Noteikumu projekts

23-TA-769
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.4. pasākuma "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" īstenošanas noteikumi
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.4. pasākumu "Sociālā dialoga attīstība, stiprinot sociālo partneru veiktspēju līdzdarboties likumdošanas, nacionālo reformu un koplīgumu slēgšanas pārrunu procesā" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir stiprināt sociālo partneru kapacitāti piedalīties sociālajā dialogā visos līmeņos, tai skaitā koplīgumu pārrunās, tādējādi sekmējot kvalitatīvu nodarbinātību nozarēs.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir organizācijas, kas nodrošina darba devēju un darba ņēmēju interešu pārstāvniecību nacionālā līmeņa trīspusējā sociālā dialoga stiprināšanā.
4.
Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi specifiskie iznākuma rādītāji:
4.1.
sociālo partneru skaits, kuri saņēmuši atbalstu līdz 2024. gada 31. decembrim, – 2;
4.2.
sociālo partneru skaits, kuri saņēmuši atbalstu līdz 2027. gada 31. decembrim, – 2.
5.
Pasākuma ietvaros līdz 2027. gada 31. decembrim sasniedzams šāds specifiskais rezultāta rādītājs: atbalstīto sociālo partneru skaits, kuri sniedz atzinumus un priekšlikumus likumdošanas procesā un Eiropas Semestra ietvaros, – 2.
6.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Valsts kanceleja (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7.
Pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 740 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 479 000 euro un valsts budžeta finansējums 261 000 euro, ievērojot, ka:
7.1.
līdz 2025. gada 31. decembrim pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums līgumu par projektu īstenošanu noslēgšanai ir 1 465 472 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 245 651 euro un valsts budžeta finansējums 219 821 euro. Katram šo noteikumu 10. punktā minētajam projekta iesniedzējam ir pieejami ne vairāk kā 50 procenti no šā finansējuma apmēra;
7.2.
no 2026. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu pieņemšanas var ierosināt palielināt par projektu īstenošanu noslēgto līgumu kopsummu līdz šo noteikumu 7. punktā minētajam kopējam attiecināmajam finansējuma apmēram. Katram šo noteikumu 10. punktā minētajam projekta iesniedzējam ir pieejami ne vairāk kā 50 procenti no šā finansējuma apmēra.
8.
Maksimālais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu. Katrs šo noteikumu 10. punktā minētais projekta iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu atbilstoši šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajam finansējuma apmēram.
II.Prasības projekta iesniedzējam
10.
Projekta iesniedzēji pasākuma ietvaros ir Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija – organizācijas, kas atbilst nacionālā līmeņa sociālā partnera statusam un nodrošina darba devēju vai darba ņēmēju organizāciju interešu pārstāvniecību.
11.
Projekta iesniedzējs atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu, projekta iesniedzējs ir arī finansējuma saņēmējs.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
12.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
12.1.
kapacitātes stiprināšanas pasākumi;
12.2.
konsultantu, ekspertu un speciālistu piesaiste;
12.3.
izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīzes veikšana;
12.4.
atbalsts dažādu sadarbības mehānismu izveidei un uzturēšanai;
12.5.
atbalsts iesaistei tāda normatīvā regulējuma izstrādē un pilnveidē, kas veicina darba devēju un darba ņēmēju organizāciju koplīgumu slēgšanu;
12.6.
sadarbības platformas un digitālie risinājumi;
12.7.
informācijas un publicitātes pasākumi;
12.8.
projekta vadības un projekta īstenošanas nodrošināšana.
13.
Pasākuma ietvaros plāno šādas izmaksas:
13.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
13.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai;
13.3.
neparedzētās izmaksas (papildu darbu vai pakalpojumu veikšanai), kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas, lai nodrošinātu par projekta īstenošanu noslēgto līgumu izpildi, ja finansējuma saņēmējs veicis visus plānošanas pasākumus, lai šādus apstākļus novērstu.
14.
Šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
14.1.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas – finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 12.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas izstrādāta saskaņā ar Vadlīnijām par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gada plānošanas perioda ietvaros un saskaņota ar Finanšu ministriju (turpmāk – vadošā iestāde). Līdz metodikas apstiprināšanai tiek piemērota personāla izmaksu vienotā likme 20 procentu apmērā no šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām;
14.2.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
14.2.1.
pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas šo noteikumu 12.1., 12.2., 12.3., 12.4., 12.5., 12.6. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā telpu, materiāltehnisko līdzekļu un aprīkojuma nomas izmaksas šo noteikumu 12.1., 12.4. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
14.2.2.
pasniedzēju, konsultantu, ekspertu un citu speciālistu atlīdzība šo noteikumu 12.1., 12.2., 12.3., 12.4., 12.5., 12.6. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
14.2.3.
iekšzemes mācību, darba un dienesta komandējumu un dienesta braucienu izmaksas (arī mācību maksa), ja tās ir saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
14.2.4.
ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumu un dienesta braucienu izmaksas (arī mācību maksa), ja tās ir saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu. Šīs izmaksas ir attiecināmas tikai projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
14.2.5.
jaunradītu projekta vadības un projekta īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai nomas izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam;
14.2.6.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
14.2.7.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām šo noteikumu 12.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
14.2.8.
citas informatīvo un publicitātes pasākumu īstenošanas izmaksas šo noteikumu 12.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
14.2.9.
normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm paredzēto veselības pārbaužu izmaksas, redzes korekcijas līdzekļu kompensācija, veselības apdrošināšana projekta vadības un projekta īstenošanas personālam, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai uz laiku, kad projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā šo noteikumu 12.8. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai.
15.
Šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 54. panta "b" apakšpunktu.
16.
Šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minētās neparedzētās izmaksas projektā plāno kā vienu izdevumu pozīciju. Neparedzētās izmaksas nepārsniedz divus procentus no šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, un to izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, ievērojot līgumu par projekta īstenošanu.
17.
Ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls organizācijā veic pienākumus, kas ir saistīti ne tikai ar projektu, bet arī ar konkrētās organizācijas pamatdarbību vai citu finanšu instrumentu administrēšanu, daļu no atlīdzības izmaksām var segt no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām proporcionāli laikam, kurā tiek veikti ar projektu saistītie pienākumi. Šādā gadījumā nepieciešama projekta vadības un projekta īstenošanas personāla darbalaika uzskaite, ievērojot, ka izmaksas no Eiropas Sociālā fonda Plus ir tiešās attiecināmās izmaksas, ja darbinieks projektā ir nodarbināts vismaz 30 procentu apmērā no kopējās noslodzes.
18.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
19.
Finansējuma saņēmējam projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no dienas, kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu.
20.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
IV.Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
21.
Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtībai Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Maksimālais avansa apjoms nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
22.
Finansējuma saņēmējam pieejamā maksimālā avansa un starpposma maksājuma kopsumma nepārsniedz 95 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Sadarbības iestāde atbilstoši Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtībai Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā izvērtē avansa piešķiršanas pamatojumu un pieņem lēmumu par to, vai atzīt avansa pieprasījumu par pamatotu un vai avansu finansējuma saņēmējam var piešķirt šajos noteikumos noteiktajā maksimālajā apjomā, daļēji, izmaksāt pa daļām vai noraidīt.
23.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
23.1.
pakalpojumu (uzņēmuma) līgumos, kurus slēdz šo noteikumu 12.1., 12.2., 12.3., 12.4., 12.5., 12.6. un 12.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, atkarībā no līguma veida un satura var paredzēt avansa maksājumus ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli);
23.2.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas;
23.3.
ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto savā tīmekļvietnē aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
23.4.
nodrošina, ka visas preces un pakalpojumi tiks iepirkti, ievērojot publiskā iepirkuma procedūru regulējošos normatīvos aktus;
23.5.
ir atbildīgs par dubultā finansējuma riska novēršanu un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem un nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
23.6.
nodrošina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" vispārīgās un specifiskās darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, kā arī nodrošina rādītāju uzkrāšanu un ziņošanu;
23.7.
nodrošina informācijas uzkrāšanu par šo noteikumu 4. punktā minēto specifisko projekta līmeņa iznākuma rādītāju izpildi;
23.8.
nodrošina informācijas uzkrāšanu par šo noteikumu 5. punktā minētā specifiskā rezultāta rādītāja izpildi.
24.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
25.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds