Noteikumu projekts

22-TA-291
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena “Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A” 5.1.1.r. reformas ”Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija” 5.1.1.2.i. investīcijas “Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai” īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros
Izdoti saskaņā ar
Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena “Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A” 5.1.1.r. reformas ”Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija” 5.1.1.2.i. investīcijas “Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai” kompetences centru attīstībai (turpmāk – investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tostarp nosaka:
1.1.
investīcijas mērķi;
1.2.
investīcijai pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus;
1.3.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus:
1.4.
investīcijas ieviešanā un uzraudzībā iesaistīto institūciju kompetences, t.sk. ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
kompetences centrs - Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei kompetences centru ietvaros" ceturtās kārtas ietvaros noteiktā finansējuma saņēmējs;
2.2.
kompetences centra projekts – projekts, kuru kompetences centrs īsteno saskaņā ar noslēgto līgumu ar Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – CFLA) un kura ietvaros tiek īstenoti tajā iekļautie pētniecības projekti, lai sasniegtu izvirzīto mērķi;
2.3.
pētniecības projektu atlases padome – konsultatīva padome, kura izveidota kompetences centra ietvaros, lai veiktu šo noteikumu 66. punktā minētos uzdevumus;
2.4.
pētniecības projekts – sadarbības partnera iesniegts dokumentu kopums kompetences centram, kas iekļauj sevī iesniegumu un pētniecības projekta aprakstu, kas noteikts šo noteikumu 1.pielikumā, saskaņā ar izstrādātiem nosacījumiem par pētniecības projekta īstenošanu, kuru ir apstiprinājusi pētniecības projektu atlases padome un par kuru saņemts labvēlīgs CFLA lēmums par atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
2.5.
pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija – organizācija, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)  2. panta 83. punkta nosacījumiem;
2.6.
sadarbības partneris – komersants, lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība vai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija, kura plāno īstenot  individuālo vai sadarbības pētniecības projektu kompetences centra ietvaros un atbilst šo noteikumu prasībām;
2.7.
saistītās personas – personas, kuras atbilst Komisijas regula Nr. 651/2014, 1. pielikumā noteiktajai saistīto komersantu definīcijai;
2.8.
starpnozaru sadarbības pētniecības projekts – divu vai vairāku dažādu nozaru - ar dažādiem saimnieciskās darbības statistiskās klasifikācijas kodiem - saimnieciskās darbības veicēju dalīšanās vai apmaiņa ar informāciju, resursiem, tehnoloģijām, metodēm, lai kopīgi izstrādātu jaunu produktu vai pakalpojumu, kur, atsevišķi darbojoties, nevar sasniegt vēlamo rezultātu.
3.
Investīcijas mērķis ir palielināt privātos pētniecības un attīstības izdevumus, izmantojot mērķtiecīgus valsts ieguldījumus, kas veicina jaunu produktu un tehnoloģiju attīstību, kā arī zināšanu nodošanu ekonomikā.
4.
Investīcijas mērķa grupa ir mazie –  arī mikro, vidējie, lielie komersanti (t.sk. kapitālsabiedrības) un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, kas attīsta produktus un tehnoloģijas viedās specializācijas jomās.
5.
Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds ) plāna investīcijas ietvaros pieejamais finansējums ir 25 000 000 euro.
6.
Investīcijas ietvaros sasniedzamie rādītāji:
6.1.
mērķis: Līdz 2026.gada 30.jūnijam apstiprināt projektus par vismaz 22,5 milj. euro no šo noteikumu 5.punktā noteiktā finansējuma;
6.2.
uzraudzības rādītāji:
6.2.1.
līdz 2025.gada 30.septembrim apstiprināt projektus par vismaz 17,5 milj. euro no šo noteikumu 5.punktā noteiktā finansējuma;
6.2.2.
līdz 2024.gada 30.septembrim apstiprināt projektus par vismaz 11,25 milj. euro no šo noteikumu 5.punktā noteiktā finansējuma;
6.3.
kopējais rādītājs: Atbalstītie uzņēmumi (no tiem mazie –  arī mikro, vidējie un lielie).
7.
Ekonomikas ministrija  (turpmāk – nozares ministrija) nodrošina savlaicīgu datu ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā  (turpmāk – Vadības informācijas sistēma), bet ne retāk kā reizi sešos mēnešos, un šo noteikumu 6.punktā noteikto rādītāju uzskaiti, ņemot vērā:
7.1.
kompetences centra ievadīto informāciju Vadības informācijas sistēmā atbilstoši šo noteikumu 54.1.8. apakšpunktam par piešķirto Atveseļošanas fonda finansējumu;
7.2.
kompetences centra ievadīto informāciju Vadības informācijas sistēmā atbilstoši šo noteikumu 54.1.9. apakšpunktam.
8.
Investīcijas sniedz ierobežotam projektu iesniedzēju lokam, kas noteikti šo noteikumu 14.punktā.
9.
Investīcijas atbalsts tiek sniegts granta veidā.
10.
Investīciju īstenošanas uzraudzību atbilstoši kompetencei nodrošina CFLA un nozares ministrija.
11.
Investīcijas ietvaros līgums par projekta īstenošanu tiek slēgts starp CFLA un šo noteikumu 14. punktā minēto kompetences centru.
12.
Investīcijas ietvaros kompetences centrs ir atbildīgs par šo noteikumu 6. punktā minēto rādītāju sasniegšanu.
13.
Nozares ministrijai ir šādi pienākumi:
13.1.
piedalīties un nodrošināt, ka pētniecības projektu atlases padomes sēdēs lēmumi tiek pieņemti ievērojot interešu konflikta novēršanas saskaņā ar Komisijas 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES) Nr. 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regulas Nr.2018/1046) 61.pantu, caurspīdīguma un vienlīdzības principus, vienlaikus novēršot korupciju, krāpšanu un dubulto finansējumu, nepieciešamības gadījumā veicot korekcijas pasākumus;
13.2.
sniegt atzinumus par pētniecības projektu atbilstību kompetences centra stratēģijai;
13.3.
izvērtēt saņemtos projektu iesniegumus atbilstoši šo noteikumu 16.punktā noteiktajiem kritērijiem;
13.4.
uzraudzīt pētniecības projektu rādītāju izpildi un kompetences centru rādītāju sasniegšanu;
13.5.
uzraudzīt šo noteikumu 6.punktā noteikto radītāju sasniegšanu;
13.6.
nodrošināt, ka vairākos kompetences centros netiek īstenoti pētījumi vai eksperimentālās izstrādes, kas pēc būtības dublē aktivitātes, rezultātus un rezultātu mērķa tirgus;
13.7.
pārbaudīt, vai Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros pētniecības projekta īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu dubultā finansējuma situāciju pret Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība", tai skaitā pārbaudīt demarkācija arī starp citiem publiskā finansējuma avotiem, ka arī nav konstatējamas korupcijas, krāpšanas riska un interešu konflikta pazīmes, nepieciešamības gadījumā veicot darbības to novēršanai un labošanai;
13.8.
izstrādā pētniecības projektu kritēriju piemērošanas metodiku, ko publicē savā tīmekļa vietnē.
II.Projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem (pētniecības projektu īstenotājiem) noteiktās prasības
14.
Investīcijas ietvaros projekta iesniegumus var iesniegt šādi kompetences centri:
14.1.
SIA “LEO pētījumu centrs”;
14.2.
SIA “Latvijas pārtikas kompetences centrs”;
14.3.
SIA “IT Kompetences centrs”;
14.4.
SIA “Meža nozares kompetences centrs”;
14.5.
SIA “Mašīnbūves kompetences centrs”;
14.6.
SIA "Farmācijas, biomedicīnas un medicīnas tehnoloģiju Kompetences centrs";
14.7.
SIA “ETKC”;
14.8.
SIA “VMKC”.
15.
Šo noteikumu 14.punktā minētie projektu iesniedzēji projektu iesniegumus Atveseļošanas fonda finansējuma saņemšanai iesniedz Vadības informācijas sistēmā, parakstot ar drošu elektronisko parakstu, pamatojoties uz nozares ministrijas elektroniskā dokumenta veidā nosūtītā uzaicinājuma. Ja uz projekta iesniegšanas brīdi vēl nav nodrošināta Vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte, projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu nozares ministrijai elektroniskā dokumenta veidā noteiktajā termiņā un CFLA izstrādātajā projekta iesnieguma formā.
16.
