21-TA-636
Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai
Izdoti saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības
seku pārvarēšanas likuma 2. pantu un
15. panta trešo daļu
seku pārvarēšanas likuma 2. pantu un
15. panta trešo daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību granta piešķiršanai Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem (turpmāk – uzņēmumi) apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai.
2.
Par grantu (turpmāk – atbalsts) šo noteikumu izpratnē uzskata valsts atbalstu, ko piešķir uzņēmumam apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai, lai mazinātu Covid-19 krīzes izraisītās sekas un pēkšņas likviditātes trūkumu. Atbalsts pieejams par laikposmu no 2020. gada 1. novembra līdz 2021. gada 30. jūnijam un laikposmu no 2021. gada 1. oktobra līdz 2021. gada 30. novembrim (turpmāk – atbalsta periods).
3.
Atbalsta pasākuma ietvaros pieejamais valsts budžeta finansējums ir 778 800 000 euro.
4.
Šo noteikumu ietvaros atbalstu var saņemt tāds uzņēmums:
4.1.
kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā uzņēmuma definīcijai, kura noteikta Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), I pielikuma 2. pantā, vai lielā uzņēmuma definīcijai, kura noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā;
4.2.
4.2.1.
atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī kopā, un atbalsta perioda mēnesī apgrozījums krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. vai 2020. gada atbilstošajā mēnesī un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi);
4.2.2.
uzņēmums reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātājs pēc 2021. gada 1. janvāra un atbalsta perioda mēnesī tā apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī kopā un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem;
4.2.3.
atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī un apgrozījums 2021. gadā vismaz trīs mēnešus ir pārsniedzis 10 % no 2019. gada atbilstošā kalendāra mēneša apgrozījuma un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem.
(MK 28.01.2021. noteikumu Nr. 71 redakcijā)
4.1
Aprēķinot apgrozījuma kritumu, neņem vērā šajos noteikumos noteikto iepriekš saņemtā atbalsta apmēru.
(MK 18.02.2021. noteikumu Nr. 123 redakcijā)
4.2
Aprēķinot apgrozījuma kritumu, ņem vērā apgrozījumu no saimnieciskās darbības.
(MK 29.04.2021. noteikumu Nr. 276 redakcijā)
4.3
Nosakot apgrozījuma kritumu, Valsts ieņēmumu dienests ņem vērā pievienotās vērtības nodokļa deklarācijā norādīto taksācijas perioda kopējo darījumu vērtību bez pievienotās vērtības nodokļa. Uzņēmumiem, kas nav reģistrēti Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, apgrozījuma kritumu vērtē, ņemot vērā ieņēmumus no saimnieciskās darbības.
(MK 27.05.2021. noteikumu Nr. 334 redakcijā)
5.
Šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai.
II.Atbalsta piešķiršanas kritēriji un pieprasīšanas kārtība
6.
Atbalstu nosaka 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, par kuru aprēķināti darba algas nodokļi 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī, bet ne vairāk kā 100 000 euro katrā atbalsta perioda mēnesī atsevišķi, un kopējā atbalsta summa, kurš sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums), nepārsniedz 1 800 000 euro saistītu personu grupai.
7.
(Svītrots)
7.1
Atbalsta saņēmēja atmaksātais ierobežota apjoma valsts atbalsts netiek ņemts vērā šo noteikumu 6. punktā minētajā ierobežota apjoma valsts atbalsta apmērā.
7.2
Atbalsts, kas minēts šo noteikumu 6. punktā, par atbalsta periodu kopā ar piešķirto atbalstu algu subsīdijai, atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos", un uzņēmuma attiecīgā atbalsta perioda mēneša apgrozījumu nepārsniedz 90 % no:
7.21.
apgrozījuma 2019. vai 2020. gada atbilstošajā mēnesī 4.2.1. vai 4.2.3. apakšpunktā minētajiem uzņēmumiem;
7.22.
vidējā apgrozījuma 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī kopā 4.2.2. apakšpunktā minētajiem uzņēmumiem.
8.
