43.2 panta astoto un devīto daļu, 43.3 panta otro daļu,
43.4 panta trešo daļu, 43.5 panta ceturto un
septiņpadsmito daļu un likuma
"Par atbilstības novērtēšanu"
7. panta pirmo un otro daļu
1. Vispārīgās prasības drošībai un darbspējai
1. Drošību ietekmējošu elementu (īpaši vilciena kustību ietekmējošu elementu) konstrukcija, izgatavošana un montāža, apkope un pārraudzība garantē drošību tādā apmērā, kas atbilst dzelzceļa tīkla uzdevumam, tostarp ekspluatācijai traucētā režīmā.
2. Riteņa un sliedes saskares parametri nodrošina stabilitātes prasības, kādas vajadzīgas, lai garantētu drošu kustību maksimāli atļautajā ātrumā. Pārvietojoties maksimāli atļautajā ātrumā, bremzēšanas iekārtu parametri nodrošina iespēju apstāties noteiktā bremzēšanas ceļa garumā.
3. Izmantotie elementi iztur jebkuru normālas vai ārkārtas ekspluatācijas slodzi visā darbības laikā. Nejaušu defektu ietekme uz drošību tiek attiecīgi ierobežota.
4. Stacionāru iekārtu un ritošā sastāva konstrukcija ir izveidota un izmantojamie materiāli ir izvēlēti tā, lai ugunsgrēka gadījumā uguns un dūmu rašanās, izplatība un ietekme tiktu ierobežota.
5. Visas lietotājiem paredzētās ierīces projektē tā, lai netiktu apdraudēta šo ierīču droša ekspluatācija vai lietotāju veselība un drošība, ja tās izmanto iepriekš paredzamā veidā, nodrošinot aizsardzību pret kļūdainu izmantošanu.
6. Vilcienu kustību ietekmējošo stacionāro un noņemamo elementu uzraudzību un apkopi organizē, veic un izvērtē tā, lai nodrošinātu to darbību paredzētajos apstākļos.
2. Vispārīgās prasības veselības aizsardzībai
7. Vilcienos un dzelzceļa infrastruktūrā aizliegts izmantot materiālus, kas paredzētajā izmantošanas veidā apdraud to personu veselību, kuras nonāk ar tiem saskarē.
8. Materiālus izvēlas, izvieto un izmanto tā, lai ierobežotu kaitīgu vai bīstamu dūmu vai gāzu emisiju, it īpaši ugunsgrēka gadījumā.
3. Vispārīgās prasības vides aizsardzībai
9. Dzelzceļa sistēmas izveides un ekspluatācijas ietekmi uz vidi izvērtē un ņem vērā dzelzceļa sistēmas izveidošanas laikā.
10. Vilcienos un dzelzceļa infrastruktūrā izmanto materiālus, kuri nerada videi kaitīgu vai bīstamu dūmu un gāzu veidošanos, it īpaši ugunsgrēka gadījumā.
11. Ritošo sastāvu un energoapgādes sistēmas projektē un izgatavo tā, lai nodrošinātu to elektromagnētisko savietojamību ar iekārtām, aprīkojumu un publiskām vai privātām komunikāciju sistēmām, kurās tās varētu radīt traucējumus.
12. Dzelzceļa sistēmu izveido un izmanto tā, lai neradītu nepieļaujamu trokšņu līmeni dzelzceļa infrastruktūras tuvumā un vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) kabīnē.
13. Dzelzceļa sistēmas ekspluatācija normālos uzturēšanas apstākļos nedrīkst radīt nepieļaujamu zemes vibrācijas līmeni sliežu ceļa tuvumā, kas traucē citu darbību veikšanu.
4. Vispārīgās prasības tehniskajai saderībai
14. Dzelzceļa infrastruktūras un stacionāro iekārtu tehniskie parametri ir savstarpēji saderīgi, kā arī savietojami ar dzelzceļa sistēmā izmantojamo vilcienu parametriem. Šī prasība ietver arī ritošā sastāva apakšsistēmas drošu integrāciju un saderību ar dzelzceļa infrastruktūru.
15. Ja atsevišķos tīkla posmos šādu parametru atbilstību ir grūti panākt, drīkst ieviest pagaidu risinājumus, kas nodrošinās saderību nākotnē.
5. Vispārīgās prasības pieejamībai
16. Infrastruktūras apakšsistēmas un ritošā sastāva apakšsistēmas ir pieejamas personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, lai nodrošinātu tām līdzvērtīgu piekļuvi kā citām personām, neveidojot un novēršot šķēršļus un veicot citus atbilstīgus pasākumus, kas ietver attiecīgo publiski pieejamo apakšsistēmu daļu projektēšanu, būvi, atjaunošanu, modernizāciju, tehnisko apkopi un ekspluatāciju.
17. Satiksmes nodrošināšanas un vadības apakšsistēmas un pasažieru pārvadājumu telemātikas lietojumprogrammu apakšsistēmas nodrošina nepieciešamos risinājumus, lai personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām nodrošinātu tām līdzvērtīgu piekļuvi kā citām personām, neveidojot un novēršot šķēršļus vai veicot citus atbilstīgus pasākumus.
6. Īpašās prasības infrastruktūras apakšsistēmai
18. Drošības prasības:
18.1. veic atbilstīgus pasākumus, kas liedz pieeju iekārtām vai nepieļauj patvaļīgu iekļūšanu tajās;
18.2. veic pasākumus, kas mazina apdraudējumu cilvēkiem, it īpaši – vilcieniem braucot cauri stacijām;
18.3. publiski pieejamus infrastruktūras objektus projektē un būvē tā, lai mazinātu jebkuras briesmas cilvēku drošībai (piemēram, stabilitāte, ugunsdrošība, piekļuves iespējas, evakuācija, peroni utt.);
18.4. piemēro atbilstīgus drošības nosacījumus kustībai ļoti garos tuneļos un viaduktos.
19. Infrastruktūras apakšsistēmas, ciktāl tās ir publiski pieejamas, ir pieejamas arī personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, ievērojot šā pielikuma 16. un 17. punkta prasības.
7. Īpašās prasības energoapgādes apakšsistēmai
20. Energoapgādes sistēmas ekspluatācija nedrīkst apdraudēt vilcienu vai cilvēku (pasažieru, apkalpojošā personāla, dzelzceļa infrastruktūras tuvumā dzīvojošo un trešo personu) drošību.
21. Elektriskās vai termiskās energoapgādes sistēmas darbība nedrīkst radīt tādu kaitējumu videi, kas pārsniedz noteiktās robežas.
22. Izmantojamās elektriskās un termiskās energoapgādes sistēmas nodrošina vilcieniem noteiktos veiktspējas rādītājus. Elektriskās energoapgādes sistēmas ir saderīgas ar vilcienos uzstādītajiem strāvas noņēmējiem.
8. Īpašās prasības vilcienu vadības un signalizācijas apakšsistēmai
23. Izmantojamās vilcienu vadības un signalizācijas iekārtas un darba paņēmieni nodrošina vilcienu kustības drošības līmeni, kas atbilst tīkla izveides uzdevumam. Vilcienu vadības un signalizācijas apakšsistēma turpina nodrošināt vilcienu bezavārijas kustību arī traucētā režīmā.
24. Visi jaunie dzelzceļa infrastruktūras objekti un jaunais ritošais sastāvs, kas ražots vai pilnveidots pēc vilcienu vadības un signalizācijas apakšsistēmas ieviešanas, ir pielāgots šo apakšsistēmu izmantošanai.
25. Vilcienu vadības un signalizācijas aprīkojums, kas uzstādīts vilciena vadības kabīnē, nodrošina normālu darbību noteiktos apstākļos visā dzelzceļa sistēmā.
9. Īpašās prasības ritošā sastāva apakšsistēmai
26. Ritošā sastāva konstrukciju un ritekļu sakabes konstrukciju izveido tā, lai aizsargātu pasažieriem un vilciena vadīšanai paredzētās telpas, ja notiek ritekļu sadursme vai ritekļa nobraukšana no sliedēm.
27. Elektroiekārtas nedrīkst traucēt vilcienu vadības un signalizācijas iekārtu drošību un darbību.
28. Bremzēšanas paņēmieni un bremzēšanas radītā ietekme ir saderīga ar sliežu, inženierbūvju un signalizācijas sistēmu konstrukciju.
29. Lai neapdraudētu cilvēku drošību, nodrošina pasākumus, kas liedz piekļuvi elementiem ar elektrisko spriegumu.
30. Uzstāda ierīces, kas ārkārtas situācijās ļauj pasažieriem informēt vilces līdzekļa vadītāju (mašīnistu) un vilciena personālam sazināties ar pasažieriem.
31. Nodrošina vilcienos iekāpjošu un no tiem izkāpjošu pasažieru drošību. Ieejas durvis aprīko ar atvēršanas un aizvēršanas mehānismu, kas garantē pasažieru drošību.
32. Nodrošina avārijas izeju esību un izvieto attiecīgas norādes.
33. Piemēro atbilstīgus drošības nosacījumus kustībai ļoti garos tuneļos.
34. Vilcienus aprīko ar pietiekami intensīvu un ilglaicīgu avārijas apgaismojumu.
35. Vilcienus aprīko ar skaļruņu sistēmu, kas vilciena personālam kalpo kā saziņas līdzeklis ar pasažieriem.
36. Pasažieriem sniedz viegli saprotamu un pilnīgu informāciju par pasažieriem piemērojamiem noteikumiem gan dzelzceļa stacijās, gan vilcienos.
37. Īpaši svarīga aprīkojuma, ritošās daļas, vilces un bremžu iekārtu, kā arī vilcienu vadības sistēmas uzbūve ļauj vilcienam turpināt kustību arī noteiktos traucētos apstākļos, neradot bojājumus darbderīgam aprīkojumam.
38. Elektroiekārtas ir saderīgas ar vilcienu vadības un signalizācijas iekārtu darbību.
39. Ja tiek izmantota elektriskā vilce, strāvas noņēmēju parametri nodrošina vilcienu kustību, izmantojot dzelzceļa sistēmas energoapgādes apakšsistēmu.
40. Ritošā sastāva parametri ļauj tam kursēt pa jebkuru sliežu ceļu, kur to paredzēts izmantot, ņemot vērā attiecīgos klimata apstākļus.
41. Vilcienus aprīko ar kustības parametru reģistrācijas iekārtu un nodrošina iegūto datu un informācijas apstrādes saskaņotību.
42. Ritošā sastāva apakšsistēmas, ciktāl tās ir publiski pieejamas, ir pieejamas arī personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, ievērojot šā pielikuma 16. un 17. punktā noteiktās prasības.
10. Īpašās prasības tehniskās apkopes apakšsistēmai
43. Tehniskās apkopes centru izmantotās tehniskās iekārtas un procedūras garantē apakšsistēmu drošu ekspluatāciju un neapdraud cilvēku veselību un drošību.
44. Tehniskās apkopes centros izmantotās tehniskās iekārtas un procedūras nedrīkst radīt tādu kaitējumu videi, kas pārsniedz pieļaujamo līmeni.
45. Ritošā sastāva tehniskās apkopes iekārtas nodrošina drošības, higiēnas un komforta līmeni paredzētās tehniskās apkopes darbību veikšanai jebkuram ritošajam sastāvam.
11. Īpašās prasības satiksmes nodrošināšanas un vadības apakšsistēmai
46. Dzelzceļa tīkla ekspluatācijas noteikumu un vilces līdzekļa vadītāju (mašīnistu), vilciena personāla un vilcienu vadības kontroles centru personāla kvalifikācijas saskaņotība garantē drošu dzelzceļa sistēmas darbību, ņemot vērā atšķirīgas prasības pārrobežu un iekšzemes darbībām.
47. Tehniskās apkopes darbības un to periodiskums, tehniskās apkopes un vilcienu vadības kontroles centru personāla sagatavošana un kvalifikācija, kā arī kvalitātes nodrošinājuma sistēma, kas ir ieviesta vilcienu vadības kontroles un tehniskās apkopes centros, nodrošina augstu drošības līmeni.
48. Tehniskās apkopes darbības un to periodiskums, tehniskās apkopes un vilcienu vadības kontroles centru personāla sagatavošana un kvalifikācija, kā arī kvalitātes nodrošinājuma sistēma, kas ir ieviesta vilcienu vadības kontroles un tehniskās apkopes centros, nodrošina augstu sistēmas uzticamības un darbspējas līmeni.
49. Dzelzceļa tīkla ekspluatācijas noteikumu un vilces līdzekļa vadītāju (mašīnistu), vilciena personāla un dispečeru kvalifikācijas saskaņotība nodrošina dzelzceļa sistēmas darbības efektivitāti, ņemot vērā atšķirīgas prasības pārrobežu un iekšzemes darbībām.
50. Veic atbilstīgus pasākumus, lai ekspluatācijas noteikumos tiktu paredzēta nepieciešamā funkcionalitāte, kas nodrošina piekļuvi personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām.
12. Īpašās prasības telemātikas lietojumprogrammu pasažieru un kravu pārvadājumu apakšsistēmai
51. Telemātikas lietojumprogrammas garantē kvalitatīvus pakalpojumus pasažieriem un kravu operatoriem, it īpaši attiecībā uz tehnisko saderību.
52. Datubāzes, programmatūru un datu pārraides protokolus izstrādā tā, lai būtu iespējama maksimāla savstarpēja datu (izņemot konfidenciālus komercdatus) apmaiņa starp dažādām lietojumprogrammām un operatoriem un lietotājiem būtu ērta pieeja informācijai.
53. Datubāzu, programmatūras un datu pārraides protokolu izmantošanas, vadības, atjaunināšanas un uzturēšanas paņēmieni garantē telemātikas sistēmas efektivitāti un pakalpojumu kvalitāti.
54. Telemātikas sistēmu un lietotāju saskarnes atbilst vismaz minimālajām ergonomikas un veselības aizsardzības prasībām.
55. Uzglabājot un pārraidot ar drošību saistītu informāciju, ievēro atbilstīgas prasības attiecībā uz pilnīgumu un uzticamību.
56. Veic atbilstīgus pasākumus, lai pasažieru pārvadājumu apakšsistēmu telemātikas lietojumprogrammās tiktu paredzēta nepieciešamā funkcionalitāte, kas nodrošina piekļuvi personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām.
1. Infrastruktūra – sliežu ceļi, pārmijas, dzelzceļa pārbrauktuves, inženierbūves (tilti, tuneļi u. c.), ar dzelzceļu saistīti staciju elementi (tostarp ieejas, peroni, piekļuves zonas, apkalpošanas vietas, tualetes un informācijas sistēmas, kā arī to pieejamības aspekti attiecībā uz personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām), drošības līdzekļi un aizsarglīdzekļi.
2. Energoapgāde – elektrifikācijas sistēma, tostarp gaisvadu kontakttīkla līnijas un elektroenerģijas patēriņa mērīšanas un maksas iekasēšanas sistēmas stacionārās lauka iekārtas.
3. Vilcienu vadības un signalizācijas stacionārās lauka iekārtas – visas stacionārās lauka iekārtas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu vilcienu satiksmes drošību un kontrolētu to vilcienu kustību, kuriem atļauts izmantot attiecīgo tīklu.
4. Vilcienu vadības un signalizācijas borta iekārtas – visas borta iekārtas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu vilcienu satiksmes drošību un kontrolētu to vilcienu kustību, kuriem atļauts izmantot attiecīgo tīklu.
5. Satiksmes nodrošināšana un vadība:
5.1. darba paņēmieni un attiecīgais aprīkojums, kas pieļauj dažādu strukturālo apakšsistēmu saskaņotu darbību gan parastā, gan traucētā režīmā, jo īpaši ietverot vilcienu sastāvu veidošanu un vilcienu vadīšanu, satiksmes plānošanu un vadību;
5.2. profesionālā kvalifikācija, kas var būt nepieciešama jebkādām dzelzceļa darbībām.
6. Telemātikas lietojumprogrammas:
6.1. lietojumprogrammas pasažieru pārvadājumiem, kuras ietver sistēmas, kas nodrošina pasažierus ar informāciju pirms brauciena un tā laikā, rezervēšanas un maksāšanas sistēmas, bagāžas pārvaldības un vilcienu satiksmes savienojumu un savienojumu ar citiem transporta veidiem pārvaldība;
6.2. lietojumprogrammas kravu pārvadājumiem, kuras ietver informācijas sistēmas (kravas un vilcienu reālā laika uzraudzība), vilcienu šķirošanas un iedalīšanas sistēmas, rezervēšanas, maksāšanas un rēķinu sagatavošanas sistēmas, savienojumu vadību ar citiem transporta veidiem un elektronisku pavaddokumentu sagatavošanu.
7. Ritošais sastāvs – virsbūves konstrukcija, jebkura vilcienu aprīkojuma vadības nodrošināšanas sistēma, strāvas padeves ierīces, vilces un enerģijas pārveides ierīces, borta iekārtas elektroenerģijas patēriņa mērīšanai un maksas iekasēšanai, bremžu un sakabes mehānisms, ritošā daļa (piemēram, ratiņi un asis), piekare, durvis, cilvēka un mašīnas saskarnes (vilces līdzekļa vadītāji (mašīnisti), vilciena personāls un pasažieri, t. sk. pieejamība personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām), pasīvās vai aktīvās aizsardzības līdzekļi un piederumi pasažieru un vilciena personāla veselībai.
8. Tehniskā apkope – darba paņēmieni, izmantojamais aprīkojums, loģistikas centri apkopes veikšanai un rezerves, kas ļauj veikt obligātos remontdarbus un obligāto profilaktisko apkopi, lai nodrošinātu Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību un vajadzīgo darbību.
1. Tehniskās dokumentācijas pamatdokuments ir ritošā sastāva ekspluatācijas rokasgrāmata, kurā norāda ritošā sastāva ekspluatācijas, remonta un apkopes nosacījumus.
2. Ritošā sastāva ekspluatācijas rokasgrāmatā norāda šādu informāciju:
2.1. ritošā sastāva tehniskais apraksts:
2.1.1. ritošā sastāva izmantošanas veids un vispārīgs raksturojums;
2.1.2. savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās vai šo noteikumu 4. pielikumā norādīto pamatparametru apraksts;
2.2. ritošā sastāva ekspluatācijas prasību apraksts:
2.2.1. drošības tehnikas prasības;
2.2.2. ritošā sastāva ekspluatācijas kārtība;
2.2.3. informācija par raksturīgiem ritošā sastāva bojājumiem un to novēršanas metodēm;
2.3. ritošā sastāva tehnisko apkopju programmas:
2.3.1. remontu un apkopju veikšanas periodiskums;
2.3.2. remontā un apkopēs veicamie darbi un to apjoms;
2.3.3. raksturlielumu robežvērtības.
3. Tehniskajā dokumentācijā iekļauj:
3.1. visu savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās norādīto pamatparametru aprakstu, ja riteklis atbilst savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām vai to daļām;
3.2. Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 374"Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" 4. pielikumā norādīto pamatparametru aprakstu, ja riteklis neatbilst visām attiecīgajām savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām, tai skaitā ja uz ritekli attiecas izņēmumi un tam nepiemēro savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas.
1. Vispārējā dokumentācija.
Vispārējā dokumentācija (ritošā sastāva ekspluatācijas rokasgrāmata, kurā ir norādīta šāda informācija – ritošā sastāva tehniskais apraksts; ritošā sastāva lietojums un vispārīgs raksturojums; ritošā sastāva pamatparametri, kuri norādīti šo noteikumu 5. pielikumā, tostarp pneimatiskās shēmas, hidrauliskās shēmas, elektriskās shēmas, iekārtu raksturojums un to darbības un izvietojuma apraksts; ritošā sastāva ekspluatācijas prasību apraksts, tostarp drošības tehnikas prasības, ritošā sastāva ekspluatācijas kārtība, informācija par raksturīgiem ritošā sastāva bojājumiem un to novēršanas metodēm, bojāta ritošā sastāva pārsūtīšanas kārtība; ritošā sastāva tehniskās apkopes programma, tostarp remonta un apkopes veikšanas periodiskums, remontā un apkopē veicamie darbi un to apjoms, raksturlielumu robežvērtības).
2. Konstrukcija un mehāniskās daļas.
Ritošā sastāva mehāniskā integritāte un saskarnes (ieskaitot tā iekārtas un sakabes ierīces, pārejas tiltiņus), ritošā sastāva konstrukcijas un aprīkojuma (piemēram, sēdekļu) stiprība, pieļaujamā slodze, pasīvā drošība (ieskaitot iekšējo un ārējo drošumu, notiekot negadījumam).
3. Savstarpējā mijiedarbība ar sliežu ceļu un gabarītu noteikšana.
Mehāniskā saskarsme ar infrastruktūru (ieskaitot statiskās un dinamiskās īpašības, klīrensus un gabarītus, sliežu ceļa platumu, gaitas daļu).
4. Bremžu iekārta.
Bremžu iekārtas darbība (ieskaitot izslīdēšanas aizsardzību, bremzēšanas ierīces un bremzēšanu dienesta bremzēšanas režīmā, pēkšņās bremzēšanas režīmā un bremzēšanas režīmā stāvot).
5. Pasažieriem paredzētais aprīkojums.
Pasažieriem un pasažieru ērtībām paredzētais aprīkojums (piemēram, pasažieriem paredzētie logi un durvis, vajadzības personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām).
6. Vides apstākļi un aerodinamiskie efekti.
Vides ietekme uz ritošo sastāvu un ritošā sastāva ietekme uz vidi (ieskaitot aerodinamiskos apstākļus, ritošā sastāva saskarni ar dzelzceļa sistēmas sliežu ceļu lauku iekārtām un saskarni ar ārējo vidi).
7. Prasības ārējām brīdinājuma ierīcēm, uzrakstiem, programmatūras funkcijām un integritātei.
Ārējās brīdinājuma ierīces, uzraksti, programmatūras funkcijas un integritāte (piemēram, ar drošību saistītas funkcijas, kurām ir ietekme uz vilciena un vilciena vagona kustību).
8. Borta spēka un vadības iekārtas.
Borta vilces, elektriskās un vadības sistēmas, ritošā sastāva saskarne ar energoapgādes apakšsistēmu un visi ar elektromagnētisko savietojamību saistītie aspekti.
9. Personālam paredzētais aprīkojums, saskarnes un vide.
Personālam paredzētās borta iekārtas, saskarnes, darba apstākļi un vide (ieskaitot vadītāja kabīni, vadītāja un mašīnas saskarni).
10. Ugunsdrošība un evakuācija.
11. Ekipēšana.
Ekipēšanai paredzētās borta iekārtas un saskarnes.
12. Borta kontroles, vadības un signalizācijas iekārtas.
Visas borta iekārtas, kas ietekmē kustības drošību, kā arī iekārtas to vilcienu kustības vadībai, kuriem atļauts izmantot konkrēto dzelzceļa tīklu, un to ietekme uz vilcienu vadības un signalizācijas stacionāro lauku iekārtu apakšsistēmu.
13. Īpašas ekspluatācijas prasības.
Īpašas ekspluatācijas prasības ritošajam sastāvam (piemēram, avārijas ekspluatācija, ritošā sastāva darba spējas atjaunošana).
14. Kravu pārvadājumu aprīkojums.
Īpašas prasības kravu pārvadājumiem un vides aizsardzībai (ieskaitot īpašas iekārtas bīstamo kravu pārvadāšanai).