Nozares ministrija izvērtē saņemtos projektu iesniegumus atbilstoši šādiem kritērijiem:
16.1.
projekta iesniegums  iesniegts Vadības informācijas sistēmā noteiktajā termiņā un formā;
16.2.
projekta iesniegums un tā pielikums - kompetences centra attīstības stratēģija saskaņā ar 2.pielikumu - ir iesniegti latviešu valodā, nenorādot konkrētus pētniecības projektus vai konkrētus sadarbības partnerus pētniecības virzienā,  par laikposmu līdz 2026. gada 30. jūnijam;
16.3.
projekta iesnieguma finanšu dati un aprēķini ir norādīti euro un ir aritmētiski pareizi;
16.4.
projekta iesniegumā paredzētais Atveseļošanas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz šo noteikumu 102.punktā noteikto Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru vienam kompetences centram;
16.5.
projekta īstenošanas termiņš nepārsniedz 2026.gada 30.jūniju;
16.6.
projekta iesniegumā plānotie sasniedzamie rādītāji atbilst šo noteikuma 6. punktā noteiktajam;
16.7.
projekta iesniegumā ir identificēti, aprakstīti un izvērtēti projekta riski, novērtēta to ietekme un iestāšanās varbūtība, kā arī noteikti riskus mazinošie pasākumi;
16.8.
projekta iesniegumā ne mazāk kā 25 procenti no šo noteikumu 102.punkta minētā finansējuma ir paredzēti eksperimentālajām izstrādēm;
16.9.
projekta iesniegumā ne mazāk kā 25 procenti no šo noteikumu 102. punktā minētās finansējuma ir paredzēts izmantot starpnozaru sadarbības pētniecības projektiem;
16.10.
projekta iesniegumam ir pievienots iekšējās kontroles sistēmas apraksts (iekšējā kārtība), ietverot informāciju par komercdarbības atbalsta piešķiršanas priekšizvērtējumu, pētniecības projektu atlasi, interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma kontroles, novēršanas un labošanas mehānisma raksturojumu;
16.11.
projekta iesniegumā iekļautās kopējās izmaksas, plānotās atbalstāmās darbības un izmaksu pozīcijas atbilst šajos noteikumos noteiktajam.
17.
Nozares ministrija, pēc šo noteikumu 16.punktā veiktās izvērtēšanas, apstiprina iesniegtos projekta iesniegumus, ja projekta iesniedzējs atbilst visiem vērtēšanas kritērijiem. Ja projekta iesniedzējs nav izpildījis visus vērtēšanas kritērijus nozares ministrija lūdz veikt atbilstošus precizējumus vai papildinājumus, paredzot maksimālo termiņu attiecīgu precizējumu vai papildinājumu veikšanai.
18.
CFLA pirms līguma par projekta īstenošanu slēgšanu pārliecinās, ka:
18.1.
šo noteikumu 14.punktā minētais projekta iesniedzējs atbilst komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
18.2.
projekta iesniedzējam Latvijas Republikā nav nodokļu parādi, tajā skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kam ar Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu nodokļu maksājumu termiņš ir pagarināts vai atlikts saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo daļu;
18.3.
kompetences centrs neatbilst izslēgšanas kritērijiem, kas noteikti Komisijas regulas Nr.2018/1046 136.pantā.
 
19.
Šo noteikumu 18. punkta atbilstību CFLA vērtē uz  brīdi, kad CFLA pieņem lēmumu par kompetences centra atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem.
20.
Kompetences centram ir tiesības projekta īstenošanā piesaistīt arī sadarbības partnerus, kas nav kompetences centra kapitāla daļu turētāji.
21.
Kompetences centrs sadarbības partnerus piesaista atklātā uzsaukumā par pētniecības projektu iesnieguma iesniegšanu.
22.
CFLA izvērtē sadarbības partneru atbilstību uz brīdi, kad tiek pieņemts lēmumus par sadarbības partnera atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem. CFLA pārbauda un nepiešķir komercdarbības atbalstu, ja sadarbības partnerim Latvijas Republikā ir nodokļu parādi, tajā skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kam ar Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu nodokļu maksājumu termiņš ir pagarināts vai atlikts saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo daļu.
23.
Sadarbības partneris  pētniecības projekta īstenošanā iesaistās ar tā valdījumā vai īpašumā esošu mantu, intelektuālo īpašumu, finansējumu vai cilvēkresursiem. Šādu ieguldījumu rezultātā finansējuma saņēmējam ar sadarbības partneri  nevar rasties tādas tiesiskās attiecības, no kurām izrietētu, ka šis darījums atbilst publiska iepirkuma līguma pazīmēm atbilstoši Publisko iepirkumu likumam vai Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam vai ka darījumam jāpiemēro normatīvie akti par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem.
24.
Pēc tam, kad  šo noteikumu 11. punktā minētais līgums par projekta īstenošanu ir parakstīts, kompetences centrs datu apmaiņai izmanto Vadības informācijas sistēmā esošās datu ievades formas atbilstoši iesniedzamā dokumenta veidam.
25.
Kompetences centrs 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 11. punktā minētā līguma noslēgšanas iesniedz CFLA plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku.
26.
Kompetences centrs, kas kompetences centra attīstības stratēģiju izstrādājis  Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei kompetences centru ietvaros" ceturtās kārtas ietvaros, veic nepieciešamos precizējumus stratēģijā, bet Vadības informācijas sistēmā kopā ar projekta iesniegumu iesniedz tikai precizētās kompetences centra attīstības stratēģijas daļas.
27.
Sadarbības partneris var iesaistīt citus komersantus vai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas, kuri piedalās pētniecības projekta īstenošanā ar zinātniekiem (doktoriem), vai ārpakalpojumu sniedzējus – pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas vai citas juridiskās personas, kuras nodarbina zinātniekus (doktorus), – pētniecības projekta iesniegumā norādot, no kurienes tiks piesaistīti zinātnieki (doktori). Ja pētniecības projektā zinātnieki (doktori) netiek piesaistīti no pētniecības vai zināšanu izplatīšanas organizācijas, tad projekta iesniegumā tiek sniegts pamatojums.
28.
Nozares ministrija projekta iesniegumu iesniegšanas termiņu nosaka ne vairāk kā 2 mēneši no uzaicinājuma nosūtīšanas šo noteikumu 14.punktā minētajiem kompetences centriem.
29.
Kompetences centrs pirmo projektu atlases padomes sēdi var organizēt pēc kompetences centra projekta iesnieguma iesniegšanas dienas Vadības informācijas sistēmā.
III.Atbalstāmās un neatbalstāmās darbības
30.
Atveseļošanas fonda finansējumu piešķir:
30.1.
sadarbības partneriem darbībām, ko tas veic pētniecības projekta ietvaros, lai attīstītu jaunus vai būtiski uzlabotu esošos produktus, pakalpojumus un tehnoloģijas viedās specializācijas jomās kopā ar sadarbības partneriem:
30.1.1.
kompetences centra veidotās pētniecības projektu atlases padomes apstiprinātiem rūpnieciskajiem pētījumiem atbilstoši Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 85. punktā minētajai definīcijai, par kuriem saņemts labvēlīgs CFLA lēmums par atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
30.1.2.
kompetences centra veidotās pētniecības projektu atlases padomes apstiprinātām eksperimentālajām izstrādēm atbilstoši Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 86. punktā minētajai definīcijai, par kurām saņemts labvēlīgs CFLA lēmums par atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
30.1.3.
kompetences centra veidotās pētniecības projektu atlases padomes apstiprinātai tehniski ekonomiskajai priekšizpētei pētniecības projektiem, kuru kopsumma pārsniedz 250 000 euro, atbilstoši Komisijas regulas Nr.  651/2014 2. panta 87. punktā minētajai definīcijai, par kuru saņemts labvēlīgs CFLA lēmums par atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem. Maksimālais finansējuma apjoms nepārsniedz 300 000 euro gadā vienam kompetences centram.
30.2.
kompetences centram veidotās pētniecības projektu koordinācijai, tai skaitā sadarbības veicināšanai, informācijas un zināšanu kopīgošanai, kā arī kompetences centra projekta vadības izmaksu segšanai. Finansējumu investīcijas ietvaros šajā apakšpunktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18.decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) 3.pantu (turpmāk –Komisijas regula Nr. 1407/2013).
31.
Atbalsts tiek sniegts tādām kompetences centra projekta iesnieguma darbībām, kas tiek uzsāktas pēc kompetences centra projekta iesnieguma  iesniegšanas dienas Vadības informācijas sistēmā, ko vērtē nozares ministrija. Izmaksas ir attiecināmas no kompetences centra projekta iesnieguma iesniegšanas dienas Vadības informācijas sistēmā, ko vērtē nozares ministrija.
32.
Atbalsts tiek sniegts tikai tādām pētniecības projekta iesnieguma darbībām, kas tiek uzsāktas pēc atbalstīto pētniecības projekta iesnieguma saraksta kopā ar pētniecības projekta pieteikumiem un pamatojošajiem dokumentiem iesniegšanas dienas Vadības informācijas sistēmā, ko kompetences centrs iesniedz vērtēšanai CFLA. Šo noteikumu 107. un 108.punktā minēto atbalsta apvienošanas gadījumos, pētniecības projekta uzsākšana iespējama, ja visās plānotajās atbalsta programmās ir iesniegts projekta iesniegums. Ja pētniecības projekts ir uzsākts bet nav iesniegts projekta iesniegums kādā no atbalsta programmām, tad pētniecības projekts nav atbalstāms.
33.
Atveseļošanas fonda finansējumu nepiešķir:
33.1.
komercdarbībā izmantojamas programmatūras un informācijas sistēmas izstrādei, ja tajā tiek izmantotas zināmas metodes vai esoši programmatūras rīki;
33.2.
esošas programmatūras un informācijas sistēmu atbalstam;
33.3.
datoru valodu konvertēšanai un translēšanai;
33.4.
esošo programmu papildināšana ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem;
33.5.
esošo sistēmu atkļūdošanai;
33.6.
esošās programmatūras sagatavošanai;
33.7.
lietotāja dokumentācijas sagatavošanai;
33.8.
tīmekļvietņu izstrādei;
33.9.
tīmekļa lietojumprogrammu izstrādei;
33.10.
no gatavas izstrādātas programmatūras nenošķiramu programmu platformu izstrādei;
33.11.
jau pabeigtām darbībām.
