionālās pieredzes un izglītības prasības, darba un domāšanas sarežģītību, atbildību un vadības funkcijas, tiktu klasificēti vienādi visās iestādēs. Izlīdzināšanas procesā ministrija izvērtē visus amatu klasificēšanas rezultātus un ierosina iestādei mainīt to amatu klasifikāciju, kuri ir klasificēti atšķirīgi no pārējiem vienādiem vai līdzīgiem amatiem.
15.
Kadeta amatā ieceltai amatpersonai, kas pirms mācību uzsākšanas Iekšlietu ministrijas sistēmas vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes izglītības iestādē nav ieņēmusi citu amatpersonas amatu iestādē un apgūst II, III vai IV profesionālās kvalifikācijas līmeņa izglītības programmu, amatam atbilstošā augstākā speciālā dienesta pakāpe ir ierindnieka speciālā dienesta pakāpe un mēnešalgas apmēru tai nosaka atbilstoši normatīvajiem aktiem par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksas noteikšanas kārtību.
16.
Kadeta amatā pārceltai amatpersonai, kas pirms mācību uzsākšanas Iekšlietu ministrijas sistēmas vai Ieslodzījuma vietu pārvaldes izglītības iestādē ir ieņēmusi citu amatpersonas amatu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādē vai Ieslodzījuma vietu pārvaldē un apgūst II, III vai IV profesionālās kvalifikācijas līmeņa izglītības programmu, amatam atbilstošā augstākā speciālā dienesta pakāpe ir virsniekvietnieka speciālā dienesta pakāpe.
III.Amatu kataloga aktualizācija
17.
Par amatu kataloga aktualizāciju ir atbildīga attiecīgā nozares ministrija. Ja nepieciešams aktualizēt amatu katalogu, iestāde iesniedz ministrijā priekšlikumus amatu kataloga aktualizācijai vai izstrādā normatīvā akta projektu par grozījumiem amatu katalogā.
18.
Iesniedzot priekšlikumus attiecīgajā nozares ministrijā par jaunu saimju, apakšsaimju vai līmeņu iekļaušanu amatu katalogā vai būtisku grozījumu izdarīšanu esošo saimju, apakšsaimju un līmeņu aprakstā, norāda šādu informāciju:
18.1.
klasificējamā amata apraksts, amata vieta iestādes struktūrā, attiecīgās struktūrvienības reglaments un cita informācija, kas raksturo amatu;
18.2.
pamatojums jaunas saimes, apakšsaimes vai līmeņa nepieciešamībai vai grozījumu izdarīšanai esošajos saimju, apakšsaimju vai līmeņu aprakstos;
18.3.
attiecīgās saimes, apakšsaimes vai līmeņa paredzamā vieta amatu katalogā.
IV.Noslēguma jautājumi
19.
Prasības, kas šajos noteikumos noteiktas attiecībā uz izglītības tematisko jomu, ir attiecināmas uz amatpersonām, kuras pieņemtas dienestā ar 2017. gada 1. janvāri.
(Grozīts ar MK 17.12.2019. noteikumiem Nr. 655)
20.
Amatpersonas, kuras pieņemtas dienestā līdz 2016. gada 31. decembrim, pēc 2022. gada 31. decembra bez atbilstošas izglītības programmas apguves netiek pārceltas augstākā amatā un viņām netiek piešķirta kārtējā speciālā dienesta pakāpe.
(MK 08.05.2018. noteikumu Nr. 264 redakcijā)
21.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumus Nr. 601 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatiem atbilstošajām augstākajām speciālajām dienesta pakāpēm" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 105., 148. nr.; 2011, 52. nr.; 2012, 11., 57., 188. nr.; 2013, 22., 244. nr.; 2015, 127. nr.).
22.
Noteikumi stājas spēkā 2017. gada 1. janvārī.
Iekšlietu ministrijas iesniegtajā redakcijā

1.
pielikums
Ministru kabineta
2016. gada 13. decembra
noteikumiem Nr.
810
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu katalogs
2.
pielikums
Ministru kabineta
2016. gada 13. decembra
noteikumiem Nr.
810
Amatu saimei nepieciešamā izglītības tematiskā joma
3.
pielikums
Ministru kabineta
2016. gada 13. decembra
noteikumiem Nr.
810
Amatiem atbilstošās mēnešalgu grupas
4.
pielikums
Ministru kabineta
2016. gada 13. decembra
noteikumiem Nr.
810
Amatu klasificēšanas rezultātu apkopojums