Lai pieteiktos atbalstam par atbalsta perioda mēnesi, uzņēmums līdz 10 darba dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas par 2021. gada oktobri un līdz 2021. gada 15. decembrim par 2021. gada novembri elektroniski iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā attiecīgu iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
8.1
(Svītrots)
9.
Iesniegumā norāda šādu informāciju:
9.1.
uzņēmuma nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, e-pasta adrese, izvēlas Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēto kontu, uz kuru pārskaitāms atbalsts, un NACE 2. red. klasifikācijas kods;
9.2.
atbalstam pieprasītā summa un uzņēmuma bruto darba algas kopsumma (ietverot arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas), par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2021. gada jūlijā, augustā un septembrī;
9.2.1
atbalsta perioda mēnesis, par kuru tiek pieprasīts atbalsts;
9.2.2
norāde par atbilstību vienam no šo noteikumu 4.2.1., 4.2.2. vai 4.2.3 apakšpunktiem;
9.2.3
tie 2021. gada trīs mēneši, kuros apgrozījums pārsniedzis vismaz 10 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī, ja pieprasa atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 4.2.3. apakšpunktu;
9.2.4
norāde, vai uzņēmums ir sniedzis pieteikumu uz algu subsīdiju atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos" par attiecīgo atbalsta mēnesi - 2021. gada oktobri vai novembri.
9.3.
apliecinājums, ka uzņēmumam atbalsta periodā ir apgrozījuma kritums atbilstoši šo noteikumu 4.2.1., 4.2.2. vai 4.2.3. apakšpunktam un atbalsts tiks izlietots ne vēlāk kā divu mēnešu laikā no Valsts ieņēmumu dienesta lēmuma pieņemšanas brīža, lai kompensētu apgrozāmo līdzekļu plūsmas kritumu, kas saistīts ar Covid-19 krīzes radītajām sekām;
9.4.
viens no šādiem apliecinājumiem:
9.4.1.
uzņēmums atbilst sīkā (mikro) vai mazā uzņēmuma definīcijai Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 2. un 3. punkta izpratnē. Vienlaikus uzņēmums Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 2. un 3. punkta izpratnē iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 17. punktā minētajām prasībām;
9.4.2.
uzņēmums ir vidējs uzņēmums, kas nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 2. panta 1. punktā noteiktos kritērijus. Vienlaikus uzņēmums Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajām prasībām;
9.4.3.
uzņēmums ir liels uzņēmums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktu. Vienlaikus uzņēmums Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajām prasībām;
9.5.
iepriekš saņemtā un plānotā atbalsta apmērs, kas izsniegts saskaņā ar Pagaidu regulējumu, tā piešķiršanas datums, atbalsta sniedzēja nosaukums un Ministru kabineta noteikumi, ar kuriem saskaņā atbalstu piešķir vai plāno piešķirt, atbalsta instruments un, ja attiecināms, atmaksātā valsts atbalsta apmērs, lai Valsts ieņēmumu dienests varētu pārliecināties, ka atbalsts saistītu personu grupai nepārsniedz 1 800 000 euro atbilstoši šo noteikumu 6., 22., 28. un 33. punktam;
9.6.
aizpildīta deklarācija par uzņēmuma atbilstību mazajam (sīkam) vai vidējam uzņēmumam;
9.7.
apliecinājums, ka uzņēmums iepriekš nav saņēmis, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, izņemot par atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos";
9.8.
apliecinājums, ka lauksaimniecības produktu tirdzniecības nozares uzņēmums atbilst Pagaidu regulējuma 22. punkta "e" apakšpunktā minētajiem kritērijiem: uzņēmums nodarbojas ar lauksaimniecības produktu tirdzniecību un to daļēji vai pilnībā nenodod primārajiem ražotājiem un tas nav balstīts uz tādu produktu cenu vai daudzumu, kurus attiecīgie uzņēmumi laiduši tirgū vai kuri iegādāti no primārajiem ražotājiem, izņemot, ja pēdējā minētajā gadījumā attiecīgie uzņēmumi produktus nav laiduši tirgū vai ir izmantojuši nepārtikas mērķiem, piemēram, destilācijai, metanizācijai vai kompostēšanai;
9.9.
informācija par apgrozījuma procentuālo kritumu atbalsta perioda mēnesī pret 2021. gada vidējo apgrozījumu jūlijā, augustā un septembrī kopā un pamatojumu tā saistībai ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas saistīti ar Covid-19 izplatības mazināšanu;
9.10.
informācija par apgrozījuma procentuālo kritumu atbalsta perioda mēnesī pret 2019. vai 2020. gada attiecīgo mēnesi un pamatojumu tā saistībai ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas saistīti ar Covid-19 izplatības mazināšanu;
9.11.
informācija par konkrētiem 2021. gada trīs mēnešiem, kuros apgrozījums pārsniedzis 10 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī vai vidējo apgrozījumu 2021.gada jūlijā, augustā un septembrī kopā;
9.12.
apliecinājums, ka uzņēmumam, kas atbilst šo noteikumu 4.2.2.apakšpunktā minētajam kritērijam, nav sezonalitātes rakstura.
(Grozīts ar MK 01.12.2020. noteikumiem Nr. 725; MK 08.12.2020. noteikumiem Nr. 728; MK 12.01.2021. noteikumiem Nr. 27; MK 28.01.2021. noteikumiem Nr. 71; MK 04.02.2021. noteikumu Nr. 87; MK 18.02.2021. noteikumiem Nr. 123; MK 29.04.2021. noteikumiem Nr. 276)
III.Atbalsta piešķiršanas un uzraudzības kārtība
10.
Valsts ieņēmumu dienests, pamatojoties uz uzņēmuma iesniegumā norādīto informāciju, pieņem lēmumu un 20 darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas izmaksā atbalstu, ieskaitot to iesniegumā norādītajā uzņēmuma kontā. Valsts ieņēmumu dienests minēto lēmumu paziņo, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
11.
Valsts ieņēmumu dienests atbalstu piešķir pieejamā finansējuma ietvaros, ievērojot uzņēmumu iesniegumu iesniegšanas secību.
12.
(Svītrots ar MK 29.04.2021. noteikumiem Nr. 276)
13.
Ja mēneša laikā pēc šo noteikumu 10. punktā minētā lēmuma pieņemšanas uzņēmums, pamatojoties uz iesniegumu, labprātīgi atmaksā Valsts ieņēmumu dienestam visu uzņēmumam piešķirto atbalstu, informējot par apstākļiem, kas ir par pamatu piešķirtā atbalsta pilnīgai atmaksai, Valsts ieņēmumu dienests soda sankcijas nepiemēro.
IV.Ierobežojumi atbalsta saņemšanai
14.
Atbalstu nepiešķir lauksaimniecības produktu primārās ražošanas nozarei atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 9. punktam. Atbalstu lauksaimniecības produktu tirdzniecības nozares uzņēmumiem piešķir ar nosacījumu, ka to daļēji vai pilnībā nenodod primārajiem ražotājiem un atbalsts nav balstīts uz tādu produktu cenu vai daudzumu, kurus attiecīgie uzņēmumi laiduši tirgū vai kuri iegādāti no primārajiem ražotājiem, izņemot, ja pēdējā minētajā gadījumā attiecīgie uzņēmumi produktus nav laiduši tirgū vai ir izmantojuši nepārtikas mērķiem.
15.
(Svītrots)
16.
Atbalstu nepiešķir:
16.1.
uzņēmumam, kuram iesnieguma iesniegšanas dienā ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādi, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
16.2.
vidējam vai lielam uzņēmumam, kurš jau 2019. gada 31. decembrī un atbalsta piešķiršanas brīdī uzskatāms par nonākušu grūtībās atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteiktajai definīcijai;
16.3.
ja uzņēmums ir izslēgts no Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra (izņemot gadījumu, ja tas izslēgts pēc savas iniciatīvas vai ir izpildījis Valsts ieņēmumu dienesta prasības un pārkāpumu novērsis, bet nav atkārtoti reģistrā reģistrēts, jo uz to nav attiecināmas Pievienotās vērtības nodokļa likuma prasības par obligātu reģistrāciju) un nav tajā atjaunots vai pēdējo divu gadu laikā tam ir bijusi apturēta saimnieciskā darbība;
16.4.
ja uzņēmums atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
16.4.1.
šo noteikumu 4.2.1. un 4.2.3. apakšpunktā minētais uzņēmums iepriekšējo sešu mēnešu laikā (2021. gada aprīlī, maijā, jūnijā, jūlijā, augustā un septembrī ) pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas 2021. gada 11. oktobrī un 2019. gada brīvi izvēlētu sešu mēnešu laikā Valsts ieņēmumu dienesta administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķinājis mazāk nekā 200 euro apmērā;
16.4.2.
šo noteikumu 4.2.2. apakšpunktā minētais uzņēmums 2021. gada brīvi izvēlētu trīs mēnešu laikā pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas 2021. gada 11. oktobrī Valsts ieņēmumu dienesta administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķinājis mazāk nekā 200 euro apmērā;
16.5.
ja uzņēmums vai tā valdes loceklis iepriekšējā gadā un iesnieguma izvērtēšanas brīdī ir sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz uzņēmuma nodokļu saistībām, pārkāpumiem muitas jomā, vai par darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja par atsevišķu pārkāpumu ir piemērots brīdinājums un gada laikā naudas sodu kopsumma nepārsniedz 500 euro;
16.6.
publiskas personas kapitālsabiedrībai, publiskas personas kontrolētai kapitālsabiedrībai, publiski privātai kapitālsabiedrībai, privātai kapitālsabiedrībai, meitas sabiedrībai, atvasinātas publiskas personas kapitālsabiedrībai vai pašvaldības kapitālsabiedrībai Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma izpratnē;
16.7.
kredītiestādēm, finanšu iestādēm un finanšu starpniekiem;
16.8.
uzņēmumiem, kas deklarējuši saimniecisko darbību kā pamatdarbību šo noteikumu 2. pielikumā minētajās nozarēs, pamatojoties uz šo noteikumu 8. punktā minēto iesniegumu par atbalsta periodu. Atbalsts netiks piešķirts šo noteikumu 16.7 punktā noteiktajām kredītiestādēm, finanšu iestādēm un finanšu starpniekiem, kā arī atbalsta pretendentiem, kas darbojas zvejniecības, akvakultūras vai lauksaimniecības produktu primārās ražošanas nozarē arī tajā gadījumā, ja tā būs atbalsta pretendentu papilddarbība.
(MK 01.12.2020. noteikumu Nr. 725 redakcijā, kas grozīta ar MK 15.12.2020. noteikumiem Nr. 753; MK 12.01.2021. noteikumiem Nr. 27; MK 29.04.2021. noteikumiem Nr. 276; MK 27.05.2021. noteikumiem Nr. 334)
16.1
(Svītrots)
17.
Atbalstu nepiešķir sīkajam (mikro) vai mazajam uzņēmumam, ja tas vienlaikus atbilst šādām pazīmēm:
17.1.
tas 2019. gada 31. decembrī jau bija nonācis grūtībās atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktam;
17.2.
tam atbalsta piešķiršanas brīdī ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ir pasludināts maksātnespējas process, vai tas ir saņēmis glābšanas atbalstu un nav atmaksājis aizdevumu vai atsaucis garantiju, vai tas ir saņēmis pārstrukturēšanas atbalstu un uz to attiecas pārstrukturēšanas plāns.
18.
Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, uzņēmumam ir pienākums atmaksāt Valsts ieņēmumu dienestam visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. un V. nodaļas nosacījumiem.
19.
Valsts ieņēmumu dienests nodrošina informācijas uzskaiti par sniegto atbalstu. Minēto informāciju Valsts ieņēmumu dienests glabā 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā.
20.
Valsts ieņēmumu dienests nodrošina informācijas publicēšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
21.
Uzņēmums nodrošina dokumentu glabāšanu 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros tam piešķirts atbalsts.
22.
Šo noteikumu ietvaros sniegto atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu, izņemot ar atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 675 "Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai Covid-19 krīzes apstākļos".
22.1
Šo noteikumu ietvaros atbalstu nevar izmantot:
22.11.
ieguldījumu veikšanai (t.sk. pamatlīdzekļos, kas netiek izmantoti uzņēmuma primārās darbības nodrošināšanā, luksusa preču iegādei, uzkrājumu veidošanai cēlmetālos, un citu vērtību iegādei, kas ir uzskatāmi par likvīdiem ieguldījumu objektiem), kas nav vērsta uz uzņēmuma nepārtrauktas darbības turpināšanu un likviditātes problēmu risināšanu;
22.12.
bioloģiskajos aktīvos;
22.13.
ilgtermiņa finanšu ieguldījumos;
22.14.
darījumos ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem aizdevumu izsniegšanai vai ieguldījumu veikšanai;
22.15.
dividendēm;
22.16.
ar saimniecisko darbību nesaistītai izdevumu segšanai;
22.17.
nākamo periodu maksājumu veikšanai, izņemot, ja uzņēmums var pierādīt, ka iepriekš ir saņēmis līdzīgus rēķinus.
23.
Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kurā Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
23.1
Ja atbalsts netiek izlietots divu mēnešu laikā no Valsts ieņēmumu dienesta lēmuma par atbalsta piešķiršanu, neizlietoto atbalsta daļu uzņēmums atmaksā Valsts ieņēmumu dienestam.
V.Noslēguma jautājumi
24.
Lēmumu pieņem līdz 2021. gada 31. decembrim saskaņā ar Pagaidu regulējumu. Lēmumu pēc 2021. gada 31. decembra Valsts ieņēmumu dienests pieņem, ja tiek pagarināts Pagaidu regulējums saskaņā ar tajā noteiktajiem termiņiem.
25.
Valsts ieņēmumu dienests iesniedz Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu.
25.1
Valsts ieņēmumu dienests divas reizes mēnesī līdz attiecīgā mēneša piecpadsmitajam un datumam un pēdējai dienai ziņo Ministru kabinetam par pieteikumu uz atbalsta saņemšanu tendencēm un atteikumu iemesliem sakarā ar atbalsta sistēmas pilnveidošanas nepieciešamības izvērtēšanu.
26.
Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu un izmaksā atbalstu tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
27.
Uzņēmums, kas saņēmis atbalstu par atbalsta periodu no 2020. gada 1. novembra līdz 2020. gada 31. decembrim, var atkārtoti pieteikties atbalstam par 2020. gada novembri vai decembri atsevišķi un saņemt atbalsta starpību (ja tāda konstatēta), kas atbalsta perioda mēnesī kopā ar jau saņemto atbalstu nepārsniedz šo noteikumu 31.1. un 31.2. apakšpunktā minēto apmēru.
28.
Uzņēmums, kas atkārtoti pieteicies atbalstam, nodrošina, ka par 2020. gada novembri un decembri netiek atkārtoti pieprasīts atbalsts par tām pašām izmaksām (vai to daļu), par kurām atbalsts jau sniegts iepriekš par 2020. gada novembri un decembri kopā.
(MK 12.01.2021. noteikumu Nr. 27 redakcijā)
29.
29.1.
atbalstu 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 50 000 euro katrā atbalsta perioda mēnesī atsevišķi, un kopējā atbalsta summa, kurš sniegts saskaņā ar Pagaidu regulējumu, nepārsniedz 800 000 euro saistītu personu grupai;
29.2.
un tie ir uzņēmumi, kuru darbības veids atbilst NACE 2. red. C sadaļas grupai 10.2 "Zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana",- atbalstu 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 50 000 euro katrā atbalsta perioda mēnesī atsevišķi, un kopējā atbalsta summa, kurš sniegts saskaņā ar Pagaidu regulējumu, nepārsniedz 120 000 euro saistītu personu grupai.
30.
Iesniegumiem par 2020. gada atbalsta perioda mēnešiem piemēro uzņēmuma apgrozījuma krituma kritērijus, kas noteikti Ministru kabineta 2021. gada 12. janvāra noteikumu Nr. 27 "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumos Nr. 676 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai"" 1.2. apakšpunktā, savukārt iesniegumiem par 2021. gada atbalsta perioda mēnešiem – uzņēmuma apgrozījuma kritērijus, kas noteikti šo noteikumu 32.1., 32.2., 32.3. vai 32.4.apakšpunktā.
31.
Uzņēmumiem, kas iesniegumu iesnieguši par 2021. gada atbalsta perioda janvāri, februāri, martu, aprīli un maiju, piemēro:
31.1.
atbalstu 60 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 100 000 euro katrā atbalsta perioda mēnesī atsevišķi, un kopējā atbalsta summa, kurš sniegts saskaņā ar Pagaidu regulējumu, nepārsniedz 1 800 000 euro saistītu personu grupai;
31.2.
un tie ir uzņēmumi, kuru darbības veids atbilst NACE 2. red. C sadaļas grupai 10.2 "Zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana", - atbalstu 60 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 100 000 euro katrā atbalsta perioda mēnesī atsevišķi, un kopējā atbalsta summa, kurš sniegts saskaņā ar Pagaidu regulējumu, nepārsniedz 120 000 euro saistītu personu grupai.
32.
Uzņēmums, kas ir iesniedzis iesniegumu par laika periodu no 2020. gada 1. novembra līdz 2021. gada 30. jūnijam, ir reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātājs un atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
32.1.
atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā, un atbalsta perioda mēnesī apgrozījums krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. vai 2020. gada atbilstošajā mēnesī;
32.2.
uzņēmums reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātājs pēc 2020. gada 1. janvāra un atbalsta perioda mēnesī tā apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā;
32.3.
uzņēmums uzsācis saimniecisko darbību pēc 2019. gada 1. janvāra un atbalsta perioda mēnesī tā apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā;
32.4.
atbalsta perioda mēnesī uzņēmuma apgrozījums ir krities vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī, un apgrozījums kopš 2020. gada 1. aprīļa vismaz trīs mēnešus ir pārsniedzis 10 % no 2019. gada atbilstošā kalendāra mēneša apgrozījuma.
33.
Atbalsts 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas (tai skaitā arī veiktās darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) kopsummas, par kuru aprēķināti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 50 000 euro katrā atbalsta perioda mēnesī atsevišķi, un kopējā atbalsta summa, kurš sniegts saskaņā ar Pagaidu regulējumu, nepārsniedz 1 800 000 euro vai 120 000 euro, ja uzņēmuma darbības veids atbilst NACE 2. red. C sadaļas grupai 10.2 "Zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana", saistītu personu grupai, 2021. gada maijā vai jūnijā kopā ar uzņēmuma attiecīgā mēneša apgrozījumu nepārsniedz:
33.1.
apgrozījumu 2019. vai 2020. gada atbilstošajā mēnesī 32.1. vai 32.4. apakšpunktā minētajiem uzņēmumiem;
33.2.
vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā 32.2. vai 32.3. apakšpunktā minētajiem uzņēmumiem.
Pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 10. novembra
noteikumiem Nr.676
Atbalstāmās nozares
(Pielikums svītrots ar MK 01.12.2020. noteikumiem Nr. 725)
2.
pielikumsMinistru kabineta
2020. gada 10. novembra
noteikumiem Nr.676
Neatbalstāmo nozaru saraksts
NACE 2 red. kodi |
Nozare (nosaukums) |
01.11 - 03.22 | Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība |
05.10 - 09.90 | Ieguves rūpniecība un karjera izstrāde |
10.11 - 33.20 | Apstrādes rūpniecība |
35.11 - 35.30 |
Elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana |
36.00 - 39.00 |
Ūdens apgāde notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošana un sanācija |
41.10 - 43.99 |
Būvniecība |
61.10 - 61.90 |
Telekomunikācija |
62.01 - 62.09 |
Datorprogrammēšana, konsultēšana un saistītas darbības |
63.11 - 63.99 |
Informācijas pakalpojumi |
64.11 - 66.30 | Finanšu un apdrošināšanas darbības |
78.10 - 78.30 |
Darbspēka un nodrošināšana ar personālu |
81.30 |
Ainavu veidošanas un uzturēšanas darbības |
82.11 |
Kombinētie biroju administratīvie pakalpojumi |
82.19 |
Kopēšana, dokumentu sagatavošana un citas specializētās biroju palīgdarbības |
82.20 |
Informācijas zvanu centru darbība |
84.11. - 84.30 | Valsts pārvalde un aizsardzība |
94.11 - 94.99 | Sabiedrisko, politisko un citu organizāciju darbība |