Noteikumu projekts

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-1600
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna trešās komponentes “Nevienlīdzības mazināšana” 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.6.i. investīcijas “Pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 3.1.1.6.i. investīciju “Pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde” (turpmāk – investīcija), tai skaitā investīcijas mērķi, investīcijai pieejamo finansējumu un sasniedzamos mērķus, investīcijas ieviešanā iesaistītās institūcijas, to pienākumus un tiesības, atbalstāmās darbības un attiecināmības nosacījumus, prasības projektu iesniedzējam, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus un projektu iesniegumu atlases kārtību, investīcijas un projektu īstenošanas nosacījumus un uzraudzības kārtību.
2.
Investīcijas mērķis ir uzlabot pašvaldību funkciju īstenošanu un sniegtos pakalpojumus, galveno uzmanību pievēršot pašvaldību izglītības iestādēs izglītojamo bērnu (turpmāk – izglītojamie) mobilitātei, vienlaikus veicinot skolu tīkla sasniedzamību. Investīcijas sekundārais mērķis ir veicināt publiskā transporta zaļināšanu Latvijā, investējot bezemisiju transportlīdzekļos.
3.
Investīcijas mērķa grupa ir pašvaldības un izglītojamie.
4.
AF finansējumu investīcijas ietvaros piešķir granta veidā.
5.
Projektu īstenošanas vieta ir  Latvijas Republikas teritorija, izņemot Rīgas valstspilsētas teritoriju.
6.
Investīcijas ietvaros netiek atbalstītas projekta iesniedzēja aktivitātes, kurām atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Investīcijas ietvaros atbalsts tiek piešķirts pašvaldības funkcijas iedzīvotāju izglītības nodrošināšanai īstenošanai un no šīs funkcijas izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildei.
II.Investīcijai pieejamais finansējums un sasniedzamie mērķi
7.
Investīcijai pieejamais AF finansējums ir 10 000 000 euro.
8.
Finansējuma saņēmējs nodrošina investīcijas projekta (turpmāk - projekts) darbību īstenošanu, uzņemas visu atbildību par projekta īstenošanu un priekšfinansē projektā plānotās izmaksas no saviem līdzekļiem, izņemot, ja projektā plānots avanss saskaņā ar šo noteikumu 9. punktu noteikto.
9.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – CFLA), ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu un finansējuma saņēmēja spēju to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (projekta iesniedzējam ir noslēgusies izsludinātā elektroautobusa izglītojamo pārvadāšanai (turpmāk - bezemisiju transportlīdzeklis) iepirkuma procedūra vai noslēgts būvdarbu līgums par uzlādes infrastruktūras izveidi, ja attiecināms), var piešķirt finansējuma saņēmējam avansa maksājumus, kuru kopsumma ar starpposmu maksājumiem nepārsniedz 80 procentus no projektam piešķirtā AF finansējuma. Atlikušo projekta AF finansējuma daļu, kas ir vismaz 20 procenti no projekta kopējā AF finansējuma apjoma (saskaņā ar faktiskajām projekta izmaksām un nepārsniedzot projektam piešķirto AF finansējuma apjomu), finansējuma saņēmējs saņem pēc tam, kad CFLA pārliecinās par vismaz viena ar fosilās izcelsmes degvielu darbināma M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekļa nodošanu apstrādes uzņēmumam, kas izsniedz transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātu un jauna M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa iegādi un, ja nepieciešams, to darbības nodrošināšanai atbilstošas uzlādes infrastruktūras izveidi, par ko liecina projektā paredzētā  būvobjekta nodošana ekspluatācijā, un projekta mērķu sasniegšana.
10.
AF finansējuma rezultātu sasniegšanu mēra, ņemot vērā investīcijas ietvaros sasniedzamos mērķus:
10.1.
finansējuma apjoms saskaņā ar līgumiem, kas noslēgti par bezemisiju transportlīdzekļu iegādi pašvaldības funkciju veikšanai un pārvaldes uzdevumu izpildei: līdz 2024. gada 31. decembrim noslēgti civiltiesiskie līgumi vai vienošanās par projektu īstenošanas tiesību piešķiršanu bezemisiju transportlīdzekļu iegādei vietējo pašvaldību funkciju veikšanai un pārvaldes uzdevumu izpildei par kopējo vērtību vismaz 9 500 000 euro;
10.2.
iegādāto bezemisiju transportlīdzekļu skaits: līdz 2025. gada 31. decembrim iegādāti 15 elektriskie bezemisiju transportlīdzekļi un veikta to piegāde pašvaldībām kā finansējuma saņēmējām izglītojamo pašvaldības transportam.
11.
Šo noteikumu 10.1. apakšpunktu noteiktais mērķis ir izpildīts, kad CFLA tīmekļa vietnē ir publicēts paziņojums par projektu iesniegumu konkursa rezultātiem un noslēgti šo noteikumu 10.2. apakšpunktā minētie civiltiesiskie līgumi vai vienošanās par projekta īstenošanu.
12.
Šo noteikumu 10.2. apakšpunktu noteiktais mērķis ir izpildīts, kad CFLA iesniegts bezemisiju transportlīdzekļa pirkuma līgums, pieņemšanas – nodošanas akts vai cits pirkumu un piegādi apliecinošs dokuments, kā arī uzlādes infrastruktūras izveide, ja attiecināms,  tiek pamatota ar  pamatojošiem dokumentiem par pieņemšanu ekspluatācijā saskaņā būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteikto kārtību.
III.Investīcijas ieviešanā iesaistītās institūcijas
13.
Par investīcijas ieviešanu atbildīgā nozares ministrija ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM), kas ir atbildīga par investīcijas ieviešanu saskaņā ar  Eiropas Savienības (turpmāk – ES) AF plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību.   
14.
CFLA ir šādi pienākumi:
14.1.
veikt projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar šo noteikumu prasībām;
14.2.
veikt pārbaudes projektu īstenošanas vietās;
14.3.
piesaistīt nozares ekspertus un citu institūciju pārstāvjus projektu iesniegumu atlases un projektu īstenošanas uzraudzības posmā;
14.4.
slēgt civiltiesisko līgumu vai vienošanos par  projekta īstenošanu un projektu īstenošanas uzraudzības ietvaros nodrošināt uzraudzību, lai pārliecinātos,  ka finansējuma saņēmējs ievēro ar investīcijas īstenošanu saistītās prasības un civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktās prasības;
14.5.
nodrošināt projektu īstenošanas uzraudzību saskaņā ar VARAM un CFLA noslēgto starpresoru vienošanos, tai skaitā pārbaudīt, vai nav konstatējamas pazīmes par pieļautu interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas un dubultā finansējuma situāciju projekta vērtēšanā un īstenošanā;
14.6.
nodrošināt maksājumu pieprasījumu un projektu progresa pārskatu izskatīšanu un saskaņošanu;
14.7.
apturēt šo noteikumu 8. punktā minēto maksājumu veikšanu vai lemt par AF finansējuma atgūšanu pilnā apmērā, ja projektā konstatēti šo noteikumu 14.5. apakšpunktā minētie pārkāpumi vai, ja ar šo noteikumu 27. punktā ​​​​​​​minēto finansējumu nav notikusi M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu iegāde un, ja nepieciešams, to darbības nodrošināšanai paredzētās uzlādes infrastruktūras izbūve;
14.8.
nodrošināt savlaicīgu AF ietvaros nepieciešamo un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk - Regula Nr. 2021/241 ) 22. 1., 2. un 3. punktā  un 27. pantā minēto datu uzkrāšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma), tai skaitā informāciju AF īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai un sasniedzamo mērķu uzskaiti investīcijas ietvaros;
14.9.
pārbaudīt AF projektu atskaites punktu un mērķu (tai skaitā datu) atbilstību.
15.
CFLA ir tiesības projekta iesniedzējam pieprasīt informāciju un dokumentus, kas nepieciešami projekta iesnieguma vērtēšanai vai projektā plānoto darbību pamatošanai. 
IV.Atbalstāmās darbības un attiecināmības nosacījumi
16.
Investīcijas ietvaros ir atbalstāmi projekti, kuru īstenošanas rezultātā finansējuma saņēmējs pārtrauc ekspluatēt tādu vismaz trīs gadus tā īpašumā  esošu ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmu M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekli, kas ir  tehniskā kārtībā un kura vecums uz projekta iesniegšanas brīdi, ņemot vērā tā pirmreizējās reģistrācijas gadu, ir vismaz  20 pilni kalendāra gadi un kura motora izmešu līmenis ir EURO III vai vairāk piesārņojošs, paredzot to aizstāt ar jaunu M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli, kurš par vienīgo mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas un kura siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisijas ir 0 g CO2/km, un, ja nepieciešams, tiks izveidota bezemisiju transportlīdzekļa darbībai paredzētā uzlādes infrastruktūra, tādējādi nodrošinot pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu un pārvaldes uzdevumu izpildi – gādāt par iedzīvotāju izglītību, nodrošinot  izglītības pakalpojumu sasniedzamību.
17.
Investīcijas ietvaros atbalstāmās darbības ir:
17.1.
jaunu rūpnieciski ražotu  M2 vai M3 kategorijas mehānisko  transportlīdzekļu , kas definēti 2018. gada 30. maija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 2018/858 par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanu un tirgus uzraudzību un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 715/2007 un (EK) Nr. 595/2009 un atceļ Direktīvu 2007/46/EK 4. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteiktajam transportlīdzekļu kategoriju dalījumam un kuri darbojas ar elektroenerģiju, iegāde. Minēto transportlīdzekļu nobraukums starp pilnas uzlādes reizēm atbilstoši normatīvajos aktos mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanas jomā noteiktajam testa braukšanas ciklam ir vismaz 200 kilometri (turpmāk – km) un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/stundā. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli saprot elektroautobusu, kas nav bijis pastāvīgi reģistrēts un Latvijā pastāvīgā uzskaitē tā gala lietotājam tiek reģistrēts pirmo reizi, un kura odometra rādījums (nobraukums) uz pastāvīgās uzskaites reģistrācijas brīdi nepārsniedz 6000 kilometrus;
17.2.
saistītā bezemisiju transportlīdzekļa uzlādes punkta infrastruktūras izveide atbilstoši ieguldījumu veidam – šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minēto M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu darbības nodrošināšanai ar uzlādes punkta izejas jaudu, kas atbilst projekta iesniegumā un projekta ietvaros plānotā M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa darbības nodrošināšanai.  M2 un M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu uzlādes punkta tehniskās prasības atbilst normatīvo aktu, kas regulē prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes iekārtām, prasībām.
18.
Projekta iesniegumā var plānot uzlādes punktu skaitu, kas nepārsniedz projekta ietvaros iegādāto M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu skaitu.
19.
Investīcijas attiecināmās izmaksas, kas ir saistītas ar projekta īstenošanu:
19.1.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), nepārsniedzot piecus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tajā skaitā:
19.1.1.
būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāva, apliecinājuma kartes vai paskaidrojuma raksta izstrāde projektā paredzētajām darbībām;
19.1.2.
audita, ekspertīzes, izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;
19.2.
jauna rūpnieciski ražota M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa  iegāde;
19.3.
jauna uzlādes punkta infrastruktūras izveides izmaksas, nepārsniedzot 20 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām,  tai skaitā:
19.3.1.
uzlādes punkta iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;
19.3.2.
uzlādes punktam nepieciešamo stāvvietu un piebrauktuvju izbūves izmaksas;
19.3.3.
uzlādes punkta infrastruktūras drošības sistēmu iegādes izmaksas;
19.4.
būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
19.5.
izmaksas, kas saistītas ar būvobjekta (uzlādes punkta un tā saistītās infrastruktūras) nodošanu ekspluatācijā.
20.
Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs norāda projekta iesniegumā un veic projekta ietvaros, nav attiecināmas finansēšanai no AF finansējuma. PVN izmaksas ir finansējuma saņēmēja izmaksas. 
21.
Ieguldījumus transportlīdzekļa uzlādes infrastruktūrā finansējuma saņēmējs var veikt publiskas personas zemes īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā, ja valdījuma tiesības ir uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no dienas, kad veikts projekta noslēguma maksājums finansējuma saņēmējam.
22.
Finansējuma saņēmēja tiesībām veikt ieguldījumus zemes īpašumā jābūt nostiprinātām valsts vienotajā zemesgrāmatā līdz civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai. 
23.
Projekta iesniegumā neiekļauj un atbalstu nepiešķir pabeigtām darbībām.
V.Prasības projekta iesniedzējam
24.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs, ir:
24.1.
pašvaldība (izņemot Rīgas valstspilsētas pašvaldību) vai tās izveidota  iestāde;
24.2.
pašvaldības (izņemot Rīgas valstspilsētas pašvaldību) kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi.
25.
Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu iesniedz CFLA šādu informāciju:
25.1.
pašvaldības transporta pakalpojuma sniegšanas kārtību, kādā tiek nodrošināta izglītojamo nokļūšana izglītības iestādē un atpakaļ dzīvesvietā;
25.2.
izstrādātu tehnisko specifikāciju projekta ietvaros plānotā M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa iegādei;
25.3.
informāciju par uzlādes punkta izbūvei nepieciešamās infrastruktūras īpašumtiesībām, kā arī būvniecības,  lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšana, pārbūve) kārtību (ja attiecināms);
25.4.
kārtību, kādā tiek uzraudzīta iegādāto pamatlīdzekļu izmantošana piecus gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas.
26.
Ievērojot minimālo attiecību starp investīcijai pieejamo kopējo AF finansējumu un investīcijas ietvaros kopējo sasniedzamo mērķa vērtību, vienas pašvaldības ietvaros īsteno ne vairāk kā vienu projektu, kura kopējais AF finansējums nepārsniedz 666 660 euro, projekta ietvaros paredzot M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa, ar ko nodrošina izglītojamo nokļūšanu izglītības iestādē un atpakaļ dzīvesvietā, iegādi un, ja nepieciešams, tā darbībai paredzētās uzlādes infrastruktūras izveidi.
27.
Projekta īstenošanas ietvaros projekta iesniedzējs paredz vismaz viena vismaz trīs gadus tā īpašumā  esoša M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekļa, kas ir tehniskā kārtībā un kas darbināms ar fosilās izcelsmes degvielu, ekspluatācijas pārtraukšanu, kas būtu dokumentāli pierādāma atbilstoši šo noteikumu 31.1. apakšpunktā noteiktajām prasībām.
28.
Ja projekta ietvaros  paredzēts iegādāties M2  kategorijas bezemisiju transportlīdzekli, AF finansējuma apmērs par vienu transportlīdzekļa vienību nepārsniedz 240 000 euro.  
29.
Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros iegādāto M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli reģistrē Latvijas Republikā, ievērojot šādus nosacījumus:
29.1.
bezemisiju transportlīdzekli iegādājas no ražotāja  vai tā oficiālā pārstāvja, kas ir komersants un ko  ražotājs ir oficiāli pilnvarojis pārstāvēt savas intereses;
29.2.
bezemisiju transportlīdzeklim ir veikta transportlīdzekļa atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par mehānisko transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu.
30.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā plāno mērķu sasniegšanu vismaz šādā apjomā: līdz 2025. gada 31. decembrim iegādāts vismaz viens bezemisiju transportlīdzeklis un pabeigti būvdarbi (ja attiecināms), kas saistīti ar uzlādes punkta infrastruktūras izveidi.
31.
Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai un atbilst ES un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides aizsardzības jomā, tai skaitā:
31.1.
iesniegts apliecinājums, ka  pēc transportlīdzekļa ekspluatācijas (gan attiecībā uz aizstājamajām transportlīdzekļu vienībām, gan uz bezemisiju transportlīdzekļiem) tie tiks utilizēti atbilstoši Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumam;
31.2.
projekts ir iekļauts pašvaldības attīstības  programmā, un projekta ietvaros paredzēto darbību īstenošana (bezemisiju transportlīdzekļa iegāde un vismaz viena ar fosilās izcelsmes degvielu darbināma transportlīdzekļa utilizēšana) uzlabos gaisa kvalitāti.
VI.Atbalsta apjoms
32.
Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, izņemot šo noteikumu 19.1. apakšpunktā noteiktās projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas no 2020. gada 1. februāra.
33.
Projektā plānotajām darbībām un izmaksām maksimālā AF finansējuma intensitāte ir 100 procentu no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām vai attiecīgās izmaksu pozīcijas kopējām attiecināmajām izmaksām bez PVN.
34.
Projekta iesniedzējs projekta īstenošanai papildus var plānot piesaistīt citus publiskos finanšu līdzekļus, piemēram, aizņēmumu Valsts kasē.
35.
Ja projekta īstenošanas gaitā, tai skaitā pēc projektā veiktajiem iepirkumiem, ir izveidojies finanšu ietaupījums, CFLA, saskaņojot to ar VARAM, var lemt par minētā ietaupījuma pārdali šādā prioritārā secībā:
35.1.
papildu darbību īstenošanai projektā, kurā radies ietaupījums, paredzot papildu mērķu sasniegšanu;
35.2.
citu projektu īstenošanai, kuri projektu iesniegumu atlasē netika atbalstīti ierobežotā AF finansējuma dēļ.
VII.Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un projektu iesniegumu atlases kārtība
36.
Projektu iesniegumus atlasa atklāta projektu iesniegumu konkursā.
37.
CFLA izsludina projektu iesniegumu atlasi (konkursu), publicējot informāciju par projektu iesniegumu atlases izsludināšanu, pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un tīmekļvietnē  www.cfla.gov.lv. Projektu iesniegumu iesniegšanai CFLA tiek noteikts termiņš, kas nav īsāks par trīs mēnešiem.
 
38.
Projektu iesniegumu vērtēšanu sāk pēc projektu iesniegšanas termiņa beigām. Projekta iesniegums, kas iesniegts pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datuma, netiek vērtēts. CFLA par to informē projekta iesniedzēju.
39.
Projektu iesniegumu vērtēšanai CFLA izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ir CFLA pārstāvji un vismaz divi pārstāvji no VARAM (par investīcijas ieviešanu atbildīgās nozares ministrijas pārstāvis un par reģionālās attīstības politiku atbildīgās nozares ministrijas pārstāvis).
40.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projektu iesniegumu atlases termiņā saņemtos projektu iesniegumus vērtē atbilstoši šo noteikumu 1. pielikumā iekļautajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem:
40.1.
izslēgšanas kritēriji. Ja konstatē, ka uz projekta iesniedzēju ir attiecināms kaut viens no izslēgšanas kritērijiem, turpmāko projekta iesnieguma vērtēšanu neveic;
40.2.
atbilstības kritēriji, kas ietver projektu vispārīgos un specifiskos atbilstības kritērijus, lai  gūtu pārliecību, ka projekta iesniegums atbilst  nosacījumiem, lai kvalificētos finansējumam investīcijas ietvaros, tai skaitā atbilst AF plānā noteiktam principam “Nenodarīt būtisku kaitējumu”;
40.3.
kvalitātes kritēriji:
40.3.1.
atbilstības kritērijiem atbilstošie projekti tiek sarindoti pēc augstāka iegūtā kopējā punktu skaita un priekšroku dod projektam ar lielāko kopējo punktu skaitu;
40.3.2.
vienāda kopējā punktu skaita gadījumā priekšroku dod projektam, kurā plānota ekspluatācijas pārtraukšana tādam projekta iesniedzēja vismaz trīs gadus īpašumā  esošam ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmam M2 vai M3 kategorijas transportlīdzeklim, kas ir tehniskā kārtībā un kura vecums (pilnos kalendāra gados) kopš tā pirmreizējās reģistrācijas gada, ir lielāks. Ja projekta ietvaros plānots aizstāt vairāk kā vienu vismaz trīs gadus projekta iesniedzēja īpašumā  esošu ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmu M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekli, kas ir tehniskā kārtībā, tad ņem vērā to vienu no vairākiem transportlīdzekļiem, kura vecums pilnos kalendāra gados ir lielāks. Ja projektos ir vienāds aizstājamā M2 vai  M3 kategorijas transportlīdzekļa pirmreizējās reģistrācijas gads, tad vienāda punktu skaita gadījumā priekšroku dod projektam, kurā AF finansējums uz vienu plānoto  M2 vai  M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekli ir mazāks;   
40.3.3.
gadījumā, ja izveidojas pieejamā AF finansējuma atlikums, kas nav pietiekams secīgi nākamā kvalitatīvā projekta atbalstīšanai vai projekta iesniedzējs atsakās īstenot projektu ar samazinātu AF finansējumu, tad atlikušo AF finansējumu izmanto, lai atbalstītu nākamo projekta iesniegumu ar augstāko vērtējumu saskaņā ar kvalitātes kritērijiem.
41.
CFLA, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu un projekta iesniedzēja juridisko statusu, izdod administratīvo aktu (ievērojot Administratīvā procesa likumā noteiktos termiņus) vai pieņem pārvaldes lēmumu (trīs mēnešu laikā no projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām) par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
42.
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja ir izpildīti visi šie nosacījumi:
42.1.
uz projekta iesniedzēju nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem;
42.2.
projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem;
42.3.
investīcijas ietvaros ir pieejams finansējums projekta īstenošanai.
43.
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta iesniedzējam jāveic CFLA noteiktās darbības, lai projekta iesniegums pilnībā atbilstu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu atbilstoši īstenot. Nosacījumus lēmumā ietver un to izpildi kontrolē, ņemot vērā AF plānā noteikto mērķi: līdz 2024. gada 31. decembrim slēdz civiltiesisko līgumu vai vienošanos par tiesību piešķiršanu bezemisiju transportlīdzekļa iegādei vietējo pašvaldību funkciju veikšanai un pārvaldes uzdevumu izpildei par kopējo vērtību vismaz 9 500 000 euro. Ja kāds no lēmumā noteiktajiem nosacījumiem netiek izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā, projekta iesniegumu noraida. Savukārt, ja nosacījumi tiek izpildīti, CFLA izdod atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi.
44.
Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja ir iestājies vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
44.1.
uz projekta iesniedzēju attiecas vismaz viens no izslēgšanas kritērijiem;
44.2.
projekta iesniegums neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, un nepilnības novēršana ietekmētu projekta iesniegumu pēc būtības;
44.3.
investīcijas ietvaros nav pieejams finansējums projekta īstenošanai;
44.4.
projekta iesniedzējs ir sniedzis faktiskajiem apstākļiem būtiski neatbilstošu informāciju, lai gūtu priekšrocības salīdzinājumā ar citiem projektu iesniedzējiem, vai lai CFLA attiecībā pret to pieņemtu labvēlīgu lēmumu.
45.
Projekta iesniedzējs viena mēneša laikā var apstrīdēt CFLA pieņemto pārvaldes  lēmumu vai administratīvo aktu Finanšu ministrijā. Finanšu ministrijas izdoto administratīvo aktu par apstrīdēto CFLA lēmumu var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā. Finanšu ministrijas pieņemtais pārvaldes lēmums par apstrīdēto CFLA lēmumu nav pārsūdzams.
 
46.
Privāto tiesību juridiskās personas projekta lieta (projekta iesniegums, projekta iesnieguma vērtēšanas dokumenti un citi ar projektu saistītie dokumenti) ir ierobežotas pieejamības informācija līdz brīdim, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, ja CFLA to paredzējusi un noteikusi iestādes iekšējai lietošanai. Pēc minētā lēmuma vai atzinuma spēkā stāšanās projekta lieta ir pieejama Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā.
VIII.Investīcijas un projektu īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
47.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Finansējuma saņēmējs projekta ietvaros nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) un vides un informācijas pieejamību transportlīdzekļos (sociāli atbildīgs iepirkums).
48.
Finansējuma saņēmējs nodrošina  progresa informācijas uzkrāšanu, tai skaitā mērķu pamatojošo datu ievadi un uzkrāšanu, kā arī citu nepieciešamo datu ievadi vadības informācijas sistēmā civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajos termiņos. Ja uz informācijas iesniegšanas brīdi nav nodrošināta vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte, informāciju sniedz elektroniska dokumenta veidā, izmantojot CFLA oficiālo elektronisko pastu un projekta iesniedzēja oficiālo elektronisko pastu.
49.
Pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas finansējuma saņēmējs vadības informācijas sistēmā iesniedz plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafiku un naudas plūsmu.  
50.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums piecu darbdienu laikā pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas iesniegt iepirkumu plānu vadības informācijas sistēmā par visiem investīcijas ieviešanai plānotajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu – Publisko iepirkumu likumu vai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem.
51.
Avansa maksājuma saņemšanai pašvaldība, tās izveidota iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, atver kontu Valsts kasē.
52.
Finansējuma saņēmējs sagatavo un iesniedz CFLA atskaiti par projekta īstenošanas progresu un maksājuma pieprasījumu, ievērojot šo noteikumu 9. punktā noteikto kārtību un nodrošinot, ka vispirms tiek iesniegts maksājuma pieprasījums par piešķirto avansu, un pēc tam tiek iesniegts maksājuma pieprasījums par atlikušo projekta AF finansējuma daļu, par kuru netika saņemts avansa maksājums. CFLA izvērtē iesniegtajā maksājumu pieprasījumā iekļauto izmaksu atbilstību investīcijas ieviešanas un civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajiem nosacījumiem un veic AF finansējuma vai tā daļas atmaksu finansējuma saņēmējam saskaņā ar faktiskajām projekta izmaksām, ievērojot civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktos nosacījumus un nepārsniedzot kopējo projektam piešķirto AF finansējuma apmēru.
53.
Ja finansējuma saņēmējam ir piešķirts avansa maksājums projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs iesniedz CFLA maksājuma pieprasījumu piešķirtā avansa maksājuma apmērā sešu mēnešu laikā pēc avansa maksājuma saņemšanas.
54.
Ja finansējuma saņēmējs nevar izlietot avansa maksājumu šajos noteikumos noteiktajā termiņā, tas civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā informē CFLA.
55.
CFLA izvērtē avansa maksājuma atmaksāšanas lietderību, ņemot vērā finansējuma saņēmēja plānotās projekta darbības, piešķirtā avansa maksājuma neizmantošanas iemeslus, projekta riskus, starpposma maksājuma apmēru un atbilstību naudas plūsmai un nākamo avansa maksājuma termiņu, un var lemt par finansējuma saņēmēja neizmantotā avansa maksājuma atmaksāšanu.
56.
Ja CFLA pieņem lēmumu par finansējuma saņēmēja neizmantotā avansa maksājuma atmaksāšanu (lēmumā nosaka neizmantotā avansa maksājuma atmaksāšanas termiņu), vai finansējuma saņēmējs vēlas to labprātīgi atmaksāt, finansējuma saņēmējs atmaksā neizmantoto avansa maksājumu CFLA norādītajā kontā Valsts kasē. CFLA piecu darbdienu laikā pēc atmaksātā avansa saņemšanas iesniedz Valsts kasē maksājuma rīkojumu par neizmantotā avansa maksājuma pārskaitīšanu valsts budžeta ieņēmumos un informē Finanšu ministriju.
57.
Maksājumu pieprasījumu un izdevumus pamatojošo informāciju, kā arī sasniegto mērķu pamatojošos dokumentus finansējuma saņēmējs iesniedz vadības informācijas sistēmā  divas reizes gadā.
58.
Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par projekta ietvaros piešķirtā finansējuma izlietošanu atbilstoši civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajiem nosacījumiem un termiņiem, tai skaitā:
58.1.
par mērķu atbilstošu un savlaicīgu sasniegšanu, datu ticamību un izsekojamību, kā arī, ja nepieciešams, nodrošina piekļuvi ar projekta īstenošanu saistītajai informācijai un spēj to uzrādīt AF plāna investīciju ieviešanas uzraudzībā iesaistītajām iestādēm, tostarp 2021.gada 3. septembra Komisijas un Latvijas Republikas AF finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm, tai skaitā, lai pārliecinātos, ka nav konstatējamas pazīmes par pieļautu interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas un dubultā finansējumu situāciju projekta īstenošanā;
58.2.
atbilstoši kompetencei un ievērojot noteikto kārtību, ievada informāciju vadības informācijas sistēmā maksājuma pieprasījuma un AF plāna ieviešanas progresa pusgada ziņojuma sagatavošanai saskaņā Regulas Nr. 2021/241 22. un 27. pantu un AF plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību;
58.3.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. panta 2.punktu un 2021.gada 3. septembra Komisijas un Latvijas Republikas AF finansēšanas nolīguma 10. pantu, kā arī normatīvajos aktos par kārtību par AF plāna īstenošanu un uzraudzību noteiktās publicitātes prasības;
58.4.
nepieciešamības gadījumā, veic AF plāna īstenošanas nodrošināšanai nepieciešamo iekšējo tiesību aktu izstrādi vai  pilnveidi.
59.
Investīcijas projektus īsteno saskaņā ar noslēgto civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31.decembrim.
60.
Vienu un to  pašu M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu iegādei un, ja nepieciešams, tiem paredzētās uzlādes infrastruktūras izveidei paredzētās darbības neiekļauj vairākos šīs investīcijas ietvaros iesniegtajos projektos.
61.
Ja  CFLA konstatē būtiskus pārkāpumus vai neizpildes projekta īstenošanas laikā, tai skaitā finansējuma saņēmējs nav apliecinājis, ka projekta īstenošanas rezultātā tas pārtrauks ekspluatēt vismaz vienu ar fosilās izcelsmes degvielu darbināmu M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekli un nav iesniedzis atbilstošu dokumentāciju par tā  utilizāciju atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, vai, ja  konstatē, ka nav iesniegts  pirkuma līgums, pieņemšanas – nodošanas akts vai cits pirkumu un piegādi apliecinošs dokuments, nav  nodrošināta projekta mērķu sasniegšana un projekta īstenošanas rezultātā nav  iegādāts M2 vai M3 bezemisiju transportlīdzeklis un nav izveidota tā darbības nodrošināšanai atbilstoša uzlādes infrastruktūra (ja nepieciešams), CFLA, izvērtējot no finansējuma saņēmēja saņemto un CFLA rīcībā esošo informāciju, var pieņemt lēmumu par AF finansējuma maksājumu apturēšanu vai atgūšanu no finansējuma saņēmēja saskaņā ar civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteikto kārtību, un, ievērojot šo noteikumu 14.5. apakšpunktā noteiktos nosacījumus.
62.
Finansējuma saņēmējs glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tai pieejamību vismaz piecus gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas.
63.
CFLA ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
63.1.
finansējuma saņēmējs nepilda civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumus, tai skaitā, ja netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas vai noteikto mērķu sasniegšanu;
63.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
63.3.
citos gadījumos, ko paredz civiltiesiskais līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu;
63.4.
investīcijas ietvaros piešķirto finansējumu attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar apvienot ar citu atbalstu.
64.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs vadības informācijas sistēmā uzkrāj datus un sniedz informāciju par:
64.1.
tā īpašumā vismaz trīs gadus esošo M2 vai M3 kategorijas transportlīdzekļu, kuri ir tehniskā kārtībā un kuri darbināmi ar fosilās izcelsmes degvielu, un kurus finansējuma saņēmējs beigs ekspluatēt pēc M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa iegādes, vienību skaitu, norādot to pirmreizējās reģistrācijas gadu, kategoriju, motora izmešu līmeni, sēdvietu skaitu un vidējo nobraukumu kilometros trīs gadu periodā (no 2017. gada līdz 2019. gadam);
64.2.
projekta ietekmi uz SEG emisiju samazinājumu, pamatojot, kā bezemisiju transportlīdzekļu izmantošana veicinās SEG emisiju samazināšanu, un norādot SEG emisiju samazinājuma vērtību;  
64.3.
iegādāto M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļu vienību un uzlādes punktu (ja attiecināms) skaitu.  
65.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina:
65.1.
ka projekta ietvaros iegādātie ar M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļi  un, ja nepieciešams, to darbības nodrošināšanai paredzētā uzlādes infrastruktūra, tiks izmantota tikai pašvaldības funkciju īstenošanai un pārvaldes uzdevumu izpildei, nodrošinot bezmaksas transporta pakalpojumu izglītojamo nokļūšanai izglītības iestādē un atpakaļ dzīvesvietā; 
65.2.
sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas, tai skaitā, nodrošinot transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu un brīvprātīgo sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanu;
65.3.
sasniegto rezultātu uzturēšanu un nepieciešamos līdzekļus rezultātu uzturēšanai piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
65.4.
ar projektu īstenošanu saistītās dokumentācijas glabāšanu piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-1600 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-1600 Nr]
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.6.i. investīcijai “Pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde”