Noteikumu (grozījumu) projekts

22-TA-1511
Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumos Nr. 26 "Gaisa telpas pārvaldības kārtība, gaisa telpas struktūra un tās mainīšanas kārtība"
Izdoti saskaņā ar 
likuma “Par aviāciju” 39. panta
otro daļu
1.
Izteikt 8. punktu šādā redakcijā:
“8. Virs sprādzienbīstamiem objektiem, nacionālajiem parkiem, dabas rezervātiem un publisku pasākumu vietām atļauts izveidot gaisa telpas  izmantošanas ierobežojumus gaisa telpas izmantotājiem tikai tādās dimensijās, kas minimāli nepieciešamas gaisa kuģa radītā trokšņa un vibrācijas ietekmes mazināšanai.”
 
2.
Papildināt ar 8.1 punktu šādā redakcijā:
“8.1 Regulas Nr. 923/2012 4. pantā minēto operāciju, ugunsdzēsības un glābšanas darbu, neatliekamu ārkārtējo situāciju izraisījušo notikumu seku likvidēšanas pasākumu vai regulas Nr. 549/2005 13. pantā minēto aizsardzības pasākumu gadījumā (turpmāk – ārkārtas gadījums) atļauts izveidot bīstamo zonu (D), ierobežoto lidojumu zonu (R) un aizliegto zonu (P).”
 
3.
Izteikt 9. punktu šādā redakcijā:
“9. Izveidojot īslaicīgi rezervētu zonu (TRA), īslaicīgi norobežotu zonu (TSA), bīstamo zonu (D), ierobežotu lidojumu zonu (R) un aizliegto zonu (P), buferzona gaisa kuģu lidojumu drošuma nodrošināšanai tiek izvietota šo zonu iekšienē.”
 
4.
Svītrot 11. punktu.
 
5.
Izteikt 13. punktu šādā redakcijā:
“13. Lai mainītu gaisa telpas struktūru vai, lai pieteiktu gaisa telpas izmantošanu, kurai lidojumu drošuma nolūkos Civilās aviācijas aģentūrai jāizvērtē nepieciešamība veikt izmaiņas gaisa telpas struktūrā, ierosinātājs iesniedz Civilās aviācijas aģentūrā iesniegumu par gaisa telpas struktūras izmaiņām (1. pielikums).”
 
6.
Izteikt 14.4.  apakšpunktu šādā redakcijā: 
“14.4. saskaņojumu ar pašvaldību iestādēm, virs kuru teritorijām plānots izveidot gaisa telpas struktūras elementu, ja plānotās izmaiņas gaisa telpas struktūrā vai lidojumu veikšana paredz  gaisa kuģu lidojumus augstumā, kas ir zemāks par regulas Nr. 923/2012 pielikuma SERA.5005. un SERA.5015. punktā noteiktajiem minimālajiem augstumiem.
 
7.
Izteikt 14.5.  apakšpunktu šādā redakcijā: 
14.5. saskaņojumu ar zemes īpašnieku, ja plānotās izmaiņas gaisa telpas struktūrā vai lidojumu veikšana saistītas ar zemes virsmas izmantošanu (piemēram, izpletņlēcēju desantēšana, kravas desantēšana, gaisa balonu sacensības, gaisa kuģu akrobātiskie lidojumi).”
 
8.
Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
“15. Civilās aviācijas aģentūra piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 13. punktā minētā iesnieguma saņemšanas (izņemot iesniegumu, kurā norādīts mērķis "militārām vajadzībām" un kurš atbilst šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētajam kritērijam) informāciju par gaisa telpas struktūras izmaiņām nosūta saskaņošanai tām pašvaldību iestādēm, virs kuru teritorijām plānots izveidot gaisa telpas struktūras elementu, ja plānotās izmaiņas gaisa telpas struktūrā vai gaisa telpas izmantošanā paredz gaisa kuģu lidojumus augstumā, kas ir zemāks par regulas Nr. 923/2012 pielikuma SERA.5005. un SERA.5015. punktā noteiktajiem minimālajiem augstumiem.”
 
9.
Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
“17. Ja plānotās izmaiņas gaisa telpas struktūrā skar gaisa telpu, kur Latvijas gaisa satiksme sniedz gaisa satiksmes pakalpojumus, Civilās aviācijas aģentūra piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 13. punktā minētā iesnieguma saņemšanas un sākotnējās izvērtēšanas vai nav konstatējami šo noteikumu 19.punktā minētie gadījumi, nosūta iesniegumu Latvijas gaisa satiksmei un uzdod:
 
9.1.
17.1. Latvijas gaisa satiksmei 25 dienu laikā izvērtēt iesniegumu un iesniegt Civilās aviācijas aģentūrā izmaiņu paziņojumu atbilstoši regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.045. punkta a) punkta 1) punktā  vai precizētu izmaiņu paziņojumu atbilstoši regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.045. punkta  b) punktā noteiktajām prasībām gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas nodrošināšanas procedūru, ja tās nepieciešamību gaisa kuģu lidojuma drošuma nolūkos nosaka Civilās aviācijas aģentūra. Ar minētās izmaiņas izstrādi un ieviešanu procedūras izstrādi saistītos izdevumus sedz ierosinātājs.”
 
10.
Izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
“20. Pieņemot lēmumu par gaisa telpas struktūras izmaiņām, Civilās aviācijas aģentūra:
 
10.1.
20.1. apstiprina attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas procedūras, ja tādas gaisa telpas struktūras mainīšanas procesā ir nepieciešamas vai apstiprina Latvijas gaisa satiksme izmaiņu, saskaņā ar regulas Nr. 2017/373 II pielikuma ATM/ANS.AR.C.025. punktā noteiktajām prasībām izmaiņām, kuras rada ietekmi uz Latvijas gaisa satiksme sniegtajiem pakalpojumiem;
 
10.2.
20.2. uzdod izmaiņu ierosinātājam atbilstoši normatīvajiem aktiem par aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību sagatavot un iesniegt publikācijai informāciju par gaisa telpas struktūras izmaiņām aeronavigācijas informācijas produktā;
 
10.3.
20.3. ja izmaiņu ierosinātājs ierosina īslaicīgu gaisa telpas struktūras izmaiņu un izmaiņas ierosinātājam nav saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību noslēgta formālā vienošanās ar Latvijas gaisa satiksmi, uzdod Latvijas gaisa satiksmei atbilstoši normatīvajiem aktiem par aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību sagatavot un iesniegt publikācijai informāciju par gaisa telpas struktūras izmaiņām aeronavigācijas informācijas produktā;
 
10.4.
20.4. ja gaisa telpas elements izveidots kā elastīgais gaisa telpas elements atbilstoši šo noteikumu 22. un 23.punktam – nosaka tā piešķiršanas prioritātes un kritērijus.
 
11.
Papildināt ar 20.1 punktu šādā redakcijā:
"20.1 Lai mainītu gaisa telpas struktūru šo noteikumu 8.1  punktā noteiktajos gadījumos, Nacionālie bruņotie spēki vai Valsts robežsardze ierosina Latvijas gaisa satiksmei izveidot izmaiņas gaisa telpas struktūrā, saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku, Valsts robežsardzes un Latvijas gaisa satiksmes noteikto procedūru par gaisa telpas struktūras izmaiņām ārkārtas gadījumos, kura ir apstiprināta Civilās aviācijas aģentūrā atbilstoši regulas Nr. 2017/373 II pielikuma ATM/ANS.AR.C.035. punkta a) punktā noteiktajām prasībām."
 
12.
Papildināt ar 20.2 punktu šādā redakcijā:
"20.2 Gadījumā, ja šo noteikumu 8.1 punktā noteiktos  gadījumos nekontrolējamā gaisa telpā tiek veiktas citas gaisa telpas izmantošanas darbības tām speciāli izveidotos gaisa telpas struktūras elementos, Latvijas gaisa satiksme informē gaisa telpas izmantotājus par nepieciešamību nekavējoties pārtraukt darbības gaisa telpas struktūras elementā un  Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs (turpmāk – ARCC) ir atbildīgs par saziņu un darbības koordinēšanu ar attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa kontaktpersonu, kuru kontaktus viņiem pēc pieprasījuma sniedz LGS."
 
13.
Papildināt ar 20.3 punktu šādā redakcijā:
"20.3 Latvijas gaisa satiksme šo noteikumu 20.1 punktā minēto aeronavigācijas informāciju par gaisa telpas struktūras izmaiņām sagatavo un izplata aeronavigācijas informācijas produktā."
 
14.
Papildināt ar 20.4 punktu šādā redakcijā:
"20.Latvijas gaisa satiksme veic gaisa telpas struktūras plānošanu saskaņā ar regulas Nr. 2017/373 3. panta 8. punktā noteiktajām prasībām."
 
15.
Izteikt noteikumu 3. nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
“3. Gaisa telpas pārvaldība
3.1 Gaisa telpas elastīgas izmantošanas pārvaldība”

 
16.
Izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
“21. Gaisa telpas pārvaldību attiecībā uz gaisa telpas struktūras elementiem, kuriem ir piemērojami gaisa telpas elastīgas izmantošanas principi, īsteno atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 4., 5. un 6. panta prasībām un to iedala šādos līmeņos:
 
16.1.
21.1. stratēģiskā gaisa telpas pārvaldība;
 
16.2.
21.2. pirmstaktiskā gaisa telpas pārvaldība;
 
16.3.
21.3. taktiskā gaisa telpas pārvaldība.”
 
17.
Izteikt noteikumu 3.2 nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
“3.2. Stratēģiskā līmeņa gaisa telpas elastīgas izmantošanas pārvaldība”
 
18.
Izteikt 26. punktu šādā redakcijā:
“26. Jautājumus, kuri skar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem piešķirtās zonas, ja šīs zonas vienlaicīgi pārklājas ar speciālo aviācijas darbu, radionavigācijas iekārtu aplidošanas vai aviācijas paraugdemonstrējumu vai aviācijas skates lidojumu veikšanu laikā un telpā, Civilās aviācijas aģentūra risina, saskaņojot ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.”
 
19.
Papildināt ar 26.1 punktu šādā redakcijā:
“26.1 Citus jautājumus, kuri skar militāros gaisa telpas lietotājus, Civilās aviācijas aģentūra stratēģiskajā līmenī īsteno, konsultējoties ar Civilmilitārās gaisa telpas plānošanas un koordinācijas ekspertu grupu (turpmāk – ekspertu grupa).”
 
20.
Izteikt noteikumu 3.2. nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
“3.3. Pirmstaktiskā līmeņa gaisa telpas elastīgas izmantošanas pārvaldība.”
 
21.
Izteikt 36. punktu šādā redakcijā:
“36. Gaisa telpas pārvaldību pirmstaktiskajā līmenī atbilstoši regulas Nr. 2150/2005 5. panta noteiktajām prasībām īsteno Latvijas gaisa satiksme. Jautājumus, kuri skar  militāras darbības gaisa telpā, Latvijas gaisa satiksme pirmstaktiskajā līmenī īsteno kopīgi ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.”
 
22.
Izteikt 40. punktu šādā redakcijā:
“40. Ja gaisa telpas lietotāji piesaka vienu vai vairākus gaisa telpas struktūras elementus, kas savstarpēji pārklājas to plānotajā aktivizācijas telpā un laikā vai palielina gaisa satiksmes vadības sektora noslogotību, lēmumu par gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu Latvijas gaisa satiksme pieņem atbilstoši stratēģiskajā līmenī noteiktajām prioritātēm un kritērijiem.”
 
23.
Papildināt ar 40.1 punktu šādā redakcijā:
“40.1 Ja civilais un militārais gaisa telpas lietotājs piesaka vienu vai vairākus gaisa telpas struktūras elementus, kas savstarpēji pārklājas to plānotajā aktivizācijas telpā un laikā vai rada jebkuru gaisa satiksmes vadības sektora nozīmīgu noslogotību, pirmstaktiskajā līmenī Latvijas gaisa satiksme prioritāri piešķir gaisa telpas struktūras elementu militārajam gaisa telpas lietotājam, izņemot sekojošos gadījumus:
 
23.1.
40.11. plānojamā militāras zonas piešķiršana, arī piedāvājot gaisa telpas izmantotājiem alternatīvos izmantošanas laikus, ietekmē gaisa satiksmes plūsmu tādā apjomā, ka būtu nepieciešams ieviest gaisa satiksmes plūsmas pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 255/2010 3. panta 2. punktā noteikto;
 
23.2.
40.12. plānojamā militāras zonas piešķiršana ietekmē speciālas darbības gaisa telpā, kuriem ar Civilās aviācijas aģentūras lēmumu ir piešķirta augstāka prioritāte saskaņā ar šo noteikumu 26.puntu (piemēram, radionavigācijas iekārtu aplidošanas darbi).”
 
24.
Izteikt 41. punktu šādā redakcijā:
“41.   Ja militārie gaisa telpas lietotāji piesaka vienlaicīgi  vienu vai vairākus gaisa telpas struktūras elementus, kas savstarpēji pārklājas to plānotajā aktivizācijas telpā un laikā, jautājumu par gaisa telpas struktūras elementa piešķiršanu izlemj Nacionālie bruņotie spēki un par pieņemto lēmumu nekavējoties informē Latvijas gaisa satiksmi.”

 
25.
Izteikt 42. punktu šādā redakcijā:
“42. Latvijas gaisa satiksme var vienoties ar gaisa telpas lietotāju par citu attiecīgā gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas vertikālo robežu šī gaisa telpas struktūras elementa izveidotajos izmēros vai citu laiku, ja:
 
25.1.
42.1. minētais gaisa telpas struktūras elements saskaņā ar gaisa telpas izmantošanas prioritātēm ir piešķirts citam gaisa telpas lietotājam vai to nedrīkst izmantot, jo jau ir piešķirts cits gaisa telpas struktūras elements izmantošanai, ar kuru tas pārklājas plānotajā aktivizācijas telpā un laikā un to izmantošanas kārtība neparedz vienlaicīgu izmantošanu;
 
25.2.
42.2. minētā gaisa telpas struktūras elementa plānotajā aktivizācijas telpā un laikā  izmantošanas laiks pārklājas  ar gaisa telpas struktūras elementa izmantošanas laiku, kas izveidots īslaicīgām vajadzībām un to izmantošanas kārtība neparedz vienlaicīgu izmantošanu;
 
25.3.
42.3. minētā gaisa telpas struktūras elementa izmantošana pieteiktajā telpā un laikā būtiski ietekmē gaisa satiksmes plūsmu jebkurā gaisa satiksmes vadības sektorā.”
 
26.
Izteikt 43.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
“43.2. pieprasītais elastīgās izmantošanas elements ir piešķirts citam gaisa telpas lietotājam vai to nedrīkst izmantot, jo jau ir piešķirts izmantošanai vai izveidots īslaicīgiem mērķiem cits gaisa telpas struktūras elements, ar kuru tas pārklājas plānotajā aktivizācijas telpā un laikā un nav panākta šo noteikumu 42. punktā minētā vienošanās;”
 
27.
Papildināt ar 43.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
“43.4. pieteikumā (2. pielikums) nav aizpildīta obligāti norādāmā informācija.”
 
28.
Papildināt ar 48.1 punktu šādā redakcijā:
“48.1 Latvijas gaisa satiksmes struktūrvienība, kura veic gaisa satiksmes vadības pakalpojumus, var vienoties ar militāro TRA vai TSA lietotāju par izmantošanas perioda pagarināšanu vai TRA un TSA izmantošanas paplašināšanu to publicēto robežu ietvaros ārpus pirmstaktiskajā līmenī jau apstiprinātā laika un augstuma ar sekojošiem nosacījumiem:
 
28.1.
48.11. TRA vai TSA izmantošanas laika pagarināšana ir piesaistīta pirmstaktiskajā līmenī piešķirtajam laikam un tā nedrīkst pārsniegt vienu stundu pirms vai vienu stundu pēc pirmstaktiskajā līmenī noteiktā TRA vai TSA izmantošanas laika;
 
28.2.
48.12. TRA vai TSA izmantošanas laika pagarināšanu Latvijas gaisa satiksme drīkst piešķirt TRA vai TSA lidojumu līmeņos, kas pilnībā atrodas kontrolējamā gaisa telpā;
 
28.3.
48.13. TRA vai TSA izmantošanas izmaiņu rezultātā nav ietekmes uz Latvijas gaisa satiksmes vadībā esošajiem vai plānotajiem lidojumiem;
 
28.4.
48.14. pirmstaktiskajā līmenī  piešķirtajiem gaisa telpas struktūras elementiem ir prioritāte attiecībā pret taktiskajā līmenī koordinētu TSA vai TRA izmantošanu;
 
28.5.
48.15. Gadījumos, kad militārām vajadzībām izveidotās TRA vai TSA zonas nav rezervētas un nav piešķirtas pirmstaktiskajā līmenī, Latvijas gaisa satiksmes struktūrvienība, kura veic gaisa satiksmes vadības pakalpojumus, var vienoties ar militāro gaisa telpas lietotāju par šo zonu izmantošanu ar šādiem nosacījumiem:
 
28.6.
48.15.1. ja šīs TRA vai TSA pilnībā atrodas kontrolējamā gaisa telpā un tās ir izveidotas šādiem gadījumiem;
 
28.7.
48.15.2. TRA vai TSA izmantošanas rezultātā nav ietekmes uz Latvijas gaisa satiksmes vadībā esošajiem vai plānotajiem lidojumiem;
 
28.8.
48.15.3. pirmstaktiskajā līmenī  piešķirtajiem gaisa telpas struktūras elementiem, kā arī pagaidu īslaicīgi izveidotajiem gaisa telpas struktūras elementiem ir prioritāte attiecībā pret šādu taktiskajā līmenī koordinētu TSA vai TRA izmantošanu."
 
29.
Papildināt ar 48.2 punktu šādā redakcijā:
“48.2 Elastīgo gaisa telpas struktūras elementu lietotājiem jāizmanto attiecīgais gaisa telpas elements laika posmā no tā aktivizācijas līdz deaktivizācijai, neieskaitot deaktivizācijas laika vērtību.”
 
30.
Papildināt ar 48.3 punktu šādā redakcijā:
“48.3 Gaisa telpas struktūras elementu lietotāji nodrošina savu sasniedzamību pa vismaz vienu no šo noteikumu 1. un 2. pielikumā norādītajiem vai zināmajiem sakaru kanāliem (piemēram, radio frekvence vai telefons) un  8.1 punktā minētajā ārkārtas gadījumā, pēc informācijas saņemšanas no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem vai Valsts robežsardzes par nepieciešamību pārtraukt savu darbību piešķirtā gaisa telpas struktūras elementā, nodrošina, lai visi ar gaisa telpas struktūras elementa izmantošanu saistītie lietotāji pārtrauc savas darbības attiecīgajā gaisa telpas struktūras elementā līdz ārkārtas situācijas atcelšanai.”
 
31.
Papildināt ar 48.4 punktu šādā redakcijā:
“52. Iestājoties 8.1 punktā minētajam gadījumam, lietotājam, kuram jau ir piešķirts plānotā izmantošanā gaisa telpas struktūras elements, var atcelt savu rezervāciju jau piešķirtā laika ietvaros, informējot par to Latvijas gaisa satiksmi.”
 
32.
Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
 
33.
Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
 
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-1511 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-1511 Nr]
2.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-1511 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-1511 Nr]