5. panta ceturto un septīto daļu un 9. panta trešo daļu
A – atbalsta maksājums saskaņā ar regulas Nr. 2017/891 48. panta 4. punktu;
B – platība (ha), kurā raža ir novākta priekšlaikus vai nav novākta;
C – attiecīgā produkta vidējā ražība iepriekšējos trijos gados (t/ha);
D – attiecīgā produkta atbalsta likme saskaņā ar regulas Nr. 2017/891 IV pielikumu vai šo noteikumu 12. pielikumu.
Nr. |
Būvju tipi |
Mērvienība |
Jaunbūvei un pārbūvei par kopējo būves platību, |
Būves atjaunošanai |
1. | Administratīvās ēkas | euro/m2 |
403,00 |
283,00 |
2. | Inženierkomunikāciju būves ražošanas vajadzībām (piemēram, katlumāja, sūkņu stacija) (attiecas uz atsevišķi izvietotām būvēm) | euro/m2 |
388,00 |
272,00 |
3. | Laboratorijas telpu vai telpu grupu ierīkošana* | euro/m2 |
127,50 |
82,00 |
4. | Lauksaimniecības nojumes (bez sienu apšuvuma, vārtiem un logiem) | euro/m2 |
189,00 |
133,00 |
5. | Lauksaimniecības nojumes ar triju sienu apšuvumu bez vārtiem un logiem | euro/m2 |
211,00 |
148,00 |
6. | Augļu un dārzeņu pirmapstrādes vai pārstrādes būves | euro/m2 |
595,00 |
384,00 |
7. | Augļu, dārzeņu un to pirmapstrādes vai pārstrādes produktu noliktavas un glabātavas | euro/m3 |
186,00 |
130,00 |
8. | Augļu, dārzeņu un to pārstrādes produktu noliktavas ar regulējamām temperatūras vai mākslīgā klimata iekārtām | euro/m3 |
236,00 |
165,00 |
9. | Augļu, dārzeņu un to pārstrādes produktu saldētavas (no 0 līdz – 8 °C) | euro/m3 |
241,00 |
169,00 |
10. | Augļu, dārzeņu un to pārstrādes produktu saldētavas (no – 8 līdz – 36 °C) | euro/m3 |
249,00 |
175,00 |
11. | Siltumnīcas: | |||
11.1. | vasaras un tuneļveida | euro/m2 |
58,00 |
41,00 |
11.2. | apsildāmās | euro/m2 |
331,00 |
232,00 |
12. | Labiekārtošana: | |||
12.1. | betonēti laukumi | euro/m2 |
32,00 |
24,00 |
12.2. | asfaltēti, bruģēti laukumi bez komunikācijām | euro/m2 |
43,00 |
27,00 |
12.3. | grants seguma laukumi | euro/m2 |
17,00 |
7,00 |
12.4. | dolomīta šķembu laukumi | euro/m2 |
20,00 |
11,00 |
12.5. | zāliena ierīkošana | euro/m2 |
2,00 |
– |
13. | Ūdens ieguves un uzglabāšanas vietas: | |||
13.1. | filtrācijas urbums vai spice | euro/m |
20,00 |
– |
13.2. | artēziskā aka (dziļurbums) | euro/m |
54,00 |
– |
13.3. | dīķis | euro/m3 |
2,00 |
2,00 |
13.4. | atvērta tipa baseins, rezervuārs (lagūna) | euro/m3 |
35,00 |
23,00 |
Piezīme. * Attiecināmas ir laboratorijas telpu vai telpu grupu ierīkošanas izmaksas esošajās ēkās. |
Nr. |
Mācību priekšmets |
1. | Vides aizsardzība |
1.1. | Agrārā un vides politika |
1.2. | Atjaunojamās enerģijas ekonomika |
1.3. | Augšņu auglības uzlabošanas iespējas, audzējot slāpekli piesaistošas kultūras |
1.4. | Augu aizsardzība |
1.5. | Augu aizsardzība: augu aizsardzības līdzekļi un to lietošana |
1.6. | Augu aizsardzība: kaitīgie organismi, to ierobežošana |
1.7. | Augu aizsardzība: slimību cēloņi un to ierosinātāji |
1.8. | Augu aizsardzības līdzekļu droša, agronomiski un ekonomiski pamatota lietošana |
1.9. | Augu aizsardzības līdzekļu klasifikācija un lietošana |
1.10. | Augu aizsardzības līdzekļu pareiza, precīza un ekonomiska lietošana |
1.11. | Bioloģiskā augkopība un dārzkopība |
1.12. | Bioloģiskā lauksaimniecība |
1.13. | Ekoloģija |
1.14. | Ekoloģija un vides aizsardzība |
1.15. | Ekosistēmu nozīme lauksaimniecībā |
1.16. | Ietekmes uz vidi novērtējums |
1.17. | Integrētā augu audzēšana un lauksaimnieciskā ražošana |
1.18. | Izmaksu efektīvie siltumnīcefekta gāzu emisiju (SEG) ierobežojošie pasākumi ražošanas energoefektivitātes uzlabošanai un SEG samazināšanai uz produkcijas vienību |
1.19. | Laba lauksaimniecības prakse ūdens un augsnes resursu aizsardzībai |
1.20. | Laukkopības pamati |
1.21. | Lauksaimnieciskās ražošanas ietekme uz vidi |
1.22. | Uzņēmējdarbība un vides ekonomika |
1.23. | Ūdensapgāde un kanalizācija |
1.24. | Vides aizsardzība |
1.25. | Vides apstākļu ietekme uz organismiem |
1.26. | Vides ekonomika |
1.27. | Vides tiesības |
1.28. | Vielu un elementu aprite dabā |
1.29. | Zemes ierīcība |
1.30. | Lauksaimnieciskās ražošanas ietekme uz vidi (praktiskās nodarbības ārzemēs) |
1.31. | Laba lauksaimniecības prakse ūdens un augsnes resursu aizsardzībai |
2. | Tirgus |
2.1. | Ilgtspējīgas sadarbības vadība (kooperācija) |
2.2. | Integrētā mārketinga komunikācija |
2.3. | Jaunu pārtikas produktu izstrāde |
2.4. | Kooperatīvu darbības attīstība, dažādošana un konkurētspējas palielināšana |
2.5. | Latvijas un citu valstu kooperatīvu formas, iespējas un pieredze |
2.6. | Loģistika mārketingā |
2.7. | Mārketinga komunikācija |
2.8. | Mārketinga pētījumi un tirgus prognozēšana |
2.9. | Mārketings internetā |
2.10. | Pievienotās vērtības radīšana savai produkcijai |
2.11. | Prognozēšanas metodes |
2.12. | Reklāmas veidošana |
2.13. | Starptautiskais mārketings un loģistika |
2.14. | Starptautiskais menedžments |
2.15. | Stratēģiskā vadīšana |
2.16. | Teritorijas mārketings |
2.17. | Tirgus izpēte un prognozēšana |
2.18. | Tirgvedība (mārketings) |
2.19. | Tirgzinība |
2.20. | Uz tirgu vērsta bioloģiskās lauksaimniecības produkcijas ražošana |
3. | Kvalitāte |
3.1. | Augļi, dārzeņi, to pārstrāde |
3.2. | HACCP paškontroles sistēmas principi, to nozīme drošas un nekaitīgas pārtikas apritei |
3.3. | Higiēnas prasības |
3.4. | Kvalitatīvas augkopības produkcijas ražošana un pašizmaksa |
3.5. | Kvalitātes sistēmas |
3.6. | Kvalitātes vadība |
3.7. | Kvalitātes vadīšanas sistēmas |
3.8. | Lauksaimniecības produktu pārstrāde |
3.9. | Lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošana un attīstīšana |
3.10. | Nacionālie kvalitātes kritēriji pārtikas produktu ražošanā kā uzņēmuma konkurētspējas veicinātāji |
3.11. | Pārtikas derīguma termiņš |
3.12. | Pārtikas izejvielu bioloģija |
3.13. | Pārtikas kvalitātes vadība |
3.14. | Pārtikas procesi un iekārtas |
3.15. | Pārtikas produktu ražošanas tehnoloģija |
3.16. | Pārtikas siltuma un aukstuma procesi |
3.17. | Pārtikas tehnoloģiskās iekārtas |
3.18. | Progresīvas prakses un zinātnes atziņu izmantošana kvalitatīvas un konkurētspējīgas pārtikas produktu ražošanā |
1. Proporcionāla finanšu korekcija atbalstītajos projektos (sk. tabulu) tiek piemērota, ja Lauku atbalsta dienests, pieņemot lēmumu par iespējamo neatbilstības konstatēšanu vai lēmumu par neatbilstību, secina, ka neatbilstošo izdevumu summu nav iespējams konkrēti noteikt vai ka būtu nesamērīgi samazināt darbības programmas attiecināmo izmaksu summu par visu izdevumu summu, kas neatbilst normatīvo aktu un lēmuma vai vienošanās par darbības programmas īstenošanu nosacījumiem.
2. Finansējumu atprasa proporcionāli laikam, kas pagājis kopš attiecīgā pasākuma īstenošanas darbības programmā.
3. Konstatējot vairākus pārkāpumus vērtēšanas procesā, tiek piemērota finanšu korekcija atbilstoši būtiskākajam (ar lielāko korekcijas apmēru) pārkāpumam.
4. Samērīguma princips piemērojams tiktāl, cik to pieļauj noteiktais minimālais finanšu korekciju apjoms.
5. Finanšu korekciju nepiemēro, ja pārkāpumam ir formāls raksturs bez reālas vai iespējamas finansiālās ietekmes.
6. Finanšu korekciju var nepiemērot, ja ražotāju organizācija spēj pierādīt, ka nepieciešamās izmaiņas darbības programmā iepriekš nebija paredzamas un ka tās radušās no ražotāju organizācijas darbības neatkarīgu iemeslu dēļ.
7. Piemērojot finanšu korekciju, vērtē ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem saistītās neatbilstības smagumu, apjomu, ilgumu un atkārtošanos.
Nr. p. k. | Neatbilstība/ pārkāpums | Neatbilstības/pārkāpuma apraksts | Finanšu korekcijas apmērs |
Iepirkuma procedūrā konstatētie pārkāpumi | |||
1. | Nav piemērota atbilstošā iepirkuma procedūras metode | Piemērota nepareiza iepirkuma metode – veikta vienkāršota cenu aptauja, jo nav ņemts vērā, ka iegādēm, kurām ir viens mērķis un (vai) piegādātājs un kurām, saskaitot kopā un nosakot paredzamo cenu, atbilstoši noteikumiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem iepirkuma procedūra jāīsteno ar Iepirkumu uzraudzības biroja starpniecību | • Atkārtota iepirkuma procedūra atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem un 10 % no attiecīgajai investīcijas pozīcijai (kurai nepareizi piemērota iepirkuma procedūras metode) apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas • 100 %, ja konstatētas neatbilstības pēc atkārtotās iepirkuma procedūras |
2. | Noteiktie termiņi piedāvājumu sagatavošanai un iesniegšanai neatbilst nosacījumiem normatīvajos aktos par iepirkuma procedūras piemērošanu | Ražotāju organizācija iepirkumu procedūrā nav ievērojusi noteiktos minimālos piedāvājumu sagatavošanas termiņus saskaņā ar noteikumiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem | • 2 % par katru termiņa samazinājuma darbdienu (maksimāli līdz piecām darbdienām), ja ir ievēroti visi pārējie iepirkuma procedūras nosacījumi • 10 % un atkārtota iepirkuma procedūra apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas (ja termiņa samazinājums pārsniedz piecas darbdienas) • 10 % no attiecīgās investīcijas pozīcijas attiecināmajām izmaksām, ja darbība īstenota • 100 %, ja konstatētas neatbilstības pēc atkārtotās iepirkuma procedūras |
3. | Nepamatoti ierobežota iepirkuma procedūras tehniskā specifikācija un sašaurināts piedāvājumu iesniedzēju loks | Tehniskajā specifikācijā vai konkursa nolikumā ir norādīti kritēriji, kas dod iespēju pieteikties tikai konkrētam vai ierobežotam ražotāju lokam, vai arī, vērtējot iepirkumu, norādītie kritēriji vairs netiek ņemti vērā, tādējādi dodot iespēju uzvarēt piedāvātājam, kurš neatbilst attiecīgajiem kritērijiem. Noteikti pārāk specifiski tehniskie standarti, tādējādi nenodrošinot vienādu piekļuvi (iespēju) pretendentiem. Ražotāju organizācija radījusi apstākļus, lai ierobežotu piegādātāju loku |
• 25 % no apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas, ja pārkāpums var ietekmēt ražotāju loku un ierobežo konkurenci • 10 vai 5 % no apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas atkarībā no neatbilstības būtiskuma • Atkārtota iepirkuma procedūra, izmantojot Iepirkumu uzraudzības biroja platformu |
4. | Līguma izpildes laikā netiek ievēroti atlases kritēriji | Darbības programmas īstenošanas laikā konstatēts, ka netiek ievēroti kritēriji, kas tika noteikti kā piegādātāju atlases kritēriji, piemēram, limitēts izpildes laiks | • 25 %, ja pārkāpums var ietekmēt piegādātāju loku un ierobežo konkurenci • 10 vai 5 % atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
5. | Grozīti līgumisko attiecību nosacījumi, kas maina sākotnējo tehnisko specifikāciju | Darbības programmas īstenošanas laikā izdarīti grozījumi, ar kuriem mainīti nosacījumi, kas varētu ietekmēt iespējamo piegādātāju loku un piedāvājuma cenu | • 25 %, ja pārkāpums var ietekmēt piegādātāju loku un ierobežo konkurenci • 10 vai 5 % atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
6. | Iepirkumu procedūrā izvēlētā piegādātāja (pakalpojumu sniedzēja) apakšuzņēmējs ir atbalsta pretendents vai ar to saistīta persona. Konstatēts interešu konflikts pieņemtajā lēmumā par iepirkuma rezultātiem |
Darbības programmas īstenošanas laikā konstatēts, ka ar pakalpojumu sniedzēju noslēgtā līguma izpildi kā apakšuzņēmējs nodrošina atbalsta pretendents vai ar to saistīta persona. Kāds no komisijas locekļiem un ekspertiem (ja tādi ir piesaistīti) pārstāv pretendenta intereses vai ir saistīts ar pretendentu, un interešu konflikta konstatēšanas gadījumā nav ievērota noteiktā procedūra |
100 % |
7. | Konstatēts izmaksu sadārdzinājums | Mākslīga izmaksu pozīciju sadārdzināšana | • 100 %, ja konstatētais sadārdzinājums pārsniedz 50 % •20–100 % no sadārdzināto izmaksu pozīcijas tirgus cenas sliekšņa, ja konstatētais sadārdzinājums ir līdz 50 %, – atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
8. | Nav ievērots Ministru kabineta 2017. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 621 "Noteikumi par augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām" (turpmāk – noteikumi) 55. punktā minētais iepirkuma dokumentu iesniegšanas termiņš | Normatīvajos aktos vai administratīvajā lēmumā norādītie iesniedzamie dokumenti iesniegti pēc noteiktā termiņa | • 1–2 mēneši – 0,01 % • Vairāk nekā 2 mēneši līdz 3 mēnešiem – 0,05 % • Vairāk nekā 3 mēneši – 100 % |
Citi pārkāpumi | |||
9. | Nav ievērota noteikumu 53. punktā minētā prasība | Finanšu līzingā iegādātā prece līdz attiecīgās darbības programmas perioda beigām nav kļuvusi par ražotāju organizācijas īpašumu | Par attiecīgo preci saņemtā Eiropas Savienības līdzfinansējuma atmaksa 100 % apmērā |
10. | Darbības fonda samazinājums vairāk par 30 % | Noteikumu 31. punktā minēto nosacījumu neievērošana | 50 % no darbības fonda summas, kas pārsniedz noteikumu 31. punktā minēto ierobežojumu |
11. | Ražotāju organizācija neiesniedz Lauku atbalsta dienestam statistikas informāciju vai tā nav korekta | Ražotāju organizācija Lauku atbalsta dienestam nav iesniegusi regulas 2017/892 21. pantā minēto informāciju vai tā nav pareiza | Attiecīgās darbības programmas apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, līdz ir sagatavots pareizs paziņojums |
12. | Konstatētas būtiskas izmaiņas investīcijas izmantošanā | Investīcija netiek izmantota atbilstoši apstiprinātās darbības programmas mērķiem un atbalsta saņemšanas nosacījumiem | Proporcionāli atlikušajam uzraudzības periodam atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
13. | Nav ievēroti noteikumu 14. punktā minētie nosacījumi | 1) Ražotāju organizācijas biedri pašu saražotos attiecināmos produktus realizē, neievērojot regulas Nr. 2017/891 12. panta nosacījumus un pārsniedzot 25 % no attiecināmo produktu vērtības |
• 5 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatētais pārsniegums veido ne vairāk kā 5 % novirzi • 10 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatētais pārsniegums veido 6–10 % novirzi • 25 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatētais pārsniegums veido 11 % novirzi un vairāk |
2) Ražotāju organizācijas biedri pašu saražotos attiecināmos produktus klientiem, kas nav patērētāji, realizē, pārsniedzot maznozīmīgo apjomu (10 % no ražotāju organizācijas attiecināmā produkta pārdodamās produkcijas vērtības) |
• 5 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatēts ne vairāk kā viena produkta realizācijas pārsniegums • 10 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatēts divu līdz trīs produktu realizācijas pārsniegums • 25 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatēts četru un vairāk produktu realizācijas pārsniegums |
||
14. | Darbības programmas pēdējā gadā nav sasniegti ražotāju organizācijas izvēlētie sasniedzamie rādītāji saskaņā ar noteikumu 25.12. apakšpunktu, 25.2 un 25.3 punktu | Ražotāju organizācija darbības programmas īstenošanas pēdējā gadā nav sasniegusi tās izvēlētos kritērijus un noteiktos sasniedzamos rezultatīvos rādītājus saskaņā ar noteikumu 25.12. apakšpunktu, 25.2 un 25.3 punktu |
Ražotāju organizācija atmaksā tai piešķirto finansējumu: • 100 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs nav sasniegts • 70 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts līdz 30,99 % apmēram • 50 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts 31–50,99 % apmērā • 30 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts 51–70,99 % apmērā • 10 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts 71–99,99 % apmērā |
15. | Nav ievēroti noteikumu 25.1 punktā minētie nosacījumi | 1) Iesniedzot darbības programmu vai tās grozījumus, ražotāju organizācija nav pievienojusi detalizētu aprakstu par katru īstenojamo pasākumu saskaņā ar noteikumu 25.1 1. apakšpunktu | Attiecīgās darbības programmas vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, līdz ir sagatavota detalizēta informācija |
2) Iesniedzot darbības programmu vai tās grozījumus, ražotāju organizācija nav pievienojusi skaidrojumu saskaņā ar noteikumu 25.12. apakšpunktu par darbības programmā īstenojamo pasākumu saskanīgumu ar ražotāju organizācijas izvēlētajiem noteikumu 25.2 un 25.3 punktā minētajiem kritērijiem un ražotāju organizācijas noteiktajiem sasniedzamajiem mērķrādītājiem | Attiecīgās darbības programmas vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, līdz ir sagatavota detalizēta informācija |