Noteikumu projekts

23-TA-655
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības
likuma 5. panta ceturto un septīto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā piešķir un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda darbības veidiem sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai (turpmāk – pasākums) saskaņā ar:
1.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 7. jūlija Regulu 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
1.2.
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulu 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
1.3.
Komisijas 2022. gada 29. jūnija Deleģēto regulu (ES) 2022/2181, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1139 par Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu papildina attiecībā uz atbalsta pieteikumu nepieņemamības sākuma dienu un ilgumu (turpmāk – regula 2022/2181);
1.4.
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regulu (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu (turpmāk – regula 2022/79).
2.
Pasākumu īsteno saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju sagatavošanai un īstenošanai:
2.1.
Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam pasākumā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju (turpmāk – vietējās attīstības stratēģijas) īstenošanai noteiktajā teritorijā;
2.2.
atbilstoši vietējo rīcības grupu sagatavotajām un vietējās attīstības stratēģiju vērtēšanas komitejas apstiprinātajām vietējās attīstības stratēģijām.
3.
Šo noteikumu izpratnē:
3.1.
inovācija - jaunu zinātniskās, tehniskās, sociālās, kultūras vai citas jomas ideju, izstrādņu un tehnoloģiju īstenošana produktā, pakalpojumā vai procesā, un kura atbilst vietējā attīstības stratēģijā noteiktajam par inovatīvo risinājumu identificēšanu un atbilstības kritērijiem to noteikšanai;
3.2.
sabiedriskā labuma projekts ir projekts, kurā plānotajam mērķim nav komerciāla rakstura, kurš ir publiski pieejams un ieņēmumi par sniegto pakalpojumu nav kvalificējami kā peļņa. Šo noteikumu izpratnē sabiedriskā labuma projekts saskaņā ar regulas 2021/1139 III pielikuma 13. punkta "i" apakšpunktu atbilst kritērijam "darbības tiek īstenotas kopīgās interesēs";
3.3.
kopprojekts ir projekts, kurā investīcijas paredzēts izmantot kopīgi un kuru iesniedz atbalsta pretendents, kas šo noteikumu izpratnē ir kolektīvs atbalsta saņēmējs saskaņā ar regulas 2021/1139 III pielikuma 13. punkta “i” un "ii" apakšpunktu:
3.3.1.
biedrība, kas vismaz gadu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas reģistrēta saskaņā ar Biedrību un nodibinājumu likumu, kuras biedriem (vismaz trijiem) komercdarbības joma ir zvejniecība, akvakultūra vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana;
3.3.2.
pašvaldība, lai nodrošinātu zivsaimniecības uzņēmējdarbībai nepieciešamo infrastruktūru vismaz divām juridiskām personām, kas veic saimniecisko darbību zvejniecībā, akvakultūrā vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādē un konservēšanā;
3.3.3.
zvejas produktu ražotāju organizācija, kas atzīta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zvejas un akvakultūras produktu ražotāju grupu atzīšanas kritērijiem, darbības nosacījumiem un darbības kontroli (turpmāk – atzīta zvejas produktu ražotāju organizācija);
3.4.
radīta darba vieta – darba vieta, kas paredzēta darbiniekam, ar kuru noslēgts darba līgums, nosakot noteiktu normālu darba laiku, vai fiziskās personas saimnieciskās darbības uzsākšana, vai vairākas darba vietas sezonas rakstura darbu veikšanai, kurās kopā nostrādāto stundu skaits kalendāra gadā atbilst normālam darba laikam, un par to tiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
3.5.
interešu konflikts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta 3. punkta nosacījumiem.
4.
Pasākuma mērķis saskaņā ar regulas 2021/1139 3. panta 3. punktu ir attīstīt ilgtspējīgu zilo ekonomiku un veicināt zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību.
5.
Atbalsta pretendenta (turpmāk – pretendents) pieteikšanās un atbalsta saņemšanas nosacījumus, projektu iesniegumu vērtēšanas un atlases kārtību, lēmuma pieņemšanu, projekta īstenošanas nosacījumus, pārskatu izvērtēšanas un lēmuma pieņemšanas kārtību, publiskā finansējuma pieprasīšanas un maksājumu kārtību, projektu uzraudzību un sankcijas nosaka arī normatīvie akti par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
6.
Pasākumā atbilstoši vietējās attīstības stratēģijai atbalstu sniedz šādām aktivitātēm:
6.1.
vietējās ekonomikas attīstības un transformācijas veicināšana;
6.2.
vides resursu ilgtspējīga izmantošana, kā arī klimata pārmaiņu mazināšana;
6.3.
zvejas vai jūras kultūras mantojuma izmantošanas veicināšana;
6.4.
ostu infrastruktūras attīstības stiprināšana.
7.
Pretendents:
7.1.
šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētajā aktivitātē ir juridiska vai fiziska persona. Pašvaldība par pretendentu var būt tikai šo noteikumu 3.3.2. apakšpunktā minētajā kopprojektā;
7.2.
šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunktā minētajā aktivitātē ir juridiska persona;
7.3.
šo noteikumu 6.4. apakšpunktā minētajā aktivitātē ir šo noteikumu 3.3.1., 3.3.2., 3.3.3. apakšpunktā minētais pretendents, kā arī ostas pārvalde.
8.
Publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumi:
8.1.
projekts atbilst vietējās attīstības stratēģijai;
8.2.
projektu īsteno vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā. Ja projektā paredzēts iegādāties šo noteikumu 25.11. apakšpunktā minēto transportlīdzekli vai plānota šo noteikumu 19.4. apakšpunktā minēto digitālo risinājumu vai pakalpojumu izveide vai šo noteikumu 19.5. apakšpunktā minētie ar preces vai pakalpojuma publicitāti saistīti izdevumi, pretendenta juridiskā adrese vai struktūrvienības darbības vieta, vai deklarētā dzīvesvieta (ja pretendents ir fiziska persona, kas veic vai plāno uzsākt saimniecisko darbību kā pašnodarbināta persona) ir vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā. Iegādāto specifiski pielāgoto transportlīdzekli projekta uzraudzības laikā var izmantot arī ārpus vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijas;
8.3.
pretendents, īstenojot projektu, sasniedz šo noteikumu 4. punktā minēto mērķi;
8.4.
ja pretendents ir pašvaldība, projektā plānotās darbības atbilst vietējās pašvaldības attīstības programmai;
8.5.
šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minēto aktivitāti īsteno vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā ārpus valstspilsētas pašvaldības teritorijas, izņemot, ja pretendenta komercdarbības joma pārsvarā ir zvejniecība, akvakultūra vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana, kurš var aktivitāti īstenot arī valstspilsētas teritorijā.
8.6.
nekustamais īpašums, kurā paredzēts īstenot projektu:
8.6.1.
ir pretendenta īpašumā vai nomā, ja paredzēta jaunas būves būvniecība, būves ierīkošana, pārbūve, novietošana, atjaunošana vai stacionāru pamatlīdzekļu uzstādīšana, un to apliecina ieraksts zemesgrāmatā vai zemesgrāmatā reģistrēts ilgtermiņa nomas līgums, vai apbūves tiesības vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
8.6.2.
ir pretendenta valdījumā, ja ostas pārvalde projektu īsteno 6.4. apakšpasākumā uz valsts vai pašvaldības īpašumā esošas zemes ostas teritorijā.
8.7.
ja uz atbalstu saimnieciskās darbības attīstībai pretendē komersants, zemnieku vai zvejnieku saimniecība vai fiziska persona, arī kopprojekta dalībnieki, izņemot pašvaldību, dalībnieki ar projektam pievienoto finanšu plānu apliecina saimnieciskās darbības ekonomisko dzīvotspēju un spēju īstenot projektu un sasniegt projekta mērķi. Finanšu plānā ir pozitīvs atlikums starp ieņēmumiem un izdevumiem pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesniegšanas un gadā, kad plānots sasniegt saimnieciskās darbības rādītāju, bet juridiskai personai (izņemot biedrību un nodibinājumu), kura uzsāk saimniecisko darbību, vai fiziskai personai, kura uzsāk vai plāno veikt saimniecisko darbību – arī projekta iesnieguma iesniegšanas gadā un visos projekta īstenošanas gados. Ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 50 000 euro, atbalsta pretendents nodrošina atbilstību vismaz diviem no šādiem ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas:
8.7.1.
kapitāla attiecība pret aktīvu kopsummu ir vismaz 0,20;
8.7.2.
apgrozāmo līdzekļu attiecība pret īstermiņa kreditoriem ir vismaz 1,00, nerēķinot nākamo periodu ieņēmumu daļā ietverto īstermiņa valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu;
8.7.3.
tīrās peļņas un nolietojuma (reizināta ar 50 procentiem) summa ir nulle vai vairāk;
8.8.
pēc projekta īstenošanas pretendents sasniedz rezultātu rādītāju CR 06 – izveidotās darbvietas (personu skaits) vai rezultātu rādītāju CR 08 – personas, kas gūst labumu (personu skaits). Ja rezultātu rādītājs CR06 vai CR08 pēc būtības neattiecas uz projektā plānotajām darbībām, tad pretendents projektā iekļauj un pēc projekta īstenošanas sasniedz citu rezultātu rādītāju saskaņā ar regulas 2021/1139 I pielikumu;
8.9.
pēc projekta īstenošanas pretendents sasniedz rādītājus, kas noteikti saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju un atbilst projekta mērķim un projekta iesniegumā paredzētām darbībām, par kurām vietējā rīcības grupa ir piešķīrusi papildu punktus projektu vērtēšanas kritērijos.
9.
Ja uz atbalstu pretendē fiziska persona, kas uzsāk saimniecisko darbību un iegūst individuālā komersanta vai pašnodarbinātas personas statusu, tā sasniedz šo noteikumu 8.8. apakšpunktā norādīto rezultātu rādītāju CR06 – izveidotās darba vietas (personu skaits).
10.
Šo noteikumu 8.8. apakšpunktā minēto rādītāju lielāko plānoto vērtību un 8.9. apakšpunktā minētos rādītājus pretendents sasniedz ne vēlāk kā trešajā noslēgtajā gadā pēc projekta īstenošanas un to nepazemina visā turpmākajā uzraudzības periodā.
11.
Šo noteikumu 6.4. apakšpunktā minētās aktivitātes īstenošanas vieta ir esošās ostas, ar esošām ostām nedalāmi saistītā infrastruktūra vai Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrētās zvejas produktu izkraušanas vietas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā.
12.
Projekta uzraudzības periods projekta īstenošanas laikā iegādātajiem pamatlīdzekļiem un īstenotajiem būvniecības darbiem ir pieci gadi, un visā uzraudzības periodā tiek nodrošināta to uzturēšana un lietošana atbilstoši projekta mērķim.
III.Publiskā finansējuma veids un apmērs
13.
Atbalsta intensitāte ir 50 procenti no projekta attiecināmajām izmaksām, izņemot:
13.1.
inovāciju, kuras atbalsta intensitāte ir 65 procenti;
13.2.
projektu vai tā daļu, kas ir saistīta ar piekrastes zveju, zvejas produktu izkraušanu, uzglabāšanu, apstrādi un tirdzniecību saskaņā ar regulas 2021/1139 41. panta 2. punktu un III pielikumu un kura atbalsta intensitāte ir 100 procenti;
13.3.
sabiedriskā labuma projektu, ko paredzēts īstenot šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunktā minētajā aktivitātē un kura atbalsta intensitāte ir 90 procenti;
13.4.
kopprojektu, kura atbalsta intensitāte ir 90 procenti;
13.5.
projektu, ko paredz īstenot ostas pārvalde šo noteikumu 6.4. apakšpunktā un kura atbalsta intensitāte ir 90 procenti, izņemot 13.2. apakšpunktā minēto projektu vai tā daļu un kura atbalsta intensitāte ir 100%;
14.
Šo noteikumu 13.2. punktā minēto atbalsta intensitāti piemēro tikai zvejas kuģa īpašniekam, kuram:
14.1.
ir spēkā esoša speciālā atļauja (licence) komercdarbībai zvejniecībā piekrastes ūdeņos un zvejas atļauja (licence) piekrastes zvejai un kura veiktās zvejas darbības atbilst regulas 2021/1139  2. panta 2. punkta 14. "a" apakšpunkta prasībām;
14.2.
Zvejas tiesību nomas līgumā norādītais nomas termiņš, skaitot no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, nav īsāks par piekrastes zvejas attīstības plāna (turpmāk – attīstības plāns) īstenošanas termiņu, kam pieskaitīts piecu gadu uzraudzības periods pēc projekta īstenošanas beigām;
14.3.
iepriekšējā kalendāra gadā nozveja Baltijas jūrā, tostarp Rīgas jūras līcī, aiz piekrastes ūdeņiem nepārsniedz 10 procentu no atbalsta pretendenta zvejas kuģu kopējās nozvejas;
14.4.
gada kopējais neto apgrozījums iepriekšējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas nepārsniedz 200 000 euro.
15.
Šo noteikumu 13.2. punktā minēto atbalsta intensitāti samazina uz 80% un piemēro tikai zvejas kuģa īpašniekam, kurš atbilst 14.1.3.2. ​​​​​​​ apakšpunktā minētajām prasībām, bet pārsniedz 14.3. un 14.4. apakšpunktā noteiktos robežlielumus.
16.
Pretendentam, kas nav sīkais (mikro), mazais vai vidējais uzņēmums, atbalstu saistībā ar zvejas un akvakultūras produktu apstrādi pasākumā nepiešķir.
17.
Pasākumā viena atbalstāmā projekta maksimālā attiecināmo izmaksu summa ir:
17.1.
līdz 650 000 euro sabiedriskā labuma projektiem, ja pretendents ir pašvaldība;
17.2.
šo noteikumu 6.4. apakšpunktā minētajā aktivitātē maksimālo attiecināmo izmaksu summu vienam projektam nosaka vietējā rīcības grupa, kuras vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas teritorijā tiek īstenota aktivitāte;
17.3.
līdz 200 000 euro pārējiem projektiem.
18.
Vietējā rīcības grupa var ierobežot atbalstāmās darbības, atbalsta saņēmēju loku, attiecināmās izmaksas un samazināt atbalsta intensitātes.
IV.Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
19.
Pasākumā ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
19.1.
jaunu pamatlīdzekļu un programmu nodrošinājuma iegāde un uzstādīšana, kā arī muzeja eksponātu atjaunošana;
19.2.
jaunas būvniecības, pārbūves, ierīkošanas, novietošanas un atjaunošanas izmaksas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par darbu izpildi;
19.3.
jaunu būvmateriālu iegādes izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 19.1. un 19.2. ​​​​​​​ apakšpunktā minētajām būvēm, pamatojoties uz būvprojektu, kura būvatļaujā izdarīta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi (ja būvvalde pretendentam izsniegusi paskaidrojuma rakstu), un   būvspeciālista sastādītu tāmi un skici;
19.4.
digitālo risinājumu un digitālo pakalpojumu izveide;
19.5.
ar preces vai pakalpojuma publicitāti saistīti izdevumi;
19.6.
atjaunojamās vai atjaunīgās elektroenerģijas ražošanai atbalsta saņēmēja pašpatēriņam paredzētās tehnikas, iekārtu un aprīkojuma izmaksas, ja elektroenerģijas ražošanas jauda nepārsniedz pretendenta elektroenerģijas pašpatēriņu iepriekšējā kalendāra gadā vai ja atbalsta saņēmējs var pamatot plānoto elektroenerģijas patēriņa palielinājumu, un mērķis nav vērsts uz enerģijas tirdzniecību
19.7.
investīcijas selektīvos zvejas rīkos, ja zvejas rīkam vai citam aprīkojumam ir labāka selektivitāte izmēra ziņā vai mazāka ietekme uz ekosistēmu un sugām, kas nav mērķsugas, nekā standarta zvejas rīkiem vai citam aprīkojumam, kuru atļauts lietot saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamiem normatīvajiem aktiem vai nacionālajiem normatīvajiem aktiem zvejniecības jomā;
19.8.
projekta iesnieguma sagatavošanas attiecināmās izmaksas un ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu tieši saistītās attiecināmās izmaksas.
19.9.
Izmaksas darbinieka apmācībai vai darba braucienam vai komandējumam, ja tā ir investīciju projekta daļa un tas nepieciešams projekta mērķa sasniegšanai un nepārsniedz 2% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Komandējumu (darba braucienu) izmaksas sedz atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi.
20.
Zemkopības ministrija nosaka vienotās likmes apmēru par šo noteikumu 19.8. apakšpunktā minētajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "d" apakšpunktam un 3. punkta "a" apakšpunktam. Minēto vienotās likmes apmēru Lauku atbalsta dienests publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
21.
Ar būves atjaunošanu saistītās izmaksas ir attiecināmas, ja būve tiek tehniski vai funkcionāli uzlabota energoefektivitātes palielināšanai, telpu pārveidošanai vai pielāgošanai ražošanas vajadzībām, nemainot būves apjomu vai nesošo elementu nestspēju. Pēc projekta īstenošanas būves atjaunošanas izmaksas iekļauj pamatlīdzekļa vērtībā (kapitalizē).
22.
Attiecināmas ir tikai tādu pamatlīdzekļu iegādes un tās būvprojekta tāmes pozīciju un būvmateriālu izmaksas, kas ir tieši saistītas ar konkrētā projekta mērķa sasniegšanu.
23.
Šo noteikumu 6.4. apakšpunktā minētajā aktivitātē par attiecināmām uzskata šādas tieši ar ražošanu nesaistītas izmaksas, ja to summa nepārsniedz 10 procentus no pārējo projektā iekļauto attiecināmo izmaksu pozīciju kopsummas:
23.1.
administratīvo telpu būvniecības, pārbūves, ierīkošanas, novietošanas un atjaunošanas izmaksas;
23.2.
palīgtelpu ierīkošanas izmaksas, ja projekta iesniegumā ir izskaidrota to funkcionālā izmantošana;
23.3.
personāla atpūtas telpu un citu telpu ierīkošanas izmaksas.
24.
Ja pretendents neparedz publisko finansējumu iekārtu uzstādīšanai, tās uzstāda un nodod ekspluatācijā atbilstoši normatīvajiem aktiem par iekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtību.
25.
Pasākumā ir šādas neattiecināmās izmaksas:
25.1.
procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
25.2.
naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
25.3.
tādu apakšlīgumu slēgšana, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
25.4.
izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav veikta atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
25.5.
esošo būvju, iegādāto pamatlīdzekļu un programmu nodrošinājuma uzturēšanas izmaksas;
25.6.
lietotu būvmateriālu iegādes izmaksas;
25.7.
īpašuma vai kapitāldaļu iegāde;
25.8.
tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
25.9.
atlīdzība personālam;
25.10.
nodokļi un nodevas, izņemot pievienotās vērtības nodokli saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunktam;
25.11.
transportlīdzekļu iegāde, izņemot:
25.11.1.
šo noteikumu 6.4. apakšpunktā minētajā aktivitātē; 
25.11.2.
izdevumus par transportlīdzekļiem, kuri pielāgoti specifiskiem darbiem un kuriem ir uzstādītas specifisko funkciju veikšanai paredzētās iekārtas, un kuri ir mobila pakalpojuma sniegšanas vieta vai paredzēti zvejas un akvakultūras produkcijas tirdzniecībai vai pārvadāšanai;
25.11.3.
izdevumus par traktortehniku ar nominālo jaudu līdz 100 zirgspēkiem, ja pretendents ir zvejas kuģa īpašnieks, kas atbilst šo noteikumu 14. punktā minētajiem nosacījumiem;
25.11.4.
amfībiju, mopēdu, motociklu, ūdens motociklu, sniega motociklu, triciklu, kvadriciklu iegāde, ja atbalsta pretendents ir esošs tūrisma pakalpojumu sniedzējs, kas tūrisma pakalpojumus sniedz vismaz 24 mēnešus pirms projekta iesnieguma iesniegšanas un ar minētiem pamatlīdzekļiem rada jaunu tūrisma pakalpojumu;
25.11.5.
izdevumus par mehāniskiem transportlīdzekļiem, kuri ir konstruēti un paredzēti ne vairāk kā 16 pasažieru pārvadāšanai, neskaitot vadītāju, un kuru garums nepārsniedz 8 metrus – strādājošo pārvadāšanai, ja komersants nodarbina attiecīgu skaitu strādājošo;
25.12.
jebkuru darbību īstenošanai ārvalstīs;
25.13.
izmaksas, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas;
25.14.
pašvaldības ceļu vai ielu būvniecības un pārbūves izmaksas, izņemot gadījumu, ja attiecīgie ceļi vai ielas paredzētas:
25.14.1.
piekļuvei nekustamajam īpašumam, ko izmanto juridiska persona, kuras komercdarbības joma ir zvejniecība, akvakultūra vai zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana;
25.14.2.
piekļuvei piekrastes objektiem;
25.15.
tādu zemes darbu (rakšanas un zemes līdzināšanas) izmaksas, kuri ir saistīti ar jaunu dīķu būvniecību vai esošo dīķu pārbūvi;
25.16.
dzīvu dzīvnieku iegāde;
25.17.
investīcijas zivju proteīna un zivju eļļas ražošanai;
25.18.
izmaksas saskaņā ar regulas 2021/1139 17., 18., 19. pantu;
25.19.
citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas Nr. 2021/1139 13. pantu.
26.
Izmaksas, kas pēc Lauku atbalsta dienesta novērtējuma pārsniedz vidējās izmaksas, kā arī aktivitāšu īstenošanas un mērķu sasniegšanas laika grafika noteiktajā termiņā nepabeigto darbu izmaksas uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
27.
Pasākumā atbalstu uz konkrētu laikposmu nepiešķir pretendentam, kam ir pārkāpumi saskaņā ar regulas 2021/1139 11. pantu un regulu 2022/2181.
V.Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti
28.
Projektu iesniegumu pieņemšana notiek kārtās un ilgst vismaz 30 kalendāra dienas pēc iesniegumu pieņemšanas uzsākšanas.
29.
Vietējā rīcības grupa ne vēlāk kā mēnesi pirms projektu iesniegumu pieņemšanas sākuma ar Lauku atbalsta dienestu saskaņo šādu informāciju, ko Lauku atbalsta dienests ievieto savā tīmekļvietnē:
29.1.
projektu iesniegumu pieņemšanas termiņu un projektu īstenošanas termiņu;
29.2.
attiecīgajai kārtai un vietējās attīstības stratēģijas mērķim un attiecīgajai rīcības plānā iekļautajai rīcībai piešķirto atbalsta apmēru, viena atbalstāmā projekta maksimālo attiecināmo izmaksu summu, atbalsta intensitāti, rīcības aprakstu un atbilstošo šo noteikumu 6. punktā minētās aktivitātes nosaukumu, kā arī papildu nosacījumus rīcībā atbalstāmajiem projektiem attiecīgajā kārtā;
29.3.
projektu vērtēšanas kritērijus un projektu izvērtēšanai nepieciešamo informāciju, kas jāsniedz projekta iesnieguma sadaļā "Papildu informācija, kas sniedzama saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju", un minimālo punktu skaitu, kas iegūstams, lai par projektu sniegtu pozitīvu atzinumu, – par katru vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā iekļauto rīcību, kurā notiek projektu iesniegumu pieņemšana;
29.4.
vietējās rīcības grupas nosaukumu un adresi, kur var iepazīties ar vietējās attīstības stratēģiju, kā arī kontaktinformāciju (kontaktpersonas vārdu, uzvārdu, tālruņa numuru, elektroniskā pasta adresi).
30.
Vietējā rīcības grupa pēc saskaņošanas ar Lauku atbalsta dienestu savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par projektu iesniegumu pieņemšanu atbilstoši vietējās attīstības stratēģijai, norādot informācijas ievietošanas datumu, šo noteikumu 29. punktā minēto informāciju, kā arī atsauci uz Lauku atbalsta dienesta tīmekļvietni un norādi uz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmu.
31.
Ja attiecīgā kārta ilgst vairāk par 30 kalendāra dienām no dienas, kad iesniegto projektu īstenošanai pieteiktais publiskais finansējums sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma, Lauku atbalsta dienests un vietējā rīcības grupa savā tīmekļvietnē ievieto paziņojumu par iesniegumu iesniegšanas beigu termiņu un turpina pieņemt projektu iesniegumus vēl vismaz 30 kalendāra dienas. Pēc projektu iesniegšanas termiņa beigām vietējā rīcības grupa projektu iesniegumus apkopo un sarindo atbilstoši vietējās attīstības stratēģijā konkrētai rīcībai noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem.
32.
Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
32.1.
projekta iesniegumu, kurā norāda:
32.1.1.
informāciju par pretendentu projekta iesnieguma iesniegšanas mēneša pirmajā datumā:
32.1.1.1.
darbības aprakstu;
32.1.1.2.
raksturojošos rādītājus;
32.1.1.3.
ziņas par ražošanas ēkām, būvēm, tehniku un iekārtām;
32.1.2.
informāciju par projektu:
32.1.2.1.
projekta mērķi;
32.1.2.2.
projekta veidu;
32.1.2.3.
projekta aprakstu;
32.1.2.4.
projekta īstenošanas vietu;
32.1.2.5.
sasniedzamos rādītājus saskaņā ar šo noteikumu 8.8. un 8.9. ​​​​​​​ apakšpunktu un, ja nepieciešams, papildu informāciju par rādītāju izpildes noteikšanu;
32.1.2.6.
projekta laikā plānotos iegādājamos pamatlīdzekļus;
32.1.2.7.
projekta kopējās un attiecināmās izmaksas;
32.1.2.8.
projekta neattiecināmās izmaksas;
32.1.2.9.
projekta finansējumu;
32.1.2.10.
aprakstu par projekta ietekmi uz apkārtējo vidi;
32.1.2.11.
aprakstu par projekta informācijas un publicitātes pasākumiem;
32.1.2.12.
papildu informāciju, kas sniedzama saskaņā ar sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju;
32.1.3.
finanšu informāciju;
32.1.4.
iesniegtos dokumentus;
32.1.5.
informāciju saskaņā ar regulu 2022/79;
32.2.
ja nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu un labiekārtot teritoriju vai uzstādīt stacionāros pamatlīdzekļus, atbalsta pretendents nomā – nomas līguma kopiju (nomas līgums noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas);
32.3.
ja paredzēta jauna būvniecība, būves pārbūve, būves ierīkošana, būves novietošana vai būves atjaunošana un nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, atbalsta pretendents nomā, tas kopā ar projekta iesniegumu vai pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iesniedz ilgtermiņa nomas līgumu, kurš reģistrēts zemesgrāmatā un kurā minētais nomas termiņš nav īsāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
32.4.
ja paredzēta zvejas kuģa pārbūve darbībām, kas nav saistītas ar zveju:
32.4.1.
atbalsta pretendents iesniegumu par zvejas atļaujas (licences) anulēšanu zvejas kuģim:
32.4.1.1.
ar kuru zvejots Baltijas jūrā (arī Rīgas jūras līcī) aiz piekrastes joslas, iesniegumu iesniedz Zemkopības ministrijā;
32.4.1.2.
kuru zvejots Baltijas jūrā (arī Rīgas jūras līcī) piekrastes ūdeņos, – attiecīgajā pašvaldībā;
32.4.2.
ja atbalsta pretendents pārbūvē pēdējo tā īpašumā esošo zvejas kuģi, tas iesniedz Zemkopības ministrijā iesniegumu par izsniegtās speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai zvejniecībā anulēšanu, kā arī ar Zemkopības ministriju vai attiecīgo pašvaldību noslēgtā rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līguma izbeigšanu saskaņā ar regulas 1380/2013 22. panta 5. punktu, ja vien zvejas kuģa īpašnieks neturpina zvejot ar nomātu zvejas kuģi, kas iekļauts zvejas kuģu sarakstā un ir bijis atbalsta pretendenta nomā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas par atbalstam pieteiktā kuģa pārbūvi;
32.4.3.
atbalsta pretendents reģistrē kuģi atbilstoši normatīvajiem aktiem vpar kuģu reģistrāciju Latvijas Kuģu reģistrā darbībām, kas nav saistītas ar zveju;
32.5.
ja nekustamais īpašums, kurā īsteno projektu, ir valsts vai pašvaldības īpašumā vai valdījumā, atbalsta pretendents var iesniegt kopiju patapinājuma līgumam, kas noslēgts vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
32.6.
ja paredzēta atsevišķu labiekārtojuma elementu, stacionāro reklāmas vai informācijas stendu uzstādīšana vai tādu pamatlīdzekļu iegāde, kuri nav stacionāri novietojami, ja vien projektā plānotās darbības neīsteno noteiktā telpā, atbalsta pretendents nomas līguma vietā iesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku par atsevišķu labiekārtojuma elementu, stacionāro reklāmas vai informācijas stendu uzstādīšanu vai pamatlīdzekļu novietošanu vai uzglabāšanu vismaz septiņu gadu periodā no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
32.7.
informāciju par atbalsta pretendenta elektroenerģijas patēriņu iepriekšējā kalendāra gadā, ja projekts paredz atjaunojamās enerģijas ražošanu pašpatēriņam. Ja atjaunojamās enerģijas ražošanas jauda pārsniedz iepriekšējā kalendāra gadā patērēto elektroenerģijas apjomu, atbalsta pretendents papildus iesniedz pamatojumu elektroenerģijas jaudas palielināšanai un tehnisko dokumentāciju, kas apliecina sagaidāmo elektroenerģijas patēriņa pieaugumu;
32.8.
iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
32.9.
šo noteikumu 19.7. apakšpunktā minēto prasību apliecinošos dokumentus - valsts zinātniskā institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" apliecinājumu par to, ka zvejas rīkam vai citam aprīkojumam ir labāka selektivitāte izmēra ziņā vai mazāka ietekme uz ekosistēmu un sugām, kas nav mērķsugas, nekā standarta zvejas rīkiem vai citam aprīkojumam, kuru atļauts lietot saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamiem normatīvajiem aktiem vai nacionālajiem normatīvajiem aktiem zvejniecības jomā.
32.10.
ja uz atbalstu pretendē zemnieku vai zvejnieku saimniecība, komersants vai fiziska persona, – deklarāciju par komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai) vai vidējai komercsabiedrībai atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā komercsabiedrības deklarē savu atbilstību mazās (sīkās) un vidējās komercsabiedrības statusam;
32.11.
ja pretendents ir biedrība:
32.11.1.
biedrības valdes apstiprinātu lēmumu par piedalīšanos projektā un visām no tā izrietošajām saistībām, norādot projekta kopējās izmaksas un finansēšanas avotus;
32.11.2.
biedrības biedru sarakstu, norādot to darbības jomu;
32.12.
ja pretendents ir ostas pārvalde, - ostas pārvaldes lēmumu par piedalīšanos projektā un visu ar projektu īstenošanu saistīto saistību uzņemšanos (norādot projekta kopējās izmaksas, priekšfinansēšanas avotus, kā arī aizņēmuma izņemšanas laika grafiku, ja tā līdzekļus aizņemas);
32.13.
ja pretendents ir pašvaldība, - pašvaldības lēmumu par piedalīšanos projektā un projekta īstenošanai nepieciešamā finansējuma apmēru.
32.14.
ja tiek īstenots kopprojekts šo noteikumu 3.3.2. apakšpunktā minētajā gadījumā, – kopprojekta dalībnieku līgumu, kas:
32.14.1.
apliecina pretendenta tiesības pārstāvēt kopprojektā iesaistītās personas iesniegt projekta iesniegumu, īstenot projektu un saņemt atbalstu;
32.14.2.
nosaka, ka kopprojekta dalībnieki piecus gadus pēc pēdējā maksājuma atbalsta saņēmējam ievēros normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktās prasības, kā arī saistības, ko tie uzņēmušies uzraudzības periodā;
32.15.
pretendenta pašnovērtējumu par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijā attiecīgajai rīcībai noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem, norādot katram kritērijam atbilstošo punktu skaitu un pamatojumu par punktu skaita atbilstību.
33.
Lai pieteiktos atbalstam, pretendents ir izpildījis šādus nosacījumus un par izpildi informējis Lauku atbalsta dienestu:
33.1.
par jaunas būvniecības, būves atjaunošanas, būves restaurācijas, būves ierīkošanas, būves novietošanas vai pārbūves projektiem un būvmateriālu iegādi atbilstoši plānotajai būvniecības iecerei un būvju grupai Būvniecības informācijas sistēmā ir pieejama informācija par sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu;
33.2.
par projektā paredzēto būvniecību, kuras izstrādei nav vajadzīga būvniecības ieceres dokumentācija, Būvniecības informācijas sistēmā ir pieejama būvvaldes attiecīga atzīme;
33.3.
ir saņēmis A vai B kategorijas atļauju vai reģistrējis C kategorijas piesārņojošu darbību saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības, ja attiecas.
34.
Ja pretendents nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, saskaņā ar šo noteikumu 32.2. apakšpunktu nenomā vai nepatapina, vai par to neiesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku, tad nekustamais īpašums ir pretendenta īpašumā, un to apliecina ieraksts zemesgrāmatā vai par nekustamo īpašumu zemesgrāmatā ir ierakstītas apbūves tiesības. Ja pretendents ir pašvaldība un nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu, tā saskaņā ar šo noteikumu 32.2. apakšpunktu nenomā vai nepatapina, vai par to neiesniedz saskaņojumu ar nekustamā īpašuma īpašnieku, tad ir piemērojams viens no šādiem nosacījumiem:
34.1.
nekustamais īpašums ir pašvaldības īpašumā, un to apliecina ieraksts zemesgrāmatā;
34.2.
nekustamais īpašums ir pašvaldības valdījumā;
34.3.
nekustamais īpašums ir pašvaldības lietošanā uz termiņu, kas nav īsāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas.
35.
Pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai, būves atjaunošanai, būves ierīkošanai, būves novietošanai un būves pārbūvei, būvmateriālu vai stacionāro iekārtu un to aprīkojuma iegādei atbilstoši būvniecības iecerei, pretendents, iesniedzot projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, informē Lauku atbalsta dienestu par Būvniecības informācijas sistēmā uzsāktās būvniecības lietas numuru un sagatavoto tehnisko dokumentāciju par būvniecības procesu. Iepirkuma dokumenti, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, ir sagatavoti  kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas. Informāciju par papildinātu būvatļauju ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
36.
Ja pretendents ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, pašvaldība vai tās iestāde, cita atvasināta publiska persona vai tās institūcija, tā iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar preces iegādi vai pakalpojumu (izņemot būvdarbus), iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai projekta iesniegumam pievieno tirgus cenu izpēti un iepirkuma dokumentus iesniedz sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas.
37.
Ja pretendents, tostarp šo noteikumu 14. punktā minētais zvejas kuģa īpašnieks, atbalsta saņemšanai izmanto rēķinu priekšapmaksu atbilstoši normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, tas šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minēto informāciju, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām, Lauku atbalsta dienestā iesniedz kopā ar rēķinu priekšapmaksas pieprasījumu.
VI.Projektu vērtēšana un lēmuma pieņemšana
38.
Vietējā rīcības grupa mēneša laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām vai, ja attiecīgā kārta ilgst vairāk par 30 kalendāra dienām, mēneša laikā pēc katra attiecīgās kārtas mēneša beigām izvērtē projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā iekļautajai rīcībai šādā kārtībā:
38.1.
projektu, kas neatbilst vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā noteiktajai rīcībai, tālāk nevērtē, un vietējā rīcības grupa pieņem lēmumu par projekta noraidīšanu un paziņo to atbalsta pretendentam;
38.2.
projektam, kas atbilst vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā noteiktajai rīcībai, piešķir punktus atbilstoši vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem projektu vērtēšanas kritērijiem;
38.3.
šo noteikumu 38.2. apakšpunktā minētajiem vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem projektu kritērijiem jānodrošina prioritāte projektiem, kas tiek īstenoti zivsaimniecības nozarē un šo noteikumu 14. punktā minētajam zvejas kuģa īpašniekam;
38.4.
katrai vietējās attīstības stratēģijas rīcības plānā noteiktajai rīcībai atsevišķi izveido projektu sarakstu, sarindojot projektus pēc iegūto punktu skaita. Projektu sarakstā norāda katrai rīcībai izsludināto publisko finansējumu euro un no citām rīcībām pārcelto publisko finansējumu euro, ja attiecināms, atbalsta pretendentu, projekta nosaukumu, projekta īstenošanas vietu (mazāko teritoriālo vienību), projekta iesnieguma publisko finansējumu, projekta iesniegumam piešķirto punktu skaitu un lēmumu, norādot, vai tas ir pozitīvs vai negatīvs. Ja vairāki projekti ieguvuši vienādu punktu skaitu, priekšroka ir projektam, kas saņēmis vairāk punktu par vietējās attīstības stratēģijā noteiktajiem īpašajiem kritērijiem;
38.5.
ja projekts saņēmis vismaz minimālo punktu skaitu un tā īstenošanai attiecīgajā kārtā ir pietiekams publiskais finansējums, pieņem lēmumu par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai un paziņo to atbalsta pretendentam. Ja projekts neiegūst minimālo punktu skaitu atbilstoši projektu vērtēšanas kritērijiem un tam piešķirtais punktu skaits publiskā finansējuma iegūšanai attiecīgajā kārtā nav pietiekams, vietējā rīcības grupa divu mēnešu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām vai, ja attiecīgā kārta ilgst vairāk par 30 kalendāra dienām, pēc katra attiecīgās kārtas mēneša beigām pieņem lēmumu par projekta noraidīšanu un paziņo to atbalsta pretendentam.
39.
Vietējā rīcības grupa 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 38. punktā minētā vērtēšanas termiņa beigām iesniedz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā šādus dokumentus:
39.1.
šo noteikumu 38.4. apakšpunktā minēto projektu sarakstu;
39.2.
lēmumus par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai. Par projektiem, kuriem piemērota šo noteikumu 13.1. punktā noteiktā atbalsta intensitāte, lēmumā par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai iekļauj pamatojumu par projekta atbilstību vietējās attīstības stratēģijai attiecībā uz inovatīvo risinājumu identificēšanu un atbilstības kritērijiem to noteikšanai;
39.3.
lēmējinstitūcijas sēdes protokolus. Lēmējinstitūcijas sēdes protokolā norāda projekta iesniegumā paredzēto darbību, par kuru ir iegūti projektu vērtēšanas kritēriju punkti, bet kuru īstenos projekta īstenošanas laikā vai pēc tam, personas, kas piedalījušās lēmuma pieņemšanā, to pārstāvēto iestādi, informāciju par balsu sadalījumu starp publiskā un privātā sektora pārstāvjiem, kā arī personas, kas nav piedalījušās lēmumu pieņemšanā par tādiem projektu iesniegumiem, kuri rada interešu konfliktu;
39.4.
lēmējinstitūcijas pārstāvju un paraksttiesīgās personas interešu deklarāciju, uzsākot pildīt valsts amatpersonas pienākumus. Interešu deklarāciju iesniedz arī persona, kura protokolē lēmējinstitūcijas sēdes;
39.5.
projektu vērtētāju individuālo vērtējumu par katru projektu un projektu vērtētāju interešu deklarācijas;
39.6.
šo noteikumu 30. punktā minētās publikācijas atvasinājumus. Lauku atbalsta dienests informāciju par vietējās rīcības grupas veiktās vērtēšanas rezultātiem ievieto savā tīmekļvietnē.
40.
Projektu iesniegumi, attiecībā uz kuriem vietējā rīcības grupa ir pieņēmusi lēmumu par projekta neatbilstību vietējās attīstības stratēģijai, uzskatāmi par neatbilstošiem publiskā finansējuma saņemšanai, un Lauku atbalsta dienests nepārbauda to atbilstību pārējiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Lauku atbalsta dienests nevērtē arī projektu iesniegumus, kurus vietējā rīcības grupa ir noraidījusi publiskā finansējuma nepietiekamības dēļ, izņemot gadījumu, ja Lauku atbalsta dienests ir pieņēmis lēmumu par kāda projekta iesnieguma noraidīšanu un, ievērojot atbrīvoto publisko finansējumu, vietējā rīcības grupa ir atcēlusi lēmumu par projekta noraidīšanu citam projekta iesniegumam, kas konkrētajā rīcībā ieguvis lielāko punktu skaitu.
41.
Lēmumu par projekta iesnieguma atbilstību vietējās attīstības stratēģijai un publiskā finansējuma pietiekamību paraksta vietējās rīcības grupas paraksttiesīga persona. Vietējās rīcības grupas lēmumu var apstrīdēt mēneša laikā pēc tā stāšanās spēkā, iesniedzot iesniegumu vietējās rīcības grupas lēmējinstitūcijas vadītājam. Vietējās rīcības grupas lēmējinstitūcijas vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
42.
Ja projekta iesniegumā norādītā informācija nav pietiekama, lai vietējā rīcības grupa varētu izvērtēt projekta atbilstību šo noteikumu 38. punktā minētajām prasībām, tā rakstiski var pieprasīt atbalsta pretendentam papildu informāciju. Pieprasīto informāciju atbalsta pretendents iesniedz piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas. Ja pieprasītā informācija noteiktajā termiņā netiek iesniegta, vietējā rīcības grupa projekta iesniegumu vērtē atbilstoši šo noteikumu 38. punktā minētajām prasībām, pamatojoties uz projekta iesniegumā norādīto informāciju, un piešķir zemāko vērtējumu atbilstoši attiecīgajam projektu vērtēšanas kritērijam. Vietējā rīcības grupa saraksti ar atbalsta pretendentu pievieno projekta iesniegumam un iesniedz Lauku atbalsta dienestā šo noteikumu 39. punktā minētajā kārtībā un termiņā.
43.
Vietējā rīcības grupa piecu darbdienu laikā iesniedz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā informāciju par vietējās rīcības grupas pārstāvjiem, kas iegūst valsts amatpersonas statusu vai beidz pildīt valsts amatpersonas pienākumus, vai valsts amatpersonas pienākumus pilda uz laiku (aizvieto). Lauku atbalsta dienests iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā vietējās rīcības grupas valsts amatpersonu sarakstu vai tā grozījumus.
VII.Projekta īstenošanas nosacījumi
44.
Projekta uzraudzības periods ir pieci gadi.
45.
Atbalsta saņēmējs nodrošina regulas 2021/1060 50. pantā  minēto informācijas, publicitātes un atpazīstamības prasību izpildi.
46.
Ja tiek īstenots šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minētais sabiedriskā labuma projekts un tas ir saistīts ar pakalpojuma vai produkta piedāvājumu, atbalsta saņēmējs visā projekta uzraudzības periodā informē vietējo rīcības grupu par piedāvājuma aktualitātēm, kas saistītas ar projektu.
47.
Atbalsta saņēmējs, kas, īstenojot projektu, izveido jaunu tūrisma pakalpojumu, līdz pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Lauku atbalsta dienestā un turpmāk visā projekta uzraudzības periodā katru gadu kā tūrisma pakalpojumu sniedzējs ir iekļauts ar tūrisma jomas popularizēšanu saistītas institūcijas tīmekļvietnē.
48.
Sākot ar trešo gadu pēc projekta īstenošanas, turpmāk visā projekta uzraudzības periodā atbalsta saņēmējs pārskatu par saimnieciskās darbības rādītājiem iepriekšējā kalendāra gadā iesniedz Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā katru gadu mēneša laikā pēc gada pārskata iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestā, tostarp par izveidoto darba vietu skaitu, kā arī šo noteikumu 8.8. un 8.9. apakšpunktā minēto izvēlēto rādītāju sasniegtajām vērtībām.
49.
Uzraudzības periodā pēc projekta īstenošanas atbalsta saņēmējs ievēro lietderības principu, kas saistīts ar labāko attiecību starp izmantotajiem resursiem un gūto rezultātu projekta mērķu sasniegšanā.
50.
Ja atbalsta pretendents ir fiziska persona, tas pirms projekta īstenošanas uzsākšanas iegūst komersanta, zemnieku saimniecības vai pašnodarbinātās personas statusu un, ja atbalsta pretendents kļūst par kapitāldaļu turētāju komercsabiedrībā, kas īsteno projektu, tam attiecīgajā komercsabiedrībā ir izšķiroša ietekme un pieder ne mazāk kā 51 procents kapitāldaļu un Uzņēmumu reģistrā reģistrētas paraksta tiesības.
 
51.
Ja projektā ir izmaksas, kas saistītas ar pārtikas produktu ražošanu, atbalsta saņēmējs līdz maksājuma pieprasījuma iesniegšanai Lauku atbalsta dienestā reģistrējas vai tiek atzīts Pārtikas un veterinārajā dienestā.
52.
Ja projekta uzraudzības laikā sasniedzamo rādītāju vērtība netiek sasniegta, Lauku atbalsta dienests saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai un normatīvajiem aktiem par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā pieņem lēmumu par piešķirtā atbalsta atmaksu proporcionāli nesasniegtajam apmēram.
53.
Lauku atbalsta dienests šo noteikumu 52. punktā minēto atmaksu nepieprasa, ja atbalsta saņēmējs ir zvejas kuģa īpašnieks vai ir investējis zvejas produktu apstrādē un tas būtiska zvejas iespēju samazinājuma dēļ uzraudzības laikā sasniedzamo rādītāju vērtību nesasniedz.
54.
Par šo noteikumu 53. punktā minēto gadījumu atbalsta saņēmējs, iesniedzot Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā šo noteikumu 48. punktā minēto pārskatu par saimnieciskās darbības rādītājiem iepriekšējā kalendāra gadā, pievieno izvērstu pamatojumu.
55.
Pretendents projektu sāk īstenot sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Ja atbalsta pretendents ir publiska persona, tad projektu sāk īstenot deviņu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
56.
Šo noteikumu 55. punktā  minēto prasību uzskata par izpildītu, ja pretendents ir izpildījis vienu no šādiem nosacījumiem:
56.1.
ir informējis Lauku atbalsta dienestu par uzsāktās būvniecības lietas numuru Būvniecības informācijas sistēmā un tajā ievietota noformēta papildināta būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi;
56.2.
ir iegādājies vismaz vienu no projektā paredzētajiem pamatlīdzekļiem, kura vērtība ir vismaz 10 procenti no paredzētās pamatlīdzekļu iegādes summas;
56.3.
atbalsta saņēmējs ir noslēdzis līgumu un samaksājis avansu vismaz 10 procentu apmērā no attiecināmo izmaksu summas, neietverot būvniecības izmaksas.
57.
Ja atbalsta saņēmējs ir fiziska persona ar pašnodarbinātās personas statusu un projekta uzraudzības laikā tas kļūst par kapitāldaļu turētāju komercsabiedrībā, kura pārņem projekta saistības, tam attiecīgajā komercsabiedrībā visu projekta uzraudzības laiku ir izšķiroša ietekme un pieder ne mazāk kā 51 procents kapitāldaļu un Uzņēmumu reģistrā reģistrētas paraksta tiesības.
58.
Atbalsta saņēmējs pēdējo maksājumu saņem pēc atbilstošas A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļaujas vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājuma iegūšanas, ja projektā īstenota darbība, par kuru Lauku atbalsta dienestā iesniegta informācija atbilstoši šo noteikumu 33.3. apakšpunktam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds