24-TA-1934
Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 11. un 12. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā:
1.1.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu;
1.2.
izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, tai skaitā elektroniskās datu apmaiņas sistēmu (turpmāk – vadības informācijas sistēma).
2.
Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzības un izvērtēšanas mērķis ir nodrošināt lietderīgas, efektīvas un Eiropas Savienības fondu plānošanas dokumentos noteiktajiem mērķiem atbilstošas Eiropas Savienības fondu investīcijas Latvijā.
3.
Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzības un izvērtēšanas pamatavots ir vadības informācijas sistēmā pieejamā informācija un dati.
4.
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) īstenošanas un uzraudzības ietvaru, vadošā iestāde sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm un sadarbības iestādi sagatavo informāciju par programmas specifisko atbalsta mērķu saturu, tai skaitā finansējuma saņēmēju, atlases un ieviešanas veidu, mērķa grupu un atbalstāmajām darbībām, plānoto laika grafiku un citu saistošo informāciju.
5.
Lai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 69. panta 4. punktam nodrošinātu kvalitatīvus un ticamus datus par Eiropas Savienības fondu ieguldījumiem un šo datu ziņošanu Eiropas Komisijai atbilstoši minētās regulas 42. pantam, vadošā iestāde izstrādā un publicē Eiropas Savienības fondu tīmekļvietnē (www.esfondi.lv) vienotus principus sadarbībai un nepieciešamo datu un informācijas apmaiņai ar atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi.
II.Eiropas Savienības fondu ieguldījumu izvērtēšanas kārtība
6.
Eiropas Savienības fondu ieguldījumu izvērtēšana atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 44. panta 1. punktam ir darbību kopums, ko veic, lai novērtētu Eiropas Savienības fondu ieguldījumu efektivitāti, lietderību un ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un sabiedrību, tādējādi nodrošinot nepieciešamo pierādījumu bāzi turpmākiem uzlabojumiem Eiropas Savienības fondu ieguldījumu plānošanā, īstenošanā un uzraudzībā.
7.
Eiropas Savienības fondu ieguldījumu izvērtēšana ietver izvērtēšanas plānošanu, organizēšanu, veikšanu un kvalitātes uzraudzību, izvērtējumos norādīto ieteikumu ieviešanu, rezultātu publicēšanu un informēšanu par izvērtēšanas jautājumiem.
8.
Vadošā iestāde izstrādā Eiropas Savienības fondu ieguldījumu izvērtēšanas ietvardokumentu – Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda izvērtēšanas plānu (turpmāk – izvērtēšanas plāns). Tajā norāda plānoto izvērtējumu sarakstu un tvērumu, kā arī institūcijas, kas iesaistītas izvērtēšanas plānošanā, organizēšanā, veikšanā, kvalitātes uzraudzībā, izvērtējumos norādīto ieteikumu ieviešanā, rezultātu publicēšanā un informēšanā, un kārtību, kādā nodrošinās faktisko ieguldījumu lietderības un efektivitātes izvērtējumu.
9.
Izvērtēšanas plāna izstrādē vadošā iestāde iesaista Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas un partnerus.
10.
Uzraudzības komiteja apstiprina izvērtēšanas plānu, un vadošā iestāde to publisko Eiropas Savienības fondu tīmekļvietnē (www.esfondi.lv).
11.
Atbildīgās iestādes, sadarbības iestāde un citas Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas pēc vadošās iestādes pieprasījuma nodrošina to rīcībā esošās izvērtēšanai nepieciešamās informācijas un datu iesniegšanu vadošajā iestādē, ja minētā informācija un dati ir šo institūciju rīcībā, bet nav pieejami vadības informācijas sistēmā.
12.
Izvērtēšanas rezultāti (analīze, secinājumi un ieteikumi) tiek apkopoti izvērtēšanas ziņojumos. Izvērtēšanas ziņojumus vadošā iestāde publicē Eiropas Savienības fondu tīmekļvietnē (www.esfondi.lv) un Valsts kancelejas administrētajā pētījumu un publikāciju datubāzē.
13.
Vadošā iestāde sagatavo informāciju par kalendāra gadā veiktajiem izvērtējumiem, nosaka, kuri izvērtējumos norādītie ieteikumi ir īstenojami, iekļauj tos ieteikumu ieviešanas plānā, uzrauga to ieviešanu un iesniedz minēto informāciju Uzraudzības komitejai tās reglamentā noteiktajos termiņos un kārtībā, kā arī publicē Eiropas Savienības fondu tīmekļvietnē (www.esfondi.lv). Vadošā iestāde nodrošina ieteikumu ieviešanas uzraudzību, nosakot veicamās darbības, atbildīgos izpildītājus, ieviešanas termiņus un sasniedzamo rezultātu, ja to nav noteikusi Uzraudzības komiteja.
III.Vadības informācijas sistēmas izstrādes, uzturēšanas un lietošanas kārtība
14.
Vadības informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, un tā nodrošina Eiropas Savienības fondu īstenošanai un vadībai nepieciešamo datu uzkrāšanu un pieejamību, kā arī informācijas apmaiņu.
15.
Vadības informācijas sistēma atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 69. panta 8. punkta pirmajai daļai izveidota, lai nodrošinātu informācijas apmaiņu un uzkrātu datus, tai skaitā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I un II pielikumā, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1056, ar ko izveido Taisnīgas pārkārtošanās fondu, III pielikumā un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu I pielikumā noteiktos datus, kas nepieciešami uzraudzībai, izvērtēšanai, finanšu pārvaldībai, pārbaudei un revīzijai.
16.
Vadošā iestāde saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 42. pantu vadības informācijas sistēmā uzkrātos datus iesniedz Eiropas Komisijā.
17.
Vadības informācijas sistēmas uzdevums ir:
17.1.
uzkrāt un uzglabāt informāciju par Eiropas Savienības fondu plānošanas dokumentiem, projektu iesniegumiem un projektiem, kas nepieciešama Eiropas Savienības fondu vadībai, programmas īstenošanas uzraudzībai un izvērtēšanai;
17.2.
uzkrāt datus par projektu iesniedzējiem, finansējuma saņēmējiem, dalībniekiem Eiropas Sociālā fonda Plus, Eiropas Reģionālās attīstības fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektos un gala saņēmējiem (tai skaitā fiziskajām personām), projektu partneriem, iznākuma un rezultāta rādītājiem, horizontālo principu ieviešanu un to rādītājiem, kā arī datus un rādītājus, kas nepieciešami izvērtēšanai un vienkāršoto izmaksu piemērošanai;
17.3.
nodrošināt iespējas sagatavot Eiropas Komisijā iesniedzamos maksājuma pieteikumus un kontu slēgumu;
17.4.
nodrošināt datu apmaiņu starp finansējuma saņēmējiem un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, ievērojot regulas Nr. 2021/1060 69. panta 8. punktu;
17.5.
nodrošināt iespējas analizēt un statistikas vajadzībām apkopot vadības informācijas sistēmā iekļautos datus un nodot tos apstrādei citām valsts informācijas sistēmām normatīvajos aktos noteikto funkciju vai uzdevumu veikšanai;
17.6.
uzkrāt un uzglabāt informāciju par programmu revīzijām.
18.
Vadības informācijas sistēma uzkrāj šādus fiziskās personas datus un īpašu kategoriju personas datus (turpmāk – personas dati):
18.1.
vārds un uzvārds;
18.2.
personas kods;
18.3.
dzimšanas datums;
18.4.
vecums;
18.5.
dzimums;
18.6.
kontaktinformācija;
18.7.
informācija par invaliditāti;
18.8.
personas statuss Latvijā – ārzemnieks, repatriants, bēglis, persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, vai patvēruma meklētājs;
18.9.
piederība nacionālajai minoritātei;
18.10.
informācija par ārvalstu izcelsmi;
18.11.
informācija par statusu darba tirgū;
18.12.
konta numurs;
18.13.
informācija par darba pieredzi;
18.14.
atalgojums;
18.15.
informācija par izglītības līmeni.
19.
Vadības informācijas sistēmas lietotāji ir:
19.1.
projektu iesniedzēji, kuriem piešķirtas vadības informācijas sistēmas lietotāja tiesības;
19.2.
finansējuma saņēmēji un to pilnvarotās personas, kurām piešķirtas vadības informācijas sistēmas lietotāja tiesības;
19.3.
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju darbinieki vai valsts civildienesta ierēdņi, kuriem piekļuve vadības informācijas sistēmā iekļautajai informācijai un datiem nepieciešama tiešo darba (amata) pienākumu veikšanai, normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai vai to paredz starpresoru vienošanās;
19.4.
Iepirkumu uzraudzības biroja un Valsts ieņēmumu dienesta darbinieki vai valsts civildienesta ierēdņi, kuriem regulāra piekļuve vadības informācijas sistēmā iekļautajai informācijai un datiem nepieciešama normatīvajos aktos noteikto funkciju vai uzdevumu veikšanai;
19.5.
ārvalstu un nacionālie eksperti, kuriem piekļuve vadības informācijas sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama, lai izvērtētu projekta iesniegumu un sniegtu atzinumu sadarbības iestādei;
19.6.
fiziskās vai juridiskās personas un Eiropas Savienības, valsts vai pašvaldību institūcijas, kurām ir tiesības saņemt vadības informācijas sistēmā iekļauto informāciju citos gadījumos Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – aģentūra) noteiktajā apjomā.
20.
Vadības informācijas sistēmas lietotāji tajā var autentificēties, izmantojot vienu no šādiem autentifikācijas veidiem:
20.1.
vienotā valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.latvija.lv sniegtos autentifikācijas pakalpojumus:
20.1.1.
autentifikācija, izmantojot personas apliecību – eID karti;
20.1.2.
autentifikācija, izmantojot elektronisko parakstu;
20.1.3.
autentifikācija, izmantojot lietotni eParaksts mobile;
20.1.4.
autentifikācija, izmantojot eIDAS (pārrobežu autentifikācija);
20.2.
aģentūras izsniegto lietotājvārdu un paroli (attiecas uz šo noteikumu 19.5. apakšpunktā minētajiem lietotājiem, kas neizmanto šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minēto autentifikācijas veidu, un lietotājiem, kuriem šādu autentifikācijas veidu paredz starpresoru vienošanās).
21.
Šo noteikumu 19.3., 19.4. un 19.5. apakšpunktā minētie vadības informācijas sistēmas lietotāji, pieprasot vadības informācijas sistēmas lietotāja tiesības, nodrošina, ka tiem saskaņā ar amata aprakstu ir tiesības apstrādāt fiziskās personas datus vai ka lietotāja darbavietā ir lietotāja parakstīts apliecinājums par fizisko personu datu apstrādi un aizsardzību atbilstoši normatīvo aktu prasībām, veicot darba pienākumus.
22.
Vadības informācijas sistēmas pārzinis un turētājs ir aģentūra. Aģentūra organizē un vada vadības informācijas sistēmas darbību.
23.
Aģentūrai ir pienākums nodrošināt, ka vadības informācijas sistēmas lietotājiem ir ierobežota piekļuve fiziskās personas datiem.
24.
Vadības informācijas sistēma datus iegūst, izmantojot valsts informācijas sistēmu savietotāju, kura pārzinis un atbildīgā institūcija ir Valsts digitālās attīstības aģentūra, vai saņemot datus tiešsaistē, ko sniedz:
24.1.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde – Fizisko personu reģistra datus;
24.2.
Valsts zemes dienests – Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datus, kas strukturēti informācijas blokos, telpiskos datus par Latvijas teritoriju un Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas datus;
24.3.
Uzņēmumu reģistrs – datus par juridiskajām personām;
24.4.
Valsts ieņēmumu dienests – datus par nodokļu maksātājiem;
24.5.
Veselības darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija – datus par individuālajiem Eiropas Sociālā fonda Plus dalībniekiem;
24.6.
Latvijas Republikas pašvaldības – datus par personas nodokļu samaksas statusu valsts un pašvaldību nodokļu administrācijās;
24.7.
Valsts digitālās attīstības aģentūra – Elektronisko iepirkumu sistēmas datus;
24.8.
Nodarbinātības valsts aģentūra – Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas datus par bezdarbnieku statusu un nodarbinātību;
24.9.
Izglītības un zinātnes ministrija – Valsts izglītības informācijas sistēmā reģistrētos datus par personu, kura ieguvusi profesionālās kvalifikācijas dokumentu, un iegūto profesionālo kvalifikāciju;
24.10.
citas valsts informācijas sistēmas un reģistri – to rīcībā esošos datus, kas nepieciešami Eiropas Savienības fondu ieguldījumu uzraudzībai, izvērtēšanai un revīzijai.
25.
Aģentūra, veicot fiziskās personas datu apstrādi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteikto funkciju ietvaros, ir datu pārzinis.
26.
Finansējuma saņēmējs apstrādā fiziskās personas datus tādā apjomā, kas nepieciešams, lai īstenotu projektu, kā arī sagatavotu un iesniegtu sadarbības iestādē maksājuma pieprasījumu, pārskatu par projekta dalībniekiem, un minēto informāciju pamatojošos dokumentus.
27.
Vadības informācijas sistēmā uzkrāto informāciju glabā līdz 2039. gada 31. decembrim. Pēc minētā termiņa beigām informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko datu arhivēšanu nodod glabāšanā valsts arhīvam.
IV.Noslēguma jautājums
28.
Šo noteikumu 24.9. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.