34.
Darbības pakalpojumu nozarēs, kā arī programmatūras jomā tiek atzītas par atbalstāmām, ja tiek izpildīts viens no šādiem nosacījumiem:
34.1.
darbības ir saistītas ar attiecīgo pētniecības projektu un tiek veiktas sadarbībā ar pētniecības organizācijām vai iepērkot ārpakalpojumus no pētniecības organizācijām;
34.2.
doktori vai doktorantūras studenti tiek nodarbināti pētniecības projekta ietvaros;
34.3.
pētījumu rezultātus publicē zinātniskos žurnālos, organizē zinātniskas konferences vai iesaistās zinātniskos pētījumos.
35.
Finansējuma saņēmējam investīcijas ietvaros ir tiesības piesaistīt neatkarīgu revidentu vai iekšējo auditoru, lai apliecinātu par pētniecības projektu starpposmu vai gala noslēgumā atskaitē minēto mērķu sasniegšanu un izmaksu pamatotību.
IV.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
36.
Investīcijas ietvaros attiecināmas ir šādas izmaksas, kas ir tieši saistītas ar pētniecības projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma:
36.1.
sadarbības partneriem,  izņemot gadījumus, kad šo noteikumu 36.1.1., 36.1.2., 36.1.3., 36.1.4., 36.1.5., 36.1.6., 36.1.7., 36.1.8., 36.1.9 un 36.1.10.apakšpunktā noteikts citādi. Izmaksas ir attiecināmas tikai tiktāl, cik tās attiecas uz konkrēto pētniecības projektu. Finansējumu šajā apakšpunktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 25.pantu;
36.1.1.
darba samaksa Darba likuma 59. panta izpratnē šo noteikumu 30.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai. Atlīdzība par darba veikšanu tiek noteikta samērīgi, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem;
36.1.2.
ar darba samaksu veiktās Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksas;
36.1.3.
komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi:
36.1.3.1.
bagāžas pārvadāšanas izdevumi:
36.1.3.2.
izdevumi par viesnīcu (naktsmītni), ieskaitot brokastu izdevumus viesnīcā;
36.1.3.3.
ceļa (transporta) izdevumi (ekonomiskās klases sabiedriskā transporta izdevumi, vietējā transporta izmaksas vai degvielas izmaksas, ja tiek izmantots personiskais vai dienesta automobilis);
36.1.3.4.
dienas nauda;
36.1.3.5.
Covid-19 saistītos izdevumus ar sēdvietu rezervēšanu un ar ceļošanu saistīta Covid-19 testa veikšanas atbilstoši spēkā esošajiem nosacījumiem, kas saistīti ar komandējuma īstenošanu, cik tālu tas attiecās uz pētniecības projekta īstenošanu;
36.1.4.
komunālo pakalpojumu un sakaru pakalpojumu izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehnoloģiski ekonomiskās priekšizpētes darbībām;
36.1.5.
telpu, instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma nomas maksa, ciktāl tos izmanto pētniecības vai tehnoloģiski ekonomiskās priekšizpētes darbībām. Attiecināmā instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma mēneša nomas maksa tiek pielīdzināta amortizācijas izmaksām, kādas tās būtu, ja instrumenti, iekārtas un to aprīkojums būtu sadarbības partnera īpašumā. Izmaksām jāpiemēro tādu pašu nolietojuma aprēķināšanas metodi kā nomnieka īpašumā esošiem pamatlīdzekļiem. Sadarbības partneriem jāiesniedz attiecīgie dokumenti, kas apliecina nomāto instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma tirgus vērtību;
36.1.6.
plānotās materiālu - fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti pētniecībai -, zinātniskās literatūras un mazvērtīgā inventāra iegādes izmaksas, tai skaitā piegādes izmaksas, ciktāl tos izmanto pētniecības darbību vai tehnoloģiski ekonomiskās priekšizpētes īstenošanā;
36.1.7.
izmaksas par patentiem, ciktāl tās attiecas uz konkrētā pētniecības projekta īstenošanu, kas minētas Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta 3.punkta  “d” apakšpunktā;
36.1.8.
pētniecības projektu īstenotāju īpašumā esošo telpu, instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma, patentu un licenču amortizācijas izmaksas, ciktāl tos izmanto pētījumā, tai skaitā finanšu nomā iegādāto iekārtu amortizācijas izmaksas. Iekārtu amortizācijai piemēro tādu pašu nolietojuma aprēķināšanas metodi kā nomnieka īpašumā esošiem pamatlīdzekļiem. Amortizācijas izmaksas iekārtām, kas iegādātas finanšu nomā, nevar būt lielākas par veikto nomas maksājumu par pamatlīdzekļa iegādi. Netiek segtas telpu, instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma, patentu un licenču amortizācijas izmaksas, ja to iegādei vai izveidei jau ir ticis saņemts atbalsts no valsts, pašvaldības, Eiropas Savienības vai citiem publiskajiem līdzekļiem šī vai cita atbalsta pasākuma vai projekta ietvaros. Patentu un licenču amortizācijas izmaksas var būt attiecināmas tikai tad, ja tās iegādātas pēc projekta iesnieguma iesniegšanas. Ja laiks, kamēr telpas, instrumentus, iekārtas, patentus un licences izmanto pētījumā, neaptver visu attiecīgo telpu, instrumentu, iekārtu, patentu un licenču lietderīgās lietošanas laiku, par attiecināmajām izmaksām uzskata tikai tādas amortizācijas izmaksas, kas atbilst pētniecības projekta termiņam;
36.1.9.
apdrošināšanas  - veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības un citas - izmaksas uz pētniecības projekta īstenošanas laiku bez uzkrājuma veidošanas un iekļaušanas līgumā. Ja pētniecības projekts neaptver visu attiecīgās apdrošināšanas darbības laiku, attiecināmajās izmaksās iekļauj tādu daļu no apdrošināšanas izmaksām, kas atbilst pētniecības projekta termiņam;
36.1.10.
ārējo pakalpojumu izmaksas - juridiskie, grāmatvedības, testēšanas un izstrādes, projektu vadības, lietvedības un tulkošanas pakalpojumi, kurus sadarbības partneris iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai pētniecības darbībai vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes veikšanai;
36.2.
kompetences centra attiecināmās izmaksas. Finansējumu šajā apakšpunktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013;
36.2.1.
izmaksas šo noteikumu 30.2 apakšpunktā noteikto darbību veikšanai (kompetences centra dalības maksa iesaistei starptautiskās pētniecības un attīstības programmās, platformās un iniciatīvās, dalības maksa tīklošanās un mobilitātes pasākumiem, starptautisko projektu sagatavošanas izmaksas, lai iesaistītos starptautiskos konsorcijos, piemēram, programmas "Apvārsnis Eiropa" projektos, un citas izmaksas, kuras nodrošina sadarbību un iesaisti starptautiskos pētniecības projektos);
36.2.2.
kompetences centra projekta vadības izmaksas  - projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas par projekta ietvaros veicamo darbību plānošanu, koordinēšanu un kontroli, tai skaitā arī izmaksas par projekta dokumentācijas nodrošināšanu atbilstoši Eiropas Savienības un nacionāla līmeņa tiesību aktos noteiktajām prasībām, projekta iepirkumu organizēšanas un kontroles izmaksas;
36.3.
ārpakalpojumu iegāde – juridiskie, grāmatvedības, lietvedības, neatkarīga revidenta, iekšējā auditora un tulkošanas pakalpojumi, kas nepieciešami kompetences centru darbības nodrošināšanai.
37.
Neparedzētie izdevumi ir uzskatāmi par papildu izdevumiem vai sadārdzinājumu, kas radies projekta īstenošanas gaitā, un finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris to sedz no saviem līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta.
38.
Pētniecības projekta ietvaros ir attiecināmas šo noteikumu 36.1.4., 36.1.5. un 36.1.6. apakšpunktos minētās izmaksas, kas radušās iepriekš noslēgtā saimnieciskā darījuma līguma  ietvaros. Papildus izmaksas tiek norādītas privātā līdzfinansējuma daļā un netiek pārbaudītas no CFLA puses.
39.
Iekārtas, kuras tiks nodotas finanšu nomā un kurām amortizācijas izmaksas rēķina atbilstoši šo noteikumu 36.1.8. apakšpunktam, pēc nomas līguma termiņa beigām paliek sadarbības partnera īpašumā.
40.
Pētniecības projektu īstenotāja – komersanta un atzītas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības – sniegto pakalpojumu pašizmaksu aprēķina atbilstoši likumam “Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums” nosacījumiem, kas stājās spēkā 2016.gada 1.janvāra.
41.
Ārpakalpojumu sniedzēji – pētniecības vai zināšanu izplatīšanas organizācijas – par saviem pakalpojumiem saņem maksu, kas ir ekvivalenta viņu pakalpojumu tirgus cenai. Pētniecības projekta īstenošanai nepieciešamo ārpakalpojumu iegādei veic iepirkumu atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
42.
Kompetences centrs, sadarbības partneris ir tiesīgs nepiemērot normatīvos aktus par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem, ja tehnisku, māksliniecisku vai ar izņēmuma tiesību aizsardzību saistītu iemeslu dēļ līgumu var noslēgt vienīgi ar konkrēto piegādātāju, kā arī tad, ja informācija par potenciālo materiālu - fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti pētniecībai-, zinātniskās literatūras un mazvērtīgā inventāra piegādātāju piedāvātajām cenām ir pieejama publiski, piemēram, biržā, tīmekļvietnēs, un tiek izvēlēts piegādātājs, kurš piedāvā zemāko cenu. Šajā gadījumā kompetences centra vai sadarbības partnera pētniecības projekta īstenotāja pienākums ir sagatavot un uzglabāt rakstisku pamatojumu par zemākās cenas noteikšanu.
43.
Pētniecības organizācijām, ja tās sadarbības pētījumā iesaistās kā sadarbības partneris, tiek kompensētas izmaksas atbilstoši attiecināmo izmaksu nosacījumiem, un tām skaidri jānodala finanšu plūsmas, kuras saistītas ar attiecīgā pētījuma projekta īstenošanu, no finanšu plūsmām, kas saistītas ar citām pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas saimnieciskajām darbībām un darbībām, kas nav saimnieciskā darbība.
44.
Pērkot pakalpojumus no publiskām pētniecības organizācijām un zināšanu izplatīšanas, pētījumu pasūtītājam ir pienākums saņemt apliecinājumu, ka publiskās  pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas grāmatvedības politikā ir iestrādāti zinātnisko pakalpojumu vērtības - tirgus cenas - noteikšanas principi.
45.
Šo noteikumu 36.1. apakšpunktā minēto izmaksu attiecināmības nosacījumi:
45.1.
ja pētījuma vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes īstenošanā iesaistītais zinātniskais darbinieks pētījumā saņem atlīdzību, noslēdzot darba līgumu, darba laika uzskaites tabulās norāda, cik stundu veltīts darbam pētījumā, norādot atsevišķi noslodzi rūpniecisko pētījumu, eksperimentālo izstrāžu un tehniski ekonomiskās priekšizpētes veikšanai, un cik stundu veltīts darbam, kas nav saistīts ar pētījumu;
45.2.
ja zinātniskais darbinieks strādā pētījumā un veic citas funkcijas, par kurām saņem atlīdzību cita darba līguma vai uzņēmuma līguma ietvaros, darbs pētījumā netiek veikts laikā, kad atbilstoši noslēgtajam līgumam persona veic ar pētījumu nesaistītus uzdevumus. Ja darbu pētījumā veic pamatdarba laikā, par attiecīgu stundu skaitu samazina pamatdarba slodzi;
45.3.
sadarbības partneris pārliecinās, ka pamatdarbā vai citos līgumos noteiktie veicamie pienākumi nedublējas ar pētījumā veicamajiem pienākumiem.
46.
Projektā netiek finansētas no Atveseļošanas fonda līdzekļiem šādas izmaksas:
46.1.
izmaksas, kas nav saistītas ar pētniecības projekta ietvaros norādītajiem pētniecības vai tehnoloģiski ekonomiskās priekšizpētes darbiem;
46.2.
izmaksas, kas saistītas ar projekta iesnieguma sagatavošanu, tajā skaitā konsultāciju pakalpojumiem;
46.3.
pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi, ko kompetences centrs un sadarbības partneris sedz no privātā līdzfinansējuma;
46.4.
samaksa par aizdevuma vai līzinga izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, līgumsods, nokavējuma procenti, maksa par finanšu darījumiem;
46.5.
izmaksas, kas saistītas ar komersanta vai atzītas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības eksporta apjomiem - preču izplatīšanas tīkla izveidošana un darbība, kā arī komersanta vai atzītas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības kārtējie izdevumi eksporta operācijām;
46.6.
izmaksas, kas saistītas ar ēku būvprojektēšanu, rekonstrukciju, būvniecību un telpu pielāgošanu;
46.7.
instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma iegādes izmaksas;
46.8.
citas izmaksas, kas šo noteikumu 36.1. apakšpunktā nav noteiktas kā attiecināmas.
47.
Kompetences centrs attiecināmajās izmaksās iekļauj izmaksas tikai par tām pētījumu aktivitātēm, kuras projekta noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā būs noslēgtas. Starpposma maksājuma pieprasījuma attiecināmajās izmaksās iekļauj atbilstoši projekta iesniegumam faktiski veiktos izdevumus.
48.
Investīcijas ietvaros finansē tādas attiecināmās izmaksas, kuras tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas un atbilst pareizas finanšu vadības principiem. Programmas ietvaros attiecināma ir vides prasību integrācija sociāli atbildīgajos publiskajos iepirkumos.
49.
Dalības maksu starptautiskajās iniciatīvās attiecina tikai tad, ja kompetences centra dalība tajās palīdzēs nozares stratēģijā definēto rezultātu un mērķu sasniegšanai un iesaistei jaunos starptautiskos projektos un ja kompetences centram tiek noteikti jauni sasniedzamie rezultātu rādītāji saistībā ar dalību attiecīgajās starptautiskajās iniciatīvās.
V.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
50.
Kompetences centrs projektu īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam.
51.
Šo noteikumu 11. punktā minētajā līgumā iekļauj vismaz šādu informāciju:
51.1.
kompetences centra rekvizīti;
51.2.
kompetences centra un sadarbības partnera pienākumi un tiesības;
51.3.
kompetences centra finansējuma plānošana;
51.4.
ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanas termiņš;
51.5.
līguma darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
51.6.
rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
51.7.
strīdu izšķiršanas kārtība;
51.8.
plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafika iesniegšanas kārtību, iepirkumu plāna iesniegšanas kārtību, plānoto maksājuma pieprasījumu un noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas kārtību;
51.9.
lai nodrošinātu, ka  atbalstāmās darbības nerada būtisku ietekmi uz vides mērķiem, atbalstītam pētniecības projektam līgumā iekļauj informāciju par būtiska kaitējuma nodarošo iniciatīvu neatbalstīšanu.
52.
Investīcijas ietvaros kompetences centrs noslēguma maksājuma pieprasījumus CFLA iesniedz līdz 2026.gada 30.jūnijam.
53.
Kompetences centra projekta un pētniecības projekta  īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
54.
Kompetences centriem ir šādas tiesības un pienākumi:
54.1.
kompetences centra pienākumi:
54.1.1.
vadīt kompetences centra projektu un nodrošināt tajā noteikto mērķu sasniegšanu, tai skaitā koordinēt visu kompetences centra projektā iekļauto pētniecības projektu īstenošanu;
54.1.2.
īstenot apstiprināto kompetences centra projektu;
54.1.3.
dokumentēt un uzglabāt pētniecības projektu iesniegumu apstiprināšanas un noraidīšanas iemeslu, kā arī reģistrēt visus saņemtos pētniecības projekta iesniegumus;
54.1.4.
sagatavot un uzglabāt visu pētniecības projektu atlases pamatojošo dokumentāciju, t.sk. dokumentēt arī pētniecības projektu atlases padomes darbu;
54.1.5.
iesniegt CFLA maksājumu pieprasījumus atbilstoši līgumam, kas noslēgts ar CFLA, ne biežāk kā reizi ceturksnī, iekļaujot tikai tādus sadarbības partnera pētniecības projekta izdevumus, kuri ir faktiski izlietoti pētniecības projektā un tos ir izvērtējis un apstiprinājis kompetences centrs un projektu atlases padome;
54.1.6.
izveidot pētniecības projektu atlases padomi, iekļaujot šo noteikumu 65.punktā minētos dalībniekus atklātā konkursā vai veicot tirgus izpēti, ja tiek slēgts uzņēmuma līgums;
54.1.7.
rakstiski informēt sadarbības partnerus ne vēlāk kā 15 darba dienu laikā no pētniecības projektu atlases sēdes dienas par apstiprināto vai noraidīto pētniecības projektu, sniedzot skaidrojumu par noraidīšanas iemesliem un apstrīdēšanas iespējām;
54.1.8.
iesniegt līguma kopijas vai līguma izrakstus par pētniecības projektu apstiprināšanu, kas noslēgts starp kompetences centru un sadarbības partneri, Vadības informācijas sistēmā;
54.1.9.
iesniegt nozares ministrijā pēc pieprasījuma Atveseļošanas fonda sadarbības partneru sarakstu, norādot sadarbības partnera nosaukumu un reģistrācijas numuru, projekta nosaukumu un īsu projekta aprakstu;
54.1.10.
pārbaudīt, novērst un labot interešu konfliktu, korupciju un krāpšanu pirms pētniecības projektu atlases padomes sēdes, kurā tiks izskatīti pētniecības projekti. Visu īstenošanas laiku nodrošināt pārbaužu dokumentēšanu un apliecinājuma par interešu konflikta nepieļaušanu parakstīšanu pirms padomes sēdes, nepieciešamības gadījumā novēršot vai labojot identificētos riskus vai konstatēto interešu konfliktu;
54.1.11.
pētniecības projekta apstiprināšanas gadījumā pārbaudīt dubultā finansējuma neesamību pirms pētniecības projekta apstiprināšanas un visu tā īstenošanas laiku, nodrošinot pārbaužu dokumentēšanu;
54.1.12.
pārbaudīt atskaites punktu un mērķu pamatojošo dokumentāciju, tai skaitā veikt datu ticamības pārbaudes, pirms iesniegšanas nozares ministrijā un CFLA;
54.1.13.
noslēgt līgumu ar sadarbības partneri par pētniecības projekta īstenošanu;
54.1.14.
nodrošināt nozares intereses pārstāvniecību starptautiski Eiropas kopējo interešu projektu darba grupās, nodrošinot komunikāciju ar potenciālajiem pētniecības projekta pieteicējiem;
54.1.15.
iesaistīties viedās specializācijas stratēģiju izstrādē viedo specializāciju  jomu vadības grupās 5.1. reformu un investīciju virziena “Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A” 5.1.1.r. reformas “Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija” 5.1.1.1.i. investīcijas  “Pilnvērtīga inovāciju sistēmas pārvaldības modeļa izstrāde un tā nepārtraukta darbināšana” ietvaros;
54.1.16.
iesniegt iepirkumu plānu Vadības informācijas sistēmā par visiem investīcijas ieviešanai plānotajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu, 2017.gada 2.februāra likumu “Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju likumu” vai Ministra kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumus Nr. 104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”;
54.1.17.
izveidot iekšējās kontroles sistēmu, iekļaujot nosacījumus par pārbaudīšanas, novēršanas un labošanas nosacījumiem attiecībā uz korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta un dubultā finansējuma vadības procesiem, iekļaujot nosacījumus par apstākļu noteikšanu un identificēšanu, kas izraisa vai var izraisīt to iestāšanos, novērtēšanu un labošanu;
54.1.18.
izstrādāt pētniecības projektu atlases kritērijus;
54.1.19.
pārliecināties, ka sadarbības partnera pētniecības projekta izdevumi ir nepieciešami pētījuma rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma, tāpat, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus;
54.1.20.
iesniegt visu nepieciešamo informāciju, kas saistīta ar pētniecības projekta īstenošanu un lai pierādītu, ka pētniecības projekta izdevumi ir nepieciešami pētījuma rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma, tāpat, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus;
54.1.21.
līdz 2026.gada 30.jūnijam apstiprināt pētniecības projektus par vismaz 2,815 milj. euro no šo noteikumu 102.punktā minētā finansējuma;
54.1.22.
reģistrē visus saņemtos pētniecības projektus, nosūtot iesniedzējam elektronisko apstiprinājumu par saņemto pētniecības projektu;
54.1.23.
rakstiski informēt sadarbības partneri par pētniecības projekta pieteikuma saņemšanu;
54.1.24.
veikt komercdarbības atbalsta piešķiršanas priekšizvērtējumu pirms atbalstītā pētniecības projekta saraksta iesniegšanas CFLA.
54.2.
kompetences centram ir tiesības piekļūt ar pētniecības projektu īstenošanu saistītu izmaksu pamatojošu dokumentu oriģināliem un doties uz pētniecības projekta īstenošanas vietu, lai gūt pārliecību par kompetences centrā iesniegtā pētniecības projekta atbilstību.
55.
Sadarbības partnerim ir šādas tiesības un pienākumi:
55.1.
iesniegt kompetences centram pētniecības projektu iesniegumus;
55.2.
ja pētniecības projekta iesniedzējs, kurš iesniedzis pētniecības projekta iesniegumu kompetences centrā, nevar pierādīt, ka spēj veikt pētniecības un attīstības darbus paša spēkiem (piemēram, nav pētniecības un attīstības nodaļas, visi darbinieki jau ir noslogoti, nav atbilstošas zinātniskās infrastruktūras, nav augsta līmeņa inženieru vai nozares speciālistu, kas ir spējīgi veikt zinātniskos pētījumus nozares vajadzībām atbilstošā līmenī vai nav spēcīgas zināšanu bāzes ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā), tad tas nodrošina sadarbību ar pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju vai arī citu komersantu, kas nodarbina attiecīgās zinātnes jomā strādājošus zinātniekus (zinātņu doktorus) un kura saimnieciskā darbība ir saistīta ar šādu pakalpojumu sniegšanu;
55.3.
īstenot apstiprināto pētniecības projektu, par kuru saņemts CFLA lēmums par komercdarbības atbalsta piešķiršanu;
55.4.
sniegt kompetences centram informāciju, kas nepieciešama starpposma un noslēguma maksājumu pieprasījumu iesniegšanai CFLA;
55.5.
nepieciešamības gadījumā nodrošināt piekļuvi dokumentu oriģināliem un pētniecības projekta īstenošanas vietai.
56.
Projekta īstenošanas laikā kompetences centrs var saņemt ātrāku maksājumu  - bez bankas garantijas - līdz 75 % no CFLA iesniegtā maksājuma pieprasījuma, pirms CFLA ir pabeigusi attiecīgā maksājuma pieprasījuma izvērtēšanu. Ātrāka maksājuma apjomu CFLA nosaka, izvērtējot risku, tai skaitā ņemot vērā statistiku par to, kāda daļa no finansējuma saņēmēja iepriekš iesniegtajiem maksājuma pieprasījumiem pēc CFLA veiktajām pārbaudēm tika atzīta par atbilstošu un attiecīgi veikta izmaksa.
57.
Nozares ministrijas pārstāvis ar savu parakstu pētniecības projektu atlases padomes sēžu protokolā apstiprina, ka sēdes laikā netika konstatēts iespējamais interešu konflikta, dubultā finansējuma, krāpšanas un korupcijas gadījumi, kā arī finansējums pētniecības projektiem piešķirts noteikto mērķu un aktivitāšu īstenošanai.
58.
Lai sadarbības partneris saņemtu finansējumu, tas kompetences centrā iesniedz pētniecības projekta iesniegumu kopā ar pētniecības projekta aprakstu (skatīt 1.pielikumu) latviešu valodā, tāmi un aktivitāšu laika grafiku latviešu valodā, kā arī pēc kompetences centra veidotās pētniecības projektu atlases padomes pieprasījuma iesniedz arī tā tulkojumu angļu valodā.  Pētniecības projekti tiek atlasīti atbilstoši kompetences centra izstrādātiem pētniecības projektu atlases kritērijiem, kas jāsaskaņo ar nozares ministriju pirms šo noteikumu 11. punktā minētā līguma slēgšanas un izmaiņu veikšanas.
59.
Pētniecības projektu atlases kritērijos paredz, ka pie vienāda punktu skaita prioritāri tiek apstiprināti tie pētniecības projekti, kas saņēmuši izcilības zīmogu Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju programmā "Apvārsnis Eiropa" vai apstiprināti kā starptautiski Eiropas kopējo interešu projekti  jeb IPCEI.
60.
Par šo noteikumu 32. punktā minēto  noraidīšanas pamatojumu pētniecības projektu atlases padomes apstiprinātajā atbalstīto vai noraidīto pētniecības projekta iesnieguma sarakstā sadarbības partneris var iesniegt pretenziju kompetences centram. Ja strīdu neizdodas atrisināt sarunu ceļā, tad sadarbības partneris var iesniegt rakstisku pretenziju nozares ministrijā mēneša laikā no pretenzijas noraidījuma saņemšanas dienas.
61.
Vērtējot pētniecības projektu iesniegumus un sadarbības partnerus,  pētniecības projektu atlases padomes pienākums ir pārliecināties, ka tie atbilst visiem šo noteikumu nosacījumiem. Ja pētniecības projektu atlases padome apstiprina pētniecības projektu, kompetences centrs nosūta CFLA projekta izvērtējumu par atbilstību šo noteikumu nosacījumiem.
62.
Vērtējot pētniecības projektu iesniegumus un pētniecības projektu īstenotājus investīcijas ietvaros,  pētniecības projektu atlases padome prioritāri apstiprina starpnozaru sadarbības pētniecības projektus, kas atbilst pētniecības projektu vērtēšanas kārtībai un šo noteikumu 3. punktā minētajam mērķim.
63.
Pētniecības projektu, ja tā ieviešanas termiņš ir garāks par sešiem mēnešiem, sadala posmos, un katram posmam nosaka sasniedzamos rezultātus, ko vērtē pētniecības projektu atlases padome.
64.
Nozares ministrija pētniecības projektu vērtēšanai var piesaistīt starptautiskos vai vietējos ekspertus. Ja tiek slēgta vienošanās ar Eiropas Komisijas zinātnisko ekspertu datubāzē vai citā zinātnisko ekspertu datubāzē reģistrētu ekspertu tādiem pakalpojumiem pētniecības un attīstības jomā, kas saistīti ar pētniecības projektu iesniegumu sākotnējo zinātnisko novērtējumu vai šādu projektu starpposma vai sasniegto rezultātu novērtējumu, tad tiek piemērota normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā noteiktā izņēmuma procedūra. Par eksperta piesaisti pētniecības projekta vērtēšanai lemj pētniecības projektu atlases padomes ietvaros. Pēc eksperta vērtējuma saņemšanas pētniecības projekts tiek atkārtoti skatīts pētniecības projektu atlases padomē un padome lemj par pētniecības projekta apstiprināšanu vai noraidīšanu.
65.
Pētniecības projektu atlases padomē nepieciešams iekļaut vismaz šādus dalībniekus:
65.1.
vairākus nozares komersantu vai atzītu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību pārstāvjus, kuri ieguvuši augstāko izglītību attiecīgajā nozarē vai augstāko izglītību un vismaz piecu gadu darba pieredzi attiecīgajā nozarē;
65.2.
pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju pārstāvjus, kuri ieguvuši maģistra vai zinātņu doktora grādu attiecīgajā nozarē;
65.3.
virzienu zinātniskos vadītājus;
65.4.
nozares ministrijas pārstāvi;
65.5.
ja par to nolemj pētniecības projektu atlases padome, citu nozaru kompetences centrus, sadarbības tīklu vai asociāciju un, arī citu organizāciju pārstāvjus.
66.
Pētniecības projektu atlases padomei ir šādi uzdevumi, kas jāveic kompetences centra ietvaros:
66.1.
pārliecināties, ka pētniecības projektā ir norādīta un analizēta veicamo vai jau veikto investīciju lietderība un pamatotība, kā arī komercializācijas potenciāls;
66.2.
pārliecināties, ka ir norādīta pētniecības projekta atbilstība definētajai kompetences centra attīstības stratēģijai;
66.3.
pārliecināties, ka pētniecības projektā definētie rādītāji ir sasniedzami noteiktajā laikā;
66.4.
lemt par eksperta piesaisti pētniecības projekta vērtēšanai;
66.5.
lemt par pētniecības projekta pieteikuma apstiprināšanu vai noraidīšanu;
66.6.
uzraudzīt, lai pētniecības projektos tiktu izpildīti noteiktie starpposmu un gala rezultātu rādītāji;
66.7.
uzraudzīt, lai tiktu sasniegti kompetences centra noteiktie darbības noteiktie rādītāji, kas noteikti šo noteikumu 12. punktā;
66.8.
ja nepieciešams, piesaistīt ekspertus pirms pētniecības projekta noslēguma maksājuma iesniegšanas CFLA, lai gūtu pārliecību, ka veiktie ieguldījumi ir bijuši lietderīgi un pamatoti pētniecības projekta rezultātu sasniegšanā;
66.9.
pārliecināties par objektivitāti, dubultā finansējuma riska, interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas neesamību  pētniecības projektu izvērtēšanas un apstiprināšanas procesā, veicot nepieciešamās darbības to novēršanā un labošanā, nodrošinot vienlīdzīgu pieeju visiem pētniecības projektu pieteicējiem;
66.10.
nodrošināt pētniecības projektu izvērtēšanas dokumentēšanu un caurspīdīgumu;
66.11.
nodrošināt, ka pētniecības projektu izvērtēšanas procesā tiek ievērota dzimumu līdztiesības un vienlīdzīgu iespēju principu;
66.12.
nodrošināt principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanu pētniecības projektu apstiprināšanā, lai iekļautā darbība ir nebūtiska vai neesoša paredzamā ietekme uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra Regulas (ES) Nr.2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 2.panta 6.punktu;
66.13.
pārliecināties, ka sadarbības partnera pētniecības projekta izdevumi ir nepieciešami pētījuma rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma, tāpat, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus;
66.14.
nodrošināt, ka tiek aizpildīts eksperta individuālais vērtējums, parakstot apliecinājumu par interešu konflikta novēršanu pirms vērtējuma, par pētniecības projektu atbilstību noteiktajiem kritērijiem. Vērtējums jāsniedz visiem, kuriem ir balsstiesības un piedalās pētniecības projektu atlases padomē.
67.
Ja tiek konstatēts, ka pētniecības projektu atlases padomes dalībnieks ir piedalījies lēmuma pieņemšanas procesā, pastāvot interešu konfliktam vai caurspīdīguma un vienlīdzības principu, neievērošanas situācijā, kā arī krāpšanas un korupcijas gadījumā, vai arī pastāv iepriekš minēto pārkāpumu iestāšanos risks, tad kompetences centrs izslēdz šo dalībnieku no pētniecības projektu padomes sastāva, organizējot jaunu padomes sēdi.
68.
Nozares ministrijas pārstāvis, darbojoties pētniecības projektu atlases padomē, pārliecinās, ka:
68.1.
pētniecības projektu atlases padomes sēdēs lēmumi tiek pieņemti ievērojot interešu konflikta novēršanas, caurspīdīguma un vienlīdzības principus, vienlaikus novēršot un labojot dubultā finansējuma iestāšanās, krāpšanas un korupcijas riskus;
68.2.
pētniecības projektā ir norādīta un analizēta veicamo vai jau veikto investīciju lietderība un pamatotība, kā arī komercializācijas potenciāls;
68.3.
ir norādīta pētniecības projekta atbilstība kompetences centra attīstības stratēģijai definētajam mērķim un pētniecības virzieniem;
68.4.
sadarbības partneris neveic tādu pašu pētniecības projektu vairākos kompetences centros vai citās valsts atbalsta programmās Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda, Atveseļošanas fonda finansētos pasākumos vai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros;
68.5.
pētniecības projekta iesniedzēji demonstrē izpratni un vīziju par zināšanu potenciālo pielietošanas veidu un ietekmi, un demonstrētais apjoms, ietekme un ieguvumi pārsniedz paredzamās pētniecības projekta izmaksas;
68.6.
pētniecības projektā ir norādīti pētniecības projekta posmi, pēc kuru pabeigšanas tiek pārvērtēta pētniecības projekta turpināšanas lietderība;
68.7.
pētniecības projektā ir paredzēta un ir pārbaudāma reāla komersanta finansiālā līdzdalība pētniecības projekta finansējuma intensitātei atbilstošajā apjomā. Nozares ministrija pārstāvis pētniecības projektu atlases padomē iepazīstas ar pētniecības projekta starpposma izvērtējumu, lai noteiktu, vai sadarbības partneris un kompetences centrs ir izvērtējuši,  ja paredzēts, pētniecības projekta starpposma rezultātus un vai vērtējumi par pētniecības projekta turpināšanu vai pārtraukšanu ir dokumentēti un pamatoti ar faktiem;
68.8.
pētniecības projekta ietvaros starpposma atskaitēs iekļautie izdevumi ir saistīti ar pētījuma rezultātu sasniegšanu, un šī saistība ir skaidri saprotama un pamatota no sadarbības partnera puses, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus.
69.
Pētniecības projektu vērtēšanā kompetences centram novērš un labo interešu konflikts Komisijas regulas Nr. 2018/104661.panta izpratnē pētniecības projektu atlases padomes locekļu un ekspertu darbībā.
70.
Pētniecības projektu atlases padomē balsstiesības ir nozares komersantu vai atzītu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību pārstāvjiem, nozares ministrijas pārstāvim  un virzienu zinātniskajiem vadītājiem. Pārējiem minētās padomes locekļu ierosinājumiem ir ieteikuma raksturs.
71.
Ja  nozares ministrijas pārstāvis pētniecības projektu atlases padomes vērtēšanas procesa ietvaros konstatē, ka nav pietiekami pamatots pētniecības projekta iesnieguma, starpposma vai gala atskaites izvērtēšanas process un pētniecības projektu atlases padome neapstiprina neatkarīga eksperta pieaicināšanu, tad nozares ministrijas pārstāvis neparaksta protokolu un  pētniecības projektu saraksts netiek virzīts uz CFLA.
72.
Pētniecības projektu atlases padomes sēdē nevar piedalīties nozares komersants, zinātniskā virziena vadītāja, zinātnes organizācija vai atzītu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību pārstāvis, ja iesniegts pētniecības projekts no pārstāvētās iestādes.
73.
Kompetences centrs izvērtē nepieciešamību papildus šo noteikumu 70. punktā noteiktajam piešķirt balsstiesības citām pētniecības projektu atlases padomē iesaistītajām personām, kas noteiktas šo noteikumu 65.5. apakšpunktā.
74.
Pētniecības projekta apraksta kopija un parakstīta pētniecības projektu atlases padomes protokola kopija kopā ar līguma grozījumu pieprasījumu tiek nosūtīta CFLA desmit darbdienu laikā pēc tam, kad ir parakstīts pētniecības projektu atlases padomes protokols, kurā iekļauts apstiprināto pētniecības projektu saraksts kopā ar pētniecības projekta iesniegumiem un pamatojošajiem dokumentiem un  pētniecības projektu atlases padomes nozares ministrijas pārstāvja atzinums par pētniecības projektu. Pētniecības projektu var uzsākt pēc pētniecības projekta iesnieguma iesniegšanas CFLA, pētniecības projekta iesniedzējs uzņemas risku segt visas radušās izmaksas no saviem līdzekļiem, ja CFLA pieņem lēmumu par pētniecības projekta neatbilstību komerdarbības atbalsta nosacījumiem. Ja nozares ministrijas pārstāvja atzinums par pētniecības projektu ir negatīvs, tad pētniecības projekts netiek virzīts uz CFLA. Pētniecības projektu atlases padomes uzdevums ir uzraudzīt, lai pētniecības projektos tiktu izpildīti noteiktie starpposmu rezultātu rādītāji un tiktu sadalīts pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums, kas atrunāts šo noteikumu 54.1.13. apakšpunktā minētajā līgumā.
75.
Pētniecības projektu atlases padomes locekļi, eksperti un kompetences centra darbinieki, kas iesaistīti pētniecības projektu vērtēšanas procesā, paraksta šo noteikumu 3.pielikumā esošo objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumu, ka nepiedalīsies pētniecības projektu izvērtēšanā interešu konflikta situācijā un pētniecības projektu padomes atlases sēdēs, kurās tiks apstiprināti saistītu pētniecības projektu rezultāti. Apliecinājumu paraksta pirms Atveseļošanas fonda finansējuma pētniecības projektu izskatīšanas, starpposma un gala nodevumu vērtēšanas. Apliecinājumu kompetences centrs glabā atbilstoši Komisijas regulas Nr.2018/1046 132.panta un šo noteikumu 118.punkta prasībām.
76.
Ja pētniecības projekta vērtēšanā ir iesniegta pētījuma ideja, kuras autors ir sadarbības partneris, kura pārstāvis ir iekļauts pētniecības projektu atlases padomes sēdē, konkrēto pārstāvi aizstāj ar citu padomes locekli. Kompetences centram jāizvērtē šo noteikumu 65.punktā minētais pētniecības projektu atlases padomes sēdes sastāvs, nepieciešamības gadījumā paplašinot to, veidojot lielāko balsu skaitu komersantiem, kas paši nepretendē uz finansējumu.
77.
Pēc pētniecības projekta pabeigšanas kompetences centrs iesniedz pētniecības projekta rezultātu apkopojumu latviešu valodā CFLA un, ja nepieciešams, arī tulkojumu angļu valodā.
78.
Pētniecības projektu atlases padome, konstatējot ar finansējuma neapguvi vai plānoto aktivitāšu neīstenošanu saistītos riskus pētījumu projekta rezultātu sasniegšanā, pēc nepieciešamības lemj par  ārējo ekspertu piesaisti, lai pirms pētniecības projektu noslēguma maksājuma veikšanas izvērtētu pētniecības projektu rezultātus un pārliecinātos, ka veiktie ieguldījumi ir bijuši lietderīgi un pamatoti. Ekspertu vērtējuma kopiju nosūta arī CFLA. Ja ekspertu vērtējums ir negatīvs vai satur ieteikumus, ekspertu sagatavoto atzinumu nosūta pētniecības projekta īstenotājam. Sadarbības partneris piecu darbdienu laikā no saņemta kompetences centra rakstiskā pieprasījuma sagatavo skaidrojumu par atzinumā norādītajām neatbilstībām un iesniedz kompetences centram. Ja skaidrojums nav saņemts piecu darbdienu laikā vai pēc iepazīšanās ar skaidrojumu atkārtotais eksperta vērtējums ir negatīvs, CFLA kompetences centram lūdz atmaksāt visu pētniecības pētījumā ieguldīto publiskā finansējuma summu.
79.
Pētniecības projekta pārtraukšana pirms termiņa beigām ir atbalstāma, ja pētniecības projekta īstenošanas gaitā konstatēts, ka nebūs iespējams sasniegt pētniecības projekta izvirzīto mērķi. Kompetences centrs kopā ar zinātniskā virziena vadītāju izvērtē pētniecības projekta rezultātus un izmaksas, un to atbilstību pētniecības projekta mērķim un plānotajām aktivitātēm. Piecu darbdienu laikā pēc izvērtēšanas par pētniecības projekta pārtraukšanu kompetences centrs iesniedz CFLA pētniecības projektu atlases padomes vērtējuma kopiju par pārtraukto pētījumu. Pētniecības projektā ietvertu atsevišķu aktivitāšu izmaksas ir attiecināmas, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus Komisijas regulas Nr. 2018/1046 33.panta izpratnē, ja aktivitāte ir pilnībā pabeigta atbilstoši pētniecības projekta iesniegumam un noslēgtā līguma nosacījumiem. Izmaksas var tikt attiecinātas un iekļautas maksājuma pieprasījumā tikai par tādām pētniecības projekta aktivitātēm, kas ir pabeigtas pētījuma pārtraukšanas brīdī.
80.
Kompetences centrs ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto finansējuma saņēmēja tīmekļa vietnē, ja tāda nav, tad nozares asociācijas tīmekļvietnē, aktuālo informāciju par kompetences centra pētniecības programmā iekļauto pētījumu īstenošanas gaitu, informāciju par veiktajiem pētniecības projekta uzsaukumiem un rezultātiem. Sadarbības partneris ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālo informāciju par pētniecības projekta īstenošanas gaitu sadarbības partnera tīmekļa vietnēs, ja tādas ir.
81.
Nozares ministrija ievieto tīmekļa vietnē kompetences centru kontaktinformāciju un norāda kompetences centru pētniecības virzienus.
82.
Kompetences centrs un sadarbības partneris nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu.
83.
CFLA ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
83.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas mērķi vai atbalsta mērķa uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
83.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis CFLA nepatiesu informāciju;
83.3.
citos gadījumos, ko nosaka līgums par projekta īstenošanu.
84.
CFLA ir tiesības starpposma un noslēguma maksājuma pieprasījuma vērtēšanas laikā pieaicināt ekspertu, lai pārbaudītu, vai projekta izmaksu tāmē norādītās attiecināmās izmaksas ir samērīgas un ekonomiski pamatotas.
85.
Maksimāli pieļaujamā finansējuma intensitāte saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punktu no pētniecības projekta kopējām attiecināmajām izmaksām ir šāda:
85.1.
rūpnieciskiem pētījumiem:
85.1.1.
70 % – mikro un maziem komersantiem;
85.1.2.
60 % – vidējiem komersantiem;
85.1.3.
50 % – lieliem komersantiem;
85.2.
eksperimentālām izstrādēm:
85.2.1.
45 % – mikro un maziem komersantiem;
85.2.2.
35 % – vidējiem komersantiem;
85.2.3.
25 % – lieliem komersantiem;
85.3.
tehniski ekonomiskajai priekšizpētei:
85.3.1.
70 % – mikro un maziem komersantiem;
85.3.2.
60 % – vidējiem komersantiem;
85.3.3.
50 % – lieliem komersantiem;
85.4.
100 % – šo noteikumu 30.2. apakšpunktā minētajām darbībām.
86.
Šo noteikumu 85.1.1. apakšpunktā minēto finansējuma intensitāti var palielināt par 10 procentpunktiem, bet šo noteikumu 85.1.2., 85.1.3. un 85.2. apakšpunktā minēto intensitāti – par 15 procentpunktiem ja sadarbības partneris to ir paredzējis sākotnējā pētniecības projekta iesniegumā un ir izpildīts kāds no šiem nosacījumiem.
86.1.
pētniecības projekta ietvaros ir efektīva sadarbība ar vismaz vienu sīko (mikro), mazo vai vidējo komersantu Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkta izpratnē un viens komersants nesedz vairāk par 70 % no kopējām attiecināmajām izmaksām;
86.2.
pētniecības projekta ietvaros ir efektīva sadarbība ar vismaz vienu pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkta izpratnē, un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija sedz vismaz 10 % no kopējām attiecināmajām izmaksām, un tai ir tiesības publicēt sava pētījuma rezultātus;
86.3.
pētniecības projekta rezultāti pieņemti publicēšanai vismaz divos zinātniskos rakstos, kas indeksēti Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B) ScienceDirect vai Elsevier datubāzēs, vai izplatīti tādā tehniskā vai zinātniskā konferencē, kuras rakstu krājums indeksēts Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B), DBLP, ScienceDirect vai Elsevier datubāzēs, un publikācijas autors ir komersanta vai atzītas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības pētnieks vai publikācija ir komersanta vai atzītas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas pētnieku koppublikācija.
87.
Sadarbības partneris nodrošina un kompetences centrs kā finansējuma saņēmējs pārliecinās, ka līdzfinansēto preču un pakalpojumu izmaksas atbilst tirgus cenai un nepastāv interešu konflikts piegādātāja vai pakalpojumu sniedzēja izvēlē. Īstenojot pētniecības projektu, sadarbības partneris izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
88.
Šo noteikumu 86. punktā minēto finansējuma intensitāti nevar pārsniegt 80% apmērā rūpnieciskajiem pētījumiem un eksperimentālās izstrādei ietvaros saskaņā ar Komisijas regulas 651/2014 25.panta 6.punktu.
89.
Finansējumu par papildus intensitāti šo noteikumu 86.3. apakšpunktā minētajā gadījumā izmaksā pēc tam, kad izpildīti šādi nosacījumi:
89.1.
publikācijā vai konferences materiālos ietverta informācija par pielietotām metodēm vai pētījuma rezultātiem. Ja iespējams, nodrošina atsauci uz tīmekļvietni, kur ievietoti visi pētījuma rezultāti, tai skaitā arī tie rezultāti, kurus sasniegs vai precizēs pēc publikācijas veikšanas;
89.2.
ja veic vairākus saistītus pētījumus, finansējuma intensitāti palielina tiem pētījumiem, kas ir ietverti šo noteikumu 86.3. apakšpunktā minētajā publikācijā vai konferences materiālos;
89.3.
indeksēti Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B), ScienceDirect vai Elsevier datubāzēs, vai izplatīti tādā tehniskā vai zinātniskā konferencē, kuras rakstu krājums indeksēts Web of Science, SCOPUS, ERIH (A vai B), DBLP, ScienceDirect vai Elsevier datubāzēs.
