Ministru kabineta noteikumi Nr. 689
Rīgā 2023. gada 28. novembrī (prot. Nr. 59 52. §)
22-TA-3686
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.4. pasākuma "EURES tīkla darbības nodrošināšana Latvijā" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.4. pasākumu "EURES tīkla darbības nodrošināšana Latvijā" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
plānoto un pieejamo pasākuma finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5.
pasākuma atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir uzlabot darba ņēmēju, bezdarbnieku, darba meklētāju un darba devēju piekļuvi informatīviem atbalsta pasākumiem, sniedzot atbalstu darba meklēšanā un darba tiesisko attiecību nodibināšanā.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir darba devēji, darba ņēmēji, darba meklētāji, bezdarbnieki un Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – aģentūra) nodarbinātie.
4.
Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi rādītāji:
4.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim:
4.1.1.
starpposma iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1;
4.1.2.
nacionālais starpposma rādītājs – atbalstīto Eiropas Nodarbinātības dienestu tīkla (turpmāk – EURES) pasākumu skaits – 100;
4.2.
līdz 2029. gada 31. decembrim:
4.2.1.
iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1;
4.2.2.
nacionālais rādītājs – atbalstīto EURES pasākumu skaits – 600.
5.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7.
Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 485 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 1 262 250 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 222 750 euro.
8.
Pasākuma atbalsta veids ir grants.
9.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Valsts budžeta līdzfinansējums nav mazāks par 15 procentiem no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
10.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos ietvertajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā 2023. gada 1. decembrī.
II.Prasības projekta iesnieguma iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir iestāde, kas saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu īsteno valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā, – aģentūra.
12.
Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
13.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
13.1.
mācības un semināri aģentūras darbiniekiem par EURES, tā pieejamības nodrošināšanu un Eiropas darba mobilitātes jautājumiem;
13.2.
informācijas nodrošināšana EURES ietvaros;
13.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
13.4.
projekta vadība un īstenošana.
14.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
14.1.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas;
14.2.
pārējās attiecināmās izmaksas.
15.
Šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika izmaksu attiecināmības principu, attiecināma ir noslodze ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei.
16.
Šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās pārējās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 56. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju 40 procentu apmērā no šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētajām izmaksām.
17.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta ''c'' apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, uzskatāms par attiecināmām izmaksām.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
18.
Projekta personāls var iesaistīties šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā.
19.
Šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver šādus pasākumus:
19.1.
EURES pieejamības un atpazīstamības nodrošināšana;
19.2.
informācijas sniegšana darba devējiem (tai skaitā valsts un pašvaldību iestāžu un nevalstiskā sektora pārstāvjiem) par EURES, kā arī darbiekārtošanas un personāla atlases pasākumu organizēšana;
19.3.
informācijas sniegšana darba ņēmējiem, darba meklētājiem un bezdarbniekiem par dzīves un darba apstākļiem, nodarbinātības iespējām un administratīvajām procedūrām Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstīs;
19.4.
nacionālā sadarbības tīkla veidošana un iesaistīto pušu informēšana, tostarp Eiropas prasmju, kompetenču, kvalifikāciju un profesiju klasifikācijas rīka adaptēšana un turpmāka aktualizēšana ar nacionālajām kvalifikāciju datubāzēm;
19.5.
dalība EURES organizētajos Latvijas un starptautiskajos sadarbības pasākumos, kā arī šo pasākumu organizēšana.
20.
Šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā finansējuma saņēmējs vai tā piesaistīts pakalpojumu sniedzējs veic pārbaudi attiecībā uz aģentūras nodarbināto atbilstību iesaistei šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētajās mācībās un semināros, kā arī veic minēto personu identificēšanu un uzskaiti, norādot vārdu, uzvārdu, darba vietas e-pastu, personas kodu un citu maksājuma pieprasījuma sagatavošanai nepieciešamo informāciju, kas nesatur personas datus. Finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojumu sniedzējs iesniedz finansējuma saņēmējam šajā punktā minēto informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, kā arī informāciju par veikto pārbaudi attiecībā uz aģentūras nodarbināto atbilstību iesaistei mācībās un semināros.
21.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
21.1.
nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta vadības un projekta īstenošanas personālu un, paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts normālu vai nepilnu darba laiku (atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu attiecināmības principu). Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
21.2.
publiskos iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru, un, ja tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
21.3.
iepirkumu līgumos, kurus slēdz šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 30 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
21.4.
piesaistot šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu vai īstenojot iepirkumus, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir:
21.4.1.
informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem, krāpšanas pazīmēm un pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
21.4.2.
parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
21.5.
nodrošina, ka šajos noteikumos paredzētās atbalstāmās darbības un projektā sniegtais atbalsts šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos;
21.6.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu, normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
21.7.
savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunāka informācija;
21.8.
uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
21.8.1.
mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažādu veidu funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti);
21.8.2.
konsultatīva rakstura pasākumu skaits par jautājumiem, kas saistīti ar dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, vecuma nediskrimināciju, etnisko un citu piederību un pamattiesībām, tostarp par to tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
21.8.3.
personu skaits, kuras ir piedalījušās apmācību programmās, kurās integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, vecuma nediskrimināciju, etnisko un citu piederību un pamattiesībām, tostarp par to tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
21.9.
maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, veic pēcpārbaudi pakalpojuma sniedzēja veiktajai šo noteikumu 20. punktā minētajai pārbaudei attiecībā uz mērķa grupas atbilstību iesaistei pasākumos, apstrādājot pakalpojuma sniedzēja iesniegtos šo noteikumu 20. punktā minētos atbilstības pārbaudei nepieciešamos datus;
21.10.
šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas nolūkā veic darba meklētāju un bezdarbnieku identificēšanu un uzskaiti atbilstoši normatīvajiem aktiem par bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmu;
21.11.
nodrošina, ka projekta ietvaros, īstenojot šo noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības, tiek uzkrāta informācija par informatīvo pasākumu veidiem, ilgumu, laikposmu, norises vietu un pasākuma dalībnieku skaitu. Pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma nodrošina šo datu pieejamību izvērtēšanai;
21.12.
šo noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības var īstenot Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstīs;
21.13.
šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros sadarbību ar EURES partneriem veido atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem, bet sadarbību ar EURES dalībniekiem veido atbilstoši normatīvajiem aktiem par komersantu – darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzēju – licencēšanas un uzraudzības kārtību, ciktāl šie noteikumi neparedz citādi.
22.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
23.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministra pienākumu izpildītājs ‒ zemkopības ministrs A. Krauze