Noteikumu projekts

23-TA-958
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 4.2. prioritārā virziena “Atbalsts uzņēmējdarbībai” 4.2.4. specifikā atbalsta mērķa “Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti” 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai uzņēmēju izglītībai" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
1.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno darbības programmas 4.2.4. specifikā atbalsta mērķa “Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti” 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai uzņēmēju izglītībai" (turpmāk - pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākuma pieejamo finansējumu;
1.4.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus;
1.5.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.6.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.7.
projektu iesniegumu vērtēšanas un projektu iesniegumu atlases nosacījumus;
1.8.
projekta īstenošanas nosacījumus;
1.9.
ar atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielie komersanti – komersanti, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) I pielikuma 2. panta 1. punkta nosacījumiem;
2.2.
viens vienots uzņēmums – uzņēmums, kas atbilst Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 1407/2013) 2. panta 2. punktā noteiktajam;
2.3.
tiešsaistes apmācību kursi – plašpieejas tiešsaistes apmācību kursi, kas sniedz iespēju iegūt neformālu izglītību, neatkarīgi no ģeogrāfiskās lokācijas, šie kursi piedāvā brīvu piekļuvi un var uzturēt praktiski neierobežotu dalībnieku skaitu;
2.4.
finansējuma saņēmējs - pasākuma projekta iesniedzējs, kas saņēmis lēmumu par aptiprināšanu vai atzinumu par nosacījumu izpildi un noslēdzis līgumu.
3.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt atbalstu nodarbināto prasmju pilnveidošanai, lai sekmētu  tehnoloģisko inovāciju ieviešanu un darba spēka produktivitātes paaugstināšanu.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir Latvijas Republikā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji, sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielie komersanti, tai skaitā  Latvijas Republikā reģistrētas ārvalstu filiāles, kas veic saimniecisko darbību Latvijā (turpmāk – gala labuma guvējs).
5.
Pasākuma ietvaros kopējais pieejamais finansējums ir 14 508 130 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk - ESF) finansējums 12 331 910 euro un valsts budžeta finansējums ir 2 176 220 euro, un tas ir pieejams līdz 2029.gada 31.decembrim.
6.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 4. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram.
7.
4.2.4.1. pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi rādītāji:
7.1.
līdz 2024.gada 31.decembrim ar grantiem atbalstāmo komersantu skaits 70;
7.2.
2024.gada 31.decembrim ar grantiem atbalstāmo komersantu skaits 1 252;
7.3.
līdz 2029.gada 31.decembrim uzraudzības rādītājs - kopējais atbalstīto komersantu skaits - 464;
7.4.
līdz 2029.gada 31.decembrim uzraudzības rādītājs - kopējais atbalstīto apmācīto darbinieku skaits - 8 352;
8.
Pasākuma ieviešanas veids ir grants un nefinanšu atbalsts.
9.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – CFLA) veic projektu iesniegumu atlasi pieejamā finansējuma apmērā atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
10.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes pienākumus pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
11.
Projekta ietvaros informācijas apmaiņa notiek Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS). Projekta iesniedzēji sagatavo projekta iesniegumu saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām un iesniedz to KPVIS.
2.Prasības projekta iesniedzējam
2.1.Prasības projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai pasākuma ietvaros
12.
Pasākuma projekta atlasi veic CFLA.
13.
Projekta iesniedzējs ir biedrība, kura atbilst šādiem nosacījumiem:
13.1.
tā ir reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā vismaz piecus gadus pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē;
13.2.
tā pārstāv vienu no šīm nozarēm – Apstrādes rūpniecības nozari, Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozari, Izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozari, Finanšu un apdrošināšanas darbības nozari, Profesionālie, zinātnisko un tehniskie pakalpojumu nozari un Administratīvo un apkalpojošo dienestu darbības nozari (1. pielikumu )  (turpmāk - atbalstāmās nozares);
13.3.
kopējais Latvijā reģistrēto biedrības biedru (komersantu) apgrozījums pēdējā noslēgtajā pārskata gadā pārsniedz 142 miljonus euro (ņemot vērā arī to komersantu apgrozījumu, kas nav projekta iesniedzēja biedri, bet ir biedri kādā no organizācijām, kas ir projekta iesniedzēja biedri);
13.4.
tai ir pietiekama administrēšanas, īstenošanas un finanšu kapacitāte projekta īstenošanai;
13.5.
saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datu bāzē pieejamo informāciju pēdējā datu aktualizācijas dienā pirms līguma slēgšanas tai nav nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro;
13.6.
tā atbilst komercdarbības atbalsta nosacījumiem;
13.7.
projekta iesniegumā plānotie sagaidāmie rezultāti un rādītāji atbilst šajos noteikumos noteiktajam;
13.8.
tai ir iepriekšēja pieredze prasmju pilnveides projektu īstenošanā vismaz trīs nepārtrauktus gadus ar dažādiem atbalsta projektiem, kas saistīti ar prasmju pilnveidi konkrētās nozares apmācībās un pēc apmācību kursu beigšanas izsniedz apliecinājumu par apmācību kursu apguvi.
14.
Finansējuma  saņēmējs iesniedz CFLA paraksta lapu, kur gala labuma guvējs ar savu parakstu apliecina dalību kursā. Paraksta lapu izstrādā pakalpojuma sniedzējs, ko paraksta gala labuma guvējs, katra apmācību kursa nodarbībā sasniedzot ne mazāk kā 75% apmeklējumu.
15.
Projektu iesniegumu vērtēšanai CFLA izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ir CFLA pārstāvji, vismaz viens pārstāvis no  investīcijas ieviešanas atbildīgās ministrijas un pārstāvis no Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM).
16.
Projektu pieteikumu vērtēšanu sāk pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām. Projekta pieteikums, kas iesniegts pēc iesniegšanas beigu datuma, netiek vērtēts, un CFLA par to informē projekta iesniedzēju.
17.
Projekta ietvaros drīkst iesniegt vienu projekta iesniegumu, kas attiecas uz atbalstāmajām nozarēm.
18.
Atbalstu sākotnēji sniedz vienam projekta iesniedzējam katrā atbalstāmajā nozarē, kurš saņēmis augstāko punktu skaitu pēc projektu iesniegumu izvērtēšanas.
19.
Ja pēc sākotnēji atbalstīto projektu iesniedzēju apstiprināšanas ir pieejams finansējums, atbalstu sniedz nākamajam projekta iesniedzējam ar augstāko punktu skaitu katrā atbalstāmajā nozarē. Atbalstāmajās nozarēs nevar atbalstīt vairāk par diviem projekta iesniedzējiem.
2.2.Vispārīgie nosacījumi prasībām projekta iesniedzējam un projekta vērtēšanai
20.
Projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu KPVIS, pievienojot šādus dokumentus:
20.1.
projekta īstenošanas laika grafiks;
20.2.
apliecinājumu par dubultā finansējuma neesamību;
20.3.
projekta budžetā norādīto izmaksu aprēķina atšifrējums, kas pamato plānoto izmaksu apmēru (informācija par veiktajām tirgus aptaujām, statistikas datiem, pieredzi līdzīgos projektos u.tml.);
20.4.
veidlapas “Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai” identifikācijas numuru;
20.5.
biedrības biedru sarakstu un biedru, kas nav projekta iesniedzēja biedri, bet ir biedri kādā no organizācijām, kas ir projekta iesniedzēja biedri, sarakstu/-s, ja projekta iesniedzējs balstās uz to rādītājiem apgrozījuma vai citu biedru rādītāju pamatošanai, pamatojoties uz šo noteikumu 13.3. apakšpunktu (iesniedzot apliecinājumu par datu pareizību);
20.6.
iekšējās kontroles sistēmas aprakstu, kas ietver aprakstu par pārbaudīšanas, novēršanas un labošanas nosacījumiem attiecībā uz korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta un dubultā finansējuma vadības procesiem, kā arī nosacījumus apstākļu noteikšanai un identificēšanai, kas izraisa vai var izraisīt to iestāšanos, tai skaitā kā tiks pārbaudīta apmācību kursu nedublēšanās.
21.
Reģistrēt visus saņemtos projekta iesnieguma iesniedzējus un rakstiski informēt projekta iesnieguma iesniedzējus, nosūtot elektronisko apstiprinājumu par projekta iesnieguma saņemšanu.
22.
Uz finansējuma saņēmēju un gala labuma guvēju nav attiecināms neviens no šādiem izslēkšanas kritērijiem:
22.1.
komersants vai persona, kura ir komersanta valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt komersantu ar filiāli saistītās darbībās, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem tam jābūt konstatētam ar spēkā stājušos tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu (fiziskai personai), vai prokurora priekšrakstu par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa piemērošanu (juridiskai personai):
22.1.1.
noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
22.1.2.
kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labumu pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labumu pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
22.1.3.
krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
22.1.4.
izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;
22.1.5.
terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana, apmācība terora aktu veikšanai;
22.1.6.
cilvēku tirdzniecība;
22.1.7.
tas veic preču un vielu, kuru aprite ir aizliegta vai speciāli reglamentēta, pārvietošanu pāri Latvijas Republikas valsts robežai;
22.1.8.
neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos.
22.2.
finansējuma saņēmējs vai gala labuma guvējs ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros komersantu ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi;
22.3.
vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī;
22.4.
nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
22.5.
ir pasludināts maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības preocess  apturēta vai pārtraukta finansējuma saņēmējs vai gala labuma guvējs saimnieciskā darbība vai finansējuma saņēmējs vai gala labuma guvējs tiek likvidēts.
3.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
23.
Apmācības komersantam var sniegt tā saistītās personas, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai definīcijai, ja saistītā persona ir izvēlēta atbilstoši šo noteikumu 36. punkta prasībām.
24.
Biedrības drīkst veikt iepirkumus projekta īstenošanas laikā, ja tie nepieciešami, lai uzlabotu komersantu digitālo prasmju attīstību.
25.
Apmācību sniedzējs ir juridiska vai fiziska persona. Apmācību sniedzēja (pasniedzēja) kvalifikācija atbilst vismaz vienai no šādām prasībām:
25.1.
pasniedzējam ir vismaz triju gadu darba pieredze nozarē, kurā tiks apmācīti nodarbinātie, vai vismaz triju gadu pieredze apmācību sniegšanas nozarē, kurā tiks apmācīti nodarbinātie;
25.2.
pasniedzēja kvalifikācija apmācību nozarē nav zemāka par kvalifikāciju, ko iegūs nodarbinātie, apgūstot apmācību programmu;
25.3.
finansējuma saņēmējs, tai skaitā partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, nodrošinot pārbaudes dokumentēšanu, ir pārliecinājies, ka apmācību sniedzējs var sniegt apmācības, kas nodrošina pasākuma mērķu sasniegšanu, apmācību sniedzējs ir ar pietiekamu kapacitāti un apmācību kursa saturs ir atbilstošs komersantu apmācību vajadzībām.
26.
Pasniedzēju, kas atbilst 25. punktānoteiktajām prasībām var piesaistīt no ārvalstīm.
27.
Projekta ietvaros ir attiecināmas šādas projekta īstenošanas izmaksas, ko sedz finansējuma saņēmējs:
 
27.1.
kursu izmaksām ir jābūt tieši saistītām ar mācību projektu, atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 31.panta 3.punkta b) apakšpunktam:
27.1.1.
kopējā pasniedzēju darba samaksa par darba stundām, kas nepārsniedz apmācību kursu ilgumu (tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);
27.1.2.
pasniedzēju un nodarbināto ceļa (transporta) izmaksas;
27.1.3.
pasniedzēju izmitināšanas izmaksas;
27.1.4.
ar apmācībām saistīto konsultāciju pakalpojumu izmaksas;
27.1.5.
gala labuma guvēja darbinieku izmitināšanas izmaksas, ja apmācības norisinās ārvalstīs;
27.2.
informatīvo pasākumu izmaksas un konferences organizēšanas izmaksas, lai motivētu komersantus attīstīt prasmes;
27.2.1.
maksa par materiāliem un pakalpojumiem, kas tieši saistīti ar apmācību kursiem:
27.2.2.
apmācībām izmantojamo mācību materiālu izmaksas (drukāti vai audiovizuāli materiāli, kuri pēc apmācību beigām paliek projektā apmācīto nodarbināto īpašumā);
27.2.3.
apmācībām izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksas par mācību laiku;
27.2.4.
mācību maksa gala labuma guvēju darbiniekiem, tai skaitā sertifikācijas vai eksaminācijas izmaksas;
27.2.5.
tulku un tulkotāju pakalpojumu izmaksas (tulka izmaksās ir iekļautas arī komandējuma izmaksas);
27.2.6.
tiešsaistes platformu abonementu izmaksas;
27.2.7.
surdotulku, reāllaika transkripcijas un subtitrēšanas pakalpojumu izmaksas.
28.
Finansējumu piešķir komersantu nodarbināto apmācībām jomās, kuras noteiktas šo noteikumu 2. pielikumā
29.
Finansējuma saņēmējs nepiešķir finansējumu:
29.1.
apmācībām augstākās izglītības programmās;
29.2.
ārpakalpojuma izmaksas – projektu vadība, grāmatvedības pakalpojumi, juridiskie pakalpojumi, t.sk. darba vietas aprīkojuma izmaksas (pieļaujama tikai aprīkojuma noma vai nolietojums), transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojuma pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana), telpu īres un nomas izmaksas, telpu apsaimniekošanas izmaksas (apkure, elektrība, apsaimniekošanas pakalpojumi, ūdensapgāde), kancelejas preču izmaksas, pasta izdevumi, interneta un telekomunikāciju izmaksas, komandējumu vai darba braucienu izmaksas, iekļaujot šīs izmaksas ārpakalpojuma projekta vadības līgumā kā atsevišķu pozīciju.
29.3.
ja projekta vadība tiek veikta uz darba līguma pamata, tiek attiecinātas darba vietas aprīkojuma izmaksas (pieļaujama tikai aprīkojuma noma vai nolietojums), transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojuma pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana), telpu īres un nomas izmaksas, telpu apsaimniekošanas izmaksas (apkure, elektrība, apsaimniekošanas pakalpojumi, ūdensapgāde), kancelejas preču izmaksas, pasta izdevumi, interneta un telekomunikāciju izmaksas, komandējumu vai darba braucienu izmaksas;
29.4.
apmācībām, kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 651/2014 31. panta 2. punktā;
29.5.
transportlīdzekļu vadītāju kursiem A1, A, B1 un M kategorijas iegūšanai;
29.6.
apmācībām jomās, kas nav iekļautas šo noteikumu 2. pielikumā .
30.
Apmācībās iesaistītais nodarbinātais projekta ietvaros nedrīkst apgūt vienu un to pašu apmācību kursu vairāk par vienu reizi, tai skaitā projektos, kurus finansējuma saņēmējs īsteno vienlaikus.
31.
Vadības izmaksas, t.sk. darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas nepārsniedz 17 % no kopējām projekta iesniegumā apstiprinātajām izmaksām.
32.
Pasākuma projekta apmācību un ar tām saistītā personāla izmaksas nepārsniedz 80% no kopējām projekta iesniegumā apstiprinātajām izmaksām.
33.
Informatīvo pasākumu izmaksas, lai motivētu komersantus attīstīt prasmes, kas nepārsniedz 15% no kopējām projekta iesniegumā apstiprinātajām izmaksām.
34.
Pasākuma telpu un iekārtu nomas izmaksas par mācību laiku un mācību materiālu izmaksas nepārsniedz 5% no kopējām projekta iesniegumā apstiprinātajām izmaksām.
35.
Pasākuma projekta kopējās attiecināmās izmaksas un konferences organizēšanas izmaksas nepārsniedz 10% no kopējām projekta iesniegumā apstiprinātajām izmaksām.
36.
Šo noteikumu 27.1.5. apakšpunktā minēto projekta vadību var veikt:
36.1.
finansējuma saņēmēja, tai skaitā  partnerībā esošas biedrības vai nodibinājuma, ja projekts tiek īstenots partnerībā, darbinieki, atlīdzībā iekļaujot arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
36.2.
ārpakalpojuma veidā, uz uzņēmuma vai pakalpojuma līguma pamata piesaistot projektu vadītāju, atlīdzībā iekļaujot arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Uzņēmuma vai pakalpojumu līgumā nenorāda atlīdzības likmi par darba stundu, bet norāda sasniedzamo rezultātu;
36.3.
ārpakalpojuma veidā vai uz uzņēmuma līguma pamata, piesaistot pakalpojuma sniedzēju.
37.
Pasākuma ietvaros finansē tādas attiecināmās izmaksas, kuras tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas un atbilst pareizas finanšu vadības principiem. Investīcijas ietvaros ir iespējams veikt sociāli atbildīgu publisku iepirkumu.
38.
Pasākuma ietvaros nav attiecināmas šādas izmaksu pozīcijas:
38.1.
izmaksas, kas šo noteikumu 27. punktā nav noteiktas kā attiecināmas vai pārsniedz izmaksu apmēra ierobežojumus;
38.2.
nodokļi t.sk. pievienotās vērtības nodoklis, muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi, izņemot šo noteikumu 27.1.1. apakšpunktā  un 31. punktā minētos gadījumus. Gadījumā, ja šādas izmaksas ir radušās, tās ir gala labuma guvēju izmaksas;
38.3.
pasākuma izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, nav izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem un nav ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi, kā arī izmaksas, kas radušās pirms finansējuma saņēmēja iesnieguma par projekta īstenošanu iesniegšanas Vadības informācijas sistēmā. Ja projekta iesniedzējs uzsāk atbalstāmās darbības pirms līguma noslēgšanas ar CFLA, projekta iesniedzējs uzņemas visus riskus par saistībām, ko tas ir uzņēmies, un izdevumu neattiecināmību.
4.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
39.
Finansējuma saņēmēja pienākumi pasākuma ietvaros:
39.1.
vērtē gala labuma guvēju atbilstību šo noteikumu 22. punktā minētajam ierobežojumam;
39.2.
finansējuma saņēmējs, vērtējot atbalsta apmēru gala labuma guvējam, apmācību projektā nodrošina Komisijas regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta “n” apakšpunkta noteiktā robežvērtības ievērošanu.
39.3.
finansējuma saņēmējs uzkrāj vismaz šādus datus, kurus atjauno ne retāk kā divas reizes gadā:
39.3.1.
informācija par komersantu, kurā nodarbināts apmācītais nodarbinātais (nosaukums, reģistrācijas numurs, komersanta pārstāvētā nozare pēc NACE 2. red., komersanta statuss, viedās specializācijas stratēģijā noteiktā joma);
39.3.2.
apmācībās iesaistīto nodarbināto skaitu (vārds, uzvārds, personas kods, vecums, dzimums, darbības/apmācību  nosaukums, apmācību sākuma un beigu datums un dalībnieku status);
39.3.3.
apmācībās iesaistītā nodarbinātā izglītības līmenis un profesijas klasifikators;
39.3.4.
informācija par saņemtajām apmācībām (nosaukums, īss apraksts, apmācību laiks un ilgums, apmācību vieta, apmācību sniedzējs un pasniedzējs, apmācību izmaksas, apmācību klasifikators);
39.3.5.
apmācībās iesaistīto nodarbināto novērtējuma apkopojums  par apmācību kursu kvalitāti.
39.4.
pasākuma īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veikt saskaņā ar normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā noteikto, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu iepirkuma procedūru.
39.5.
finansējuma saņēmējs, tai skaitā  partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, vērtē šo noteikumu 36. punktā minēto apmācību kursu izmaksu ekonomisko pamatotību, tai skaitā atbilstību tirgus cenām, un kursu lietderību;
39.6.
nodrošināt informācijas dokumentēšanu atbilstoši līgumam par projekta īstenošanu.
40.
Finansējuma saņēmēja pienākumi pēc līguma noslēgšanas ar CFLA:
40.2.
īstenot projektu, par kura īstenošanu noslēgts līgums ar sadarbība siestādi;
40.1.
izstrādāt pieteikumu atlases kritērijus;
40.3.
izveidot iekšējās kontroles sistēmu, iekļaujot nosacījumus par pārbaudīšanas, novēršanas un labošanas nosacījumiem attiecībā uz korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta un dubultā finansējuma vadības procesiem, iekļaujot nosacījumus par apstākļu noteikšanu un identificēšanu, kas izraisa vai var izraisīt to iestāšanos, novērtēšanu un labošanu un nosacījumus kā pārbaudīs, lai visu kārtu ietvaros netiktu apgūti vieni un tie paši apmācību kursi vairāk par vienu reizi;
40.4.
pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas ar CFLA, iesniegt Vadības informācijas sistēmā:
40.4.1.
plānoto maksājumu pieprasījuma iesniegšanas grafiku, paredzot, ka maksājuma pieprasījumi tiks iesniegti ne biežāk kā reizi pusgadā;
40.4.2.
tiklīdz ir zināma informācija par iepirkumu izsludināšanas brīdi aktualizēt iepirkuma plānu par visiem investīcijas ieviešanai plānotajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu;
40.5.
pie maksājuma pieprasījuma iesniegšanas nodrošināt datu ievadi KPVIS par komercdarbības atbalstu saņēmušajiem gala labuma guvējiem;
40.6.
gala labuma guvēja līmenī veikt pārbaudes un tās dokumentēt, saglabājot liecības un pamatojumu veiktajam izvērtējumam, tai skaitā: 
40.6.1.
par komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu;
40.6.2.
par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas, kā arī dubultfinansējuma riska novēršanu;
40.6.3.
par sasniegto atskaites punktu un mērķu pamatojošo dokumentāciju, t.sk. datu ticamību;
40.7.
izstrādāt un saskaņot ar sadarbības iestādi komercdarbības atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējam metodoloģiju;
40.8.
iesniegt CFLA maksājumu pieprasījumus vismaz divas reizes gadā, tajā iekļaujot izdevumu un sasniegto rādītāju pamatojošos dokumentus. Pēdējo maksājuma pieprasījumu iesniedz Vadības informācijas sistēmā ne vēlāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim;
40.9.
sagatavot un uzglabāt visu iesniegumu pieteikumu pamatojošo dokumentāciju,
40.10.
iesniegt nozares ministrijai pēc tās pieprasījuma ziņojumu, iekļaujot tajā informāciju par:
40.10.1.
gala labuma guvējiem, kuriem ir nodrošināta digitālo prasmju apguve;
40.10.2.
komersanta apgūtās apmācības un šo apmācību jomas.
40.11.
pēc ministrijas vai CFLA pieprasījuma sniegt informāciju un pamatojošos dokumentus par projektu ieviešanas gaitu;
40.12.
nodrošina principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu atbalsta sniegšanā, lai gala labuma guvēja pieteikumā iekļautā atbalstāmā darbībai ir nebūtiska vai tai ir neesoša paredzamā ietekme uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā.
40.13.
elektroniski parakstīt šo noteikumu 3. pielikumā esošo objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu, visiem, kas iesaistās lēmuma pieņemšanas procesā par komercdarbības atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam. Apliecinājumu paraksta pirms projekta pieteikuma izskatīšanas. Apliecinājumu finansējuma saņēmējs glabā atbilstoši Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk –Regula) Nr. 2018/1046 132. pantam;
40.14.
reģistrēt visus saņemtos pieteikumus, nosūtot iesniedzējam elektronisko apstiprinājumu par saņemto iesniegumu;
40.15.
dokumentēt un uzglabāt pieteikumu apstiprināšanas un noraidīšanas iemeslu, kā arī reģistrēt visus saņemtos projekta iesniegumus;
40.16.
pārliecināties, ka pasākuma projekta izdevumi ir nepieciešami rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma, tāpat, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus;
40.17.
pievienot KPVIS līguma par projekta īstenošanas kopiju vai līguma izrakstus par projektu apstiprināšanu, kas noslēgts starp finansējuma saņēmēju un gala labumu guvēju;
40.18.
pārbaudīt, novērst un labot interešu konfliktu, korupciju un krāpšanu pirms iesniegumu izskatīšanas. Visu īstenošanas laiku nodrošināt pārbaužu dokumentēšanu un apliecinājuma par interešu konflikta nepieļaušanu parakstīšanu pirms padomes sēdes, nepieciešamības gadījumā novēršot vai labojot identificētos riskus vai konstatēto interešu konfliktu;
 
40.19.
komersanta pieteikuma apstiprināšanas gadījumā pārbaudīt dubultā finansējuma neesamību pirms pieteikuma apstiprināšanas un visu tā īstenošanas laiku, nodrošinot pārbaužu dokumentēšanu.
41.
Ja apmācību kursiem nav iespējams noteikt tirgus cenu (nav salīdzināmu apmācību), finansējuma saņēmējs, tai skaitā  partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, paskaidro, ar ko apmācības atšķiras no standarta apmācībām un kāds ir apmācību kursu ekonomiskais pamatojums un lietderība, pamatojot konkrēto apmācību nepieciešamību komersantam, kura nodarbinātie tiks apmācīti, un nodrošinot informācijas dokumentēšanu atbilstoši līgumam par projekta īstenošanu.
42.
Finansējuma saņēmējam pasākuma ietvaros ir tiesības piesaistīt neatkarīgu revidentu vai iekšējo auditoru (ja nepieciešams), lai apliecinātu projektu starpposmu vai gala noslēguma atskaitē minēto mērķu sasniegšanu un izmaksu pamatotību.
43.
Finansējuma saņēmējs ievēro šādus nosacījumus:
43.1.
projekta īstenošanas vieta attiecas uz apmācīto nodarbināto darba vietu, kas ir Latvijas Republika;
43.2.
apmācības var notikt gan Latvijas Republikas teritorijā, gan ārvalstīs;
43.3.
apmācības var nodrošināt gan klātienē, gan attālināti, tai skaitā izmantojot hibrīdmodeli.
44.
CFLA ir šādi pienākumi:
44.1.
veikt pasākuma projektu iesniegumu atlasi, kas ietver projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu;
44.2.
saskaņot ar finansējuma saņēmējiem komercdarbības atbalsta piešķiršanas metodoloģiju pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas;
44.3.
pirms līguma slēgšanas ar finansējuma saņēmēju saskaņot līguma redakciju ar atbildīgo iestādi;
44.4.
slēgt līgumu ar finansējuma saņēmēju par projekta īstenošanu;
44.5.
veikt projektu īstenošanas uzraudzību;
44.6.
izlases veidā veikt pārbaudes projekta īstenošanas vietā par:
44.6.1.
interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas, kā arī dubultā finansējuma riska novēršanu;
44.6.2.
projekta ieviešanas progresu un sasniegtajiem rādītājiem;
44.6.3.
sasniegto atskaites punktu un mērķu pamatojošo dokumentāciju, t.sk. datu ticamību;
44.7.
izskatīt finansējumu saņēmēju KPVIS iesniegtos maksājumu pieprasījumus un veikt maksājumus finansējuma saņēmējam;
44.8.
ieviest konsultē vispirms principu investīcijas pārvaldībā;
44.9.
atklāta konkursa gadījumā, veikt projektu iesniegumu atlasi;
44.10.
pieņemt lēmumun par un nodrošināt komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam;
44.11.
pārbaudīt vai pasākuma un reformu īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma situāciju;
44.12.
reģistrēt visus saņemtos projekta iesniegumus un rakstiski informēt iesniedzēju, nosūtot elektronisko apstiprinājumu par projekta iesnieguma saņemšanu;
44.13.
nodrošināt Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1.punkta “c” apakšpunktā un 4. punktā noteiktos publicitātes pasākumus.
44.14.
nodrošināt Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantā noteiktos uzraudzības nosacījumus;
44.15.
nodrošināt korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta novēršanas principu pārbaudes attiecībā uz lēmuma pieņemšanas procesā iesaistītajām personām atbalsta piešķiršanu komersantu un tā darbinieka un pakalpojuma sniedzēja līmenī;
45.
CFLA ir tiesības vienpusēji izbeigt līgumu par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
45.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt pasākuma mērķi vai atbalsta mērķa pasākuma uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
45.2.
finansējuma saņēmējs apmācību sniegšanu nav uzsācis sešu mēnešu laikā pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas;
45.3.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis sadarbības iestādei nepatiesu informāciju;
45.4.
finansējuma saņēmējam ir piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas ES vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas;
45.5.
citos gadījumos, kas noteikti līgumā par projekta īstenošanu.
46.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projektu iesniegumu atlases termiņā saņemtos projektu iesniegumus vērtē atbilstoši šo noteikumu ​2. pielikumā iekļautajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem:
46.1.
izslēgšanas kritērijs, ja konstatē, ka uz projekta iesniedzēju ir attiecināms izslēgšanas kritērijs turpmāko projekta pieteikuma vērtēšanu neveic;
46.2.
kvalitātes kritēriji, kas ietver projekta pieteikuma kvalitātes minimālās prasības;
46.3.
darbības plānā aprakstīta mijiedarbība ar reģionālajiem pakalpojumu sniedzējiem;
46.4.
projekta atbilstība noteikumu projekta izteiktajiem mērķiem;
46.5.
atbilstības kritērijiem atbilstošie projekti, kas izpilda kvalitātes kritēriju minimālās prasības, tiek sarindoti pēc augstākā kvalitātes kritērijos iegūtā kopējā punktu skaita un priekšroku dod projektam ar lielāko kopējo punktu skaitu;
46.6.
ja vairākiem projektu iesniegumiem otrās kārtas ietvaros ir vienāds punktu skaits, priekšroka ir projektam, kurā plānots lielākais apmācāmo komersantu skaits ir vienāds, priekšroka ir projektam, kas ir ieguvis augstāku punktu skaitu kvalitātes kritērijā Nr.3.1.2. "Projekta iesniedzēja apmācību projektu īstenošanas pieredze" un kvalitātes kritērijā "Iepriekšējā pieredze" ir ieguvis augstāku punktu.
47.
Ministrijai ir šādi pienākumi:
47.1.
piedalīties un nodrošināt, ka projektu atlases komisijas sēdēs lēmumi tiek pieņemti, ievērojot interešu konflikta novēršanas prasības;
47.2.
pārliecināties par šo noteikumu 7. punktu  minēto sasniedzamo rādītāju izpildi pēc finansējuma saņēmēju iesniegtiem parakstītiem ziņojumiem, kuros iekļauti tie gala labuma guvēji, kuriem ir nodrošināta digitālo prasmju apguve;
47.3.
pēc nepieciešamības sniegt informāciju sabiedrībai par pasākuma ieviešanas progresu un rezultātiem;
47.4.
nodrošināt pasākuma uzraudzību un risku pārvaldību;
47.5.
izstrādāt finansējuma saņēmēja projektu vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodiku un publicēt to savā tīmekļvietnē. Metodiku izstrādā ne vēlāk kā 20 darba dienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās;
47.6.
pārbaudīt, vai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 1.2. prioritārā virziena “Atbalsts uzņēmējdarbībai” 1.2.3. specifikā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām”, tai skaitā pārbaudīt demarkāciju arī starp citiem publiskā finansējuma avotiem, kā arī pārbaudīt, vai nav konstatējamas korupcijas, krāpšanas riska un interešu konflikta pazīmes, ja nepieciešams, veicot darbības to novēršanai un labošanai.
48.
Ja kāda no Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām vai finansējuma saņēmējs, tai skaitā  partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, konstatē jebkuru no šādiem gadījumiem, finansējuma saņēmējs, apmācību sniedzējam un apmācītajam komersantam izsaka brīdinājumu un attiecīgo apmācību izmaksas tiek atzītas par neatbilstoši veiktām:
48.1.
apmācību sniedzējs nav sniedzis apmācības komersantam atbilstoši sadarbības iestādē iesniegtajā apmācību grafikā norādītajai apmācību tēmai;
48.2.
apmācību sniedzējs nav sniedzis komersantam apmācības sadarbības iestādē iesniegtajā apmācību grafikā norādītajā vietā.
49.
Ja kāda no Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām vai finansējuma saņēmējs, tai skaitā  partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, atkārtoti konstatē jebkuru no šo noteikumu 48. punktā  minētajiem gadījumiem, sadarbības iestāde par konstatēto informē visus pasākuma finansējuma saņēmējus, neslēdz jaunus līgumus par apmācību veikšanu ar attiecīgo apmācību sniedzēju vai apmācāmo komersantu.
50.
Pasākuma ietvaros var saņemt avansa maksājumu saskaņā ar normatīvajos aktos par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021. -2027. gada plānošanas periodā, ievērojot šādus nosacījumus:
50.1.
avansa maksājums nepārsniedz 30 % no projektam piešķirtā publiskā finansējuma;
50.2.
avansa maksājums ir pieejams, ja finansējuma saņēmējs ir atvēris kontu Valsts kasē vai darījumu kontu Latvijā reģistrētā kredītiestādē, vai kontu Latvijā reģistrētā kredītiestādē un iesniedzis bankas garantiju par avansa summu;
50.3.
lai saņemtu avansa maksājumu, finansējuma saņēmējs iesniedz KPVIS avansa pieprasījumu un plānotā avansa apjoma pamatojumu.
51.
CFLA finansējuma saņēmējam izmaksājamo avansa summu apstiprina vai noraida, pamatojoties uz projekta sasniedzamajiem mērķiem un atskaites punktiem, maksājuma lietderību un finanšu drošību, ievērojot normatīvo aktu prasības maksājumu un darījumu apliecinošo dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas jomā. Finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansa maksājumus pie nosacījuma, ka nākamo avansa maksājumu finansējuma saņēmējs var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais avansa maksājums ir izmantots pilnā apmērā.
52.
CFLA finansējuma saņēmējam izmaksājamo finansējuma apjomu nosaka, pamatojoties uz projekta attiecināmo izmaksu tāmi un attiecināmās izmaksas pamatojošiem dokumentiem, ievērojot normatīvo aktu prasības maksājumu un darījumu apliecinošo dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas jomā.
53.
CFLA, slēdzot līgumu ar finansējuma saņēmēju, tajā iekļauj šādu informāciju:
53.1.
kārtību kādā tiek veikta projektu īstenošana un uzraudzība;
53.2.
plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafika iesniegšanas kārtību, iepirkumu plāna iesniegšanas kārtību, maksājuma pieprasījumu un noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas kārtību;
53.3.
kārtību, kādā tiek veikta mērķu pamatojošās dokumentācijas pārbaude, t.sk. datu ticamības pārbaudēm un pārbaudēm sadarbības iestādes līmenī un finansējuma saņēmēja līmenī, finansējuma saņēmēja un gala labuma guvēju līmenī, lai pasākuma īstenošanas laikā novērstu korupciju, krāpšanu, dubultfinansējuma risku un interešu konfliktu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61.pantu;
54.
Finansējuma saņēmēji nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47. pantu un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
5.Ar atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
55.
Atbalsts gala labuma guvējam netiek sniegts, ja tas darbojas:
55.1.
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. un 2. punktā un 3. panta 2. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās un pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013;
55.2.
atbalstu nepiešķir, ja gala labuma guvējs darbojas ieroču un munīcijas tirdzniecības nozarē (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā, 2. redakcija (turpmāk – NACE 2. red.) grupa 47.78 “Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos”);
55.3.
azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
55.4.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "a", "b", "c", "d" apakšpunktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās;
55.5.
tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
55.6.
alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
55.7.
operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa "Operācijas ar nekustamo īpašumu", grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
55.8.
finanšu un apdrošināšanas darbībai (NACE 2. red. K sadaļa "Finanšu un apdrošināšanas darbības");
55.9.
darbības, saistībā ar fosilo kurināmo, tostarp tā pārkārtoto izmantošanu, tai skaitā projektus elektroenerģijas vai siltuma ražošanā, kā arī saistīto pārvades un sadales infrastruktūru, izmantojot dabasgāzi;
55.10.
darbībām saskaņā ar kvotu tirdzniecības sistēmu, lai sasniegtu prognozētās CO2 emisijas, izņemot gadījumus, ja gala labuma guvējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai.
55.11.
atkritumu savākšanai, apstrādei un izvietošanai, materiālu pārstrādei (NACE 2. red. grupa 38.21 “Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus) un grupa 38.22 “Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana”);
55.12.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās un pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014;
55.13.
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 8., 9., 10. un 11. punktā noteiktajām definīcijām un pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.
56.
Ja gala labuma guvējs darbojas kādā no šo noteikumu 45. punktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm vai veic neatbalstāmās darbības, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības un finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no pasākuma ietvaros piešķirtā pasākuma.
57.
Vienam de minimis atbalsta saņēmējam de minimis atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
58.
Finansējuma saņēmējs, tai skaitā partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, pirms de minimis atbalsta un Komisijas regulā Nr. 651/2014 paredzētā atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, par kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums.
59.
Atbalsts pasākuma ietvaros tiek sniegts granta veidā.
60.
Pieļaujamā finansējuma intensitāte, saņemot atbalstu gan no Komisijas regulas Nr. 651/2014, gan no Komisijas regulas Nr. 1407/2013 no projekta kopējām izmaksām nevar pārsniegt:
60.1.
sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem – 70 %;
60.2.
vidējiem komersantiem – 60 %;
60.3.
lielajiem komersantiem - 50%
60.4.
finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, administratīvo izmaksu segšanai 100 % apmērā, nepārsniedzot šo noteikumu 27.1.5. apakšpunktā  un 60. punktā  minēto ierobežojumu;
60.5.
finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, šo noteikumu 27.2. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai 100 % apmērā, nepārsniedzot šo noteikumu 73. punktā minēto ierobežojumu.
61.
CFLA izvērtē finansējuma saņēmēju, tai skaitā partnerībā esošas biedrības vai nodibinājuma, ja projekts tiek īstenots partnerībā, atbilstību Komisijas regulai Nr. 1407/2013. Finansējuma saņēmējs vai partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, izvērtē pirmās un otrās atlases kārtas gala labuma guvēju atbilstību Komisijas regulai Nr. 651/2014  un Komisijas regulai Nr. 1407/2013. Izvērtējuma dokumentus iesniedz sadarbības iestādē. Lēmums par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 un gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 un Komisijas regulu Nr. 651/2014 ir sadarbības iestādes lēmums par atbilstību komercdarbības atbalsta normām.
62.
Ja projekta faktiski apgūtais finansējuma apjoms pēc noslēguma pārskata apstiprināšanas ir mazāks nekā sākotnēji paredzētais, tad nodrošina, lai faktiski sasniegtie rādītāji (komersantu skaits un apmācīto darbinieku skaits) nebūtu mazāki par projekta iesniegumā plānotajiem rādītājiem, kas koriģēti atbilstoši faktiskajai apguvei. Šajā gadījumā projektam apstiprināto intensitāti un finansējuma apjomu samazina, pieprasot starpposma vai noslēguma maksājumu atbilstoši faktiskajam apmācīto darbinieku skaitam no sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem.
63.
Gadījumos, kad finansējuma saņēmējs ir de minimis atbalsta saņēmējs un tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt CFLA visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.
64.
Ja pārkāptas Komisijas regulas Nr. 651/2014 prasības, finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu nelikumīgo projekta ietvaros saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem, kurus aprēķina no dienas, kad nelikumīgais atbalsts pirmo reizi nodots gala labuma guvējam, līdz tā atgūšanas dienai, no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. Minētajā gadījumā finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, ir tiesības no gala labuma guvēja saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā atbalsta (kopā ar procentiem) apmērā.
65.
Ja konstatē, ka Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpuma dēļ finansējuma saņēmējs, tai skaitā partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, saņēmis nelikumīgu komercdarbības atbalstu, finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem, kurus aprēķina no dienas, kad nelikumīgais komercdarbības atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, līdz tā atgūšanas dienai, no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
66.
Finansējuma intensitāti, kas minēta šo noteikumu 60. punktā, var palielināt par 10 %, ja mācības tiek nodrošinātas strādājošajiem ar invaliditāti vai nelabvēlīgākā situācijā esošiem darba ņēmējiem, kuri atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 3. un 4. punktā minētajām definīcijām. Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 31. panta 4. punktu atbalsta intensitāti var paaugstināt ne vairāk kā līdz 70 %.
67.
Gala labuma guvējs de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu komercdarbības atbalstu tam pašam riska finansējuma investīcijai, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs finansējuma saņēmējam iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
68.
Gala labuma guvējs atbalstu, ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 piešķirts atbrīvojums, var kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, ja vien šie pasākumi attiecas uz dažādām nosakāmām attiecināmajām izmaksām, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas daļēji vai pilnībā pārklājas, gadījumā, ja šādas kumulēšanas rezultātā netiek pārsniegta šo noteikumu 79. punktā minētā atbalsta intensitāte. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs finansējuma saņēmējam iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
69.
Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam informācijas pieejamība tiek nodrošināta šādā veidā:
69.1.
finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu;
69.2.
gala labuma guvējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas brīža.
70.
Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam informācijas pieejamība tiek nodrošināta šādā veidā:
70.1.
dalībvalstis reģistrē un apkopo visu informāciju par šīs regulas piemērošanu. Šajā informācijā ietver visus datus, kas vajadzīgi, lai pierādītu, ka šīs regulas nosacījumi ir ievēroti. Datus par individuālo de minimis atbalstu glabā 10 fiskālos gadus, sākot no šā atbalsta piešķiršanas dienas;
70.2.
datus par de minimis atbalsta shēmu glabā 10 fiskālos gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šo shēmu piešķirts pēdējais individuālais atbalsts.
71.
Ministrija publicē Eiropas Komisijas tīmekļvietne un savā tīmekļvietnē informāciju atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktam, finansējuma saņēmējs publicē informāciju savā tīmekļvietnē
72.
Finansējuma saņēmējs, tai skaitā partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, de minimis atbalstu nedrīkst kumulēt ar citu de minimis vai citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam.
73.
Finansējuma saņēmēji CFLA pieņemto lēmumu var apstrīdēt Finanšu ministrijā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas. Finanšu ministrijas izdoto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā rajona tiesā.
74.
Gala labuma guvējs finansējuma saņēmēja lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanas pieņemto lēmumu par neatbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem var apstrīdēt Ekonomikas ministrijā. Ekonomikas ministrijas pieņemto lēmumu gala labuma guvējs var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā.
75.
Lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz 2029. gada 31. decembrim.
76.
Lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014  58.panta 4.punktu var pieņemt līdz 2029. gada 31.decembrim.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-958 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-958 Nr]
Atbalstāmās nozares

Finansējums darbības programmas Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 4.2. prioritārā virziena “Atbalsts uzņēmējdarbībai” 4.2.4. specifikā atbalsta mērķa “Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti” 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai uzņēmēju izglītībai" īstenošanas noteikumi, biedrībām, kas pārstāv šādu nozaru komersantus:

 

1. Apstrādes rūpniecība (saskaņā ar NACE 2. red. C sadaļu) un šādas apstrādes rūpniecības apakšnozares:

 

1.1. kokapstrāde;

 

1.2. mašīnbūve un metālapstrāde;

 

1.3. elektrisko un optisko iekārtu ražošana;

 

1.4. ķīmiskā rūpniecība;

 

1.5. pārtikas un dzērienu ražošana;

 

1.6. nemetālisko minerālu ražošana;

 

1.7. vieglā rūpniecība;

 

1.8. papīra ražošana un poligrāfija.

 

2. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozare (ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 2. red. J sadaļu).

 

3. Izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumi (ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 2. red. I sadaļu).

 

4. Finanšu un apdrošināšanas darbības (ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 2. red. K sadaļu).1

 

5. Profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi (ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 2. red. M sadaļu).1

 

6. Administratīvo un apkalpojošo dienestu darbība (ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 2. red. N sadaļu).1

 

Piezīme. 1 Otrajā atlases kārtā – tikai starptautisko biznesa pakalpojumu centros nodarbinātajiem.

2.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-958 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-958 Nr]
Projekta ietvaros atbalstāmās apmācību jomas un programmu kopas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju

1. Pirmajā atlases kārtā ir atbalstāmas šādas apmācību jomas un programmu kopas:

1.1. 214 Dizains;1

1.2. 345 07 Telemātika un loģistika;

1.3. 345 12 Telemehānika un loģistika;

1.4. 345 20 Projektu vadība;2

1.5. 345 24 Ražošanas inženierzinības un vadība;

1.6. 43 484 Programmēšana;

1.7. 44 Fizikālās zinātnes;

1.8. 46 Matemātika un statistika;

1.9. 48 482 Datoru lietošana;3

1.10. 48 483 Datorsistēmas, datubāzes un datortīkli;

1.11. 52 Inženierzinātnes un tehnoloģijas;

1.12. 54 Ražošana un pārstrāde;

1.13. 623 Mežsaimniecība;4

1.14. 722 Veselības aprūpes pakalpojumi;5

1.15. 811 Viesnīcu un restorānu pakalpojumi;5

1.16. 840 04 Starptautisko pārvadājumu organizācija;5

1.17. 85 Vides aizsardzība;

1.18. 22 227 Valodas;6

1.19. 341 01 Elektroniskā komercija;

1.20. 342 01 Mārketings un tirdzniecība;

1.21. 345 01 Biznesa vadība;

1.22. 345 04 Kvalitātes nodrošināšana un vadība;

1.23. 345 15 Ēdināšanas un viesnīcu komercdarbība;7

1.24. 345 16 Viesnīcu vadība;7

1.25. 345 17 Tūrisma vadība;7

1.26. 812 Tūrisma un atpūtas organizācija;7

1.27. 343 02 Finanšu vadība.

 

Piezīmes.

1 Tikai 214 01 Datordizains, 214 02 Vides dizains, 214 05 Koka izstrādājumu dizains, 214 06 Tekstilizstrādājumu dizains, 214 07 Metālizstrādājumu dizains, 214 08 Keramikas izstrādājumu dizains, 214 09 Stikla izstrādājumu dizains, 214 10 Ādas izstrādājumu dizains, 214 11 Apģērbu dizains, 214 12 Multimediju dizains, 214 13 Foto dizains.

2 Šo apmācību izmaksas nedrīkst pārsniegt 40 % no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām.

3 Tikai lietpratējiem. Šo apmācību izmaksas nedrīkst pārsniegt 40 % no kopējām projekta ietvaros attiecināmajām izmaksām.

4 Tikai apmācības, kas saistītas ar viedās specializācijas stratēģijas jomu "1. Zināšanu ietilpīga bioekonomika".

5 Tikai apmācības, kas saistītas ar viedās specializācijas stratēģijas jomu "2. Biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, biofarmācija un biotehnoloģijas" (medicīnas un veselības tūrisms).

6 Zviedru, norvēģu, somu un vācu valodas apmācības preces un pakalpojumus eksportējošos uzņēmumos nodarbinātajiem, kas darbojas informācijas tehnoloģiju, telekomunikāciju, apstrādes rūpniecības nozarē vai ēdināšanas sektorā. Angļu, vācu, zviedru, norvēģu, somu un krievu valodas apmācības veselības tūrisma sektorā nodarbinātajiem. Angļu, vācu, zviedru, norvēģu, somu, krievu, ķīniešu un japāņu valodas apmācības izmitināšanas sektorā nodarbinātajiem. Minēto valodu apmācību izmaksas nedrīkst pārsniegt 10 % no kopējām katra finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attiecināmajām izmaksām.

7 Tikai izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozarē (arī NACE 2. red. 55.00, 56.00, 74.90, 77.39, 79.11, 79.12, 79.90, 82.30, 90.04, 93.21, 93.29. sektorā nodarbinātajiem).

8 Tikai apstrādes rūpniecības nozares nemetālisko minerālu ražošanas apakšnozarē (arī NACE 2. red. F Būvniecība un M 71.11 Arhitektūras pakalpojumi sektorā nodarbinātajiem).

3.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-958 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-958 Nr]
Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājums

Objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājums

 

Es, (vārds, uzvārds), apliecinu, ka piekrītu piedalīties Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 4.2. prioritārā virziena “Atbalsts uzņēmējdarbībai” 4.2.4. specifikā atbalsta mērķa “Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti” 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai uzņēmēju izglītībai" pieteikumu vērtēšanā vai atbalsta sniegšanas sadarbības tīkla dalībniekiem vai sadarbības tīkla partneriem.

 

Apliecinu, ka neesmu saistīts(-a) ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē un Regulas (ES) Nr. 2018/1046[1] 61. panta izpratnē un neesmu piedalījies(-usies) vērtējamo pieteikumu sagatavošanā, kā arī nav tādu apstākļu, kuru dēļ es varētu pārkāpt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam vadībā, īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajai personai normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus un kuru dēļ ir pamats uzskatīt, ka esmu ieinteresēts(-a) pieteikuma apstiprināšanā vai noraidīšanā. Ar parakstu apliecinu interešu konflikta neesību.

 

Nav tādu iemeslu, tai skaitā tādu, kas saistīti ar ģimeni, emocionālām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgām interesēm, kas varētu apšaubīt manu neatkarību un objektivitāti lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Nekavējoties informēšu  pieteikumu komisijas priekšsēdētāju vai priekšsēdētāja vietnieku, vai sadarbības tīkla administratīvo vadītāju, ja radīsies apstākļi, kas varētu apšaubīt manu objektivitāti un neatkarību lēmuma pieņemšanas procesā.

 

Izskatot saņemtos pieteikumus, savus pienākumus veikšu atbildīgi un profesionāli, kā arī sniegšu objektīvus atzinumus.

 

Apņemos neizpaust trešajām personām jebkādu informāciju, kas man kļuvusi zināma vai pieejama, vērtējot pieteikumus, kā arī apņemos lietot pieejamo informāciju un dokumentus tikai projektu vērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par tiem. Apņemos nepaturēt un nenodot trešajām personām jebkādu rakstisku vai elektronisku informāciju par  pieteikumu un tā vērtējumu.

 

Es pilnībā apzinos, ka, neievērojot šajā apliecinājumā minēto, tikšu izslēgts(-a) no vērtēšanas komisijas sastāva un tikšu saukts(-a) pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības.

 

Datums                                                Paraksts                               Vārds, uzvārds