90.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums uzkrāt un uzskaitīt datus projekta rādītāju sasniegšanas progresa noteikšanai.
91.
Pētniecības projekta veikšanai nepieciešamo privāto līdzfinansējumu nevar ieguldīt natūrā.
VI.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
92.
Finansējumu sadarbības partneriem investīcijas ietvaros sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 25. pantu. Sadarbības partneriem finansējumu piešķir pēc CFLA pieņemtā lēmuma par atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem, kur CFLA izvērtē kompetences centra iesniegto apstiprināto pētniecības projektu sarakstu  kopā ar pētniecības projekta iesniegumiem un pamatojošajiem dokumentiem.
93.
Lēmumus par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 25.pantu un Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz 2024.gada 30.jūnijam.
94.
Pētniecības projektu atlases padome izvērtē iesniegtā sadarbības partnera pētniecības projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu prasībām. Pētniecības projektu atlases padome  apstiprināto pētniecības projektu sarakstu - iesniegtā pētniecības projekta apraksta veidlapa, izmaksu tāme, deklarācija par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai),vidējai vai lielai komercsabiedrībai - nosūta lēmuma pieņemšanai CFLA.
95.
CFLA izvērtē un pieņem lēmumu par pētniecības projekta apstiprināšanu un ar noslēgtā līguma par projekta īstenošanu starp CFLA un  kompetences centru grozījumiem iekļauj to kompetences centra projektā.
96.
CFLA apstiprina maksimālo iespējamo atbalsta summu apstiprinātajiem pētniecības projektiem.
97.
Komercdarbības atbalsts, kas sniegts kompetences centriem saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013, tiek piešķirts ar CFLA lēmumu. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu.
98.
Atveseļošanas fonda finansējums tiek piešķirts tikai gadījumā, ja finansējuma saņēmējs atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasībām un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem prasībām.
99.
Atveseļošanas fonda finansējums tiek piešķirts tikai gadījumā, ja sadarbības partneris atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasībām, un tas ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu sadarbības partnerim.
100.
Pirms līguma noslēgšanas kompetences centrs CFLA pieņemto lēmumu par kompetences centra projekta atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem var apstrīdēt Finanšu ministrijā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas. Kompetences centrs Finanšu ministrijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
101.
Strīdi, kas rodas projekta īstenošanas laikā pēc līguma noslēgšanas, tiek risināti civiltiesiskā kārtībā un vispirms kompetences centrs iesniedz pretenziju CFLA un, ja domstarpības neizdodas atrisināt sarunu ceļā, tad kompetences centrs var celt prasību pret CFLA vispārējās jurisdikcijas tiesā.
102.
Maksimāli pieļaujamais Atveseļošanas fonda finansējums vienam projektu iesnieguma iesniedzējam ir  3 125 000 euro.
103.
Maksimāli pieļaujamais kopējais Atveseļošanas fonda finansējums vienam sadarbības partnerim un to sadarbības partneru saistīto personu grupai, kas noteikta Komisijas regulas Nr.651/2014 1.pielikumā, pētniecības projektu īstenošanā ir ne vairāk kā 25 % no kompetences centra apstiprinātā publiskā finansējuma apmēra.
104.
Ja tiek īstenots sadarbības pētniecības projekts, katra sadarbības partnera veiktajām izmaksām tiek piemērota atbilstoša intensitāte, ņemot vērā partnera atbilstību mazajam –  arī mikro, vidējam vai lielajam komersantam.
105.
Mazie –  arī mikro, un vidējie komersanti atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteiktajām definīcijām.
106.
Lielie komersanti atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā noteiktajam.
107.
Atbalstu, kas pasākuma ietvaros sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 25. pantu, var apvienot ar citā komercdarbības atbalsta programmā vai individuālā atbalsta projektā sniegto atbalstu dažādām nosakāmām vai vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 8. pantu, tai skaitā var apvienot ar citā komercdarbības atbalsta programmā vai individuālā atbalsta projektā sniegto de minimis atbalstu, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta finansējuma intensitāti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 5., 6. un 7. punktu.
108.
Šo noteikumu ietvaros kompetences centri saņemto de minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  1407/2013 5. pantu, tai skaitā par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%, kā arī netiek pārsniegts Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktais maksimālais de minimis atbalsta apmērs.
109.
Sadarbības partneriem un kompetences centriem ir jāiesniedz nozares ministrijai un CFLA visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti, ja plānots apvienot vairākus atbalstus, pirms izmaksu apvienošanas uzsākšanas.
110.
Investīcijas ietvaros atbalsts netiek sniegts Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1.punktā noteiktajām nozarēm un Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktajām nozarēm.
111.
Ja kompetences centrs vai sadarbības partneris darbojas kādā no neatbalstāmajām nozarēm saskaņā ar Komisijas regulā Nr. 1407/2013 1.panta 1.punktu vai Komisijas regulā Nr. 651/2014 1.panta 3.punktu, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības vai finanšu plūsmas no citu darbības nozaru finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta saskaņā ar Komisijas regulā Nr. 1407/2013 1.panta 2.punktu un Komisijas regulā Nr. 651/2014 1.panta 3.punkta pēdējo rindkopu.
112.
Pirms atbalsta sniegšanas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 CFLA pārliecinās, ka kompetences centrs trīs fiskālo gadu laikā nav sasniedzis minētās regulas 3. panta 2. punktā noteikto de minimis atbalsta ierobežojumu – 200 000 euro. Finansējuma limits 200 000 euro trīs gadu periodā vienam kompetences centram tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajam. Sniedzot atbalstu sadarbības partnerim, ievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta “c” un “d” apakšpunktā, 4. punkta “a” apakšpunktā, 5. punktā un 4. panta 1. punkta “i” apakšpunktā noteiktos ierobežojumus.
113.
CFLA nodrošina Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1.punkta “c” apakšpunktā un 4. punktā noteiktos publicitātes pasākumus.
114.
Kompetences centri un sadarbības partneri projektu ietvaros nedrīkst izmantot pētniecības iekārtas, kas iepirktas citu ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu ietvaros, izņemot gadījumu, ja kompetences centrā tiek veikti ar saimniecisku darbību nesaistīti pētniecības projekti. Ar saimniecisko darbību nesaistīti pētniecības projekti ir tādi projekti, kuros nodrošināta efektīva sadarbība un intelektuālā īpašuma tiesības, kas izriet no pētniecības organizācijas projekta ietvaros veiktās darbības, pilnībā tiek piešķirtas pētniecības organizācijai.
115.
Ja tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr.  1407/2013 prasības, Atveseļošanas fonda finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt CFLA visu projekta ietvaros saņemto komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta kopā ar procentiem, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
116.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.  651/2014, Atveseļošanas fonda finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt CFLA nelikumīgo projekta ietvaros saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Procenti ir aprēķināmi no dienas, kad nelikumīgais atbalsts pirmo reizi nodots sadarbības partnerim, līdz tā atgūšanas dienai. Minētajā gadījumā finansējuma saņēmējam ir tiesības no sadarbības partnera saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā atbalsta  - kopā ar procentiem - apmērā.
117.
Nozares ministrija apkopo un savā tīmekļa vietnē publicē informāciju par brīvi pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu.
118.
Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam un Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam informācijas pieejamība tiek nodrošināta šādā veidā:
118.1.
finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu;
118.2.
sadarbības partneris nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas brīža;
118.3.
CFLA nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu.
119.
Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros  nozares ministrija veic finansējuma saņēmēja pārbaudes par   investīcijas atbilstošu īstenošanu saskaņā ar  Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" (turpmāk  - MK noteikumu Nr.621) nosacījumiem.
120.
Atveseļošanas fonda plāna finansējuma ieviešanas progresu un datu pieejamību un to apstrādi nodrošina atbilstoši MK noteikumos Nr. 621 noteiktajām prasībām.
121.
Atbalstu nepiešķir, ja sadarbības partneri  atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta definīciju. Sadarbības partneriem iesniedzot pētniecības projekta iesniegumu ir jāiesniedz apliecinājumu par Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta “c” apakšpunktā ietvertā nosacījuma ievērošanu.
122.
Nozares ministrijas pusgada progresa ziņojuma sagatavošanai par Atveseļošanas fonda plāna izpildi, izmanto šādus dokumentus:
122.1.
sadarbības partneru saraksts, norādot sadarbības partnera nosaukumu, reģistrācijas numuru, pētniecības projekta nosaukumu un īsu pētniecības projekta aprakstu;
122.2.
līguma kopija, kas apliecina apstiprināto Atveseļošanas fonda finansējumu pētniecības projektiem, izmantojot Vadības informācijas sistēmā  pieejamo informāciju, ko nodrošina kompetences centrs.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-291 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-291 Nr]
Pētniecības projekta apraksts
2.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-291 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-291 Nr]
Kompetences centra attīstības stratēģija
3.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-291 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-291 Nr]
Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājums