Noteikumu projekts

23-TA-1075
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti” 4.2.3.1. pasākuma “Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti” 4.2.3.1. pasākumu “Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un projekta sadarbības partneriem;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir attīstīt integrētu skolas - kopienas jeb pašvaldības izglītības ekosistēmas pieeju, veicinot starpinstitūciju sadarbību un izglītojamā vecāku (personu, kas realizē aizgādību) iesaisti izglītības procesā, lai nodrošinātu koordinētu rīcību sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska samazināšanai izglītojamiem un sekmētu vispārējās izglītības satura apguvi.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie pirmsskolas izglītības posmā un izglītojamie no 1. līdz 12. klasei, kā arī to profesionālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas, izglītojamie no 1. līdz 4. kursam. Mērķa grupā neietilpst profesionālās ievirzes, profesionālās pilnveides un profesionālās tālākizglītības programmu izglītojamie.
4.
Pasākuma mērķi sasniedz, īstenojot šo noteikumu 23. punktā minētās atbalstāmās darbības un līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzot šādus uzraudzības rādītājus:
4.1.
iznākuma rādītāju – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – viena valsts pārvaldes iestāde, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim – viena valsts pārvaldes iestāde;
4.2.
rezultāta rādītāju – iestādes, kas veicinājušas vienlīdzīgu piekļuvi kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai pašvaldībās, jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošiem bērniem un jauniešiem – viena valsts pārvaldes iestāde.
5.
Nacionālie rādītāji ir:
5.1.
izstrādāto vai pilnveidoto sadarbības un informācijas apmaiņas procedūru aprobācijā iesaistīto pašvaldību skaits – līdz 2025. gada 31. decembrim ne mazāk kā 35 pašvaldības;
5.2.
izglītojamo skaits, kuri saņēmuši individualizētu atbalstu šo noteikumu 23.3. apakšpunkta ietvaros – kumulatīva uzskaite;
5.3.
šo noteikumu 23.5. apakšpunkta ietvaros īstenoto iniciatīvu projektu un partnerības projektu skaits, tostarp nodrošinot darbu ar reemigrantiem, imigrantiem un mazākumtautībām:
5.3.1.
īstenoto skolas – kopienas iniciatīvu projektu skaits – kumulatīva uzskaite;
5.3.2.
īstenoto izglītības iestāžu partnerības projektu skaits – kumulatīva uzskaite.
6.
Pasākumu īsteno kā ierobežotu projekta iesnieguma atlasi granta veidā.
7.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 490 000 euro (tai skaitā elastības finansējums – 7 538 111 euro), tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 19 966 500 euro (tai skaitā elastības finansējums –  6 407 394 euro) un valsts budžeta finansējums – 3 523 500 euro (tai skaitā elastības finansējums – 1 130 717 euro). Pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 15 951 889 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 13 559 106 euro un valsts budžeta finansējums – 2 392 783 euro. Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9.
Projekta minimālā attiecināmo izmaksu kopsumma nav ierobežota. Maksimālais projekta īstenošanai pieejamais finansējums nedrīkst pārsniegt šo noteikumu 8. punktā noteikto pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu.
10.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 8. punktā minētajam plānotajam kopējā attiecināmā finansējuma apmēram.
11.
Pasākumu īsteno vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu. Pasākuma ietvaros tiek īstenots stratēģiski svarīgs projekts.
II.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem
12.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Izglītības kvalitātes valsts dienests.
13.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju (turpmāk – finansējuma saņēmējs). 
14.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno sadarbībā ar šādiem sadarbības partneriem:
14.1.
pašvaldībām;
14.2.
valsts un valsts augstskolu dibinātām profesionālās izglītības iestādēm;
14.3.
valsts un valsts augstskolu dibinātām vispārējās izglītības iestādēm.
15.
Sadarbības partneris atbalsta sniegšanā šo noteikumu 3. punktā minētajiem mērķa grupas izglītojamiem var iesaistīt valsts un pašvaldību institūcijas (tai skaitā pašvaldību vispārējās un profesionālās izglītības iestādes, pašvaldību dienestus, policiju), biedrības, nodibinājumus, jauniešu centrus, sociālos partnerus u. c. iestādes vai organizācijas, lai kopīgi apzinātu mērķa grupas izglītojamos, kuri ir reģistrēti izglītības iestādē, bet neattaisnoti kavē mācības un izglītības iestādi neapmeklē, vai lai sadarbotos mērķa grupas izglītojamo atbalsta pasākumu īstenošanā projekta ietvaros.
16.
Sadarbības partneris var tikt iesaistīts projekta īstenošanā, ja tas atbilst vismaz šīm divām prasībām:
16.1.
ir izstrādājis priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas prevencijas sistēmas un ieviešanas plānu (attiecināms uz šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minēto sadarbības partneri) vai ir apzinājis un raksturojis esošo situāciju attiecībā uz priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu izglītības iestādē un, pamatojoties uz šo informāciju, finansējuma saņēmēja noteiktā termiņā ir iesniedzis finansējuma saņēmējam nodomu protokolu priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai izglītības iestādē saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātām vadlīnijām par procesu, kādā sadarbības partneris veic informācijas un dokumentu sagatavošanu un iesniegšanu finansējuma saņēmējam (attiecināms uz šo noteikumu 14.2. un 14.3. apakšpunktā minētajiem sadarbības partneriem);
16.2.
sadarbības līguma slēgšanas brīdī tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro.
17.
Projekta iesniedzējam ir pienākums projekta iesniegumā pamatot šo noteikumu 14. punktā minēto sadarbības partneru izvēli, norādot sadarbības partneru izvēles principus, iesaistes mehānismu un to kompetences atbilstību un gatavību īstenot projektā plānotās atbalstāmās darbības.
18.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 14. punktā minētos sadarbības partnerus var iesaistīt projektā visā projekta īstenošanas laikā, slēdzot ar sadarbības partneri sadarbības līgumu.
19.
Sadarbības līgumā iekļauj informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, paredzot tajā pušu tiesības, pienākumus un atbildību, un iekļaujot vismaz šādus saturiskās un finansiālās sadarbības nosacījumus:
19.1.
sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un sasniedzamie rādītāji;
19.2.
maksājumu veikšanas kārtība šo noteikumu 23.3., 23.4.2., 23.5. un 23.7.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un attiecināmo tiešo un netiešo izmaksu segšanai;
19.3.
kārtība un termiņi, kādā no sadarbības partnera atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus;
19.4.
pārskatu un citas informācijas aprites un glabāšanas kārtība un termiņi;
19.5.
pienākumu sadarbības partneriem sadarbībā ar šo noteikumu 15. punkta ietvaros iesaistītajiem dalībniekiem izstrādāt kārtību par to, kā sadarbības partneri sadarbībā ar iesaistītajiem dalībniekiem nodrošina šo noteikumu 23.3., 23.4.2., 23.5. un 23.7.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības, tai skaitā sniedzot informāciju par procesa organizēšanu un nosakot atbildīgos par plānoto un veikto darbību ieviešanu, izpildi un kontroli; 
19.6.
pienākumu sadarbības partneriem nodrošināt projekta ietvaros īstenoto atbalstāmo darbību rezultātu ilgtspēju.
20.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 18. punktā minētā sadarbības līguma standartformu saskaņo ar Izglītības un zinātnes ministriju kā par nozares politiku atbildīgo ministriju.
21.
Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros plāno finansējumu sadarbības partneriem šo noteikumu 23.3., 23.4.2., 23.5. un 23.7.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai.
22.
Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partneru pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partneru īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
23.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
23.1.
atbalsts starpresoru sadarbības stiprināšanai nacionālā līmenī šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa sasniegšanai, kā arī starpinstitūciju sadarbības mehānisma izstrādei un aprobācijai pašvaldībās un preventīvajā darbā iesaistīto speciālistu sadarbībai pašvaldības un izglītības iestādes līmenī:
23.1.1.
nacionāla mēroga kartējuma izstrāde, identificējot sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanā izglītojamiem iesaistītās puses, finansējuma avotus, savstarpēji papildinošus valsts un ārvalstu projektus, programmas, to ieviešanas laika grafiku;
23.1.2.
rekomendāciju izstrāde starpresoru sadarbības stiprināšanai nacionālā līmenī sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai izglītojamiem;
23.1.3.
sadarbības un informācijas apmaiņas procedūru izstrāde un pilnveide pašvaldības un izglītības iestādes līmenī dažādām situācijām, tai skaitā – vardarbības gadījumu risināšanai, lai veiksmīgāk īstenotu preventīvus pasākumus sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai, tostarp iesaistot izglītojamo vecākus (personas, kas realizē aizgādību);
23.1.4.
atbalsts šo noteikumu 23.1.3. apakšpunktā minēto procedūru aprobēšanai un ieviešanai:
23.1.4.1.
konsultantu un ekspertu konsultācijas šo noteikumu 14. punktā minētajiem sadarbības partneriem un šo noteikumu 15. punkta ietvaros iesaistītajām pašvaldību vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm; 
23.1.4.2.
informatīvo, izglītojošo un metodisko materiālu izstrāde, kā arī vadlīniju vai rokasgrāmatas pašvaldībām un izglītības iestādēm vecāku (personu, kas realizē aizgādību) mērķtiecīgai iesaistei izglītojamo mācīšanās atbalstam izstrāde un pilnveide;
23.1.4.3.
mācību pasākumu organizēšana par šo noteikumu 23.1.3. apakšpunktā minēto procedūru ieviešanu;
23.1.4.4.
pieredzes apmaiņas darbnīcu organizēšana šo noteikumu 14. punktā minētajiem sadarbības partneriem un 15. punkta ietvaros iesaistītajiem dalībniekiem;
23.2.
grupu supervīziju īstenošana pedagogiem, atbalsta personālam un šo noteikumu 23.3.3. apakšpunktā minētajiem izglītojamo mentoriem;
23.3.
individualizēta atbalsta sniegšana šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas izglītojamiem, kuriem ir konstatēts sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks, izņemot gadījumu, ja to nodrošina no valsts vai pašvaldības budžeta līdzekļiem:
23.3.1.
individuāla plāna izstrāde un īstenošana, kurā paredz 23.3.2. un 23.3.3. apakšpunktā noteiktā atbalsta nodrošināšanu;
23.3.2.
speciālistu atbalsts un konsultācijas izglītojamam individuāli vai izglītojamo grupā šo noteikumu 23.3.1. apakšpunktā minētā plāna ietvaros:
23.3.2.1.
pedagoga atbalsts izglītojamiem pirmsskolā lasītprasmes veicināšanai;
23.3.2.2.
pedagoga konsultācijas mācību priekšmetos 9. klases izglītojamiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši liecību un atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādēs šo noteikumu 23.4.2. apakšpunktā minēto programmu apguvei ar nepabeigtu pamatizglītību;
23.3.2.3.
psihologa, sociālā pedagoga, pedagoga palīga, speciālās izglītības pedagoga, pedagoga karjeras konsultanta, izglītības iestādes bibliotekāra, surdotulka, asistenta, logopēda, ergoterapeita atbalsts pēc nepieciešamības visiem mērķa grupas izglītojamiem, kuriem ir konstatēts sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risks;
23.3.3.
izglītojamo mentora, kas apguvis šo noteikumu 23.4.1. apakšpunktā minēto programmu, individuāls atbalsts izglītojamiem no 13 gadu vecuma šo noteikumu 23.3.1. apakšpunktā minētā plāna ietvaros;
23.4.
mācību programmu izstrāde, licencēšana un īstenošana:
23.4.1.
izglītojamo mentora mācību programmas izstrāde, licencēšana un īstenošana;
23.4.2.
arodizglītības programmu un profesionālās pamatizglītības programmu izstrāde, licencēšana un īstenošana akreditētās valsts, valsts augstskolu un pašvaldību profesionālās izglītības iestādēs, paredzot izglītības iespējas izglītojamiem ar nepabeigtu pamatizglītību;
23.5.
iniciatīvu projektu un partnerības projektu īstenošana, tostarp nodrošinot darbu ar reemigrantiem, imigrantiem un mazākumtautībām:
23.5.1.
skolas – kopienas iniciatīvu projektu īstenošana, lai veicinātu izglītības iestāžu sadarbību ar vietējo kopienu un pašvaldības un izglītības iestāžu vietējo resursu izmantošanu, tostarp paplašinot ārpus formālās izglītības (tai skaitā – interešu izglītības) piedāvājumu izglītības iestādē, nodrošinot darbu ar reemigrantiem, imigrantiem un mazākumtautībām, iesaistot vecākus, ģimenes, citus sabiedrības locekļus, mazinot sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku;
23.5.2.
izglītības iestāžu partnerības projektu īstenošana, lai sniegtu atbalstu izglītojamiem, vecākiem (personām, kas realizē aizgādību), pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem pārejā uz mācībām latviešu valodā;
23.6.
interaktīvā rīka attīstīšana, izveidojot ar Valsts izglītības informācijas sistēmu savienotu interaktīvu atbalsta platformu sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska novērtēšanai un vadīšanai;
23.7.
informatīvu un izglītojošu pasākumu īstenošana:
23.7.1.
nodrošina finansējuma saņēmējs – piemēram, informatīvās un sociālās kampaņas sabiedrības vai tās atsevišķu mērķa grupu informēšanai, izglītošanai, konferences, semināri, domnīcas, video sižetu veidošana;
23.7.2.
nodrošina sadarbības partneri – sadarbības partneru organizēti informēšanas un izglītošanas pasākumi vecākiem (personām, kas realizē aizgādību), kā arī lasītprasmes veicināšanas pasākumi;
23.8.
informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu, tai skaitā lai informētu par projektu kā par stratēģiski svarīgu, kā arī stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāna, kuru finansējuma saņēmējs iesniedz informācijai atbildīgajā iestādē, izstrāde un īstenošana, kas paredz nodrošināt vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai;
23.9.
projekta vadības nodrošināšana;
23.10.
projekta īstenošanas nodrošināšana.
24.
Pasākumā ir attiecināmas šādas izmaksu pozīcijas:
24.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
24.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
25.
Šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
25.1.
šo noteikumu 23.1.1. apakšpunktā minētā kartējuma izstrādes izmaksas;
25.2.
šo noteikumu 23.1.2. apakšpunktā minēto rekomendāciju izstrādes izmaksas;
25.3.
sadarbības un informācijas apmaiņas procedūru izstrādes un pilnveides izmaksas šo noteikumu 23.1.3. apakšpunkta ietvaros;
25.4.
sadarbības un informācijas apmaiņas procedūru aprobēšanas un ieviešanas izmaksas šo noteikumu 23.1.4. apakšpunkta ietvaros:
25.4.1.
konsultantu un ekspertu konsultāciju izmaksas šo noteikumu 23.1.4.1. apakšpunkta ietvaros;
25.4.2.
informatīvo, izglītojošo un metodisko materiālu izstrādes, kā arī vadlīniju vai rokasgrāmatas izstrādes un pilnveides izmaksas šo noteikumu 23.1.4.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros;
25.4.3.
mācību pasākumu organizēšanas izmaksas šo noteikumu 23.1.4.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
25.4.4.
pieredzes apmaiņas darbnīcu organizēšanas izmaksas šo noteikumu 23.1.4.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
25.5.
grupu supervīziju īstenošanas izmaksas šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
25.6.
šo noteikumu 23.3. apakšpunktā noteiktā individualizētā atbalsta izmaksas, tostarp individuāla plāna izstrādes un tajā ietverto atbalsta pasākumu īstenošanas izmaksas:
25.6.1.
šo noteikumu 23.3.2. apakšpunktā minēto speciālistu atbalsta un konsultāciju izmaksas;
25.6.2.
izglītojamo mentora individuālā atbalsta izmaksas;
25.7.
šo noteikumu 23.4.1. apakšpunktā minētās izglītojamo mentora mācību programmas izstrādes, licencēšanas un īstenošanas izmaksas;
25.8.
šo noteikumu 23.4.2. apakšpunktā minēto arodizglītības programmu un profesionālās pamatizglītības programmu izstrādes, licencēšanas un īstenošanas izmaksas;
25.9.
šo noteikumu 23.5. apakšpunktā minēto iniciatīvu projektu un partnerības projektu īstenošanas izmaksas:
25.9.1.
skolas – kopienas iniciatīvu projektu īstenošanas izmaksas; 
25.9.2.
izglītības iestāžu partnerības projektu īstenošanas izmaksas;
25.10.
interaktīvā rīka attīstīšanas izmaksas, izveidojot ar Valsts izglītības informācijas sistēmu savienotu interaktīvu atbalsta platformu sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska novērtēšanai un vadīšanai, šo noteikumu 23.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros;
25.11.
informācijas un publicitātes pasākumu organizēšanas izmaksas:
25.11.1.
finansējuma saņēmējam šo noteikumu 23.7.1. un 23.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kā arī 23.8. apakšpunktā minētā stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāna izstrādes un īstenošanas izmaksas;
25.11.2.
sadarbības partneriem šo noteikumu 23.7.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādāto finansējuma sadales kārtību šo noteikumu 35.5. apakšpunkta ietvaros;
25.12.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas:
25.12.1.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 23.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas;
25.12.2.
projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas;
25.13.
jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā normālo darba laiku uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam; 
25.14.
veselības apdrošināšanas izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas personāla izmaksām apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai laikposmā, kad personāls ir nodarbināts projektā;
25.15.
redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas, ja tās nav iekļautas šo noteikumu 25.14. apakšpunktā minētajā veselības apdrošināšanā, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas personāla izmaksām apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas;
25.16.
iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam. Iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes apstiprināto vienas vienības izmaksu standarta likmi atbilstoši vadošās iestādes metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
25.17.
ārvalstu komandējumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, finansējuma saņēmēja projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir tieši saistītas ar projekta mērķi un ar projekta rezultāta sasniegšanu;
25.18.
transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojumu pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana, izņemot darbiniekam piederoša personiskā transportlīdzekļa izmantošanas kompensāciju par nobraukto kilometru) finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālās starppilsētu nozīmes un reģionālās vietējās nozīmes sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
25.19.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, šo noteikumu 23.7. un 23.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
25.20.
pakalpojumu un preču piegādes izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai, tai skaitā projektā īstenoto atbalstāmo darbību ieviešanas efektivitātes izvērtējumu izmaksas šo noteikumu 23.9. un 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, tulkošanas izmaksas šo noteikumu 23.7.1., 23.8. un 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kā arī pakalpojumu izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā ekspertu konsultācijas, zīmju valodas tulka, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšana šo noteikumu 23.7.1. un 23.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā pēc nepieciešamības.
26.
Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde vai vadošā iestāde izstrādā vienkāršoto izmaksu metodiku kādām no šo noteikumu 23. punktā minētajām izmaksām, tad tām piemēro atbildīgās vai vadošās iestādes izstrādāto metodiku atbilstoši metodikā noteiktajam spēkā stāšanās laikam un nosacījumiem. 
27.
Šo noteikumu 24.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 25.12. apakšpunktā  minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, ko aprēķina tikai tām izmaksām, kas radušās uz darba tiesisko attiecību pamata. 
28.
Pievienotās vērtības nodoklis uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
29.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam šo noteikumu 23.8., 23.9. un 23.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību izmaksas līdz 508 121 euro ir attiecināmas pirms vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ar sadarbības iestādi, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un nosacījumiem un ir radušās ne agrāk kā 2024. gada 1. janvārī. Izmaksās, kas radušās pirms šo noteikumu apstiprināšanas vai vienošanās par projekta īstenošanu ar sadarbības iestādi noslēgšanas, nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības.
30.
Sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas pēc šo noteikumu 18. punktā minētā sadarbības līguma noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
31.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri informē mērķa grupu par pieejamiem atbalsta pasākumiem, izmantojot mērķa grupai atbilstošus komunikācijas kanālus un metodes informēšanai.
32.
Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā īstenoto atbalstāmo darbību ieviešanas efektivitātes izvērtējumu (turpmāk – izvērtējums), ievērojot turpmāk minētos nosacījumus: 
32.1.
izvērtējumu veic ne retāk kā reizi divos gados un projekta beigās, bet ne vēlāk kā līdz 2029. gada 30. jūnijam. Izvērtējumu par šo noteikumu 23.4.2. apakšpunktā minēto arodizglītības programmu un profesionālās pamatizglītības programmu īstenošanu veic ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim; 
32.2.
izvērtējuma veikšanai paredz vismaz to pušu iesaisti, kas piedalās projekta īstenošanā, un iespēju iesaistīt arī citas nozares institūcijas un ekspertus, ja tas nepieciešams pilnvērtīga izvērtējuma veikšanai;
32.3.
izvērtējuma rezultātus publicē finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē;
32.4.
izvērtējuma darba uzdevumus (saturu) un izvērtējuma rezultātus (nodevumu) saskaņo ar Izglītības un zinātnes ministriju, kā arī pārrunā un saskaņo šo noteikumu 36. punktā minētajā uzraudzības padomē.
33.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
33.1.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
33.2.
savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
33.3.
publiskos iepirkumus veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums);
33.4.
ir atbildīgs par dubultā finansējuma riska novēršanu un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem un nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
34.
Finansējuma saņēmējs, sadarbības partneri un šo noteikumu 15. punkta ietvaros iesaistītie dalībnieki projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu. 
35.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina:
35.1.
informācijas uzkrāšanu par šo noteikumu 4. punktā minēto uzraudzības rādītāju un 5. punktā minēto nacionālo rādītāju izpildi;
35.2.
vispārīgas un specifiskas darbības, datu uzkrāšanu un ziņošanu par rādītāju “Specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušo personu ar invaliditāti skaits (darbavietu pielāgošana, ergoterapeita, surdotulka, mentora, specializētā transporta pakalpojumi, atbalsta personas)” (VINPI_08), kas veicina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" ievērošanu;
35.3.
šo noteikumu 23.1.1. apakšpunktā minētā kartējuma izstrādi līdz 2024. gada 31. decembrim;
35.4.
šo noteikumu 23.1.2. apakšpunktā minēto rekomendāciju izstrādi, kā arī šo noteikumu 23.1.3. un 23.1.4. apakšpunktā minēto sadarbības un informācijas apmaiņas procedūru izstrādi vai pilnveidi un aprobēšanu nacionālā līmenī līdz 2025. gada 31. decembrim, procedūru aprobācijā iesaistot ne mazāk kā 35 pašvaldības;
35.5.
finansējuma sadales kārtību sadarbības partneriem šo noteikumu 23.3. un 23.7.2. apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanai;
35.6.
šādu darbību veikšanu attiecībā uz šo noteikumu 23.5.1. apakšpunktā minētajiem iniciatīvu projektiem:
35.6.1.
izstrādā vienotu projektu atklāto konkursu nolikumu, tostarp vienotus vērtēšanas kritērijus;
35.6.2.
nosaka katram sadarbības partnerim pieejamo finansējuma kvotu iniciatīvu projektu īstenošanai.
36.
Projekta īstenošanas, kā arī ar starpinstitūciju sadarbību un ar izglītojamiem paredzētā atbalsta sniegšanu saistīto jautājumu uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido uzraudzības padomi, kurā uzaicina piedalīties Labklājības ministrijas, Valsts izglītības satura centra un Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvjus. Uzraudzības padomes sastāvā ar padomdevēja tiesībām var iekļaut pārstāvjus no Latvijas Pedagogu domes, kā arī no citām biedrībām un nodibinājumiem, kuru darbība ir saistīta ar sociālās atstumtības riska grupu bērniem un jauniešiem. Padomes darbībā novērotāja statusā var piedalīties vadošās iestādes, sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes pārstāvji. Projekta uzraudzības padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas. 
37.
Finansējuma saņēmējs vismaz vienu reizi divpadsmit mēnešos sniedz ziņojumu projekta uzraudzības padomei par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas informēšanas pasākumiem, šo noteikumu 4. punktā minēto uzraudzības rādītāju un 5. punktā minēto nacionālo rādītāju sasniegtajām vērtībām, īstenoto atbalsta pasākumu saturu un atbilstību mērķa grupas vajadzībām, par veiktajiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem pasākuma īstenošanā, sniedzot arī atgriezenisko saiti no sadarbības partneriem un citām iesaistītajām pusēm. Projekta uzraudzības padome var uzdot finansējuma saņēmējam veikt izmaiņas projekta īstenošanas gaitā, ja konstatēti riski projekta ieviešanas kvalitātē.
38.
Finansējuma saņēmējs pasākuma ietvaros īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Pasākuma ietvaros veiktās izmaksas, kas atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam klasificējamas kā komercdarbības atbalsts, nav attiecināmas.
39.
Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. augustam.
40.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds