Ministru kabineta noteikumi Nr. 726
Rīgā 2022. gada 15. novembrī (prot. Nr. 57 42. §)
22-TA-1043
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.5.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.5.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" (turpmāk – investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tostarp nosaka:
1.1.
investīcijai pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu un sasniedzamos rādītājus;
1.2.
investīcijas ieviešanā iesaistītās institūcijas;
1.3.
prasības investīcijas projektu (turpmāk – projekts) iesniedzējiem;
1.4.
investīcijas atbalstāmās darbības un izmaksas;
1.5.
investīcijas un projektu īstenošanas nosacījumus.
2.
Noteikumos lietotie termini:
2.1.
sistēmas pieslēgums – investīcijas ietvaros izbūvēta vai pārbūvēta (ieskaitot esošo sadales sistēmas elementu nomaiņu vai modernizāciju) elektroenerģijas sadales sistēmas (turpmāk – sadales sistēma) operatora infrastruktūras daļa, kurai paredzēts pievienot elektrisko transportlīdzekļu uzlādes iekārtas vai mikroģenerācijas iekārtas ar saules fotovoltu paneļiem;
2.2.
darba kārtībā esošs elektrisko transportlīdzekļu uzlādes pieslēgumpunkts – sistēmas pieslēgums, kuram pieslēgta elektrisko transportlīdzekļu uzlādes iekārta. Pieslēgumpunkta izveidi apliecina Būvniecības informācijas sistēmā izdarītā atzīme par sistēmas pieslēguma nodošanu ekspluatācijā, ja sistēmas pieslēguma nodrošināšana ietver būvniecības procesu, vai sadales sistēmas operatora akts par paveiktajiem darbiem, ja sistēmas pieslēguma nodrošināšana neietver būvniecības procesu. Izveidoto pieslēgumpunktu skaitu aprēķina pēc uzstādāmās elektrisko transportlīdzekļu uzlādes iekārtas spraudņu skaita;
2.3.
darba kārtībā esošs pieslēgumpunkts – darba kārtībā esošs elektrisko transportlīdzekļu uzlādes pieslēgumpunkts vai darba kārtībā esošs mikroģeneratora ar saules fotovoltu paneļiem pieslēgumpunkts;
2.4.
sadarbības partneris – komersants, ar kuru noslēgts rakstisks līgums un kurš piedalās projekta īstenošanai nepieciešamo aktivitāšu ieviešanā, rezultātu sasniegšanā un to uzturēšanā. Rakstveida līgumā tiek noteiktas sadarbības partnera saistības, pienākumi un atbildība;
2.5.
elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras pasūtītājs – pašvaldība vai cita atvasināta publiska persona, pašvaldības iestāde vai tās kapitālsabiedrība, publiski privāta kapitālsabiedrība, valsts pārvaldes iestāde vai tās kapitālsabiedrība, kas veiks publiski pieejamas elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidi, elektrisko transportlīdzekļu uzlādes iekārtu pieslēdzot sistēmas pieslēgumam;
2.6.
projekts "Jāņciems" – dispečervadības un datu centra "Jāņciems" izbūve, ražošanas bāzes teritorijas un ēku kompleksa pārbūve Dārzciema ielā 86, Rīgā (kadastra numurs 01001210833).
3.
Veicot projektu uzraudzību, ņem vērā, ka:
3.1.
elektrisko transportlīdzekļu uzlādes iekārta ir publiskā ārtelpā uzstādīta un bez laika ierobežojuma brīvi pieejama elektrisko transportlīdzekļu uzlādei nepieciešamā iekārta, par kuras uzstādīšanu ir saņemts dokuments par gatavību tās ekspluatācijas uzsākšanai pēc pieslēgšanas sistēmas pieslēgumam;
3.2.
darba kārtībā esošs mikroģeneratora ar saules fotovoltu paneļiem pieslēgumpunkts ir sistēmas pieslēgums vai sadales sistēmā integrētas sistēmas komponente, kurā uzstādīta mikroģenerācijas iekārta ar saules fotovoltu paneļiem. Pieslēgumpunkta izveidi apliecina sadales sistēmas operatora izsniegta atļauja mikroģenerācijas iekārtas uzstādīšanai vai – sadales sistēmā integrētas sistēmas komponentes gadījumā – sadales sistēmas operatora akts par paveiktajiem darbiem;
3.3.
elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūra ir elektroenerģijas infrastruktūras kopums, kas elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras pasūtītāja objektā nepieciešama, lai elektrisko transportlīdzekļu uzlādes iekārtu pieslēgtu sistēmas pieslēgumam.
4.
Investīcijas mērķis ir nodrošināt finansējumu elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmu modernizācijas reformas komponentei, kas ietver:
4.1.
informācijas tehnoloģijas risinājumu izstrādi un attīstību pārvades sistēmas un sadales sistēmas elastības un drošības paaugstināšanai, dispečervadības un datu centru attīstībai (ieskaitot galvenā datu centra un rezerves datu centra datu savienojuma un informācijas tehnoloģijas infrastruktūras risinājuma izveidošanu projekta "Jāņciems" ietvaros), nacionālās datu platformas izveidei un automatizētās viedās uzskaites sistēmas attīstībai, tādējādi veidojot nepieciešamo informācijas sistēmu infrastruktūru un attīstot tīklu vadības digitalizāciju klimatneitrālu risinājumu ieviešanai un darbībai;
4.2.
sadales sistēmas un pārvades infrastruktūras (tai skaitā elektrotīkla un ēku) stiprināšanu (tai skaitā izbūvi, pārbūvi, modernizēšanu, darbības drošuma un energoefektivitātes paaugstināšanu) atjaunojamo energoresursu jaudu integrēšanai (tai skaitā izmantošanai) un elastības risinājumu nodrošināšanai, kā arī elektrisko transportlīdzekļu un izkliedētās ģenerācijas pieslēgšanai atbilstošas un efektīvas elektrotīkla infrastruktūras izveidei.
5.
Investīcijas mērķa grupa ir elektroenerģijas pārvades sistēmas operators un sadales sistēmas operatori, kuru sistēmai ir pieslēgti vairāk nekā 100 000 lietotāju, un elektroenerģijas tirgus dalībnieki.
6.
Investīcijas ietvaros sasniedzamie rādītāji:
6.1.
mērķa rādītāji:
6.1.1.
līdz 2023. gada 31. martam – paziņojums par līgumu slēgšanas tiesību piešķiršanu apstiprinātajiem projektiem 80 000 000 euro apmērā;
6.1.2.
līdz 2026. gada 31. augustam – 2060 darba kārtībā esošu pieslēgumpunktu izveide, ko apliecina akciju sabiedrības "Sadales tīkls" izziņa;
6.2.
uzraudzības rādītājs: līdz 2025. gada 31. decembrim – 618 (30 % no šo noteikumu 6.1.2. apakšpunktā minētā kopējā pieslēgumpunktu skaita) darba kārtībā esošu pieslēgumpunktu izveide, ko apliecina akciju sabiedrības "Sadales tīkls" izziņa.
7.
Investīcijas kopējais rādītājs – izveidota alternatīvo degvielu infrastruktūra (uzpildes vai uzlādes punkti).
8.
Investīcijas ietvaros sasniedzamais nacionālais rādītājs – līdz 2026. gada 31. augustam īstenots projekts "Jāņciems":
8.1.
projekta "Jāņciems" I un II etapa īstenošana – mērķa izpildes datu uzskaiti sāk 2021. gada 19. februārī, mērķi paredzēts izpildīt līdz 2026. gada 31. augustam;
8.2.
pārvades sistēmas operatora energosistēmas drošuma un elastības paaugstināšana, izstrādājot un ieviešot informācijas tehnoloģijas risinājumus, kā arī kiberdrošības un informācijas tehnoloģijas infrastruktūras sistēmu uzlabošana – mērķa izpildes datu uzskaiti sāk 2022. gada 1. janvārī, mērķi paredzēts izpildīt līdz 2026. gada 31. augustam.
9.
Investīcijai pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 80 000 000 euro.
10.
Investīcijas atbalstu sniedz granta veidā.
11.
Finansējuma saņēmēji īstenos plānotās rīcības, kas vērstas uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 5. panta 2. punktā minētā principa "nenodari būtisku kaitējumu" ievērošanu, – tiks veikta padziļināta īpaši aizsargājamu sugu ietekmes novērtēšana, ja šāda nepieciešamība tiks konstatēta, izstrādājot ietekmes uz vidi novērtējumu (tām darbībām, kurām nepieciešams ietekmes uz vidi novērtējums).
12.
Par investīcijas īstenošanu ir atbildīga Ekonomikas ministrija, kas ir nozares ministrija normatīvo aktu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības jomā izpratnē un pilda minētajos normatīvajos aktos noteiktos nozares ministrijas pienākumus, tai skaitā:
12.1.
nosūta projektu iesniedzējiem uzaicinājumus iesniegt projektus;
12.2.
izvērtē iesniegtos projektus;
12.3.
slēdz līgumus ar projektu iesniedzējiem, kuru projekta iesniegumi ir apstiprināti;
12.4.
veic maksājumus finansējuma saņēmējiem;
12.5.
uzrauga projektu īstenošanu, tai skaitā nodrošina korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta un dubultfinansējuma riska neiestāšanos, kā arī veic datu ticamības pārbaudes.
13.
Ekonomikas ministrija nodala Atveseļošanas fonda nozares ministrijas funkcijas no citām ministrijas funkcijām. Atveseļošanas fonda nozares ministrijas lēmumus par projektu apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu paraksta Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks. Atveseļošanas fonda nozares ministrijas lēmumus projekta iesniedzēji var apstrīdēt, iesniedzot argumentētu iesniegumu augstākstāvošai amatpersonai – Ekonomikas ministrijas valsts sekretāram.
14.
Projektu atlasi veic ierobežotas projektu atlases veidā.
15.
Ekonomikas ministrijai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
15.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līgumā par projekta īstenošanu noteiktās prasības;
15.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu būtisku informāciju;
15.3.
citos gadījumos, ko paredz līgums par projekta īstenošanu.
16.
Ekonomikas ministrija nodrošina investīcijas rādītāju progresa datu savlaicīgu ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma). Datus ievada vadības informācijas sistēmā vismaz divas reizes gadā – līdz 9. janvārim un 9. jūlijam.
II.Prasības projekta iesniedzējam un projektu vērtēšanas kārtība
17.
Projektus var iesniegt:
17.1.
akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls";
17.2.
akciju sabiedrība "Sadales tīkls".
18.
Akciju sabiedrība "Sadales tīkls" projektu var īstenot kopā ar sadarbības partneriem – akciju sabiedrību "Latvenergo" un akciju sabiedrību "Augstsprieguma tīkls", ja tas nepieciešams projekta mērķu sasniegšanai un aktivitāšu ieviešanai. Atbildību par projekta īstenošanu uzņemas finansējuma saņēmējs.
19.
Lai nodrošinātu projekta īstenošanas rezultātu izmantošanu, akciju sabiedrība "Sadales tīkls" nodrošina veicamo aktivitāšu koordināciju ar elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras pasūtītājiem, kuri veiks elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidi, kas paredzēta, lai pieslēgtos investīcijas ietvaros izbūvētam darba kārtībā esošam elektrisko transportlīdzekļu uzlādes pieslēgumpunktam.
20.
Projekta iesniedzējs projektu iesniedz vadības informācijas sistēmā.
21.
Katrs projekta iesniedzējs var iesniegt vienu projektu par summu, kas nepārsniedz šādu Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru:
21.1.
akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls" – 38 100 000 euro;
21.2.
akciju sabiedrība "Sadales tīkls" – 41 900 000 euro.
22.
Projekta iesniegšanas, apstiprināšanas un līguma par finansējuma saņemšanu noslēgšanas kārtība:
22.1.
Ekonomikas ministrija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas nosūta projektu iesniedzējiem uzaicinājumu iesniegt projektus, norādot aizpildāmos projekta iesnieguma datu laukus vadības informācijas sistēmā;
22.2.
projekta iesniedzējs 10 darbdienu laikā pēc uzaicinājuma saņemšanas iesniedz projektu vadības informācijas sistēmā;
22.3.
Ekonomikas ministrija 10 darbdienu laikā pēc projekta saņemšanas organizē iesniegtā projekta iesnieguma izvērtēšanu atbilstoši šo noteikumu 23. punktā minētajiem kritērijiem un, ja nepieciešams, lūdz projekta iesniedzēju veikt papildinājumus un precizējumus iesniegtajā projekta iesniegumā, nosakot termiņu precizējumu un papildinājumu veikšanai, kas nav ilgāks par vienu mēnesi. Ja projekta iesniedzējs nepieciešamos papildinājumus un precizējumus neiesniedz vai neiesniedz noteiktajā termiņā, tad projekta iesniegums uzskatāms par noraidītu. Ekonomikas ministrija var uzaicināt projekta iesniedzēju atkārtoti iesniegt projektu;
22.4.
Ekonomikas ministrija apstiprina projektu vadības informācijas sistēmā un informē finansējuma saņēmēju par līguma slēgšanu. Līgums noslēdzams ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. martam.
23.
Ekonomikas ministrija izvērtē saņemto projektu atbilstību šādiem kritērijiem:
23.1.
projekta iesniedzējs atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām;
23.2.
projekta iesniedzējs un tā sadarbības partneri (ja tādi piesaistīti) ir reģistrēti Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā;
23.3.
projekta iesniedzējam ir pietiekama administrēšanas, īstenošanas un finanšu kapacitāte projekta īstenošanai;
23.4.
projekta iesniedzējam un tā sadarbības partneriem (ja tādi piesaistīti) saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums;
23.5.
projekta iesnieguma veidlapa ir iesniegta vadības informācijas sistēmā noteiktajā termiņā un formā;
23.6.
projekta iesnieguma veidlapai ir dokumenta juridiskais spēks, ja projekta iesnieguma veidlapu ir parakstījusi persona ar atbilstošām tiesībām;
23.7.
projekta iesnieguma veidlapa ir pilnībā aizpildīta valsts valodā;
23.8.
projekta iesnieguma veidlapai ir pievienoti visi papildus iesniedzamie dokumenti, un tie ir sagatavoti valsts valodā vai tiem ir pievienots tulkojums valsts valodā;
23.9.
projekta iesnieguma veidlapā finanšu dati ir norādīti euro;
23.10.
projekta iesnieguma veidlapā iekļautais finanšu aprēķins ir izstrādāts aritmētiski precīzi un ir atbilstošs projekta iesnieguma veidlapai noteiktajām prasībām;
23.11.
projekta iesnieguma veidlapā norādītais Atveseļošanas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz šajos noteikumos attiecīgajam projekta iesniedzējam noteikto Atveseļošanas fonda finansējuma apmēru;
23.12.
projekta iesnieguma veidlapā iekļautās kopējās izmaksas, plānotās atbalstāmās darbības un izmaksu pozīcijas atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām:
23.12.1.
ir saistītas ar projekta īstenošanu;
23.12.2.
ir nepieciešamas projekta īstenošanai (projektā norādīto darbību īstenošanai, mērķa grupas vajadzību nodrošināšanai, definētās problēmas risināšanai);
23.12.3.
nodrošina projektā izvirzītā mērķa un rādītāju sasniegšanu;
23.12.4.
nepārsniedz noteikto izmaksu pozīciju apjomus;
23.13.
projekta īstenošanas termiņš atbilst šajos noteikumos minētajam termiņam;
23.14.
projekta mērķis atbilst šajos noteikumos minētajam mērķim;
23.15.
projekta iesnieguma veidlapā plānotie sagaidāmie rezultāti un rādītāji atbilst šajos noteikumos minētajiem rezultātiem un rādītājiem;
23.16.
projekta iesnieguma veidlapā plānotās projekta darbības:
23.16.1.
atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām un paredz sasaisti ar attiecīgajām atbalstāmajām darbībām;
23.16.2.
ir precīzi definētas un pamatotas un risina projektā definētās problēmas;
23.17.
projekta iesnieguma veidlapā plānotie publicitātes un informācijas izplatīšanas pasākumi atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām;
23.18.
projekta iesnieguma veidlapā ir identificēti, aprakstīti un izvērtēti projekta riski, novērtēta to ietekme un iestāšanās varbūtība, kā arī noteikti riskus mazinošie pasākumi;
23.19.
projekta iesniedzējs un sadarbības partneri (ja tādi piesaistīti) apņemas nodrošināt sasniegto rezultātu uzturēšanu atbilstoši šo noteikumu 41. punktam;
23.20.
projekta iesnieguma veidlapā ir ietverta informācija par plānoto demarkāciju ar citiem līdzīgiem projektiem (projekta iesniedzēja vai citu subjektu īstenotiem) vai atbalsta pasākumiem, kā arī informācija par to, kādā veidā finansējuma saņēmējs nodrošinās, ka neiestājas dubultfinansējuma risks;
23.21.
projekta ieguldījumi tiek veikti, ievērojot šo noteikumu 35. un 36. punktā minētās prasības;
23.22.
uz projekta iesniedzēju un tā sadarbības partneriem (ja tādi piesaistīti) neattiecas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
24.
Investīcijas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
24.1.
viedu un drošu energosistēmu (tostarp viedtīklu un informācijas tehnoloģiju sistēmu un iekārtu) izveides veicināšana;
24.2.
tādu pakalpojumu īstenošana, kuri sekmē mazoglekļa ekonomiku un klimatnoturību (tostarp izpratnes veicināšanas pasākumu īstenošana);
24.3.
atjaunojamo energoresursu izmantošanas, elektromobilitātes un energoefektivitātes veicināšana;
24.4.
projekta "Jāņciems" īstenošana, ieskaitot galvenā dispečervadības un datu centra izbūvi, kā arī galvenā datu centra un rezerves datu centra datu savienojuma un informācijas tehnoloģijas infrastruktūras risinājuma izveidošanu, nodrošinot atjaunojamo energoresursu ražotāju darba režīmu plānošanu un vadību. Datu centru akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls" var izmantot tikai savu funkciju īstenošanai.
25.
Investīcijas attiecināmās izmaksas, kas ir saistītas ar projekta aktivitāšu īstenošanu un mērķu sasniegšanu:
25.1.
akciju sabiedrībai "Augstsprieguma tīkls":
25.1.1.
projekta "Jāņciems" I un II etapa ietvaros – dispečervadības un datu centra izbūve, ražošanas un noliktavas ēku izbūve, teritorijas ārējo inženiertīklu izbūve un labiekārtošana;
25.1.2.
informācijas tehnoloģijas risinājumu izstrāde pārvades sistēmas elastības un drošuma paaugstināšanai, ieviešot nepieciešamo informācijas tehnoloģijas infrastruktūru informācijas sistēmas kiberdrošības uzlabošanai, attīstot tīklu vadības digitalizāciju klimatneitrālu risinājumu ieviešanai un darbībai un nodrošinot atjaunojamo energoresursu ražotāju darba režīmu plānošanu un vadību;
25.2.
akciju sabiedrībai "Sadales tīkls":
25.2.1.
elektrotīkla izbūve, pārbūve un modernizācija, tai skaitā drošu elektrotīklu līniju būvniecība, sadales sistēmas transformatoru nomaiņa, atjaunojamo energoresursu izmantošana tehnoloģiskā patēriņa un elektroenerģijas zudumu segšanai, sistēmas pieslēgumu izbūve un pārbūve (arī esošo sadales sistēmas elementu nomaiņa vai modernizācija);
25.2.2.
ēku energoefektivitātes uzlabošana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana, kā arī atjaunojamo energoresursu izmantošana;
25.2.3.
nacionālā elektroenerģijas tirgus datu apmaiņas un uzglabāšanas platformas izstrāde un ieviešana;
25.2.4.
automatizētā viedās uzskaites sistēmas izstrāde un ieviešana.
26.
Investīcijas attiecināmās izmaksas, kas ir saistītas ar projekta vadību un administrēšanu un ko projekta iesniedzējs var iekļaut projekta iesniegumā:
26.1.
neatkarīga revidenta izmaksas, lai sagatavotu šo noteikumu 31. punktā minēto neatkarīga revidenta apliecinājumu;
26.2.
projekta administrēšanas un vadības, kā arī publicitātes un izpratnes veicināšanas pasākumu izmaksas;
26.3.
neparedzētie izdevumi, nepārsniedzot 2,5 % no konkrētā projekta summas.
27.
Projektu sadārdzinājumus sedz finansējuma saņēmēji no līdzekļiem, kas nav saistīti ar Atveseļošanas fonda finansējumu.
28.
Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma.
29.
Finansējuma saņēmēji var saņemt Atveseļošanas fonda finansējumu līdz 100 % no attiecināmajām izmaksām.
IV.Investīcijas un projektu īstenošanas nosacījumi
30.
Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas iesniedz vadības informācijas sistēmā iepirkumu plānu par visiem projekta īstenošanai plānotajiem iepirkumiem un informāciju par iepirkumu izsludināšanas brīdi (ja attiecināms).
31.
Projekta pārskatam pievieno neatkarīga revidenta apliecinājumu par projekta īstenošanai izlietoto līdzekļu atbilstību šo noteikumu prasībām, Atveseļošanas fonda kopējām prasībām, kā arī atbilstību Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām. Ja finansējuma saņēmējam ir izveidots iekšējais audits, tad neatkarīga revidenta apliecinājuma vietā var iesniegt iekšējā audita apliecinājumu.
32.
Izmaksu attiecināmības sākuma datums ir 2020. gada 1. februāris. Netiek atbalstītas darbības, kas jau ir pabeigtas uz projektu atlases brīdi vai līgumu par projektu īstenošanu noslēgšanas brīdi.
33.
Uz projektu ir attiecināmas izmaksas par aktivitātēm, kas nepieciešamas projekta mērķu sasniegšanai un ir veiktas pirms šo noteikumu stāšanās spēkā, ja projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri ir rakstiski vienojušies par īstenojamām aktivitātēm kā projekta daļu. Uz projektu var attiecināt izmaksas par materiāliem, kas iegādāti pēc šo noteikumu 32. punktā minētā termiņa atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā un ir finansējuma saņēmēja noliktavā.
34.
Projektu izmaksu attiecināmības termiņš ir 2026. gada 31. augusts. Projekti tiek īstenoti un rādītāji tiek sasniegti ne vēlāk kā līdz 2026. gada 31. maijam. Finansējuma saņēmējs noslēguma maksājuma pieprasījumu un rādītāju sasniegšanu pamatojošos dokumentus iesniedz ne vēlāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam.
35.
Ieguldījumus infrastruktūrā veic, ja tā ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera īpašumā.
36.
Ja projekta ietvaros izbūvējamai elektroenerģijas sadales sistēmas infrastruktūrai ir nepieciešama jauna elektroenerģijas pārvades sistēmas infrastruktūras elementa izbūve vai esošo elementu pārbūve, kas pēc izbūves kļūst par akciju sabiedrības "Augstsprieguma tīkls" īpašumu, tad izbūves izmaksas var segt finansējuma saņēmējs.
37.
Finansējuma saņēmējiem ir pieejami avansa maksājumi, kas kopsummā nepārsniedz 90 % no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma. Viena avansa maksājuma apmērs nepārsniedz 30 % no projektā paredzētā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra. Noslēguma maksājums projektā nav mazāks par 10 % no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra un tiek izmaksāts pēc projekta pilnīgas pabeigšanas un visu mērķu un rādītāju sasniegšanas. Avansa maksājumi un noslēguma maksājums tiek veikts šo noteikumu 12.3. apakšpunktā minētajā līgumā noteiktajā kārtībā un termiņos.
38.
Finansējuma saņēmēji ir atbildīgi par projektu īstenošanas progresa datu savlaicīgu ievadi vadības informācijas sistēmā. Datus ievada vadības informācijas sistēmā vismaz divas reizes gadā par iepriekšējo kalendāra pusgadu – līdz 9. janvārim un 9. jūlijam.
39.
Finansējuma saņēmēji un to sadarbības partneri nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu.
40.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmēji un sadarbības partneri (ja tādi piesaistīti) piemēro normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā. Iepirkumus veic, ievērojot caurspīdīgu, atklātu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
41.
Finansējuma saņēmēji un sadarbības partneri nodrošina, ka projekta ietvaros izveidotā infrastruktūra paliek to īpašumā piecus gadus pēc projekta pabeigšanas (pēc pēdējā maksājuma veikšanas projektā), izņemot projekta ietvaros izveidoto informācijas tehnoloģijas infrastruktūru, kuras darbību finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina vismaz trīs gadus pēc projekta pabeigšanas. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris šajā periodā ir tiesīgs veikt infrastruktūras pārvietošanu vai pārbūvi, ja tā nepieciešama elektroenerģijas sadales un pārvades sistēmas attīstības vajadzībām vai bojājumu novēršanai.
42.
Finansējuma saņēmēji, sadarbības partneri un Ekonomikas ministrija nodrošina dokumentācijas uzglabāšanu un nodrošina informācijas pieejamību vismaz piecus gadus pēc pēdējā maksājuma dalībvalstij.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Ekonomikas ministre I. Indriksone